Bouwverslag CNC gefreesde CNC freestafel

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Nico Peursum, 18 dec 2006.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Yep: handvast zetten en met een tweede moer er bovenop vergrendelen.

    Mooie machine, verder, ik ben geinteresseerd in je ervaringen met de Igus Drylin rail. Ik heb er offerte van liggen, het lijkt mij ook interessant.

    Succes,
     
  2. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Nico,


    Ziet er toppie uit hoor en tof van je dat je hier alles op het forum zet.

    Ik ben ook weer aan het knutselen, ik ben een comby aan het maken, daar kan ik vleugels mee snijden en cnc mee frezen, misschien ga ik het hier ook plaatsen.

    Heelveel succes en ik blijf je draadje volgen
     
  3. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    @ Hugo: Ik heb het handvast gezet, met wat locktight erop. Geen dubbele moer, want ik had al borgboutjes in de moeren gemaakt. De combinatie van borgbout en locktight moet de moer wel op z'n plaats houden. De praktijk zal het leren.

    V.w.b. het drylin systeem: Dat werkt ideaal. Er is wel een voorwaarde: je hebt voor alle assen 2 geleide rails nodig. Voor de X-as heb ik 2 dubbele en dat is heel stabiel. Voor de Y-as 2 enkele. Dat werkt ook goed. Voor de Z-as heb ik 1 dubbele, en dat geeft wat speling. Drylin werkt heel goed in het spelingsvrij opnemen van dwars- en vertikale krachten, maar heeft wel wat speling om de langs as.

    Ik kan je wel een DXF file mailen van mijn ontwerp, dan kun je zien wat ik gedaan heb.

    @ Jaap. Bedankt voor je lovende woorden. Ik ben wel benieuwd hoe je zo'n combinatie maakt. Gebruik je dan 4 stappenmotoren?

    Ik ben nu trouwens toe aan het kopen van de electronica. Kevin Damen heeft een ready-to-run set voor 549€. Voeg daar nog de usb-cnc interface bij en je zit op 768€. Toch even kijken of het anders kan.
     
  4. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    De electronica komt eraan! 't heeft even geduurd voordat ik precies vond wat ik wou, want het blijkt dat niet alle stepdrivers met de USBCNC overweg kunnen. Het is uiteindelijk een set geworden met 2Nm stappenmotoren, 4A stepdrivers, USBCNC en een ringkern voor de benodigde spanning. En natuurlijk 6 microswitches voor de eindstops.
     
  5. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    cnc

    @nico

    6 microswitches voor de eindstops. ??????

    3 is toch genoeg voor een 3 asser, of heb ik dat mis
     
  6. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Elke as heeft 2 einden ;)
     
  7. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Weer even een update: de motoren en de schakelaars zijn gemonteerd.

    [​IMG]

    De microswitches worden NO parallel geschakeld voor een relais dat de stroom voor de stepdrivers onderbreekt als één van de assen te ver uitloopt.
     
  8. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Waarom zou je ze niet naar USBCNC toe laten lopen? Dan kan je ook home'en met je eindschakelaars.
     
  9. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Dat was eerst ook m'n bedoeling. In de informatie op de website van USBCNC en ook op andere plekken wordt duidelijk geadviseerd om dat niet te doen; Als er iets mis gaat met de software, dan werken je eindschakelaars ook niet meer!
     
  10. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Ja, dat klopt. Maar de kans dat die het niet meer doen is wel heel klein....
    Bovendien zit er ook software in de driver zelf, dus ook die kan kapot.

    En wat gebeurd er als je motoren door blijven draaien in een uiterste stand?
    Mits de constructie een beetje degelijk is niks. De stappers kunnen er ook gewoon tegen. (net als drivers)

    Voor hele zware machines vind ik het een ander verhaal. Daar is veiligheid een belangrijker aspect.
     
  11. ingoo

    ingoo

    Lid geworden:
    18 mei 2006
    Berichten:
    188
    Locatie:
    langezwaag
    Zo het begint er nu echt op te lijken.
    Het zal vast niet zo lang meer duren tot ie klaar is.
    Nu nog projecten bedenken om te frezen.
    Mooie kabeltjes aan die motors. Beter dan al die losse draden die ik heb.

    Ingo
     
  12. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    En daar maak je een punt. Aangezien mijn constructie van MDF (6mm) en aluminium profielen is, wou ik niet het risico lopen dat het geheel ontzet raakt. Als je kijkt naar de machine van Ingo (waar mijn MDF op gefreesd is); dat is als een tank gebouwd. Daar heb je inderdaad geen eindschakelaars voor nodig. Maar misschien ben ik wel wat te voorzichtig hierin.
     
  13. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Up And Running!

    De electronica is aangesloten en vandaag moesten we het maar gaan proberen.
    Onderstaande foto geeft mijn bord met electo-spaghetti weer:

    Helemaal rechts 2 seriegeschakelde 8 ohm weerstanden voor de softstart. Ik heb echt een heel ingewikkelde softstart gebouwd :rolleyes: waarbij ik het systeem inschakel met 2 schakelaars. Onder in het midden de gelijkrichterbrug met 10.000uF Elco en onderbreker-relais. Als één van de microswitches wordt geactiveerd, onderbreekt dit relais de stroomverzorging naar de stepcontrollers.

