(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door hendrik, 16 apr 2011.

  1. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Omdat de tekening al 20 jaar oud is .

    Belastingen liggen door de grotere setups veel hoger .

    Heb ook al een Piper verloren door dat een bouwer de mening was dat balsa wel genoeg was.

    Bouwen moet je naar de stand van 2011 en niet van 20 jaar geleden.

    Mvg Johan
     
  2. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Oh, bedankt voor de uitleg, even aanpassen op mijn tekening
     
  3. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Eerst dus de ribben over de onderste ligger verlijmd, toen de versteviging strips op de onderste ligger en tussen de ribben verlijmd, en vervolgens de bovenste ligger verlijmd.

    [​IMG]

    Hieronder zie je de opbouw beter. Van links naar rechts: wortelrib 2mm vliegtuig triplex met daartegenaan 5mm balsa ligger, de tweede rib is ook van 2mm vliegtuig triplex, en daarna zijn de ribben 2,5 mm balsa. Tussen de liggers zie je de versteviging schotjes. Ook zie je de gaten zitten om de cervo kabel door te voeren en de gaten rond 8mm waar straks de deuvels in komen die door de romp heen schuiven:

    [​IMG]

    En zo die ik dat gelijk na het verlijmen:

    [​IMG]
     
  4. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ziet er goed uit.

    Maar

    Waarom de onderste beplanking niet meteen mee verlijmd ?
     
  5. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Tja, je moet ergens beginnen. Dit leek me de meest logische werkwijze. Als je de onderste beplanking gelijk mee lijmt, moet je die eerst op de bouwtafel leggen, en vervolgens de lijnen van al de ribben en de hoofdligger overtekenen op het balsa van de beplanking.

    Zoals ik het nu doe, lijm ik ook de voorlijst erop en de bovenste beplanking. Dan is het geheel stijf en stevig genoeg om om te draaien en de onderste beplanking aan te brengen. (tussendoor ook nog de servo kabel naar binnen brengen en de versteviging van de deuvels aanbrengen én klosjes inlijmen waar ik een haakje indraai zodat met een elastiek de vleugels bij elkaar blijven én de bevestiging voor de vleugel ophanging aan de romp (de soort van studs)
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2011
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Je krijgt die nooit verlijmt aan de voorkant .

    Dan zou je eerst een helling moeten maken.

    Mvg Johan
     
  7. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ja dan moet je ze met spies naar omhoog zetten. Maar ik bedoelde dus de achterkant ;)
     
  8. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Je kan niet eerst een deel van de onderste beplanking gaan doen . :D

    Volgens mij moet jij eerst nog een paar gelaserde kits gaan bouwen voor je aan een projekt als de biglift begint .

    Dat is geen projekt van " dat doe ik wel effe "

    Beetje bouw ervaring is wel een " must " :yes:

    Mvg Johan
     
  9. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Zal mijn mond maar houden en rustig meelezen :rolleyes:
     
  10. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Haha, dit is ook nog maar mijn 2e bouwproject mannen. Vorig jaar ben ik met das Bunte Huhn begonnen als 1e project (zie in de handtekening onder mijn berichten voor het bouw verslag). Wat ik hiermee wil zeggen: Lindert, kijk mee, en blijf vooral je reacties geven en je vragen stellen. Daar leer je van en steek je dingen van op. Doe ik ook :D. Een laser gesneden bouwpakket moet je ook in elkaar lijmen (op de meest juiste manier), maar er leiden domweg meerdere wegen naar Rome, toch?! Het is een kwestie van logisch nadenken en de dingen die je niet weet of aan twijfelt, vraag je op het forum. Bij dat laatste moet je wel beseffen dat je soms meerdere antwoorden krijgt, waar je dan uiteindelijk zélf je conclusie uit moet trekken.
     
  11. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    En die bouwpaketten staan me ook niets aan. Geen mooie modellen, bij mijn HAI 2 vindt ik een prachtig model, waar ik 100% achtersta.

    En in het begin van je Bunte Huhn dacht ik ook van '???' als eerste project ? MDF mallen enzo vervormde vleugels... Maar dat heb je tot een heel goed einde gebracht!
     
