Bouwverslag "Blauwe" Ultima

Discussie in 'F5J' gestart door MarcS73, 14 apr 2016.

  1. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Dag allemaal,

    Mijn eerste bouwverslag. Zal een beetje in horten en stoten gaan, omdat ik dit samen met mijn broer (Rob) moet doen (alleen gaat het niks worden) en gezamenlijk tijd vinden in onze agenda's is beetje uitdagend.

    Heb een nieuwe Ultima gekocht als vervanger voor mijn Supra's. Deze zijn wat zwaar (1950 gram) bij 3m40 en ik was al enige tijd aan het kijken naar iets anders waar ik nodige jaren mee voorruit moet kunnen, toen dit voorbij kwam.

    Zelf vond ik het nogal extreem net geen 4meter spanwijdte en dan 1068 gram vliegklaar gewicht. Dat is net aan de FAI norm van 12gr/dm2. Belangrijkste voor mij is dat vliegtuig voor mij breed inzetbaar is (tot 4Bft minimaal) en goedmoedig vliegt. De tipgever gelooft erin en ik nu ook. Zeker nu eerste wedstrijdresultaten bekend zijn van de bouwers zelf. Zij vlogen zonder ballast bij 4 m/s (een goede 3Bft) met de lichte 1100 grams variant.

    Ik heb gekozen voor de "zware" variant. Dit zit hem voornamelijk in romp (met ballast mogelijkheid, de lichte heeft dit niet) en stabilo, daar vleugel voor alle varianten gelijk zijn. Ik kom zo meteen op ±1200 gram vliegklaar gewicht.De ballast set die erbij zit is 100/200/300 gram.
     
  2. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Kleuren, afmetingen en gewicht

    Dit is 'm dan.
    Ultima blue.JPG

    Gewicht Ultima
    Fuselage and canopy 129,7 gram
    Elevator 29,7 gram
    Rudderset 20,6 gram
    Middle panel 338 gram
    Tip Left 137,8 gram
    Tip right 138,3 gram
    Joiners 15,7 gram
    Small parts 31 gram
    Totaal leeg gewicht: 840,8

    Gewicht aandrijving
    2x 11gr flaps= 22gram (Blue Bird CB1005 HV, Rob heeft deze getest en ok bevonden, we durven het aan)
    2x 8gr ailerons= 18 gram (KST X08N HV)
    1x 11gr richting= 11 gram (zelfde servo als flaps)
    1x 10gr hoog/laag= 10 gram (MKS HV6100, we hebben wel vertrouwen in de Blue Bird, maar beetje zekerheid kan geen kwaad...:))
    4x houten servoraampjes = 6 gram
    aandrijfset (tenshock viper+prop)= 99 gram
    3s 800 sls lipo= 76 gram
    ontvanger = 25 gram (multiplex rx-9-dr)
    regelaar= 56 gram (castle creations phoenix edge lite 50, deze gekozen omdat ik op HV ga vliegen en dan wordt de spoeling dun)
    altis v4= 8 gram
    bekabeling= 20 gram (gokje, in vleugels zit alles al)
    ballastbuis= 5 gram (gokje)
    unisense E= 18 gram (optioneel)
    totaal 374 gram

    Vliegklaar gewicht ± 1215 gram.
     
  3. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    keuze aandrijfset
    Iets over de aandrijfset, hier heb ik namelijk best lang over nagedacht. Schambeck maakt hele leuke motoren, maar als iets niet bevalt, kun je niks meer. Bij de sets van Reisenauer kun je heel eenvoudig andere motor erop zetten en je bent voor paar tientjes weer het mannetje. In Supra's heb ik ook al Reisenauer, Rob vliegt ermee, dus keuze stond al min of meer vast. Nu nog keuze maken uit de tig opties.

    Aan de ene kant wil ik het zo licht mogelijk, aan de andere kant wel de power voor als het harder waait (groot inzetbereik is mijn doel). Dan de grote vraag hoeveel power heb je nodig. Heb ik even teruggerekend aan de hand van mijn Supra. In Supra heb ik nu 675watt (20graden voorverwarmd) tot 740 watt (40 graden voorverwarmd) en vlieg ik op 4S 1000mAh bij 1950 gram vliegklaar is 2,96 gram per watt. Zonder meer fors over gedimensioneerd, maar wel lekker voor als het hard waait (en volle ballast = 420 gram extra) en/of je wil ergens heen. Stel Ultima weegt vliegklaar 1350 gram (daar ging ik toen nog van uit), heb ik 456 watt nodig.

    Optie 1 was de Tenshock VIPER-CC 1020-10T 4pol 6400KV mit Micro Edition 5:1NL
    - windstil 2s - 13x9 RF CFK M28, 46 Amp. 337 Watt, Schub 1910g, VPitch 107 km/h
    - wind 3s - 10x6 Ae, 12222 rpm, 39 Amp. 437 Watt, Schub 1972g, VPitch 112 km/h, Eta 83,3%

    Maar ja, ik zag me al klooien op een wedstrijddag met wisselen van prop en lipo. In mijn ogen vragen om problemen, zeker ook omdat het 3S pakket "maar" 15 gram zwaarder is dan het 2S pakket.

    Dus is het optie 2 geworden: Tenshock VIPER-CC 1020-12T 4pol 5200KV mit Micro Edition 5:1NL en dan een 3s - 12x8 RFschmal CFK M25, 9931 rpm, 47 Amp. 520 Watt, VPitch 121 km/h.

    Of het juiste keuze is: we gaan het meemaken. Er zit in ieder geval genoeg power in...:)
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2016
    HBZWEEF en bobt vinden dit leuk.
  4. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    succes Marc,

    altijd spannend of het uit gaat pakken hoe je het had bedacht. (kan ik uit rente ervaring melden)
    Klaar voor Oosterland? of gaan de agenda's dat niet voor elkaar krijgen...

    Bob
     
  5. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Bouwmiddag 1

    Eerst maar even zelf avond van te voren hoezen gemaakt, want anders zag ik bui al weer hangen. Niks vervelenders als transportschade.
    hoezen.JPG

    Flap en aileron heveltjes inbouwen
    Flap gekozen voor buitenzijde, want het lijkt erop dat in de flap een dubbele koollaag zit. (goed en schuin kijken in het licht, op foto's niet zichtbaar)
    Aileron gekozen voor binnenzijde, want daar lijkt hier de dubbele koollaag te zitten.

    Volgens bouwmeester Rob is het altijd leuk om in andermans vleugel te snijden…(werd gevolgd door de opmerking dat ik weg moest blijven van zijn Perfection vleugels...:))
    Staalarmpje voor flaps is 1,5mm dik en voor ailerons is 1,2mm dik. Hevelarmpjes ook zo uitgeboord. Er gaan geen quicklinkjes gebruikt worden. We gaan de DLG-techniek toepassen, dus gewoon staaldraad buigen en borgen met tin. De hevels kunnen nergens heen vanwege de rohacel.

    De fancy "met tegenlager uitgeruste" servoraampjes van servorahmen.de gekocht voor de flaps kunnen de kliko in, want ze zijn fors groter dan opening voor servo, nog even overwogen om servoraampje stuk te maken en alleen tegenlager erin te klooien, na kort overleg vanaf gezien. Heb zojuist houten framepjes bij hyperflight besteld (door de ailerons had ik die al besteld, bij gebrek aan andere, blijkt nu juiste keuze te zijn).

    Aileron servo, zelf gekozen voor KST X08N op advies van bouwer, echter hier past ook gewoon een 10mm servo in. Servoruimte aileron is net zo groot als die van flap (flap is wel dieper, 15 mm versus 11,5mm voor de aileron. Achteraf was BlueBird CB1005 HV betere keuze geweest, over KST's horen we wisselende verhalen mbt kwaliteit. (of je moet voor die 3 gram gewichtsverschil per servo vallen…:)).

    Flaps uitsparing voor stuurstang iets uitgevijld voor maximale flapuitslag. Rob heeft mooie malletjes gemaakt zodat aan beide zijdes de hevelarmpjes identiek in de vleugel zitten. We hebben hevelarmpjes wat dieper erin gezet dan we dachten te moeten doen, dit omdat anders het staaldraadje aan liep in de vleugelopening.

    Tip: afplakplakband dubbelvouwen op einde, zo beschadig je huid van vleugel zeker niet met er afhalen.
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  6. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    En wat foto's van geheel:

    Aftekenen van plek waar hevelarmpjes moeten komen, daarna 1,5 mm daar vandaan streep getrokken, zo kan de staaldraad de bocht juist pakken.
    IMG_3757.JPG

    (sorry dat ie gedraait zit, krijg hem niet goed) IMG_3756.JPG

    IMG_3763.JPG

    IMG_3768.JPG

    IMG_3770.JPG

    Uitgevijlde opening in Flap (bij aileron zelfde gedaan), zodat flap voldoende naar beneden kan.

    IMG_3771.JPG

    Flap servo's gesoldeerd.
    IMG_3775.JPG
    het "net niet" passende servoframe-pje

    IMG_3765.JPG

    Lijmen van de servo frame-pjes van de ailerons (ook op de kop)
    IMG_3776.JPG


    IMG_3777.JPG
     
    reing en A B vinden dit leuk.
  7. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    En de resultaten

    IMG_3783.JPG

    IMG_3784.JPG

    Dat was het weer even. Volgende keer vleugel afmaken en aan romp beginnen.

    Oh ja, iets waar ik gister nogal tijd mee bezig was, was met passend krijgen van de wingjoiners en borgpennen in de vleugel. Koste nodige schuurwerk. En ben niet 100% happy met de 7graden wingjoiners, laten best een opening aan de onderzijde tussen middenstuk en tip.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2016
    A B vindt dit leuk.
  8. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Dat zeker niet. Hopelijk lukt het wel voor die van juni.
     
  9. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Heb mijne net in huis. Eerst maar eens denken hoe we het in de romp gaan passen.
     
  10. frahati

    frahati

    Lid geworden:
    25 nov 2011
    Berichten:
    97
    Hoi Marc,

    Breng je nog een koolstofmatje onder de servohouder aan of is het daar al verstevigd.

    Frans.:D
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Als hier tape overheen doet is de opening dicht. Tippanelen aan het middenpaneel zekeren moet je toch.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    FF een tip voor de servorahmen met tegenlager. Die zijn inderdaad redelijk aan de maat en pasten bijvoorbeeld ook niet in mijn Xplorer. Je kunt echter ongestraft het komplete deel aan de "onderzijde" van de servo weghalen (snijden).
    Er blijft voldoende lijmvlak over !!
     
  13. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Nee, lijkt meer dan stevig genoeg. Het lijkt dat er een extra matje zit, maar 100% zeker weten we dat niet. Hebben houten frame-pjes rechtstreeks op vleugelhuid aan.
     
  14. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Dat klopt, echter de tip sluit zowel aan boven als onderkant niet aan tegen de vleugel met de 7graden wingjoiners en dus kan tip gedurende vlucht gaan wrikken en mogelijk loskomen. Gaan waarschijnlijk aan onderkant een stuk epoxyplaat schuren (en dan plakband erover zodat alles blijft zitten en netjes aansluit.
     
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Wat ik wel zou doen Marc, is de onderhuid met de bovenhuid verbinden in deze servo openingen. Je kunt dit doen door een stukje CF mat tegen de zijkanten aan te zetten of door er een balsa webbing in te frommelen. Een zulke webbing voorkomt ook het vervormen van de bovenhuid waar dat servoplankje tegen aan gelijmd zit.
     
    PascalvO vindt dit leuk.
  16. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Uden
    Rondom servo-opening zit natuurlijk de rohacel. En op foto's van andere Ultima's zag ik ook niet dat ze nog extra webbing geplaatst hebben.
     
  17. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    Ik wilde het net gaan typen. Goede tip. Zeker bij de huidige dunne materialen.
     
    arno888 vindt dit leuk.
  18. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Bij volkern zijn de onderhoud en de bovenhuid zo wie zo verbonden.
     
  19. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Zoiets dus

    image.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2016
    Berrie vindt dit leuk.
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Maar ook Rohacell heeft een zekere mate van flexibiliteit; om de onder -en bovenhuid door middel van een webbing stijf met mekaar te verbinden kan zeker geen kwaad. (en is een kleine moeite)
    De vleugel zal zeker niet uit mekaar vallen wanneer je dit niet doet, maar die 5 minuten extra werk ........................

    @vw4style. precies zo inderdaad
     
    Berrie vindt dit leuk.
  21. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    263
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee

Deel Deze Pagina