Bouwverslag das Bunte Huhn. Filmpjes vanaf pagina 27

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hendrik, 1 jan 2010.

  1. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    We wachten rustig af Bart :)
     
  2. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Hoewel ik het niet in alles met Longflight eens ben wil ik hem hier toch bijvallen; Ik denk zijn ergernis te begrijpen.
    Wat (welf)kleppen betreft lijkt het steeds of men de basisprincipes over hoe een plank eigenlijk stabiel vliegt niet begrijpt of maar even terzijde zet.
    Een welfklep maakt van het S-profiel tijdelijk een ''normaal profiel'' dus doei stabiliteit voor dit deel van de vleugel.
    Dit kan en moet dan gecompenseerd worden door extreem up van de evelons met als gevolg: sterk verminderde bestuurbaarheid, een hele hoop weerstand, veel liftverlies en hogere snelheid: als dat de bedoeling is ok, maar er bestaat niet zoiets als gratis lift.
    (terzijde: ook op ''normale'' zwevers functioneren welfkleppen niet zoals meestal gedacht wordt)
    Een spoiler daarintegen geeft wel een grotere daalsnelheid en snelheidsvermeerdering (in die zin is dan ook de term: remkleppen, foutief) maar de besturing blijft intact.
    De opvatting over besturing dmv richting deel ik nu niet direct, maar zet me toch aan het denken; :thumbsup:.
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Sturen met de trim is een nogo beter is het om dan expo te benutten .
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    is misschien toch een beetje te kort door de bocht (;))
    Ik zou me bijvoorbeeld goed kunnen voorstellen dat je dmv een 3 standen schakelaar een uitgetrimde rechter-, een uitgetrimde linkerbocht en een neutraalstand inprogrammeert.
    (bv vliegfasen schakelaar).
    De argumenten hiervoor zie ik wel, hoewel dat niet ieders methode zal zijn.
    Maar ook bij een ter plekke ingetrimde stand blijf je toch volledig bestuurbaar: het wordt alleen een beetje asymetrisch maar dat zal best meevallen.

    (ik ga er wel van uit dat de discussie zich toespitst op een thermiek vliegende vleugel en niet op een hellingspecialist)

    (en wat de rol van expo in dit verhaal is ontgaat me)
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2014
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Met een digitale trim blijf je lachen want dan is er geen gevoel bij. Trimmendoe je voor neutrale vlucht zodat je niet hoeft te corrigeren .Dus dan stuur je een bocht met de trim om vervolgens weer te corrigeren oude juiste neutraalstand te vinden . Ik ben misschien dan wel kort Door de bocht. Maar als je met de trim moet sturen heb je je toestel qua uitslagen niet goed afgesteld.
    En dat is mijn bescheiden mening.
     
  6. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    T is in zoverre kort door de bocht dat in het 'pre-programmeerbare zender tijdperk' sturen met (mechanische) trimhevels wel vaker werd gedaan om minder kort door de bocht te gaan, maar dan avant la lettre.

    Zie het als een soort préhistorische expo. T is natuurlijk achterhaald sinds zenders even veel rekenkracht aan boord hebben als het ISS maar ik vermoed dat de schrijver refereert aan t tijdperk van daarvoor.
     
  7. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Zoals vaak worden hier weer appels met peren vergeleken. In mijn reaktie over het sturen van het richtingsroer met de trim had ik het over het onderwerp das Bunte Huhn. Dus een vliegende plank waarmee je lange vluchten wil maken, uitgerust met het gewelfde profiel CJ-3406. Eigenlijk laat je het model zelf vliegen, je stuurt minimaal. En dat gaat dus prima met de trim, alleen het model goed in de bocht leggen.
    Anders is het met een vleugel voor op de helling waarbij actief sturen noodzakelijk is. Dan is het wel heel naïef om met je trim te willen vliegen. En ook het vleugelprofiel is dan niet zo geschikt. Zelf vlieg ik hier met een plank met minder spanwijdte en een profiel CJ-3309 met vlakke onderzijde. Veel sneller, maar ook hier alleen richtingsroer en geen rolroeren. Maar wil je echt scheuren dan zou ik wel rolroeren toepassen, echter niet meer met een plank maar met een vliegende vleugel met peilstelling zoals met mijn Pirx.
    Het gaat er dus om wat je van je model verwacht. Kies daarbij dus je concept en het toe te passen vleugelprofiel. Een goede hulp hierbij is raadpleging van de site van Hartmut Siegmann: aerodesign.de Hij heeft hier een aparte Profildatenbank RC-Nurflügel. Helaas niet meer zo aktueel.
     
