(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door hendrik, 16 apr 2011.

  1. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Zo, de kop is er af:

    [​IMG]
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    pssssssssssssst leg eerst doorzichtige folie op je tekening .
     
  3. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ik knoei niet met lijm ;)
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    nee maar ca trekt wel mee met de nerf van het hout . voor je het weet zit je tekening vast aan je romp.

    is maar een tip uit de praktijk
     
  5. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ja, weet ik. Is ook goed bedoeld, alleen vind ik het zo'n gehannis met dat folie eronder. Bovendien gebruik is zo goed als geen ca lijm. Ik gebruik voor de belangrijke delen epoxy, en voor de rest gebruik ik gewoon witte houtlijm
     
  6. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Blijft er ook aanplakken hoor ;)

    Ik leg er van dat bloemeninpak papier onder. Nu gebruik ik van die folie dat ze tussen huizen steken bij de bouw, dik en doorzichtig ;)
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Je zal de romp toch op de tekening in elkaar moeten lijmen wil je een recht model krijgen.

    Mvg johan
     
  8. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ja jongens, ieder doet het op zijn eigen manier. Waarschijnlijk zal 99 % van de bouwers een folie gebruiken tussen tekening en werkstuk, maar dan hoor ik bij die 1% die dat niet doet. Uitzonderingen bevestigen de regel zeg ik. En dat is geen eigenwijzigheid, maar mijn ervaring met het bouwen van Das Bunte Huhn (zie link van het bouwverslag op pagina 1 van dit draadje) heeft me dit geleerd.

    De romp neemt nu vormen aan. Het was leuker geweest als de plaat triplex lang genoeg was om de gehele onderzijde van de romp uit 1 stuk te maken, maar dat was ie niet. Ik heb extra rib op het schot verlijmd, zodat de onderkant veilig uit 2 stukken gemaakt kan worden. Bij de 2 zijkanten van de romp doet zich hetzelfde voor.

    Als van de week het balsa binnen is, kan ik de verstevigings stroken etc aanbrengen, en de stuurkabels, waarna de romp al snel dicht kan:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2011
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    de normale huishoud folie is ook ruk om op te leggen .ik gebruik de folie die ze bij de blokker op rol verkopen . stevig , hecht zich niet met witte hout lijm en laat zich prima leggen . meeste dingen lijmik ook met witte houtlijm .overtollige lijm strijk ik weg met een stukje afvalhout . en als je het goed doet met de 10minuten houtlijm dan kun je net zo snel werken als met ca . alleen is de lijmverbinding wat sterker (ca wordt hard en broos ,houtlijm blijft fexibel)
     
  10. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    De zijkanten zijn ook grotendeels uitgezaagd. Vandaag is het balsa en wat andere losse spullen binnengekomen, dus ga nu eerst de balsa ''balkjes'' in de romp lijmen, de stuurkabels erin en dan kunnen de zijkanten ook verlijmd worden. Ik schiet tussendoor nog wel ff een foto, maar er is nu nog niet veel meer als de laatste foto hierboven te zien.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2011
  11. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Zoiets dus....

    [​IMG]
     
  12. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    De vorderingen tot dusver:

    [​IMG]
     
  13. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    ;) komt in orde ....
     
  14. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Hopelijk wordt het net zo'n mooi verslag als je Bunte. En je hebt een lekker tempo.

    Keep on going !
     
  15. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ha, leuke reacties! Ik doe het bouwverslag nu iets minder gedetaileerd als bij de Bunte, maar ik hou jullie met plaatjes op de hoogte.
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    gedetaileerd of niet .zelfbouwen verslaat arf in alles . en het hout door je vingers laten gaan werkt net zo rustgevend als een dagje vliegen
     
  17. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Stuurkabels erin en nu romp verder dichtmaken:

    [​IMG]
     
  18. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Heb je al eens overwogen om de servo's voor hoogte- en richtingsroer achter te plaatsen ( is véél directer dan de Sullivangainen die bij temperaturverschillen toch uitzetten/krimpen wat verandering van trimming met zich meebrengt )
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    1,5 mm staaldraad door de gele buis en je hebt geen probleem met temperatuur verschil meer .

    Maar bij de biglift met een benziner kunnen bv Hitec 225BB makkelijk in de staart , je hebt toch gewicht genoeg voor. ;)

    Mvg Johan
     
  20. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ja, heb ik nog wel aan zitten denken, maar dacht: dat zal normaal mooit gebeuren. Maar wel dus. Ik heb de romp nu dicht, dus gaan ze onder de vleugel. Voordeel is dat ik er dan wel makkelijker bij kan. Of maken jullie dan een uitneembaar luikje zodat je bij de staartcervo's kan? In dat geval overweeg ik om ze alsnog in de staart te zetten.
     

Deel Deze Pagina