bouwverslag Constructo Bluenose II

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door mamo, 11 apr 2012.

  1. mamo

    mamo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    11 apr 2012
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Den Haag
    Hallo,

    Deze thread zal mijn eerste bouwverslag worden van het allereerste schip dat ik van plan ben te bouwen, de Constructo Bluenose II.

    [​IMG]

    Op dit forum heb ik gezocht naar mede beginners vragen wat een niet te moeilijk schip zal zijn om mee te beginnen.
    Daar kwam ergens ter sprake een Bluenose II van het merk Billingboats maar dit schip krijgt 1 ster voor gevorderde dus daar was ik nog een beetje huiverig voor, aangezien ik een beginner ben met 0-ervaring en kennis in de modelbouw.

    Maar ik heb er interesse in en wil kijken of dit een nieuwe hobby van mij kan worden.
    Toen kwam ik dus op hetzelfde schip maar van het merk Constructo terecht, dat werd als een beginners boot omschreven op een site, inclusief verf en gereedschap.

    Bij deze gekocht bij Sjaaks hobbyshop en de aangeraden extra tools ook maar gelijk besteld:

    UHU Hart 33ml
    Graupner Secondenlijm, Dik
    Constructo Bluenose II
    ProEdge Scalpel
    ToolTech Vijlenset.

    Ik heb geen flauw idee of ik de juiste tools in handen heb straks, maar gelukkig bestaat dit forum waar ik met vragen terecht kan als ik ergens op vastloop oid.

    Ik zal mijn eerste schreden in de wereld van modelbouw in deze thread opschrijven om hopelijk uiteindelijk een paar mooie foto's van een voltooid zeilschip te kunnen tonen.

    mvg Martijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Germt

    Germt Guest

    Welkom Martijn, met een eenvoudig schip beginnen is heel verstandig.
    Vaak wordt te moeilijk begonnen, verdwijnt het schip in de kliko, en einde scheepsmodelbouw.
    Zonde van het schip, en weer een illusie armer, en de investering natuurlijk
    Plaats eens een foto van de doos, evt met wat detailfoto's, zodat we kunnen zien waar het over gaat.
    Als je twijfelt, eerst vragen, dan lijmen;)
    Neem eerst even een paar dagen de tijd om de tekeningen te bestuderen, en de bouwbeschrijving te lezen, a.h.w. het schip in je hoofd bouwen.
    Dit voorkomt dat je al snel fouten maakt.
    Lees vooral wat bouwverslagen op het forum, en maak als een eerste een bouwplank.
    Er is hier genoeg kennis om je te helpen, dus kom maar op.
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ook namens mij welkom, Martijn.
    Germt geeft al goede raad, en inderdaad, als je het niet weet, eerst vragen dan doen.
    Alleen ik geloof dat dit een boot met een voorgevormde romp is, dan heb je niet zo'n stevige bouwplank nodig dan als je een romp op spanten moet beplanken. Hier zal de uitdaging daarom meer bij de dekopbouw, masten en tuigage liggen. En natuurlijk het netjes afwerken van de romp. Heb je een idee hoe je dat wilt gaan doen (kwast, spuitbus of airbrush?).

    [​IMG]

    O ja, mensen die nieuw zijn op het forum vragen zich dikwijls af hoe je foto's in je berichten kunt plaatsen. Een bouwverslag kan natuurlijk niet zonder!!!! Hieronder een instructie:



    Succes ermee,

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. mamo

    mamo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    11 apr 2012
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Den Haag
    Doos ontvangen hier enkele foto's

    Hoi,

    Bedankt voor de replies en t filmpje hoe ik foto's kan toevoegen.
    De doos is inmiddels binnen en heb diverse foto's gemaakt close up met mijn oude canon powershot a80 ;).

    Toen ik de doos opende schrok ik wel een beetje, wat een hoop onderdelen in diverse zakjes, en hoe piepklein!
    Hier volgen de foto's die ik van de doos en onderdelen gemaakt heb:

    [​IMG]


    De schaal is 1 : 135 dat is best klein toch voor een beginnersschip?

