Bouwverslag das Bunte Huhn. Filmpjes vanaf pagina 27

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hendrik, 1 jan 2010.

  1. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteraard wens ik iedereen op deze 1e januari een gezond en vliegensmooi 2010!

    Ik moet binnenkort iets te bouwen hebben....
    Ik zocht in eerste instantie een tekening van een vliegtuig voor het slepen van zwevers. Aangezien ik nu mijn nieuwste aanwinst, de Easycub van Multiplex, aan het vlieg-klaar maken ben en ik deze ook als sleepkast voor zwevers van rond de 2 kg kan gaan inzetten, is mijn zoektocht verder gegaan.

    Binnenkort krijg ik (via een mede forum gebruiker) de tekeningen van Das Bunte Huhn. Ik besef dat dit een mega moeilijk project zal worden, maar ik kan de uitdaging domweg niet weerstaan. Tevens heb ik contact gehad met iemand die deze unieke zwever al eens gebouwd heeft. Wat ik daarmee wil zeggen? dat het dus te doen is :p

    Zodra ik de tekeningen heb, zal ik er foto's van maken en start het bouwproject
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2010
  2. snans

    snans

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Antwerp
    goede voornemens voor 1010 ? :D :D
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hoi Hendrik,

    wat een leuk goed voornemen heb je! Ik heb zelf ook al vaak naar deze zwever gekeken. Ik vindt dat deze zwever prachtige lijnen heeft. Ook de uitdaging die het bouwen van deze zwever biedt is zeer aantrekkelijk.

    Leuk project, ga het zeker volgen! Succes!!
     
  4. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ja, zal pittig worden, maar wel heel leuk. Ik ga er gewoon alle tijd voor nemen. Dit moet je niet in 1 week klaar willen hebben.
     
  5. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Succes met de bouw van deze bonte vogel, echt apart zeg. Ga dit volgen!

    Jacob Bos
     
  6. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Hoi Hendrik,

    Das Bunte Hühn is zeer zeker een uitdaging om te bouwen. Bij ons op de vereniging is er een jaar of 10 terug ook één gebouwd. Om de juiste kromming in de vleugel te krijgen en om beide vleugels gelijk te krijgen is er een complete mal voor gebouwd. Wil je dit doen, dan gaat er in goede, stabiele mallen behoorlijk wat tijd zitten. Maar het uiteindelijk resultaat is er dan wel naar.

    Als je de hand weet te leggen op zo'n mal, dat scheelt een hoop tijd.

    Ook wat betreft het vliegen betreft: het beestje vliegt goed (ik heb er zelf ook mee gevlogen) . Het vlieggedrag is absoluut niet kritisch (dat mag je ook wel verwachten gezien het grote vleugeloppervlak en het lage eigen gewicht) en door de vorm van de vleugels is het model voor een staartloos model enorm stabiel.
    Das Hühn ging gewoon aan de schietlijn omhoog, maar ook met een looplijntje (zonder keerrol) ging prima.
    Enige punt van aandacht is: de daalsnelheid en de vliegsnelheid zijn laag. Als je in een forse thermiekbel komt, dan wordt het uit de thermiek halen een uitdaging.

    Volgens mij was deze Hühn was bij wijze van experiment uitgevoerd met een 2-delig richtingsroer (in de lengte gespleten, zodat de ene helft naar links, de andere naar rechts opende als landingshulp). Of dit inderdaad effectief genoeg was durf ik niet te zeggen is omdat we alleen maar 's avonds met dit model hebben gevlogen.

    Het model bestaat nog steeds, en de bouwer is nog steeds lid bij ons.
    Ik zal hem in ieder geval op dit draadje attenderen, en vragen of hij zijn bouwervaringen wil delen.

    Succes met de bouw!

    Paul

    Edese Luchtvaart Club (www.elc1950.nl)
     
  7. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hoi Paul,

    Dank je voor deze info.
    Ik maak er vooral geen haast project van, dus al zou ik een mal moeten maken voor de vleugels: so be it.
    Van de ribben zijn er ook maar 2 uitgetekend in doorsnede, dus die moet ik ook zelf ''maken''.

