Bouwverslag bb - de zwarte zee

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ramasha, 13 jul 2015.

  1. Ramasha

    Ramasha

    Lid geworden:
    13 jul 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Utrecht
    Goedenavond scheepsbouwers,

    Ik ben Jos uit Utrecht en ben begonnen aan de zwarte zee van Billing Boats

    Voorheen wat kleinere ABS scheepjes gemaakt. Nu eindelijk de knoop doorgehakt om te beginnen aan een serieuze sleper.

    De zwarte zee is van het weekend binnen gekomen, rustig alles na gekeken en begonnen met het uitsnijden van de ABS-romp. Nu komen direct de eerste vragen: (veel gelezen, als niet zo ervaren bouwer mis ik soms wat details).

    1. Welke vijlen gebruiken jullie voor het afwerken van de ABS romp, op dit moment gebruik ik een hobbymes om het overtollige plastic weg te snijden. Maar hoe krijg ik vervolgens de romp goed glad? Ook in me vorige modellen kreeg ik dit niet erg mooi afgewerkt.

    2 Geen van me eerdere boten heb ik RC gemaakt, dat is hier wel een doel. Op dit moment heb ik hier geen ervaring mee. Wat is een goede start?

    Vriendelijke groet,

    Jos
     
  2. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik gebruikt sleutel vijlen. En dan nog naschuren. Schuurpapier op een blokje dan schuur je strakker. Je kan het pas echt strak schuren als je je dek erin hebt liggen. Als je dat eerder doet loop je de kans dat je te veel afschuurt vijlt en dat is zonde.

    Zorg dat je eerst je motorsteun en servo en accuplaat ingebouwd hebt voor je je dek plaatst anders krijg je dit niet meer voor elkaar.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2015
  3. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Hé Jos stap aan boord :)

    Wat Dennis zegt inderdaad sleutelvijltjes. Zelf maak ik van verflatjes en verschillende korrel schuurpapier (80-120-180-400 bijvoorbeeld) zogenaamde schuurlatten; gewoon het schuurpapier op de latjes lijmen (aan beide kanten) en je kan er uren plastic mee schuren, werkt super. Loop eens binnen bij de A.C.tion, die hebben bergen spul liggen voor ons modelbouwers voor een handvol kopergeld. Ook schuurpapier en verflatjes ;)
     
  4. Ramasha

    Ramasha

    Lid geworden:
    13 jul 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Utrecht
    Heren bedankt voor jullie tips.

    Dennis wat betreft het inbouwen van de steun etc. heb ik inderdaad gelezen. Hoe bepaal ik welke motor etc. ik inbouw, heb je nog tips waar ik me kan inlezen?

    Mike bedankt voor je tip betreffende de schuurlatten, korrel van 120-400 is goed genoeg om de randen af te werken? Ik heb gelezen dat een korrel van 800-1200 gebruikt wordt voor het echt mooi opschuren van de romp voor het verven doen jullie dit ook?

    Bedankt
     
  5. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb als motor een robbe 755/40 ingebouwd. op aanraden van anderen. hoe die vaart weet ik nog niet want ik ben nog niet zover. ben nog steeds bezig met de elektronica weg te werken en te bedenken (voor de lampjes ) dan kan het dek erop en kan ik eens gaan testen. Ik hoop dat dit jaar nog klaar te krijgen zodat ik van de winter de opbouw verder af kan maken en volgend jaar echt gaan varen.

    Nadeel is bij mij weinig tijd en teveel tussendoorprojekten.
    Ik ben al in 2013 aan de zz begonnen.:rolleyes:
     
  6. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    800-1200 schuurpapier lijkt me ietwat overdreven; het is een schip, geen Lamborghini Aventador die moet pronken in de P.C. Hooftstraat ;)
    400 is bij mij echt de max hoor.
     
  7. Ramasha

    Ramasha

    Lid geworden:
    13 jul 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Utrecht
    Opbouw

    Na een paar avonden rustig snijden is de romp netjes op maat. Voordat we hieraan verder gaan rustig alle tekeningen aan het bekijken en droogpassen.

    Wel begonnen aan de brug:
    [​IMG]

    Wat ik mezelf afvroeg, hoe buigen jullie het dunne hout vooraan de brug? Kunnen jullie mij adviseren?
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2015
  8. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Hout kun je buigen als je het nat maakt. Heet water in een bakje en plaatje erin. Ik meen na een uurtje of wat eruit halen, in positie vast klemmen, laten drogen en het zou in model moeten blijven staan.

    Er is ook iets te vinden met een toevoeging van ammoniak aan het water alleen ik kan zo even de meng verhouding niet vinden.
     
  9. Ramasha

    Ramasha

    Lid geworden:
    13 jul 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Utrecht
    Dennis,

    Bedankt voor je tip, ga ik even proberen. Was van plan het 2-3 uur te laten weken dat zou goed genoeg moeten zijn denk ik.

    Gisteren de stabilit express binnengekregen om de spanten mee vast te zetten. Ik begreep van de verkoper dat de stabilit dun opgebracht moet worden omdat anders de romp wel eens kon gaan smelten, wat is jouw ervaring hiermee?
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gewoon even proberen op een stukje afval ABS. In 1976 heb ik in mijn Bugsier 3 royaal Stabilit Express gebruikt om o.a. het schroefraam in de romp te lijmen. De lijm bestond uit pasta en poeder dat gemengd moest worden. UHU hart lost ABS wel op. Gewoon even testen op afgesneden restjes. Gr. Klaas.
     
