Bouwverslag: Blackout Mini Spider Hexa (update 08-03-2014 closer look)

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Psygho (Emil), 23 feb 2014.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Mini's zijn in... Na een mini H frame gebouwd te hebben , werd het tijd om ook de spider hexa variant te maken.. Dus een doosje vol met onderdelen, wat tripjes naar de electronica boer "om de hoek" , en wat bestelde RVS materiaal,kunnen we dan beginnen...

    Voor de liefhebbers komt er weer een bouwverslag.
    Have phun!

    We beginnen met de bodemplaat.. Hier monteren we de rode trillingsdempers op.
    [​IMG]



    Normaal gebruikt men m3x12, maar dat is in mijn ogen te lang, dan krijg je uitsteeksels. Met m3x10 zit alles prima vast en steekt het nog miniem uit de zelfborgmoer. Dus net zo stevig, maar minder zwaar! En Het lijkt ook veel beter en netter...
    [​IMG]


    Monteer nu ook de 2d plaat en de plastic spacers. Vergeet de afstandsbusjes niet! Pp de plekken waar de armen NIET zitten komen deze busjes. Normaal gebruikt men nylon boutjes, maar dat willen we hier absoluut niet! De geplande vliegstyle en dus crash kansen, zijn van die aard, dat we hier echt metaal willen gebruiken! Op plastic metaal verbinfing, kun je mooi nagellak gebruiken van de vrouw. Dit om het te borgen, gezien lockbond niet werkt.... TIP: Roze nagellak gaat je spider sneller van.. Bij doorzichte, blijft hij stabieler! Bedenk dus goed welke kleur je kiest! :rolling:
    [​IMG]



    Zet de armen even vast, zodat we een beeld krijgen hoe alles qua vorm en afmeting in elkaar komt te zitten. Monteer ook de onderplaat op de rode rubbers. Gebruik geen lockbond, maar nagellak om ze te borgen. Je wilt niet dat de rubbers kapot draaien omdat de lockbond de schroef veel te vast heeft gezet. Dit in het geval je de onderplaat eraf weer af moet hebben. Ook hier even goed bedenken welke kleur je kiest. Roze of doorzichtig..

    Nu ik weet hoe het frame er klaar uit ziet. Dit helpt mij dit later bij de oriƫntatie en het wegwerken van alles. Straks bij de regelaars moeten de armen helaas toch weer los, dus besteed niet te veel tijd en moeite aan de armen, 2 boutjes per arm is meer dan genoeg. ;) Ringetjes doen we niet aan ;)..
    [​IMG]



    Voorzie de V-sen unit van wat passende krimpkous, dit om de draden te beschermen.
    [​IMG]




    Tip: Schuur ook alles "even" waar ook maar draad tegen aan komt.
    Doe dit onder de kraan, met wat watervast zeer fijn schuurpapier. Carbon stof is ROMMEL!



    Even proef passen:
    [​IMG]

    [​IMG]



    Monteer de motoren met m2x6. Ik heb gekozen voor deze boutjes omdat deze net een fractie dikker zijn dan in de kit versie Zo hebben we een betere passing waardoor lostrekken bij een crash minder snel plaats vind. Zeker bij m2 zijn de toleranties erg klein. Gebruik ook een miniem beejte lockbond.
    [​IMG]



    Desoldeer de draden van de regelaar aan de motor kant. Kort de draden van de motoren in, en vertin de boel. Lijn alles uit, en soldeer direct de draden op de regelaar. Werk netjes en secuur.
    [​IMG]


    Een stukje dubbelzijdig foamtape onder aan de regelaar, dit zorgt ervoor dat hij trilling gedempt is,vast zit, en dat er geen sluiting kan ontstaan...
    [​IMG]



    Pak wat krimpkous en maak het op maat en zo zorg je ervoor dat alles goed vast zit en netjes lijkt.
    [​IMG]


    De doet ook voor de andere armen, en houd de draai richting goed in de gaten! De voorste armen zijn korter dan de andere 4, dus je hebt 2 verschillende lengtes krimpkous nodig.
    [​IMG]



