Bouwverslag Clancy Aviation Lady Bug van tekening

Heb jij dat ook wel eens, dat je een bouwverslag leest en denkt: “Dat moet ik ook hebben!”? Ik heb dat bij veel verslagen, maar dat ebt vaak snel weg. Maar niet in dit geval. Ik heb al tijden de tekeningen van allerlei Bugs van Clancy Aviation op de plank, en door dit verslag:

bouwverslag-lazy-bee

werd het vuurtje weer aangewakkerd. Ik had nog van alles op de plank, waaronder een aandrijfsetje voor een foamy, dus koos ik voor de Lady Bug (lieveheersbeestje). De gevonden tekening (google maar eens, je vindt er diverse) is revisie E, maar veel verschillen met andere heb ik niet gevonden. En foutloos is deze ook niet, maar goed genoeg.

Vanmorgen even de tekeningen (ik heb een in achttien bladen verdeelde versie gevonden) geprint, en met wat knip- en plakwerk de boel tot één tekening gemaakt:

IMAG0134-1.jpg

IMAG0137-1.jpg

IMAG0136-1.jpg

IMAG0135-1.jpg

Toen heb ik met (jaja, ouderwets, maar het werkt goed…) carbon papier de diverse onderdelen op balsa overgetrokken. Ik trek van de rechte lijnen overigens alleen de eindpunten over, de lijn trek ik dan met een lineaal:

IMAG0138-1.jpg

Toen begonnen aan de vleugel, erg simpel allemaal:

IMAG0139-1.jpg

En zo ligt die er nu bij:

IMAG0140-1.jpg

Volgens de tekening en handleiding is de vleugel zo klaar, maar ik heb besloten er wat sheer webs van depron in te maken. Ik zal het gewichtsverschil meten en melden, maar het lijkt me niet significant. We zullen zien. Zoals de vleugel er nu bij ligt vind ik hem wel erg fragiel.

Vanmiddag de romp? Het gaat wel lekker, zo!

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, vanmiddag wat meer hoekjes (conform de tekening) in de vleugel gemaakt, 't is nog steeds niet erg stijf, maar ja. De sheer webs uit depron zitten erin, kost 2 gram.

Verder met de romp, weinig spannends maar leuk bouwen. Dit toestel bouw je echt van plankjes balsa en een stripper om latjes te snijden is aan te raden. Ik ga de ruimte voor het landingsgestel iets aanpassen zodat ik een 3mm carbon staafje als as kan gebruiken. Weegt niks en doet het denk ik goed als as.

Fotootje van tot nu toe:

IMAG0142-1.jpg

In principe moet morgen de houtbouw wel af zijn, daarna ga ik ook weer aan het werk dus stokt de progressie een beetje.

Hugo

super!! ga je hem met depron gespannen oid.? ii ben bezig met zijn grote broertje de lazy bee ! staat ook overslag hier.

succes en ga m volgen!

Hoi! Ja, ik had je topic al gevonden, zie openingspost. Misschien bouw ik de echte Lazy Bee ook nog eens, maar eerst dit dingetje.

Hij gaat bespannen worden met doorzichtig blauwe folie van HobbyKing. Ik heb goede ervaring met hun rode folie en die weegt ook erg weinig (als je het beschermingsfolie er eindelijk afgepeuterd hebt...) Wel ga ik hier en daar met depron aan de gang als verstevigingen. Zoals de sheer webs, zoals al gedaan, en ook de onderzijde die ik van 0,8mm balsa zou moeten maken volgens de tekening, ga ik van depron maken. Niet van één plank, maar door de gaten op te vullen tussen de liggers. Eenmaal bespannen wordt dat erg sterk en het weegt ook niet veel.

Als leidraad kijk ik ook naar dit topic:

First Scratch Build: Clancy Lady Bug - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

Die vind ik netjes gebouwd, eens kijken of ik in de buurt van zijn gewicht kan komen. Hij heeft een relatief zware aandrijving, zowel qua vermogen als qua gewicht, dus ik zou er onderdoor moeten kunnen komen. Wie weet.

Hugo

Nou ja, en toen vond ik dus nog een klein rolletje folie tussen de restanten, dus maar niet blauw zoals eerder gepland...

IMAG0144-1.jpg

30 gram kant-en-klaar. Rompje is op een haar na geveld. Ik wacht nog op de 5 grams servo's, ik heb nog 9 grammers maar dat vind ik toch zonde.

Hugo

Mijn set-up:

Prop 5 gram
HobbyKing R/C Hobby Store : 7x3.5 Propellers (5Pcs/Bag)
ESC 15 gram met BEC
HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 15-18A ESC
Twee servo's 5 gram elk, 15 gram totaal (huh?, ja snoertjes en zo...)
HobbyKing R/C Hobby Store : HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo
Motor 20 gram
HobbyKing R/C Hobby Store : hexTronik 20gram Brushless Outrunner 2300kv
Accu 33 gram
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy nano-tech 460mah 2S 25~40C Lipo Pack
Ontvanger 18 gram
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 9X 2.4GHz 8Ch Receiver (V2)

106 gram besturing. Vleugel weegt nu dus 30 gram, het gelinkte toestel wordt als 8 ounce gewogen, dat is 227 gram. Als ik de romp dus lichter dan 91 gram houd, kom ik in ieder geval goed uit. En dat moet haalbaar zijn op deze schaal.

@crg, in een ander topic over dit toestel zeg je een set-up van een bepaald gewicht te hebben. Dat gewicht zegt niet alles, post maar eens wat je hebt liggen dan kunnen we kijken of het geschikt zou zijn voor dit toestel.

Hugo

Laatst bewerkt:
(als je het beschermingsfolie er eindelijk afgepeuterd hebt...)

daar heb ik een heel handig trucje op gevonden hugo.

pak gewoon wat schilders of glastape en plak dat aan het beschermfolie. dan plak je ook wat aan de andere kant en dan trek je het er zo af :-)

heeft mij vroeger ook zeer veel irritaties gelevert dat goedkope folie met een waardeloos beschermlaagje :mad: verder werkte het gewoon goed en natuurlijk kost het de helft van oracover als je het bij rctechnics haalt.

Inderdaad, dat werkt goed, dank je!

Kleine vorderingen, de servo's en accu's zijn binnen:

IMAG0153-1.jpg

IMAG0154-1.jpg

Zo, 151 gram. Moeten nog wielen, as, roeraansturingen en zo bij, maar ik zal ruim onder de 200 gram blijven. Ik hoop op 170!

Hugo

Back