Bouwverslag "Blauwe" Ultima

Discussie in 'F5J' gestart door MarcS73, 14 apr 2016.

  1. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Ik durf nu al de stelling aan dat op het eerste WK/EK F5J in 2018, er meer dan 70 % van de deelnemende piloten NIET met een Maxa, Perfection of Xploder vliegt.

    @arno888 : Waarom denk je dat de kist een mogelijkheid tot ballast heeft als je er alleen met lichtweer mee wilt vliegen ? Het uitgangspunt van de bouwer van de Ultima is een allround F5J te produceren, ik ga er vanuit dat hij weet waar over hij praat. Volgens mij kun je het lastig beoordelen. Heb je de Ultima al eens in het echt zien vliegen ??

    Ik herinner mij nog een artikel over een Perfection in de Aufwind. De kist zou niet vooruit te branden zijn, inmiddels weten we wel beter......... :)
     
  2. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    da's nou niet sympathiek Peter .. je hebt het over 50% van de meevliegende kisten op dit moment...:D
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  3. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    vermoedelijk omdat hij er meer als één wil verkopen:rolleyes:

    en ja, ik heb het ding al in actie gezien in D. Bij licht weer heb je weinig kans, alhoewel ik toch ook met mijn Xpl. redelijk een belletje weet uit te vliegen. Wordt het wat normaler is de Ultima niets bijzonders.

    Dan zijn er betere kisten die al enkele jaren ontwikkeling achter de rug hebben zoals de door jou genoemde Perfection.
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Een allround kist die 1000 km ver van zee is gemaakt, is geen allround kist voor Nederlands weer. Geen Ferrari - VW vergelijking maar eerder F1-Ferrari vs Le Mans Porsche. Allebei super power, maar verschillend vanwege verschillende gebruiks profielen.
     
    jeedee vindt dit leuk.
  5. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Zou je kunnen toelichten waarom je dat durft te beweren?

    Mijn eerste ingeving is nl. dat je verwacht dat het 1e WK/EK voornamelijk gevlogen zal worden door de uit F3J bekende vliegers. Deze hebben vaak innige banden met hun leverancier van wederzijds vertrouwen. Je wist al te melden dat Vladimir met een specifieke F5J kist komt, dan zullen de overige 2 niet achterblijven. Die vliegers zullen dus min of meer moreel verplicht zijn met het nieuwste materiaal van hun vaste leverancier aan de start te verschijnen. Dat hoeft dus niet te betekenen dat de kist per definitie (veel!) beter is.

    Of bedoel je juist te beweren dat de kwaliteit van de modellen een enorme sprong (let wel we hebben het dus over max (!) 1.5 jaar) voorwaarts zal maken en daarmee het bestaande alleen nog geschikt is voor het museum?

    Dank.

    Johnny
     
    F3J-Karel en Justus vinden dit leuk.
  6. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    @soarer : Een F3J kist is niet ontwikkeld voor F5J. F5J vraagt dunnere profielen en slanke vleugels die op lage hoogte en in turbulente lucht goed presteren. Het zal natuurlijk uitmaken waar het eerste grote evenement wordt georganiseerd.Je hoeft echt je oude modellen niet weg te doen, denk dat je er prima mee uit de voeten kunt. Echter wil je een plek bij de wereldtop dan zul je wel moeten meegaan met de nieuwe ontwikkelingen.

    De Ultima is de eerste van een nieuwe lichting kisten, er zullen straks andere en vaste beter presterende kisten de Ultima gaan overtreffen.Zo werkt het nu eenmaal.

    Een nieuw soort kist geeft uitdaging en voldoende voorpret. Je verlegt je grenzen weer, dat maakt het spannend en leuk. Dit alleen al maakt het de moeite waard.

    @Rick NL ; euhhh, ik zat een maand geleden nog aan de Sloveense kust. Ik denk dat je je een nulletje vergist. Met 1000 KM was ik al weer thuis.
     
  7. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    @ Peter,

    In principe presteren dikkere profielen beter in turbulentie dan dunnere. Dikkere profielen kunnen de luchtstroming langer vasthouden bij grotere invalshoeken.
    Het nadeel van dikkere profielen is dat ze meer weerstand hebben bij wat lagere RE getallen en dus veel zwaarder gevlogen moeten worden. Slankere vleugels hebben een lagere geïnduceerde weerstand bij hogere CL (lift) waardes of wel bij thermiek cirkelen. Hierdoor kan krapper gedraaid worden wat op lage hoogtes enorme voordelen bied. Door de lagere vleugelbelasting kan er met een iets lagere CL gedraaid worden waardoor dit weer met een wat hogere snelheid gaat wat de besturing ten goede komt.
    Op lage hoogtes is een goede glijhoek van levens belang vandaar de dunnere profielen.
    In de F3K is het vleugel oppervlak over de laatste paar jaar met ongeveer 10% gedaald. Het startgewicht is met ongeveer 25% afgenomen. De glijhoeken zijn veel beter als voorheen en de kans om van 5 meter of lager weer omhoog te draaien is met een veelvoud toegenomen omdat je sneller stijgt en makkelijker terug komt.
    Zolang F5j starts naar 150 meter en hoger gaan maakt het model weinig uit. Op top niveau moet het echt lager en dan pas gaan de voordelen van zo'n nieuw model tot zijn recht te komen. Wel zal er dan continu dynamisch gevlogen moeten worden.
     
    TheoV, bobt en crins vinden dit leuk.
  8. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    @Alex Hoekstra ; bedankt voor je aanvulling/correctie, hopelijk kun je snel met je eigen F5J kist komen. We gaan het allemaal meemaken in 2017 !!!!!
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2016
  9. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Zal ook wel een paar wedstrijden meedoen met de Infinity. Een vreemde eend in de bijt
     
    funpeter7823 en Lyckele vinden dit leuk.
  10. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Even terug naar "onderwerp". Gisteravond YGE opnieuw geprogrammeerd (juiste instellingen gekregen van clubgenoot, die toevallig zelfde setup had) en gasinstellingen opnieuw gedaan. Motor loopt nu als een zonnetje. Heb de lipo's getest:
    - 210watt: 450mah 3S Turn.Nano-T 65/130c, voorverwarmd op 45graden, begint met ±24A en zakt na paar seconden terug naar ±21,5A, na 30sec motorloop nog ±20,5A. Lipo wordt behoorlijk extra warm. Verbruik is ±185mah. Lipo die niet is voorverwarmd (eigenlijk wel een beetje, want op zolder was het gisteravond 28graden), levert 10% minder vermogen.
    - 250watt: 850mah 3S Turn. Nano-T 45/90C, voorverwarmd op 45graden, begint met ±27A en zakt na paar seconden terug naar ±24,5A, na 30sec motorloop nog ±23,5A. Lipo wordt iets extra warm. Verbruik is ±220mah.

    Geheel is statisch (op de grond) getest. Zal in lucht dus nog wat minder zijn qua amperage. Ik ga nog kijken of een 3S 1500mah 45c pakket meer stroom gaat leveren dan de 850mah. Is dat niet het geval, zit er voor de 850mah lipo nog rek in config en kan er mogelijk een grotere prop op. Wil namelijk wel maximale uit setup halen zijnde ±300 Watt (beperking zit in 30A regelaar).

    In dat geval heb ik zonder ballast de 450mah en met ballast de 850mah in combi met grotere prop. Ga ook nog contact opnemen met SLS om te kijken of Stefan's Quantum lipo's het nog beter zouden moeten doen dan de Turnigy's. (Turnigy bolt kan voor mij niet, mijn lader gaat tot max 4,30v (4,35v is nodig)).

    De 850mah zijn 35 gram zwaarder. Dit ga ik in eerste instantie compenseren door lood in staart te doen (is even makkelijkste methode). in 2e instantie ga ik nieuwe ballaststaven laten maken bij ijzergroothandel in mn dorp (kost maar paar euro per staaf), waarbij ik lengte achter zwaartepunt langer maak dan voor zwaartepunt, om op die manier zwaardere lipo te compenseren.
    Ook ga ik met hardere wind nog testen met bestaande ballaststaaf en 850mah lipo, waarbij ik zwaartepunt wel naar voren laat komen (bv 108mm ipv 115mm nu). Dit omdat ik op USA forum heb gelezen dat Ultima dan beter loopt bij harde wind. We gaan het meemaken.

    Komende vrijdag ga ik hele dag vliegen als voorbereiding op zaterdag, voorspellingen wijzigen met het uur, hopelijk wordt het beetje vliegweer.
     
  11. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    263
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Hallo Marc ,

    Jij hebt toch de originele ballast set van Denis / Ultima ?

    In Toldijk heb ik nl gezien , dat je die Ballaststaaf kunt Instellen met pennetjes die je kan verplaatsen ,

    in die voor geboorde gaatjes in de betreffende ballaststaaf.

    Door nog een paar gaatjes te boren naar voren of naar achteren , zou je zo het zwaartepunt kunnen verplaatsen.

    Wil je het zwaartepunt nog meer naar achteren hebben , dan in voorkant Ballaststaaf M2 draad in tappen en daar een M2 draadeind in zetten , welk aan het eind omzetten om dit in de koolstof buis te borgen , waar een borgsleuf in zit.
    Staaf is dan verlengt voor CG instelling en draaiend per mm in te stellen.

    Bij ligt weer zonder ballaststaaf ( om snel even te testen) circa 40 cm. Draadeind met borging met aan het eind de mogelijkheid , om daar een Loodballetje op te draaien en dan zo in te stellen voor je gewenste CG,

    Ik hoop dat het zo duidelijk is , anders foto maken ?

    Mvg xat
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De nanotech 45's heb ik nooi zo bijzonder gevonden, de 65c gingen een stuk beter. Mogelijk dat een 850mAh 65C ook weer wat extra vermogen oplevert..
    Door in de lucht de stroom te meten kun je nog bepalen of je niet een prop met te weinig spoed vliegt (stroom loopt flink terug).
    Regelmatig zie ik dat f5j modellen met een te lage 'pitch speed' uitgerust worden doordat mensen de vliegsnelheid te laag inschatten. Dat gaat niet alleen ten koste van de stijgsnelheid, maar ook het rendement.
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Met 20A op een 3S lipo ga je met een 1150 gram wegende kist royaal over de 200 meter.........(ook bij >5m/sec wind)
    wil je nog hoger ???
     
  14. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Hoi Arno, klopt dat je ruim over de 200 meter kan komen. Maar veel belangrijker is kan je naar de juiste plek komen. Dus is wattage is niet alleen om te klimmen ook om snel op de juiste plek te komen. ... Net als Gerben al aangaf is dat spoed en dus snelheid in de toekomst betere opties gaat bieden in plaats van puur alleen hoogte scoren.
     
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Met 20A kom je ook redelijk vlot horizontaal vooruit. Horizontaal vliegend met 18A ben ik na 30sec redelijk "uit zicht" .........

    En om nu fff praktisch te blijven ;) Een tijdje terug heb ik een poos gevlogen met eeen GPS logger aan boord en mijn ver weg vliegen was "slechts" 700 meter ver.. Nu zijn er vast en zeker mensen met betere ogen maar probeer jij eens op vijfhonderd meter ver weg een bel te herkennen. Tja, wanneer er een kudde buizerds rondcirkelt, maar dan is het nog moeilijk genoeg om op die afstand die bel op te pikken.
    Dat het belangrijk is je horizontaal te kunnen verplaatsen ontken ik zeker maar ik heb ook ontdekt dat zulks aan grenzen gebonden is.
    Wanneer ik met 20A semi-horizontaal vlieg , is het herkennen van een bel, al vliegend best moeilijk. Tenzij het zo'n sterke bel is dat de hele grasmat c.q. de heideplaggen ook omhoog gaan :)
    1 Km verderop een belletje pikken op 50 meter hoog plaats ik dan ook in het hoofdstuk: sprookjes
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2016
    renetl50 en F3J-Karel vinden dit leuk.
  16. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    @xat, ik ben overgestapt op systeem van Erik R. Gebruik wel nog originele ballaststaven, hou deze echter op plaats door m3 boutje wat ik in slagmoer draai die in romp vast zit. Nieuwe ballaststaven is meest praktische oplossing voor me.
    @Gerben, bedankt voor tip. Opgenomen in testprogramma voor morgen...:)
     
  17. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    Ik schrik nu toch echt even...... Je weet toch wel dat de meeste velden wel een paar hotspots hebben met meer kans op thermiek? Om er naar toe te vliegen is horizontale snelheid wel handig. Daarnaast wil je toch ook vaart kunnen maken wanneer je in de minuten voor de start een bel gevoeld hebt, eentje die voorbij is getrokken. Dan wil je toch achter de bel aan vliegen ? Ik schat in dat misschien 10 % van de keuzes om ergens naar toe te vliegen worden bepaald door een vogel die je in een bel ziet draaien, de rest van de keuzes is toch op gevoel.
     
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    @funpeter7823 allemaal korrekt Peter en ik zal het zeker ook niet na laten dat doen.

    Maar vliegen met een GPS logger heeft mij geleerd hoeveel meter ik uit de buurt kan gaan (700 mtr) en met een beetje meer als 20A heb ik royaal voldoende om tot aan mijn grens te komen.

    En wat die favoriete plekken betreft; In Ansbach (D) heb ik het een keer meegemaakt dat velen naar een bomenrij, een kilometertje benedenwinds vlogen. Dat was een prima plek maar dat zit er dus voor mij echt niet in .............
    Ik hou het op een radius van 500 meter en daar weet ik overal wel te komen :)
    En bovendien, vliegend met een 10-15A weet je, je toch wel vrij aardig te verplaatsen, maar bovenal is aan je toestel veel beter zichtbaar of je door goede of slechte lucht vliegt.
     
  19. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    F5J German open 2016 10/11th of September with 73 competitors
    Last weekend was succesfull also for F5J PIKE Perfection pilots
    who attended last f5j eurotour contest in Weilheim
    1st Petr Malčík PIKE Perfection
    2nd Zdenek Malčík PIKE Perfection
    3rd Thomas Rössner
    5 of 10 finalist were flying with Perfection
     
    F3J-Karel vindt dit leuk.
  20. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    859
    Locatie:
    Emmen
    @arno888 : de kracht van een grote fabrikant. Samba rijdt met zijn piloten het hele circus af. Ze hoeven alleen in te stappen. Samba verzorgt de rest. Op YouTube staat een leuke film van de FO in Weilheim. Is weer van onze onze vriend Jure Pecar. Kijk dan direct ook even naar het filmpje van de f5j WC in Tranava. Daar hadden de Pike's na de regen geen kans tegen een Ultima. Het afgelopen NK f3J stonden de Perfections weer 1, 2 en 3. De Perfection is een top kist. Toch wil ik er van een aantal graag af. Het is niet de toekomst. Zeker niet in F5J.
     

Deel Deze Pagina