  12. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Even een vraagje.

    Bij het balsa (webbing ?)tussen de liggers loopt de nerf richting van links naar rechts. Moet dit niet van boven naar onder lopen ? Bij elk bouwverslagje dat ik heb gelezen is dit zo. En Ariel heeft met zijn surprois hiermee geexpirimenteerd. Door ze van boven naar onder en schuin te laten lopen. Het eerste had het beste effect en een stijve vleugel. Of maakt het allemaal niet zoveel uit ?
     
  13. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ja, klopt Lindert, heb je heel goed gezien. Bij de Bunte zaten de webbings tégen de hoofdliggers aangelijmd, hier zitten ze tussen de hoofdliggers en de ribben in. Bij de Bunte heb ik ze op advies van toen ook met de hout nerf ''andersom'' gemaakt als dat ik nu bij de BL heb gedaan. Ik heb nu de bovenbeplanking erop zitten en zelfs zonder de neuslat erop, is ie al erg ''stijf''. Ik denk dat het in dit geval niet uitmaakt, maar wellicht zijn er mensen die zeggen: moet andersom?. In dat geval zou ik er nog webbings met de nerf haaks op de liggers tegenaan kunnen lijmen. Onderzijde van de beplanking zit er nog niet tegenaan..
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2011
  14. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Bovenzijde beplankt:

    [​IMG]

    Even de stabilo en kielvlak erin geschoven:

    [​IMG]


    En de vleugel er tegenaan gehouden:

    [​IMG]


    Tjonge, volgens mij moet ik een grotere leaseauto bij mijn baas gaan aanvragen :confused:
     
  15. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Heb zojuist Arjan gesproken. Dit is het antwoord op de webbing vraag: de twee hoofd liggers willen bij het vliegen ''uit elkaar trekken''. de bovenste wil naar boven en de onderste naar beneden. De webbings zorgen ervoor dat dit niet kan. Maar dan moeten ze inderdaad wel met de houtnerf kaaks op de liggers verlijmd zitten. Dan wordt in de lengte richting van de nerf getrokken, en dan is de webbing sterk. Zit de ners met de richting van de liggers mee, en er wordt aan getrokken, zal de lijm verbinding hem wel houden, maar dan zal het balsa op nerf breken. Klinkt logisch, maar ik had er vanmiddag niet meer bij stil gestaan. Dus: ik verlijm een nieuw set webbing 1,5 mm balsa tégen de liggers aan, in combi met dat wat ik al heb zitten, zal het goed sterk worden. Andere vleugel helft zal ik op precies dezelfde manier bouwen, anders krijg ik gewichts verschil in de vleugels.
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    ja de webbing haaks op de vleugel (dus verticale nerf op horizontale liggers)levert stijvere vleugels
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik lijm er altijd stukjes Gamma ply tussen .
    Daar heb ik zoveel afvalstukken van.:D

    En het is beter de beplanking door te laten lopen zoals op de tekening staat .
    Het stomp tegen elkaar verlijmen blijf je altijd zien onder de folie en het is de zwakste verbinding omdat je een korte lijmnaad hebt. ;)

    Mvg Johan
     
  18. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    word n erg mooie big-lift:yes:ga zo door hendrik:yes:
     
  19. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Bijna goed; alleen willen de hoofdliggers niet uit mekaar maar naar mekaar toe bewegen. Op de webbing komt dus druk te staan!!
    Hou voor de aardigheid eens twee latjes boven mekaar met een centimetertje of zo speling en ga dan het geheel eens buigen. Je zult dan zien dat die twee latjes naar mekaar toe gaan ................
    Daarom dus altijd de webbing met een vertikale houtnerf gebruiken; zo kan hij veel meer compressie opnemen
     
  20. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Vanavond de motor en wat toebehoren opgehaald: 26 cc MVVS 26 IFS. Dat is met ontsteking.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jacob: vriendelijk bedankt, ook voor de gastvrijheid!
    Je gaat dit torretje verderop in het verslag zien draaien!
     

Deel Deze Pagina