    Aanstaande maandag kan ik de tekeningen ophalen....
     
  8. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
  9. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    De tekeningen zijn binnen:

    Hier zal ik het mee moeten doen....
    Ik zal stap voor stap een goed verslag proberen te maken.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ik start met de staart. Niet omdat alle vernijn in de staart zit, hoewel er ook wel weer wat leuks in verwerkt zit: het staartroer is in tweeen verdeeld, het kan scharnieren dus. Hierdoor is het mogelijk om te remmen. Voor mij ook nieuw, want ik kende tot voorkort alleen maar de rempleppen op vleugels. Verder moet de lijst hol en bol worden gemaakt...dat wordt creatief zijn ben ik bang voor.

    Vanmiddag eerst wat balsa halen en dan kan ik starten met bouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    ik ga dit volgen
     
  12. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    hier zijn een paar foto's van mijne bunte huhn

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2010
  13. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hij is zooooo mooi! Heb je misschien ook wat detailfoto's? Ik stuur ook wel ff pb..
     
  14. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    hendrik als je ze in detail bekijkt dan zie een fout in de bouw van mij
    de opsteek tippen en de wortel zijn een klein beetje te zwak en de polyester bespanning is te sterk
    hou er dus rekening mee
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2010
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het hol maken van een lijst is makkelijk. Dat kan met een ronde vijl, of met schuurpapier geplakt op een pijpje/stukje massief rond. Neem de diameter iets kleiner dan dat het holletje uiteindelijk moet worden.
     
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Het bol vijlen is ook niet bepaald moeilijk te noemen, als je maar de juiste techniek gebruikt. Het is een kwestie van de slag te pakken krijgen.

    Je moet je vijl/schuurpapier/whatever precies tegengesteld gekromd bewegen aan de kromming die je wilt hebben. Op die manier raakt je vijl/schuurpapier altijd het hoogste punt van de curve en zal deze netjes afvlakken.
    Ik weet even niet hoe ik het simpeler uit kan leggen. Is het duidelijk zo?


    Succes met bouwen van das Bunte Huhn, ik vind het een prachtig toestel!
     
  17. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    ja, is helemaal duidelijk. Komt ook vast allemaal goed. Ik bedoelde meer te zeggen: gaat een boel werk in zitten. De voorlijst van de staart bijvoorbeeld, is een soort uitgerekte S, maar dan opgebouwd uit 4 a 5 latjes 1,5 mm balsa. Ok flink schuren dus :p

    Het meeste hout is binnen, dus ik ga vanavond een aanvang met de staart maken

    Peter:
    Ik ben nog lang niet zo ver, maar ik denk kat ik hem tzt gewoon met oracover ga bespannen. De tips kunnen dan per vakje, tussen de spanten dus, gemaakt worden, en steeds iets overlappend.
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2010
  18. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    aan de tip heb ik het ook zo gedaan , telkens met een overlap
    mijn richtings roer heb ik enkel gemaakt zoals een gewone zwever
    het open gaan van de richting zal wel goed remmen, maar het maken is niet zo simpel
     
  19. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Ik maak hem wel dubbel, is inderdaad wel lastiger, maar moet te doen zijn.
     
  20. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    De ribben voor de staart zijn uitgesneden. Daarna moeten ze gesneden worden: de ronde voorkant gaat eraf voor de uit losse plankjes samengestelde neuslat, het tussenstuk gaat eruit voor de ''holle- en bolle'' lat, het achterste deel wordt gehalveerd vanwege het deelbare richtingsroer (combi tussen rem en richting). Als laatste gaan de achterste puntjes er ook af voor het driehoek-eindstukje.

    Nu eerst de neuslat samenstellen. Op foto 2 is goed te zien dat deze neuslat steeds van LXB veranderd: alle ribben dus overnemen op de eerste (breedste) lat die tegen de ribben aangelijmd word, daarna een steeds dunner wordende lat lijmen en daarna de afrondingen schuren.


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2010

Deel Deze Pagina