Schlachtschiff Bismarck 1/200 van Trumpeter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door erikborgers, 23 okt 2016.

  1. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ook mijn eerste laddertje. Ombuigen PE met het tool van mastertools is een must, anders krijg je dit volgens mij nooit voor elkaar. Dat schilderen van die brandslang wordt wel een dingetje. Jammer dat die aangegoten is. Paravanen ontbreken ook nog.

    Foto 23-02-17 22 25 21.jpg
     
  2. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    De ventilatieschachten (?) en loopwerk (Pontos) toegevoegd. Merk op dat ik ook patrijspooortjes heb uitgeboord in de deuren. Of dat authentiek is, is even de vraag, maar er zitten daar wel luikjes.
    Foto 06-03-17 22 01 52.jpg
     
  3. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    upload_2017-3-6_22-9-28.png

    Hier zie je een deur. Zit daar nou een luik onder dat je naar boven kan klappen? Ook meteen een mooi beeld van de paravanen die ik nog moet toevoegen.
     
  4. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Inmiddels beginnen de eerste stukjes PE af te breken of schuin te staan. Toch geraakt! Daarom naar de bouwmarkt en een plaat piepschuim. Hopelijk beschermen deze brokken. Wel erg jammer dat ze het aangezicht op je model totaal vernielen. En natuurlijk hopen dat de verf niet gaat verkleuren in het zonlicht zodat ik strepen ga zien, maar dat lijkt me erg sterk.

    Foto 05-03-17 20 46 52.jpg Foto 05-03-17 20 46 40.jpg
     
  5. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een ander zorgenkindje is het dek. Hier en daar zie ik het toch loslaten. Heb ik nou iets fout gedaan?

    Met een beetje lijm zit het gelukkig weer prima (of gewoon aandrukken in dit geval), maar dit baart toch zorgen. Nu kan ik er nog bij, maar wat als dit later gebeurd?

    Had ik extra moeten lijmen en niet moeten rekenen op de sticker lijmlaag? Of heb ik toch geplakt onder spanning/buiging? Ik dacht zelf van niet. En uitzetten van hout lijkt me toch ook niet de verklaring.

    Grrrr

    Foto 05-03-17 20 46 32.jpg
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Hout heeft een andere uitzettingsfactor dan plastic. En aangezien dit hout flinterdun is én het model (in ieder geval op de foto) in de zon of onder een felle lamp staat...
    Waarschijnlijk trekken die houten delen weer recht als je het model uit de zon/lamp op zo'n 15 graden wegzet.
    Dat geldt trouwens ook voor de PE... Het blijft ander materiaal.
     
  7. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Daar was ik ook al bang voor dat bij mijn varend model het houten dek zou gaan werken als het water schept. Daarom wil ik het verven.

    Gr,
    Willie
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Verven zal tegen vocht wel helpen, maar tegen uitzetten en krimpen door temperatuur niet.
    En als je het verft, moet dat aan twee kanten, anders gaat je dek sowieso krom trekken.
     
  9. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Nee, ik bedoel dat ik het plastic dek ga verven, in houtkleur.

    Gr,
    Willie
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Ahhhh.... Ik had 't verkeerd begrepen. Sorry!
     
    Wimo vindt dit leuk.
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Voorlopig is na stevig aandrukken of met wat lijm onder het dek de boel weer verholpen. Maar toch.

    Bij nieuwe dekdelen passen op de achterste bovenbouw (zie foto) valt me op dat de fit toch net niet 100% is waardoor je het er iets geforceerd op gaat plakken. Waarschijnlijk geen goed idee ivm met buigen.

    Merk de messing (pontos) randjes op. Een soort dekgoten (?). Hier komt ook de railing in. Het is weer prachtig.

    Foto 11-03-17 23 05 11.jpg
     
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Heel fijn messingwerk met roosters waar je doorheen kan kijken. In andere bouwverslagen en ook in de instructie van Pontos staat het onderliggende plastic te verwijderen, maar ik weet dan zeker dat met 1 stootje dit messing vervormt. Ik plak het er dus gewoon op.

    Foto 11-03-17 23 05 46.jpg
     
  13. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ook nieuwe messingdelen voor de torens. Zit ook allemaal in het standaard Bismarck pakket, maar hier heb je en een aangeetste (om te buigen) railing plus dat je door de roosters heen kijkt (wel zorgen dat ik dat heel dun spuit, anders gaan die gaatje straks dichtzitten).

    Foto 11-03-17 23 06 04.jpg
     
  14. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Foto 18-03-17 18 07 07.jpg

    Idem aan de voorkant. Als je heel goed kijkt zie je dat de onderkant van de schachten een fractie boven de toren zweeft. Dit is de dikte van het dek, waar de toren in weg zakt. Ik had het mooier gevonden (en praktischer) als het hout onder de toren door zou lopen. Nu is het ook heel fijn bijsnijden geblazen voor een goede fit.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Stuurboord boeg aanzicht. Jammer dat er in deze set geen roosters zitten voor de ingangen/luiken. In de nog duurdere Pontos (iets van 500 eu, die van mij was orde 300) en MK1 set zitten die wel, zie ik bij andere verslagen. Nou is de schaal wel behoorlijk klein dus ...

    Foto 18-03-17 18 07 31.jpg
     
  16. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zoiets dus. Hier ligt het achterbovendek ook al even proef te liggen. Maar eerst gaat al het schilderwerk volgen.

    Foto 18-03-17 18 05 43.jpg
     
  17. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nog meer messing op het voorste deel rond de katapult Foto 18-03-17 18 07 59.jpg .
     
  18. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een eerste laagje gespoten met verdunde surface primer 73.601 van vallejo. Of dit nou echt nodig is betwijfel ik, maar ik doe het toch maar om met name het messing te "primen". Bovendien hoop ik op wat verschil in grijstinten als ik heel lichtjes overspuit, maar dat is misschien een foute gedachte. Het is ook spul wat ondanks de verdunning (en dan prima spuit), de neiging heeft de airbrush te verstoppen. Uit elkaar halen maar weer en reinigen ...

    Foto 19-03-17 10 37 07.jpg
     
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    De paravanen zijn ook van extra messing voorzien en worden even meegespoten in de primer alvorens ze te monteren.

    Foto 19-03-17 10 41 00.jpg
     
  20. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Intussen zijn nieuwe washes binnengekomen van florymodels. Gebaseerd op klei. Lijkt me eigenlijk meer iets voor bv tanks, maar in het bouwverslag http://www.florymodels.co.uk/trumperter-1200-bismark-2/ dat ik vaak bekijk wordt dit gebruikt en dat model ziet er super uit. Grey en Concrete is overigens hetzelfde (zie het filmpje op de website van florymodels http://www.florymodels.co.uk/washes/).

    Nu lijkt de URL van dit bouwverslag niet helemaal onpartijdig, maar toch, we gaan maar even uit van de eerlijkheid van de modelbouw mens ;-)

    Een alternatief is het overbekende washen met terpentine en olieverf of de washes die ik al heb van Lifecolor (zie eerdere pagina's). Voordeel van deze wash is dat hij weer te verwijderen is door vegen of water. Nadeel is dat je hem dus ook perse moet sealen.

    We zullen zien! Eerst maar een verder met verven.

    Foto 18-03-17 18 06 18.jpg
     

Deel Deze Pagina