Schlachtschiff Bismarck 1/200 van Trumpeter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door erikborgers, 23 okt 2016.

  1. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Tijdens het drogen speel ik world of warships. Ik heb vandaag de fuso gewonnen!!! [​IMG]
     
  2. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG][​IMG]
    De lopen drogen op hun plekje. De pontos kragen neigen de lopen wat verticaler te zetten dan ik zou willen. Maar met wat wrikken komt dat ok, zonder dat het er raar uitziet.

    Achter wil ik ze me meer omhoog en ook in model waarschijnlijk draaien. Voor meer uitgelijnd. Ze zijn allemaal wat anders. Toren B en C zijn hetzelfde, die zou ju kunnen wisselen.

    En te zien op de fotos: te torens zijn topzwaar. Niet echt een verrassing. Dat wordt wat contrabalast monteren.
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Erik, ik vond de bags van Pontos ook niet goed passen. Heb die van Maritime Line aangeschaft. Deze passen veel beter. Ook heb ik de aluminium lopen van Trumpeter gepakt i.p.v. die van Pontos. Het draaiwerk is veel gladder dan van Pontos.

    P8110027.JPG

    De lopenset van Trumpeter.
    P8110026.JPG

    De lopen in de bijpassende laadstukken van de set.

    P8110002.JPG

    Groeten,
    Willie
     
  4. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Zo zien mijn torens er op dit moment uit.

    PB180005.JPG

    Ik heb wel een weinig putty moeten gebruiken bij de aansluiting van de bags en de toren.

    PB180006.JPG

    Groeten,
    Willie
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  5. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Fraai. Ik hou het wel op pontos maar inderdaad, snijwerk en plamuren. Jammer ook dat je zelf moet uitboren. Gaat snel mis
     
  6. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG][​IMG]

    Een beetje breken en opnieuw lijmen. Zo vind ik ze een stuk mooier uitgelijnd.
     
  7. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    Totaalimpressie
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    P1460669.JPG Mijn Bismarck heeft vandaag gejongd... (Op de bijeenkomst IPMS, Regio Oost, was een collega-plakker met een Bismarck 1:700 in aanbouw) :koud:
     
  9. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Schattig. Ik weet uit ervaring dat bouwen op 1/700 nog een hele (grotere) uitdaging kan zijn met PE! Zie de Fuso. Je Bismarck lijkt behoorlijk op te schieten. Mooi werk!
     
  10. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]
    De zij looprails zijn gemonteerd. Typisch is dat deze op 2 hoogtes zitten. Raar. In het atonomie boek wordt de rail uberhaupt niet aangegeven. Maar het staat op alle instructies en ook andere bouwers hanteren de verschillende hoogtes.

    Ik heb de voorste rail steeds wel 1 stuk ingekort, want anders is er niet goed ruimte voor de ladder (die komt nog).

    Dit was een enorm lastig werkje. Vooral heel voorzichtig werken. De eerste rail verboog meteen. Gelukkig heb je dan de trumpeter kit met reserve pe, maar die blijkt net zo fijntjes.

    Voor toren Anton heb ik piepschuim op de top gezet zo dat de liggende zijde niet op de rail ligt, die dan vast weer zou loskomen/vervormen.

    Nu maar hopen dat bij monteren van de rail op de bovenkanten en het verven alles heel gaat blijven.
     
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Plus de trapjes. Voor de bevestiging van rail en trap smeer ik eerst de pootjes in met de kwast, monteer en laat drogen. Dan loop ik de pootjes nog eens na en laat een klein beetje thin blend achter bij de verbinding. Minder mooi, maar wel een steviger verbinding. Wordt het echt te dik, dan weer wegnemen met een kwastje of na drogen wegschrapen.

    [​IMG]
     
  13. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    En nu even een paar potjes world of warships. Ik moet nog steeds mijn scharnhorst en bismarck verdienen!
     
  14. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG][​IMG]toren a en d. Het hekwerk bovenop lijken bij pontos liggende staanders te zijn, bij trumpeter zijn het dezelfde railstukken als aan de zijkant. Ik ga maar voor pontos. Vreemd is dat het aantal gaatjes wat je moet boren niet uitkomt. Vreemd. Ik heb het middelste gaatje achterop weer dichtgeplamuurd. En er liggen 8 staanders (?) per toren. Op de pontos foto staan er 7. Op de foto van pontos lijken ze ook van verschillende lengte. Heel vreemd allemaal rond deze onderdelen nr 465.
     
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]
    Close up van zon “staander”. Deze close up toont ook dat het onderdeel niet goed in het geboorde gat zit.
     
  16. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    Mooi gelukt! Deze langere stukken hoop ik niet een tweede maal te hoeven aanstippen. Dat zou nogal in het zicht komen.
     
  17. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  18. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Lekker geschut spuiten. Ik gebruik weer zwart om hoeken extra te benadrukken. Eerder deed ik dat bij de romp (afkijkend van bouwverslag van stefan op florymodels.co.uk. Waarschijnlijk blijft er weinig effect over, en op zich is dat prima. Tenslotte gebruik ik 3 soorten grijs plus een weathering wash.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    En dat is nog niet genoeg, want mijn schoonvader vroeg na een bezoekje: en, ga je hem nog vervuilen?
     
  20. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Goed, ik ben ook al eens beschuldigd van het veel te veel vervuilen (zie uboot verslag), ooit komen we er wel
     

Deel Deze Pagina