    Hier een detail aanzicht van de voorste arm.
    [​IMG]



    Hier een van de langere armen, maar dan van de onderkant bekeken:
    [​IMG]



    Tijd voor de VTX. Zoek en gij zult een plekje vinden.... Met wat eenzijdig foamtape zet je hem vast, en zeker hem met dunne tyrips.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Maak de bescherming van de v-sen unit op maat, en plak hem vast met de DJI 3m plakkers:
    [​IMG]



    Langzaam kunnen we beginnen te denken aan de power distributie..
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2014
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Update 25-02-2014:

    De gr12 ontvanger updaten voor gebruik met sumo 8 kanalen, via ontvanger output 6.
    Hiermee heb ik 8 kanalen via een 6 kanaals ontvanger. Hij maakt gebruik van een ppm trein output. Bij graupner noemen ze SUMO (summen signaal) We zullen ook nog wat kanalen moeten mappen waarschijnlijk , maar dat zien we later wel... Via het telemetrie kanaal zetten we straks de ontvanger op sumo 8 mode. Nog een heel mooi voordel is dat ik maar 1 draadje heb via de ontvanger naar de naza lite.
    [​IMG]



    Geef de ontvanger een plekje. Hier ook weer met dubbelzijdig foamtape en een tyrip.
    [​IMG]

    [​IMG]



    Houd rekening dat de stekkers er wel uit moeten kunnen!, dit in geval van reparatie of anderzijds.
    [​IMG]



    We beginnen langzaam met de power distributie. Ik heb erg lopen twijfelen en uiteindelijk gekozen om geen centraal bordje te maken. Nee, vanwege de krappe ruimtes, meer een draadboom idee gebruikt......
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Werk de boel netjes af met Spiralwrap, of iets anders. Netheid kost tijd!
    [​IMG]




    Geef de naza een plekje.. We hebben wat schroeven verplaatst omdat de naza er anders niet op kon. Gebruik wel weer de spacers! Wat is de naza toch ook groot op zijn klein frame! Multiwii / naze 32 had beter gepast ;) Zeker hem weer met 2 tyrips. Vergeet ook niet de lnker kant af te plakken, want de naza kan niet tegen zonlicht op de linker kant. (de baro is gevoelig voor direct zonlicht) Eigenlijk is het maar een ruk controller, die naza! :rolling:
    [​IMG]

    [​IMG]



    Voorzie de regelaar signaal kabels van wat krimpkous en werk het geheel netjes weg. Neem voaral je tijd! Sluit ook meteen alles aan op de naza controller. Vergeet niet de rode draad te isoleren.
    [​IMG]



    Als extra nog een stukje krimpkous over de V-sen unit...
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2014
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Update 27-02-2014:

    Tijd voor de stepup module... Deze komt tussen de cam en de VTX.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]





    Monteer de cam op zijn plek en sluit de kabel aan. Voordat je de cam aansluit stel hem even scherp, en stel de cam ook even in...
    [​IMG]



    Hier een filmpje van mijn settings voor deze cam:





    Sluit de ontvanger aan en de rest van de componenten op de bovenplaat. Er is weinig ruimte dus het is even lastig om alles netjes weg te werken en aan te sluiten...
    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]



    Monteer de top plate. Ik gebruik hier m3x 6 boutjes voor. Ook hier wil ik geen nylon dingen...
    [​IMG]



    Tijd voor de accu kabel...
    Bescherm hem even extra op de punten waar hij contact heeft met het carbon. Schuur de randen even glad van het carbon. Zo snijd het niet door de kabel op den duur. Houd rekening met het feit dat de platen ten opzichte van elkaar iets bewegen, zorg dus voor wat ruimte tussen de 2 platen wat betreft de power draden.
    [​IMG]

    [​IMG]



    Er moest toch iets van pootjes op gemaakt worden. Eerst maar simpel dit gemaakt, als het niet bevalt is het er zo weer af!
    [​IMG]

    [​IMG]



    Even passen of het hoog genoeg is...
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Monteer de prop medenemers op de motoren.... Handig dat ze wat lockbond achtig spul bijleveren! Zorg ervoor dat het schroefje aan de platte kant komt van de as!
    [​IMG]

    [​IMG]



    Gezien we niet durven vliegen met een gopro black 3+ voor de maiden, heb ik voor het gewicht maar even een "vervanger" gemaakt.. Ze bestaat uit 7 stuks 357 magnum koppen van 158 grain.
    [​IMG]



    Monteer de props en stel het geheel in op de naza assistent software.
    [​IMG]




    (voor instellen zie ook deze topics:)
    Dji naza f550: (hexacopter)
    manual-bouwverslag-dji-flame-wheel-f550-instellen-naza-controller-gps-upgrade-demo-en-uitleg-filmpjes

    Speciaal voor de naza lite: (kies natuurlijk andere motor configuratie in de motormixer!!)
    %5Bbouwverslag%5D-hoverthings-flip-fpv-frame-het-ideale-dji-f450-upgrade-frame-manual-instellen-naza-lite-gps__-24-11-2013-a




    Sluit de speciaal op maat gemaakte vtx antenne (made by mbf user: d.knoppers ) nog even aan en werk de ontvanger antenne netjes weg... Hij is klaar voor de maiden!
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Update 01-03-2014

    Vandaag (technisch,gisteren) de maiden gehad....
    Wat ik al een beetje voorspelde, en zeker met de ervaringen van de TBS,en diverse andere zelfbouw asym. frames, is dat de naza een asymmetrische frame niet zo heel leuk vind...

    Het zwaartepunt komt gruwelijk precies voor de naza... 5mm maakt al heel veel uit...
    De plaatsing van de naza idem, maar deze had ik al meteen goed zitten. Dit heb ik van te voren al uitgemeten.

    De zaken die opvielen, ondanks de 4s setup voelt de hex tamelijk rustig, zeker in vergelijk met andere hexjes met dezelfde motor en accu setup.

    Dit komt natuurlijk omdat de naza gecapped is op 6m/s in stijging en daling en ook op de hoek van schuinte. Het is niet zo rag beest als je wel op andere filmpjes ziet.

    Desondanks is het wel een snel rakkertje! En moet je wel uitkijken wat je doet. Ik heb nog wel even een paar "oeps" momenten gehad waarbij hij me eigenlijk wat verder vloog dan in eerste instantie ik in me hoofd had. En ook wat maf reageerde... Zeker toen ik het COG nog niet helemaal perfect had liggen....

    Na een paar accus getweaked te hebben, en veel getest,denk ik dat ik nu de juiste setting heb gevonden. ;)

    Hij vliegt op het eerste oog nu mooi rustig , reageert snel en overtuigend. en eenmaal de sporen geven wil hij ook echt wel van zijn plaats. Bochten gaan goed. en ook het abrupte veranderen van richting gaat nu ook goed. Hier had hij in den beginne nogal wat last van... Hovert ook nog mooi zonder dat hij voor of achter uit wil. Waait rustig met de wind mee...

    De height gain komt zeer precies bij wat wind reageert hij erg heftig. Bij te lage gain is er weer niet lekker mee te vliegen. De basic gains kunnen redelijk hoog in vergelijk met de mini H versie ... Het verschil in 3% laat zich in praktijk erg goed merken. Hier moet je echt per % tunen! Dit zowel op Yaw pitch rol en height!

    Het is een leuk ding, en ben zeer benieuwd hoe hij zijn taak zal vervullen! En of hij harder wil dan zijn quad broertje!

    Ik heb erg van genoten, en het was allemaal weer zeer krapjes, en zeker met de logge naza, past alles toch weer netjes... Nu bezig met mij eigen mini! en of mijn y6 machine
    Ik heb de pult al klaar!


    Hier de maiden flight filmpjes....Bewerkt tot 1 filmpje...