    [​IMG]

    Ik heb een extra vijlensetje , een scalpel, en 2 soorten lijm extra gekocht. Zo te zien is het kleine lijmflesje een secondenlijm met allerlei in het duits geschreven waarschuwingen. Verder dan Gefahr en iets met vingers kon ik er niet wijs uit worden. Zou dit een lijm zijn om de houten materialen aan elkaar te lijmen?
    En de 2e lijm van UHU hart is een metaal en kunststoffen lijm zoals ik kon lezen.

    [​IMG]

    Enkele bij de doos meegeleverde tools, een knijptangetje, pincet, schuurblok.

    [​IMG]

    De doos belooft al:

    [​IMG]

    De deksel van de doos en de achterkant van de doos bevatten genummerde foto's met ieder genummerde onderdelen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    3 potjes verf zijn meegeleverd, toen ik ze opende zat er geen vloeibare verf in, maar vaste pasta achtige verf.
    Volgens de handleiding moet ik ze eerst verdunnen met een middel op basis van nitrocellulose. Weet ik dat ook weer.

    [​IMG]

    De voorgebouwde romp.

    [​IMG]

    De zeilen van katoen, die ik eruit zal moeten knippen, en 2 Canadese vlaggen.

    [​IMG]

    Priegelkleine onderdeeltjes:

    [​IMG]

    Diverse latten, sommigen zijn zo dun dat ik het elastiek er niet af durf te halen bij wijze van spreken zo kwetsbaar dun zijn ze.

    [​IMG]

    Ik zie allemaal kleine mini spijkertjes in dit zakje zitten, in de handleiding staat er iets over stevenplaten passend maken, vastplakken en dan vastspijkeren.
    Dat hout ziet er zo teer uit als ik daar 1x mis op sla met mijn hamer sla ik zo dat schip in tienen. Misschien moet ik om te beginnen een mini hamertje aanschaffen?

    [​IMG]

    [​IMG]

    In dit zakje zitten draadklosjes, dat laat ik voorlopig potdicht zitten, ergens later in het bouwstadium las ik vluchtig iets over zeilen knippen en naaien. Dat belooft wat, misschien moet ik mijn moeder inschakelen voor dat klusje? ;) Die is daar een stuk handiger in.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een handige tekening van alle onderdelen en genummerd zodat ik op kan zoeken in de handleiding wat de namen zijn van de onderdelen en hun funktie. Zo'n beetje alle termen die ik lees zijn nieuw voor me.

    [​IMG]

    Ik zal het advies opvolgen om eerst eens een aantal dagen deze nieuwe materie in mij op te nemen, en kennis te maken met de materialen en tools.

    Al lezende in de handleiding merk ik al snel dat ik gereedschap en middelen moet aanschaffen.
    Dit zijn:

    - Witte houtlijm
    - Vulhout op basis van nitrocellulose
    - Grondlak of lak op basis van nitrocellulose voor het vernissen.
    - Universele verfverdunnen op basis van nitrocellulose

    Ik las ook dat geboord moet gaan worden en niet te zuinig ook, boorafmetingen van 0,8 1,5 en 2 mm werden genoemd.
    Waarschijnlijk net als het geval met de mini hamer zal ik ook een mini boor moeten aanschaffen?

    - mini hamer
    - mini boor

    En een soort van standaard om de romp op te plaatsen tijdens de bouw, of verf werkzaamheden. Wat zou ik daarvoor moeten maken of kopen?

    Dit was mijn eerste verkenning met de doos en de inhoud ervan.

    Hopelijk kunnen jullie me met de eerste vraagjes al op weg helpen, betreffende de extra materialen en benodigdheden.

    Bedankt.
    grtn martijn
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Germt

    Germt Guest

    Hoi Martijn,

    Mooie en duidelijke foto's;)
    Zoals Ad al zei, is een voorgevormde romp, dus niet al te moeilijk, en zal je de nadruk kunnen leggen op de dekuitrusting en de tuigage.
    Je gaat er vast iets moois van maken en ik ga je volgen:)
    Als je iets niet weet, fototje maken en vragen, voor je gaat lijmen hé.
     