  11. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb met de stabilit express geen problemen gehad. Wel kleine beetjes aanmaken, ik haalde het niet om drie spanten in een keer te verlijmen het wordt vrij snel te dik en droog. Tenminste bij mij
     
  12. Ramasha

    Ramasha

    Lid geworden:
    13 jul 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Utrecht
    Heren,

    Allebei bedankt. Ik was van plan kleine beetjes aan te maken en eerst even te proberen op een wat rest materiaal.

    Het buigen van het hout is perfect gelukt, na 3 uur in het water staat hij nu in de klemmen uit te drogen.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gebruik nu Bison kombi power, een polyurethaanlijm. Niet goedkoop, maar het werkt lekker en is sterk. Wel oppassen dat je de tuit van de harder schoon houdt. Anders wordt het een harde kluit in de schroefdop. Voor kleine voegjes gebruik ik het wel als plamuur. Oude plastic pasjes doen dienst als plamuurmes. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2015
  14. Ramasha

    Ramasha

    Lid geworden:
    13 jul 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Utrecht
    Opbouw deel II

    De eerste laag van de brug zit in elkaar. Eerdaags nagaan denken hoe ik hier led-verlichting in wil maken, als iemand suggesties heeft ik houd me aanbevolen.

    Tevens met stabilit de lat in de kiel vastgezet, dunne laag stabilit op het hout en vervolgens in de romp gelegd. Geen enkel probleem, viel me erg mee hoeveel stabilit nodig was.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2015
  15. Ramasha

    Ramasha

    Lid geworden:
    13 jul 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Utrecht
    Opbouw deel III

    Het laatste werk aan de brug is klaar. Helaas wel even opzoek naar een kleine lijmklem welke tevens als spreider kan dienen zodat ik de latjes (zie afbeelding bij de lijmklemmen) uit elkaar kan duwen. Zodoende komt ook de voorkant van de brug recht te staan.

    [​IMG]

    Tegelijkertijd mezelf aan het inlezen in LEDs. Waar kopen jullie de LEDS en eventuele bedrading?

    Alvast bedankt,
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2015
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jos, Kijk eerst eens welke afmeting ze maximaal mogen hebben. Dat zal voor een deel de keuze bepalen. In mijn 1:33 modellen gebruik ik 3 mm leds, deels gekocht bij Act..n. Rond de Kerst is er een keur aan ledverlichting beschikbaar. Een ander deel is sloopmateriaal uit elektronica. Voor de bedrading maak ik gebruik van spoelen uit oude trafo's. Probeer zoveel mogelijk leds in serie te zetten en daarbij in te delen in groepen, die in werkelijkheid ook tegelijk branden. Wanneer je ze op afstand wilt schakelen, gebruik dan een gemeenschappelijke + draad. Per groep kun je dan via de - schakelen. Lamphuizen maak ik van dunwandige alu pijp. Met een scherp mes is dat te snijden. Rond houtje erin om te voorkomen dat je de pijp plat drukt.
    Gewoon eens gaan proberen met een voedinkje, leds, weerstanden. Zo doe je vanzelf ideeen en ervaring op.
    Het lijkt moeilijker dan het is. In bouwverslagen ook een hoop info te vinden. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  17. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb mij leds bij www.leds-buy.nl vandaan. Daar hebben ze praktisch alle soorten en maten als ook de weerstanden en printplaten.

    Ik heb in de voorste mast als bekabeling gebruik gemaakt van stroomdraad dat wordt gebruikt in poppenhuizen. Lekker dun maar wel twee aderig.
     
  18. Ramasha

    Ramasha

    Lid geworden:
    13 jul 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Utrecht
    Allereerst, k-k bedankt voor je tip van dunwandig alu pijp, hier ga ik zeker iets mee doen.

    Weer een korte update:

    De brug is geschuurd en klaar voor een eerste laag verf, hiervoor heb ik toch de Humbrol Matt primer aangeschaft.

    Daarnaast de meeste elektronica spullen heb ik nu binnen en tevens van Robbe een schroefas gekocht.

    Ik was lichtelijk verrast dat deze schroefas van Robbe al compleet gemonteerd in de verpakking zat. Het viel me op dat er tussen de as en koker nog wat ruimte zat, kan ik deze direct inbouwen of moet ik deze eerst nog uit elkaar halen om bijvoorbeeld nog wat vet erin te doen en de bevestigingen zo te plaatsen dat er geen ruimte is tussen de as en koker?
     
  19. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Vet is dacht ik bij die assen wel nodig.(ik heb er iig wel vet inzitten) Wat bedoel je met ruimte tussen de as en koker? Ik heb er van Robbe in een speedboot gebouwd en die werken goed. Misschien is een foto handig.

    Het vet kun je er ook later indoen als de koker al in de boot zit. Misschien is het dan wel handig om er een smeerpijp op te solderen want de as is niet zo handig eruit te halen bij de zwarte zee, dan moet je ook de motor eruithalen want het kan alleen maar naar voren eruit getrokken worden.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jos, Roel van Essen heeft al diverse keren uitgelegd hoe je schroefassen kunt smeren. Ik zou het pas doen na het schilderen van de romp. Anders heb je kans dat er toch wat vet uit de askoker op de romp komt en de verf niet goed houdt. Maar het ene model is het andere niet en kun je die volgorde niet altijd aanhouden. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina