Schlachtschiff Bismarck 1/200 van Trumpeter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door erikborgers, 23 okt 2016.

  1. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het dek wordt gemonteerd. De ronde tussenstukken kunnen na verlijming verwijderd worden. Voorzichtig eruit gezaagd.

    Foto 02-01-17 18 57 04.jpg
     
  2. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Indruk van de trapjes. Echt glad is het allemaal niet, veroorzaakt door de alternatieve secondenlijm. Je kunt die wel verdunnen en dan afvoeren, maar dan komt er water in de binding en plakt het allemaal niet meer zo best. Wegkrabben en fijn schuurpapier is het beste.

    Foto 02-01-17 18 57 17.jpg
     
  3. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik kwam er ook na het plaatsen van 2 trapjes achter dat er verschillende breedtes geetst zijn. Dat verklaart waarom sommige treden een beetje scheef zijn. Ik heb degenen die het minst mooi zaten verwijderd en er goede voor teruggezet. Nu maar wel hopen dat ik straks geen treden tekort kom, maar ik geloof dat er voldoende reserve PE is.
     
  4. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    De hele boel heb ik met grijzer grondverf gespoten (hier overigens nog niet gedaan) en daarna zo goed mogelijk elk putje en lijmrestje weggewerkt..

    Foto 02-01-17 18 57 04.jpg
     
    Marc w vindt dit leuk.
  5. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Vervolgens met zwart achtergrond gemaakt voor ladders, roosters (bij de vinnen), pantser etc. Dat moet zorgen voor een klein kleurverschil na spuiten met de eindlak. Tevens met XF-69 (een flink donkergrijs) de plek gespoten van de waterkering.

    Foto 14-01-17 20 39 32.jpg
     
  6. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Foto 14-01-17 20 34 38.jpg
    Dat ziet er niet uit! Maar na afplakken en spuiten wordt het hopelijk wel wat.
     
  7. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Foto 14-01-17 20 38 57.jpg En achter ziet het er ook al niet uit
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het houten dek dat hier straks zijn plekje moet krijgen, maar dat duurt nog wel even!

    Foto 02-01-17 18 58 19.jpg
     
  9. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Ik heb dit topic doorgelezen en kwam er achter dat je een upgrade set van Pontosmodel 22001F2 1/200 Bismarck 1941 Detail Up Set Basic ver. 2 hebt kunnen bemachtigen.
    Aangezien ik van plan ben om zo'n set aan te kopen heb ik het idee dat het best handig zal zijn om er een handleiding van de Trumpeter Bismarck bij te hebben.
    Zelf bouw ik hem van Hachette /Amati en zal proberen er zoveel als mogelijk is van te gebruiken voor het Hachette/Amati model.
    Vooralsnog heb ik niet het idee dat de set van Pontosmodel leverbaar is op deze wereld.
    Heb namelijk wat rondgekeken op het web.
    Er is trouwens naderhand ook nog een 'Advanced Add-on Set' uitgekomen die een aanvulling is op die basic set!
    Kun je er iets mee dat ik in de loop der tijden die handleiding van je overneem zodat ik er iets mee kan gaan doen?
    Heb je trouwens dit draadje gelezen:

    http://www.shipmodels.info/mws_forum/viewtopic.php?f=16&t=123012

    Enorm veel info over je 'Basic Set' en welke problemen er wel niet mee waren in de tijd van voor en na de productie.
    Een rampenplan zo te lezen maar, uiteindelijk kwam alles weer goed.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Erik, ik vraag me af of jouw methode van "pré-shading" effectief gaat worden.

    Leuk op 1:35 modellen, maar houdt rekening met:
    - Bismarck werd gebouwd en geschilderd in oorlogstijd. En overgeschilderd onder operationele omstandigheden (Fjord in Bergen, mei 1941) door matrozen. rekruten die misschien "al" een paar maanden dienst deden op het schip. beslist geen professioneel spuitbedrijf. Over de kwaliteit van de verf wil ik het niet eens hebben.

    - Vrijwel je hele achterschip is heeft een pré shade. Da's niet meer zo effectief, oftewel: het kleurverschil wat je wilt hebben komt er niet.

    - Wat bedoel je met de "waterkering"? De waterlijn?
     
    ronie20 vindt dit leuk.
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Inderdaad. Sorry.

    Over het eindresultaat: ik ben tevreden, maar moet het hele proces van washes en vervuilen nog door, door ik zal nog zien. Mijn "inspiratie": ik heb dit overgenomen van bouwverslag http://www.florymodels.co.uk/trumperter-1200-bismark-1/. Zie op ongeveer 2derde van deze pagina. Maar misschien boort ik een amateur na.
     
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    En wat ik bv niet ga doen: expres lelijk schilderen omdat de rekruten dat ook deden. Sterker nog: ik ga creatief om met de kleuren. Misschien vind je dat afschuwelijk (de Bismarck had nooit exact die kleuren), maar wat ik wil is dat als ik straks kijk naar het model (of, ik geef toe, een niet Bismarck deskundige andere) denk: wow, dat ziet er mooi uit.
     
  13. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik zal een foto plaatsen: ik heb set 23001F2 (en dat is een verschil !!!), Basic Ver 2. Er zijn websites die dat uitleggen. Niet de aller aller compleetste die volgens mij bestaat, maar ik vind hem meer dan compleet! In ieder geval: dek, alle lopen, stangen, railing, bijboten, kranen, patrijspoorten, vliegtuigen, talloze luikjes, katapult, masten. Tja, wat mis ik dan nog? En dit in absurd (voor mijn doel/gewoonte) detail. Ik ben heel benieuwd hoe dat uitpakt.

    Heel erg bedankt voor de link. In ieder geval veel fotos die me nog wijzer zullen maken, alhoewel ik er tot nu toe redelijk uitkom (na veel staren, maar dat is best leuk). Maar ik sta pas aan het begin. En niet alles gaat perfect: trappetjes scheef, hier en daar een onderdeeltje weer losgeraakt en kwijt (die alternatieve lijm is niet perfect en een gaatje van 0.5 mm niet al te stevig). En soms ben ik zo dom mijn model fout vast te pakken en breekt er weer wat ....

    Ik snap je verzoek niet helemaal. Wil je de montage handleiding van Pontos? Ik ben denk ik nog wel wat jaartjes zoet. Wil je daar op wachten?

    Ik kocht de set na veel speuren op eBay. Wel een paar honderd euro, maar ik lees overal dat dat normaal is. De persoon had er toen iets van 3 te koop staan. Geen idee of er nu weer nieuwe voorraad is. Googlen, googlen, googlen.

    Overigens: als ik het had kunnen vinden was ik voor de Mk1 set gegaan. Die is eenvoudiger en goedkoper. Ik heb goede ervaring met Mk1 en voor mij was dat vast goed genoeg. Maar Mk1 vond ik niet. Uit meningen van mensen maakte ik op dat Pocos moeilijker was maar wel mooier. Maar of dat waar is ...

    Dus wat wil je betreffende die handleiding
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2017
  14. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Hoi Erik,

    Ik heb net even snel scannend door die link gegaan.
    Als je dat als leidraad gaat nemen gaat het er vast fantastisch uit zien.
    Wat die man heeft gedaan ziet er prachtig uit.
    Keep it up!!!

    Groet Derk.
     
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zo, en nu mijn progressie
     
  16. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het is bijna naapen ;-)
     
  17. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Deze set dus

    Foto 23-01-17 22 07 25.jpg
     
  18. SmjrTDW

    SmjrTDW

    Lid geworden:
    2 mrt 2016
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Wieringerwaard
    Zeker,

    Maar ik zeg altijd beter goed gejat dan slecht verzonnen.:thumbsup:
     
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Afplakken van de waterlijn. Tamiya tape. Ja mannen, inderdaad: 10mm ipv de 12mm die het zou moeten zijn :-( Maar liever 10mm strak dan 12mm scheef

    Foto 15-01-17 14 50 46.jpg
     
  20. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    May the force be with me. Hoe dekkend zal het rood zijn?

    Foto 15-01-17 15 19 21.jpg
     
    Tug.NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina