Bouwverslag Bugatti 100 P

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 7 aug 2006.

  1. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik heb een tijdje zitten piekeren over de aileronaansturing.
    Gewoon volgens tekening - met een roerhoorn en een stangetje uit de vleugel - vond ik niet passen op zo'n 'sophisticated' design als de P100 is. :nooo:
    Totdat ik een gouden tip kreeg van Vinze over de "precision secret horn" RBCkits Online Shop - Precision Secret Horn

    Dus gelijk een setje besteld. Ze zien er degelijk uit en van speling is vooralsnog geen sprake.:)

    [​IMG]


    Ondertussen ingebouwd

    [​IMG]


    en aangestuurd met twee kogellinks en een stukje 2mm koolstof staf.

    [​IMG]

    Nu de andere kant nog inbouwen en dan kan het laatste stuk indekking er op.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Ziet er heel strak uit!
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2010
  3. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hé Bart,
    Lang niet tegengekomen op het MBF.
    Heb jij nog interessante projecten?

    Je hebt je toch wel opgegeven voor de schaalmeeting + BBQ, hè?
     
  4. TONPOP

    TONPOP Guest

    bugatti 100-p

    1 mei 2010
    mijn naam is ton,
    opzi hobbybulletin een zoektocht naar voor mij het bekende model van de vliegende bugatti, kwam ik op site een mijn foto tegen. de afbeelding is gemaakt in 1990. het model op de foto heeft verschillende keren gevlogen. het is een mooi gezicht, het model te zien vliegen. dit komt door de vleugelvorm . de romp is 20 jaar geleden van epoxyhars gemaakt. de mallen het ik nog in mijn bezit. het vliegend mode hangt bij mij nog aan het plafond in de hobbykamer. graag een reactie op mijn verhaal.
    goeten van ton

    documentatie : hb modelbouw juli/aug. 1990
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    ik heb zo is zitten kijken naar info over dit toestel
    Want ik wist er zo een beetje niks van
    Als je het model en het ontwerp bekijkt zou je zeggen dat i uit de jaren 70 stamt
    Als zijnde een snel toestel voor de rijke
    Maar niks van dat is waar
    1938
    en gewoon een fichter
    Maar wat voor 1
    Ik vind het een erg mooi zij het sexsie toestel
    en het is erg zonde dat bugatty er na de oorlog niet gewoon een paar gebouwd heeft
    Maar gelukkig word er nu een replica gebouwd die wel gaat vliegen

    Ik ga dit draatje volgen
     
  6. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Ton,

    Leuk dat je hier reageert, de genoemde foto is de enige informatie die ik heb van jouw model.
    De P100 is inderdaad een geweldige kist om te zien en de vleugelvorm (ik heb een voorliefde voor negatieve pijlstelling) speelt daar zeker een rol bij.
    Kun je wat meer vertellen over jouw model (spanwijdte, gewicht, setup, vleugelprofiel, functies, etc.)?
     
  7. TONPOP

    TONPOP Guest


    hoi wouter,
    het is leuk om na 20 jaar weer terug te komen op de interesse, die bij mij toen ook was, toen ik de eerste foto zag van het zeer byzondere model van de bugatti. jaren geleden is er een tentoonstelling geweest van alles wat de famillie bugatti gemaakt heeft. die was in de beurs van berlage in a"dam en daar hing mijn bugatti tussen de peperdure auto"s, meubels ect.
    ik heb nog wat gegevens :
    gewicht +_ 4.5 kg. spanweidte 2,00 meter, hoogte richting en rolroeren.
    onderzijde licht grijs, boven donker groen / antraciet.
    de bouw was best moeilijk, omdat ik geen vleugelprofiel op het a-4e kon vinden. ik heb gekozen voor een symetrisch profiel. alles was dus erg risicovol, om iets te doen, met de vraag : vliegt het wel !
    het vloog dus wel, en het was heel mooi gezicht om de bugatti te zien vliegen.
    het onderstel had ik eerst star gemaakt, maar dat brak bij de eerste landing af. ik heb er toen een van verenstaal gemaakt. dit moest erg lang zijn i.v.m. het kielvlak.
    ik ben begonnen met piepschuim-romp, daarna heb ik een mal gemaakt.
    toen was het een makkelijke opgave, om een romp te maken.
    de twee vleugel,-en motorschotten heb ik eerst van karton , en daarna van triplex gemaakt.
    de vleugel-kern is van piepschuim gemaakt
    in die tijd is van de eerste vluchten een video gemaakt. enkele mensen dachten, dat de bugatti niet gevlogen had, ik heb het bewijs van wel !
    in die tijd heb ik geprobeerd een zijdelingse scharnieren te maken. dit wel gelukt, maar ik durfde deze scharnieren niet toe te passen. ik heb gezien dat ze nu van kunststof gemaakt worden. ( op deze site ).
    ik denk dat ik nu iets over de bouw van 21-jaar geleden verteld heb, en dat mijn verhaaltje bijdraagt aan de zin om dit mooie model te gaan bouwen. groeten van ton poppelaars.
     