  6. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Hoi Martijn,

    Mooi schip en een verstandige keus om mee te beginnen! Ik ben ook met zo'n soort model van Constructo (De Neeltje Jacoba) begonnen, maar pas wel op :teacher: modelbouw is verslavend.
    Zijn er vragen stel ze gerust er is voldoende kennis aanwezig op dit forum om je verder te helpen.:pim:

    Andy

    Ik blijf je bouw volgen
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik blijf die rompvorm van dit soort schoeners erg mooi vinden.

    Zelf ben ik ooit begonnen met de America van Mamoli, ook een schoener. Maar die was een graadje moeilijker omdat dat wel een beplankte romp op spanten was. Het bleek toen ook een beetje te hoog gegrepen, en heb haar toen "opgelegd". Pas twee jaar later heb ik haar af kunnen maken nadat ik een tweetal schepen met voorgevormde romp had gemaakt.

    Dat gaat jou dus niet gebeuren!!!! Succes ermee.

    Groet,

    Ad
     
  8. mamo

    mamo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    11 apr 2012
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Den Haag
    Eerste akties.

    Na een tijdje mij geconcentreerd te hebben op de eerste 3 stappen in de handleiding kreeg ik een idee wat mij te doen stond, min of meer.

    Afgelopen 2 dagen heb ik het achterdek op de romp gelijmd en de dag erna het dek bijgesneden en bijgeschuurd zodat de rand aan de zijkant weer vrij werd.
    In een later stadium, niet zo gek ver van waar ik nu ben, moeten daar de stevenplaten op worden vastgelijmd en getimmerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna trok ik een lijn over het dek in het midden en heb het hele dek beplaat. Dit laat ik een dag drogen, en morgen zal ik de randen vd dekplaten bijsnijden/knippen/schuren zodat de vorm van het schip weer terug is gezien van de bovenkant en de randen rondom het schip vrij zijn zodat de stevenplaten daarop kunnen rusten.
    En dan wordt het tijd om de stringerplaten rondom het hele schip op de rand van de dekplaten te plakken. Een uitdaging op zich weer, ik zal daar waarschijnlijk weer enige dagen over moeten nadenken... ;)

    [​IMG]

    En omdat het achterdek volgens de handleiding en foto's iets moest uitsteken heb ik dat op eigen inzicht gedaan.
    De stevenplaten zullen ook uitsteken en daartussen zal dan het achtersteven geplaatst moeten worden.

    Hoe en of dat gaat passen zal ik dan bezien, ws moet ik wel het een en ander bijschuren en snijden.

    Tot later.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Germt

    Germt Guest

    Even een vraagje,
    Jij noemt het "dekbeplating" is dus beplanking volgens mij.
    Waarschijnlijk 0,6 mm fineer??
    Heb je gedacht aan de breeuwnaden;)
    Stevenplaten?? Daar wordt de verschansing bedoeld denk ik.
    Je doet het in ieder geval wel netjes moet ik zeggen.
     
  10. mamo

    mamo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    11 apr 2012
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Den Haag
    ja ik neem de termen over vanuit de handleiding dekbeplating wordt t genoemd, maar in t echt zijn t natuurlijk planken ipv platen.
    de materiaal soort van de dekbeplanking is Mukaly, 5 mm breedte, 0.5 mm dikte.

    heb net een site bekeken over breeuwnaden, nooit van gehoord ook tot nu dus, dus nee zeker niet aangedacht. geen mooie breeuwnaden op mijn dek dus :).

    de door mij genoemde "stevenplaten" zijn bij nader onderzoek idd verschansingen, sorry ;)

    ik ga vandaag proberen de overtollige dekbeplanking weg te halen, ben erg benieuwd hoe dit dunne materiaal gaat reageren als ik er met een mesje en vijzeltje over heen ga.
     
  11. Germt

    Germt Guest

    Och, de juiste namen komen vanzelf hoor;)
    De overtollige planken weghalen;
    Iets ruimer wegsnijden, daarna met een fijn schuurpapiertje gelijk schuren met de romp, rustig en voorzichtig, dan komt het helemaal goed.
    Succes
     
  12. mamo

    mamo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    11 apr 2012
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Den Haag
    bijschuurde dekplanken

    Ik heb met een stanleymes het meeste weggesneden, waarbij ik hier en daar net iets te ver of te diep sneed in het dek.
    De rest heb ik met een klein vijltje bijgeschuurd, dat ging goed, de rand waar de verschansingen op komen is vrij.



    [​IMG]

    Ook een opstapje (nu nog iets te groot) heb ik vastgelijmd, waarbij duidelijk werd dat ik de dekplanken op het achterdek iets had mogen laten uitsteken zodat ik ze bij had kunnen schuren, want nu sluiten sommige planken niet goed aan op het opstapje.

    [​IMG]

    Is dit nog te corrigeren met vulhout o.i.d.?

    Nu breekt de stap aan dat de stringerplaten rondom het schip moeten gelijmd worden.
    De eerste stringerplaat heb ik op onderstaande foto gezet (onder de boot ligt het nog) gemaakt van Sapelly met een dikte van 2 bij 1 mm.


    [​IMG]

    Dit zal ik eerst moeten buigen voor ik het uberhaupt in de vorm van de romp op het voordek kan lijmen.
    De handleiding repte over doordrenken van het hout en dan dmv een soldeerbout/strijkijzer of blikje met klemmen om zo het hout te buigen.

    Hoe dit moet weet ik niet, ik ga de forums er maar eens op na lezen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ikzelf laat het hout goed doordrenken (paar uur) in water (ondergedompeld). Als het doornat is buigt het makkelijker, en zo te zien heb je geen al te scherpe bochten. Dan zou ik het nat op z'n plaats brengen (zonder lijm). Je zou kunnen kijken of je het met tape dan op z'n plaats kunt fixeren, sommigen gebruiken hier ook wel van dat brede verpakkings elastiek voor. Gewoon maar eens uitproberen waarmee je het op z'n plaats kunt houden. Dan gewoon een nachtje laten drogen, en als je het dan losmaakt zal je merken dat het redelijk in vorm blijft staan. Dan weer (op dezelfde manier) vastzetten met lijm, en laten drogen. Ik zou hier gewone witte houtlijm voor gebruiken. Wat je aan lijm ertussen uit perst bij het vastzetten kan je gewoon met een vochtige doek wegvegen. Door de relatief lange uithardingstijd heb je hier alle tijd voor, rustig en kalm werken is altijd belangrijk.
    Met verwarmingselementen kan je dit wel versnellen, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.

    Kan je er bij dat afstapje geen afwerklatje op lijmen. Misstaat volgens mij in het geheel niet.

    Groet,

    Ad
     
  14. Germt

    Germt Guest

    Ook ik heb geen ervaring met verwarmen met een strijkijzer o.i.d.
    Gewoon met water laten doordrenken, plaatsen, laten drogen, en daarna lijmen zoals Ad al aangaf, dat gaat het beste
     
  15. ozy

    ozy

    Lid geworden:
    9 sep 2010
    Berichten:
    44
    [/QUOTE]
    De handleiding repte over doordrenken van het hout en dan dmv een soldeerbout/strijkijzer of blikje met klemmen om zo het hout te buigen.
     
  16. mamo

    mamo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    11 apr 2012
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Den Haag
    stringerplaten geplaatst

    Bedankt voor de buigadviezen, deze heb ik ter harte genomen.
    Heb behalve de onderdompeling ook stomen geprobeerd, maar het resultaat was hetzelfde, goed dus.

    De doordrenkte stringerplaten heb ik een half dagje in onderstaande mal 'gevlochten', 4 spijkertjes in een mdf plaat. Zoals te zien de vorm van de boeg (?) had ik overgetrokken en de spijkertjes iets ruimer geplaatst om het latje te buigen. Na 8 uur wachten waren de latjes in de perfecte vorm en hoefden ze slechts een kleine bijbuiging hier en daar te krijgen.