    Update 08-03-2014:


    Beter laat dan nooit, even een detail filmpje van het eind resultaat van deze build...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Rubaaaa

    Rubaaaa

    Lid geworden:
    21 jun 2013
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Gouda
    ziet er mooi uit!
     
  6. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Pff wow, die Danny wordt weer verwend met een mooi machientje. Nice
     
  7. DannyMetall

    DannyMetall

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    4.068
    Locatie:
    Z-Limburg
    VET Man!!!
    PwewW .. nice build :p
    Ben benieuwd hoe ze vliegt?!

    EDIT: weet al hoe ze vliegt SMOOTH & FAST
    wel ff wennen eraan // ze heeft een sPeciale behandeling nodig :D









    p.s) waar kan ik die stickers bestellen wat naast die Spider liggen ?! :usa
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Dezen ???

    [​IMG]


    Geen idee... ;) Zat bij mijn mini H frame welke ik gesponsord heb gekregen ;)
    Bij de ontvanger dan weer niet.. Beetje vreemd ;).
     
  9. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ziet er goed uit :D.

    Had zelf alleen een andere manier gekozen voor de clean plate. Vond landen op de gopro niet zo fijn idee. Hoe ga je dat oplossen of gewoon zo laten?
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    emil waar heb je dat mini pigtailtje vandaan op de vTX ?
     
  11. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Zat in het doosje.. Moet je Danny vragen...

    Klopt jouw idee was idd mooier, Maar als ik de boel verlengde met bussen dan wiebelde het behoorlijk. Ben er van plan er 4 pootjes onder te maken.. Kijken of dat wil, en zo niet passen we het alsnog aan...
     
  12. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ik had de dempers aan de onderkant gedaan zeg maar. Daardoor blijft het stijf. Dus eerst afstandsbuis en dan de rubber dempers. Heeft zelfs een harde crash overleefd zonder problemen. Maar mooie pootjes kunnen ook uiteraard leuk zijn. Heb ik ook aan gedacht.
     
  13. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Das idd een oplossing de dempers aan de onderkant... Maar daar kwam ik dan weer niet uit met de Vsen module..
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2014
  14. DannyMetall

    DannyMetall

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    4.068
    Locatie:
    Z-Limburg
    Deze heb ik ergens op marktplaats gevonden (Groningen)
    maar de volgende komen gewoon van Dennis Knoppers ;)
    maar ik kon dennis toen nog niet ...

    heb ook ingekorte cloverLeafs laten maken door hem van 4cm ivm Crashes
    en 4cm is het korste wat je kan gebruiken ivm geen signaal-sterkte verlies !!!
     
  15. Sharky_Capas

    Sharky_Capas

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Omgeving Enkhuizen
    ????. Maak je er meerdere?
    Wauw wat een leuk project. Ik ben erg benieuwd hoe deze vliegt in verhouding tot de andere mini welke ik bij jou thuis mocht bewonderen.
    ;)

    Hey Dmetal, hoeveel quads heb jij nu wel niet? ;)
     
  16. DannyMetall

    DannyMetall

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    4.068
    Locatie:
    Z-Limburg
    mijn Bakbeesten heb ik allemaal verkocht in het verkoophoekje hier op het forum
    behalve me TBS discovery ;)

    METALL GOES ALL THE WAY For MINI's

    heb nu nog een blackout mini H + deze BEAUTY :p
     
  17. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Grappig at Blackout nu rode rubber stuurt, terwijl ik nog zwarte heb gehad.

    Benieuwd naar de maiden!
     
  18. DannyMetall

    DannyMetall

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    4.068
    Locatie:
    Z-Limburg
    past beter Qua kleur bij de FC :D

    ben ook benieuwd naar de maiden!!!
     
  19. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Dan had ik roze moeten hebben!
     
  20. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.

    Uhm Danny Dennis had er wat last mee geloof ik, dus als je nog even kan zoeken voor een handje vol van die dingen zou mooi zijn...

    Te weinig ;)
     

Deel Deze Pagina