  8. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Hi Ton,

    Welkom op dit forum! Wat ontzettend leuk dat je deze informatie deelt. Zelf ben ik altijd verbaasd over alle moderne mogelijkheden van de techniek, maar als je goed terug kijkt werden er vele jaren geleden reeds dezelfde prachtige toestellen bebouwd.

    Groeten,
    Bart
     
  9. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
  10. McQueen

    McQueen Guest

    Hallo iedereen!

    Een tijdje gelesen heb ik getwijfeld, dat de contra roterende Motor van himax (naamelijk de cr3516-1030) sterk genoeg voor de Bugatti zal zijn. Zo en door andere redenen kwam het dat ik een kleinere vliegtuig gebouwd heb.

    De GeeBee X heeft rond 1.27m breedte en 2.2kg gewicht met accu en zo verder. Nadat ik hem nu met die genoemde himax gevlogen heb, denk ik Dat. deze Motor voor de Bugatti misschien roch sterk genoeg is. Heeft er al iemand ervaringen?

    Een Video van de Maiden:
    xouJxPHb6OQ[/media] - GeeBee X Maidenflight

    Groetjes, Stefan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    zo na een lange tijd ook weer eens begonnen vorige week.


    [​IMG]

    de vleugel is netjes ingedekt en kabels voorbereid.

    [​IMG]
    en alvast begonnen met de wing fairings.

    [​IMG]
    een kant al volledig beplankt nu nog schuren...

    zo en nu weer verder
     
  12. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hé Vinze,

    Goed om te zien dat je de draad weer oppakt!
    De mijne ligt even aan de kant. Omdat ik een beetje aan zit te hikken tegen de inbouw van het landingsgestel en de motoren ben ik met een ander (tussendoor) projektje begonnen, maar ik ga de draad ook zeker weer oppakken.
     
  13. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    ja het begon weer te kriebelen na een artikel in de FMT van deze maand over een geebee met contra-roterende prop. dus maar weer begonnen. het landingsgestel geeft me nog steeds hoofdbrekens maar ik kom er wel uit. dan maar kleinere wiellen.

    voor de motor is nu mijn buurman aan het peinzen. hebben het er over gehad en hij is fijnmechanisch goed onderlegd dus wie weet komen we daar samen wel uit.

    vooralsnog nog een klein extra projectje erbij... een hangar 9 P47 in maatje .60 wordt ook electrisch

    @Mcqueen
    volgens mij is het jouw ontwerp van de GeeBee X toch wat er in de fmt staat deze maand?
     
  14. McQueen

    McQueen Guest

    Hallo iedereen!

    mooi te zien, dat het verder gaat met jullie bugatti´s. Mijn shortkit ligt er noch steeds op de zolder. Maar ik ben er ook met iets anders bezig geweest - Vinze heeft hem al gezien :rolleyes:

    Dat klopt wel - de GeeBee X is mijn ontwerp :) Oorspronkelijk gepland voor een enkele motor, maar toen het project geschikt voor de himax lijkte, kwam het anders. Een krachtvolle aandrijving!
    Het landingsgestel was ook een van mijn grote hoofdpein-oorzaken. Een vering was mooi geweest, maar uiteindelijk werd het een sportieve, harde constructie uit verenstaal.

    In de FMT van deze maand is deel een van de artikel en de tekening, volgende maand komt eer de tweede deel. Heb jij een heft gekocht, vinze? Zijn die ook in nederland verkrijgbaar?

    hier vinden jullie een bouwverslag op rc-network: Projektvorstellung: New Age Racer - RC-Network

    groetjes, stefan
     
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Door Han werd ik geattendeerd op deze link.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.211
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Linkje... da's idd een indrukwekkend stukje engeneering... whow!
     
  17. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  18. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    :cool: Erg gaaf, ik volg de vorderingen aan de kist op Facebook op de voet.
     
  19. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    zonde dat dit toestel nooit in massa is gebouwd
    wat hadden de duitse piloten gedacht als ze een sqwadron van deze toestellen aantroffen
    best een indrukwekkend gezicht
     
  20. Thebigred1

    Thebigred1

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    189
    Locatie:
    Onna

    SCHEISSE!!! Was zum Teufel????.........ik denk iets in die buurt...:p
     

Deel Deze Pagina