    Omdat ik nog geen witte houtlijm heb, lijmde ik met UHU hart, misschien als nadeel dat het lijmoverschot moeilijk weg te krijgen is, maar als voordeel dat ik niet hoefde te klemmen na enkele seconden zat t al vast en kon ik t laten uitharden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu volgen de verschansingen en op het achterdek moet de achterdekspiegel daar tussen passend gemaakt worden.
    Ik heb wel gemerkt dat Constructo bepaalde onderdelen (expres?) niet passend heeft gemaakt waardoor ik soms echt zit te puzzelen of ik nou iets fout deed of dat de foto niet klopt.
    Hoe het ook zij, het resulteert dan in een op eigen inzicht a.d.h.v de foto's in bijsnijden en schuren.

    De verschansingen moeten van voor naar achter passend gemaakt worden, gelijmd EN gespijkerd.
    Nu heb ik een mini spijkerduwer gekocht en hier en daar test spijkertjes in het hout geduwd maar zo makkelijk gaat dat niet, zeker niet in de romp die keihard is.

    Is spijkeren echt nodig, aangezien de UHU hart lijm snel en keihard opdroogt?
    Zo ja, dan schaf ik mini hamer aan, een spijkerduwer lijkt me niet geschikt in harde, dikke houtsoorten.

    mvg.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ziet er netjes uit, Martijn.
    Als het niet echt nodig is, zou ik dan maar geen spijkers gebruiken. Het is een statisch model, dus je zult nergens tegenaan varen......

    Succes verder,

    Ad
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nog even over gereedschap. Als je toch wilt spijkeren, maar het hout is te hard, dan zal je moeten voorboren. Een boormachine is daar meestal veel te "grof" voor, zelfs een Dremel. Ik gebruik altijd handboortjes van dit type:

    [​IMG]

    Zijn ideaal voor fijn werk, en je hebt veel meer controle. Omdat ik periodes had dat ik veel 0,5, 0,7 en 1 mm boorwerk door elkaar had heb ik er zelfs 3 liggen. Maar om te beginnen is ééntje natuurlijk genoeg!!!

    Vooral bij kleine boortjes niet echt daarop bezuinigen. Hele goedkope breken dikwijls al als je er tegen blaast. En aan het eind van de rit ben je dan toch nog duurder uit.

    Groet,

    Ad
     
  19. Germt

    Germt Guest

    Ziet er netjes uit hoor Martijn:cool:
    Zelf zou ik ok niet te snel de boel vastspijkeren hoor, ik ben een grote romp aan het bouwen, maar gebruik alleen lijm en geen spijkers.
    Zeker op schaal 1:135 zoals jou schip zouden deze spijkers zowieso veel te groot zijn;)

    Ik zou toch een goede witte houtlijm aanschaffen, misschien een aantal kleine plastiek klemmen, je vindt ze vaak in de bak met aanbiedingen bij de bouwmarkt.
    Bijna iedereen gebruikt ze hier.
    Ja, een klein hamertje is nooit weg hoor:)
    Dat handboortje van Ad, zou ik zeker aanschaffen

    Groet, Germt
     
  20. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Spijkeren is niet nodig, ik doe het alleen bij modellen met een dubbele romp beplanking bij de binnenste beplanking die je later niet meer ziet. Maar zelfs daar verwijder ik ze na het drogen van de lijm om te voorkomen dat er bij het schuren bobbels ontstaan (omdat spijkeren slechter af te schuren zijn als hout).
    Ik buig het hout eerst in model en lijm het met UHU hart en hou het met spelden of met de vingers op zijn plaats tot de lijm voldoende droog is.

    Momenteel werk ik als het even kan met waterverdunbare houtlijm (= type D2 ) is veel goedkoper, drogen duurt wat langer maar in tegenstelling tot UHU-hart zijn de dampen niet schadelijk voor de gezondheid.Wel direct de vlekken verwijderen met een natte doek anders krijg je vlekken bij het schilderen.

    En pas even op met spijkeren in hard hout: het kan splijten, eerst een klein gaatje boren is dan de oplossing. Gebruik als je spijkert altijd koperen spijkers die roesten niet;)

    Andy
     

Deel Deze Pagina