Bouwverslag CNC gefreesde CNC freestafel

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Nico Peursum, 18 dec 2006.

  1. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    PS: als ik de bouten met de hand aan draai, loopt de boel een stuk soepeler: ongeveer 1 kg nodig en nog steeds geen speling. In combinatie met locktight moet dat wel lukken.
     
  2. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Hey Nico!

    Kijk! IGUS Delrin W profieletjes!

    Hoe bevalt dat????? Hoe loopt dat????

    Heb je de handleiding van Delrin al gelezen?
    Daar staan in hoe je je lagerblokken af moet stellen.

    Ze adviseren bij dit systeem om aan de ene zijde de blokken vast te zetten, en ze aan de andere kant te laten zweven.
    Aangezien het glijblokken zijn krijg je toch te maken met de nodige frictie. Dit kun je niet voorkomen, je hout zal namelijk altijd werken. Vandaar dat onze expert uit het roergebied "IGUS" aanraad om de blokken aan één zijde min of meer zwevend te houden.
    Zodat ze dus meer voor de rechte geleiding zorgen dan voor krachtoverbrenging. Dat doen je andere blokken aan de andere kant.

    Dus, bijvoorbeeld...
    Je fixeert je buitenste lagerblokken. De binnenste lagerblokken fixeer je niet.
    Ja goed, je schroeft ze vast, maar wel zo dat ze nog net een heel klein beetje bij kunnen draaien.

    Zoek even tussen de documentatie van IGUS.

    Voor de rest ziet het er leuk uit!
    Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen over de Delrin lagering!!!
     
  3. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Ooh, bij mij ook een
    P.S.

    Joost gaf ik al een soort zelfde advies.
    Je merkt dus nu al dat het niet al te vast aandraaien al scheelt in wrijfing.
    Aangezien je je lagerblokken vastschroeft op MDF pers je natuurlijk al snel die lagerblokken in het MDF.
    Een mooie oplossing zou of een metalen plaat bovenop de lagerblokken zijn.
    OF als je het hebt, een momentsluitel... Dan kun je min of meer de blokken allemaal gelijk opspannen op je MDF.

    Je moet proberen te voorkomen dat er hoogteverschil en verschil in druk ontstaat tussen je lagerblokken.
    Als je bijvoorbeeld je MDF plaat krom trekt door het aandraaien van je bouten, zullen je lagerblokken hierdoor gaan klemmen.

    Een andere tip is, om je lagerblokken vast te lijmen op het hout. Dan wel het boutje vastdraaien om ze te bevestigen. Maar deze draai je maar heel iets aan. Zo ontstaat er zo min mogelijk vervorming.
     
  4. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Dat ga ik proberen! met contactlijm o.i.d.

    Vandaag ben ik weer bij Ingo geweest :D Frezen met zo'n enkelsnedige frees gaat dus 100.000 keer zo goed :!: Alles is nu gefreesd en ik kan weer verder :D als het weer gaat regenen, want voorlopig moet er in de tuin ook het nodige gedaan worden. Komende week dus maar wat regendansjes doen :wink:
     
  5. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Ben je al verder geraakt met je machine, want laatste berichtje dateert al van maart.

    groeten

    Mathias
     
  6. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Dat klopt. Ik heb weinig kunnen doen. Klussen in de thuis, met vrouw en kids leuke dingen doen, werk etc. Ik had de hoop één dezer dagen de boel weer op te pakken.
     
  7. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Nou, 't is zover. Ik heb weer wat kunnen doen. Nadat vorige week de harde schijf van m'n laptop het had begeven heb ik er toch wat tijd in kunnen steken.
    Hierbij wat fotootjes. Ik heb de spullen eerst voor proef inelkaar gezet. Je komt er toch hier en daar achter dat je bij het aanbrengen van wijzigingen in het ontwerp soms een wijziging vergeet over te nemen in de CNC tekening :oops: gelukkig was het met de hand zonder probleem aan te passen.

    [​IMG]
    dit was voor het lijmen. Eerst kijken of alles goed uitkomt. Hier en daar moest wat gevijld worden omdat het mdf 6,2 mm dik is.