    [​IMG]

    Ik kwam er trouwens achter dat, als je 42V op een elco zet, er een dag later nog steeds ruim 30V op staat :rolleyes: Ik had het circuit natuurlijk even getest voordat ik de stepcontrollers er op aan zou sluiten. Toen ik dat laatste vanmiddag zou doen trok ik toch even een behoorlijke vonk. Daarna toch maar even met een weerstand de Elco leeg doen laten lopen.

    [​IMG]

    Ik had ondertussen de afgelopen tijd al een proefstuk in CAD en G-code gezet. Dit heeft vanavond even (dummy) test gelopen.

    Nu nog even de werktafel neerzetten, en de frees kan aan het werk! :D
     
  14. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    nico. ziet er goed uit :)
    ik zal binnenkort stapel cad tekeninge in leveren.

    groetjes :)
     
  15. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Ziet er goed uit. Voorschakelweerstand is wel een goede. Als je dit met 1 schakelaar wilt: Circuits Online - Schakelingen - Inschakelvertraging

    Nou is <40V nog steeds laagspanning en niet echt gevaarlijk. Maar als je het storend vind kan je een weerstand van 1M Ohm over de elco solderen. Elco is dan wel binnen een uur ofzo leeg.
    Je kan ook een LED gebruiken voor indicatie van de voeding. (uiteraard met voorschakelweerstand)
    Je ziet dan mooi wanneer de voeding is ingeschakeld. En de elco is snel leeg.

    Heb je trouwens nergens een zekering gebruikt?
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2008
  16. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    first blood

    Gister en vandaag de eerste proefstukjes gefreesd. Ging goed. Ik bleek eerst toch iets te veel speling rond de Z-as in de Y-richting (zie eerdere posting) te hebben. Dit heb ik opgelost door de bouten zwaarder aan te draaien en de Z-as terug te brengen van 1/10 microstep naar 1/4 microstep. De feedrate is meestal vrij laag en dit werkt nu goed. Speling heb ik verder niet kunnen constateren. Dankzij de Anti-backlash moeren van damencnc. Nu kan mijn schuifmaat niet nauwkeuriger dan 0.05 mm, maar toch....

    De Freesbank is nu klaar voor z'n eerste klus: de romp van de genie

    [​IMG]

    Toch heb ik wel een klacht: De 12x3 spindels blijken in werkelijkheid 12x3.002 spindels te zijn :D :cool:

    V.w.b. de Elco - Dat onladen is nu geen probleem meer nu de stepcontrollers op de gelijkrichterbrug zijn aangesloten. Dat was eerst niet het geval en zodoende kon de Elco z'n spanning niet kwijt. Zo'n schakeling voor een automatische softstart is erg mooi. Ik ben er echter te lui voor om dat allemaal inelkaar te solderen :rolleyes: Ik werk nu gewoon volgens de checklist -> eerst 1 en dan 2 schakelen :p
     
  17. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    zekering

    O ja, Michiel. Goed dat je me even wijst op de zekering; Die was ik inderdaad helemaal vergeten, had ik toch even zitten te :sleeping: toch maar goed dat er een modelbouwforum is!
    Die komt er dus nog in! Ik vraag me wel af of ik die vóór of na de gelijkrichterbrug moet zetten. Ik heb geen idee hoeveel Amps de Elco trekt tijdens de softstart. Of zou dat te kortstondig zijn om de zekering te laten smelten?
     
  18. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Als je het helemaal veilig wilt hebben kan je een trage zekering voor de trafo gebruiken, en een snelle zekering na de trafo.

    Je kan evt. ook alleen een secundaire zekering gebruiken. (dus alleen na de trafo)
    Aangezien je dan een snelle zekering gebruikt nog voor de elco, moet je er wel voor zorgen dat deze langzaam opgeladen wordt. Maar dat heb je dus al geregeld :)
     
  19. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Na twee en half jaar wordt het weer tijd voor een nieuwe freesbank. Voor een nieuw project heb ik een frees nodig met een bereik van 2m10 x 1m10.

    Deze freesbank wordt aangedreven met een tandrad aandrijving voor de X- en Y-as en is op dezelfde manier ontworpen: CNC gefreesde MDF delen met aluminium profielen voor de sterkte. Drylin profielen zorgen voor de geleiding. Het enige zwakke punt van mijn freesbank was de Z-as. Het dubbele Drylin profiel van 40 mm breed gaf niet genoeg stabiliteit bij het frezen van harde materialen. Mijn nieuwe Z-as is gebaseerd op de oude Y-as.

    Ik heb alle onderdelen nu gemaakt. Tijd om de oude te kanibaliseren. Hieronder de laatste foto van het apparaat in z'n oude glorie. Op de voorgrond de eerste van de vertragingskasten voor de tandrad aandrijving.

    [​IMG]

    In een uurtje haal je de freesbank uitelkaar :D inelkaar zetten duurt natuurlijk langer :roll:

    [​IMG]
     
  20. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Maak hem dan 125x250, dan kan je hele platen verwerken...
     

Deel Deze Pagina