    [​IMG]
    de spullen verzameld

    [​IMG]
    op naar de volgende stap
     
  8. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Ziet er goed uit! Met dit ontwerp lijk je redelijk compact te blijven.

    Groeten,
    Bart
     
  9. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    langezwaag
    Het heeft even geduurd, maar het begint er nu echt op te lijken.
    Komt er ook nog een kleurtje op? Staat mischien wel leuk.
    Ben heel benieuwd hoe dit straks gaat werken.

    Gr. Ingo
     
  10. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Was ik eerst niet van plan, maar 't is waarschijnlijk wel beter. Mooi stemmig roze of zo.... maar 't zal wel bij MDF primer blijven
     
  11. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Zou echt wat voor mij zijn, een freesmachine. Ik heb echt een broertje dood aan profieltjes uitsnijden/zagen en dan gelijkschuren. Maarja, ik heb helaas nét even geen 400-500 euro liggen voor de bouw van een frees (laat staan de 2000 die een fabrieksmachine kost!)

    Eigenlijk zou het mooi zijn als er iemand is die in de buurt van Zwolle woont en af en toe (lees: eens per week :p) een tekening voor me wil draaien! (tegen betaling uiteraard)
     
  12. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Weer even een kleine update, voordat ik later deze week op vakantie ga. De afgelopen tijd heb ik alle MDF en aluminium delen aan elkaar gelijmd. Kost eigenlijk maar weinig tijd. Vorige week heb ik uiteinden gedraaid aan de spindels. Aan de einden worden de spindels ondersteund door kogellagers. Bij de stappenmotor is dat een dubbel hoekcontactlager die is opgesloten door een moer (moet nog een fixeerboutje in) en de flexibele koppeling.

    Bij de spindel voor de X-as ging dat mis :cry: - niet goed genoeg ondersteund :oops: Die is nu dus krom en moet vervangen worden. Dat wordt na de vakantie gedaan. Als dat klaar is, kan ik de boel definitief in elkaar zetten. Ik heb al wel wat dingen gepast, en dat loopt perfect!

    wat fotootjes:

    [​IMG]

    en

    [​IMG]
     
  13. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Langzamerhand begint er weer schot in te komen. Een paar weken geleden heb ik de nieuwe X-as kunnen afhalen. Deze is ondertussen afgedraaid. Dat heb ik niet zelf gedaan (ik was een bezorgd dat ie weer krom zou slaan) maar een clubgenoot bood aan dat op z'n werk te laten doen (bedankt Edwin!)

    Voor het bevestigen van de drylin blokken op de Y-brug moest ik uiteindelijk overgaan op lijm. Als je de bouten nl. aandraait, gaat het geheel stroef lopen (zie ook een eerdere post). Waarschijnlijk wordt het geheel toch intern wat verbogen als je de bouten aandraait.

    Uiteindelijk dus maar wat montagekit gebruikt. De bouten aangedraaid en het geheel stevig aangedrukt door er een zwaar gewicht op te zetten. Na afloop de bouten losgedraaid en met locktite licht vastgezet. De boel loopt nu mooi soepel en spelingsvrij.

    [​IMG]
     
  14. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Ondertussen heb ik weer een aantal onderdelen geplaatst. Het is een beetje passen en meten om alles zo soepel mogelijk te laten draaien. Hieronder is goed te zien dat de krachten op de spindel worden gedragen door een dubbel hoekcontactlager, dat is opgesloten tussen een moer (met borgschroefje) en flexibele koppeling. het geheel is weer opgesloten in MDF platen. Dit zit echt precies pas. (de CNC tafel van Ingo freest heel precies)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik had gehoopt deze maand een tijdje vrij te hebben maar daar is niets van gekomen. De bouw ligt voorlopig weer stil vanwege een plotselinge omscholing: reken dus de eerste 6 weken niet op wat nieuws
    van [​IMG] naar [​IMG] :offtopic:
     
  15. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik heb zo mijn bedenkingen bij die flexibele koppeling.
    Welk doel dient dat ?
    Geeft alleen maar extra onzuiverheid,
    omkeerspeling.

    Kan je beter weg laten lijkt me.

    Oscar
     
  16. Harmpy35

    Harmpy35

    Lid geworden:
    26 aug 2002
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Enschede
    Oscar,

    Flexibele as koppelingen voor CNC toepassingen zijn juist ontworpen om te genieten van alle voordelen van die dingen.
    Waarom zouden ze anders op elke professionele machine zitten?

    - een goede as koppeling voorkomt juist backlash. (omkeerspeling)
    - een goede as koppeling verminderd resonatie naar en van je stappenmotor waardoor je sneller kunt de-/accelereren.
    - een goede as koppeling zorgt er voor dat alle uitlijn onzuiverheden van je stappenmotor te niet worden gedaan.
    - en er zijn nog een aantal voordelen van die dingen op te noemen.

    Dus als het goede askoppelingen zijn, zou ik ze lekker gebruiken!
     
  17. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    De omscholing is voorbij. De inbouwkast voor de slaapkamer van m'n zoontje is ook af. Er kan weer begonnen worden met de bouw van de frees.

    Op zich valt 't mee wat er nog moet gebeuren. Voordeel dat alles CNC gefreesd is! Voor ik verder kon had ik eerst nog een belangrijk onderdeel nodig: Een klem voor de bovenfrees: Clubgenoot Frank heeft die voor me gemaakt. Perfect. Bedankt Frank.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2008
  18. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Doordat ik wat problemen had met het downloaden van foto's uit m'n camera naar de computer de afgelopen weken, ben ik ook wat foto's kwijtgeraakt. Vandaar dat ik de bouw van de Z-as niet kan laten zien. Anders dan de X- en de Y-as wordt de Z-as niet door grote kunststof moeren bewogen, maar heb ik 2 moeren in serie gezet, vastgeklemd en gelijmd. Dit werkt goed. Eventuele speling werkt toch dezelfde kant op, vanwege het gewicht van de frees.

    Hij ziet er nu zo uit.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Op zich is het drylin systeem niet zo heel erg geschikt voor de Z-as. Ik heb al eerder vermeld dat de bouten in de geleideblokjes niet te zwaar kunnen worden aangedraaid, anders gaat de geleiding zeer stroef. Doordat de z-as uit een enkele geleider bestaat, krijg je echter speling als je de bouten weer te los laat. Klasiek verhaal van de kool en de geit dus....
    Ik heb de bouten nog maar niet met lock-tight vastgezet. Dan kan ik straks zien hoeveel stroefheid de stappenmotor aan kan.

    Voor het plaatsen van de spindel voor de X-as had ik een paar hulpmiddelen laten freezen, om de boel precies in het midden te krijgen; een lat die precies tussen de drylin geleidingsrails past, en een 2de lat met een uitsparing voor de bok. Omdat het MDF 0,2mm dikker was dan gedacht moest ik een plaatje 0,4mm oplijmen op de MDF onderplaat. Op zich merk je d'r niets van als je het niet doet ( de trapezium draad is flexibel genoeg), maar uit principe heb ik 't toch maar gedaan.

    [​IMG]
     
  19. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    langezwaag
    Hoi,

    mooi dat je weer bezig bent. Ook leuk om te zien waar al die onderdelen
    voor dienen.
    In het mdf zit denk ik toch te veel vervorming als je de boutjes aandraait.
    Hoewel de stappenmotors het waarschijnlijk wel zullen trekken is het toch het mooist
    als alles een beetje soepel loopt.

    Gr. Ingo
     
  20. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    PROBLEEM :confused:

    De aandrijving van de assen is bij mij gebaseerd op het opsluiten van een dubbelrij-hoekcontactlager tussen de flexibele koppeling en een trapezium moer. hieronder te zien voor de X-as en de Z-as.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Als ik de moer aandraai om het lager klem te zetten, dan trekt de as krom; blijkbaar geven de moeren geen axiale klemkracht, maar zetten ze zichzelf 'schrap' door scheef te gaan staan. Het lager wordt dan ook scheef gedrukt.

    Ik kan de moer wel gewoon handvast vastzetten, je hebt dan alleen kans dat er vrij gauw speling gaat optreden. Iemand suggesties?
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2008

Deel Deze Pagina