  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ik hoop niet dat hier gedacht word dat mij hier even de werking van trim en de mogelijkheden van programmeerbare zenders bijgebracht moet worden.

    Ik zie wel dat de nieuwere generaties van vliegers heel erg besturingsgericht is zonder veel begrip van wat er dan echt gebeurt.
    Een vliegtuig besturen wordt dan een soort balanceeract waarbij het vooral gaat om handigheid en wat dan in zichzelf ook de atractie wordt.

    De gedachte dat, zeker thermiekvliegende, meestal hoogvliegende, modellen beter voor zichzelf kunnen zorgen dan een continu sturende vlieger lijkt dan een beetje vreemd.
    Voor mensen die hun wortels in de vrije vlucht hebben is dat echter helemaal niet zo gek.
    Zoals Longflight al aangeeft: ook hij gebruikt zijn trim niet als vervanging van zijn knuppels en zeker niet voor al zijn typen modellen.
    Hij geeft naar mijn interpretatie aan dat het gaat om een andere vliegstijl met de connectie met het topic: das Bunte Huhn.
    Dit soort modellen en dat geld voor meer gespecialiseerde thermiekvliegers heeft als achtergrond dat ze zichzelf vliegen en zelf thermiekgevoelig zijn: dat kan je nl ook als hun atractie zien.
    Je mag er ook uit concluderen dat veel sturen en sturen met ailerons niet persee voor alle modellen onder alle omstandigheden het beste idee is.

    Is vermoedelijk onbedoeld, toch eigenlijk een vrij nare opmerking.
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ik gebruik daarvoor dus expo hiermee regel ik de fijne slagen in de neutraalstand van de knuppel. Daarmee kun je dus van de trim afblijven .dat je met zo min mogelijk sturen het minste verliest is mij al een paar jaar bekend. Ik kan naast het motorvliegen goed genieten van de spaarzame thermiek benutten in een zweefvlucht. Een ieder heeft zijn benadering.vroeger was je expo langere knuppels.

    Ik wil niemand voor zijn hoofd stoten ,maar ik kan wel eens wat recht voor zijn raap zijn .
     
  10. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Citaat: Trimmendoe je voor neutrale vlucht zodat je niet hoeft te corrigeren .Dus dan stuur je een bocht met de trim om vervolgens weer te corrigeren oude juiste neutraalstand te vinden . Ik ben misschien dan wel kort Door de bocht. Maar als je met de trim moet sturen heb je je toestel qua uitslagen niet goed afgesteld.

    Wat nu als je de neutrale vlucht niet rechtuit maar met grote bochten wilt afstellen zodat je verder niet hoeft te sturen. Juist, met de trim eerst wat bocht geven om een nieuwe neutrale vlucht in te stellen.
    Vandaag heb ik dit opnieuw uitgeprobeerd met mijn vliegende plank, de voorloper (lees voorbeeld) van das Bunte Huhn. Een vlucht van ruim 1 kwartier, met escorte van een tiental buizerds. Minuten lang heb ik geen stuurknuppel hoeven te gebruiken. Alleen als ik nog meer hoogte wilde bereiken moest ik meer up geven en tegelijk een kleinere bocht vliegen. Na 5 minuten kwam ik toch wel ver weg en stak terug. Het mooie was dat ook alle buizerds mee terug vlogen en vervolgens bij mijn model in een volgende bel verder gingen.
    Wat bedoel je met het niet goed afstellen?
     
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Mijn observatie: het lijkt of met name buizerds meer reageren op vliegende (plank)vleugels dan op ''standaard'' modellen.
    Nu al een paar keer dat ik gezelschap van buizerds kreeg en mijn clubmaat die ook een plank vliegt ook.
    Dit terwijl de ''normale'' modellen geen buizerd-bekijks trokken.
    Kan bijna geen toeval zijn.
    Overigens, als ze hinderlijk lijken te worden hielp het aanzetten van de maispieper: er werd gelijk meer afstand gehouden.
    Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of dit meer geobserveerd wordt: buizerds meer belangstelling voor een plankvleugel dan voor een normale kist?
    Misschien wel leuk om hier observaties te melden?
    Wie denkt dit ook gezien te hebben?
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ik Denk dat we hier wat óf topic gaan betreffende het topic.
    maar een plank lijkt in de lucht meer op een vogel. Een stijve vogel maar genoeg om erop te lijken en de aandachtige vestigen.
     
  13. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Uit ervaring weet ik dat de buizerds en overigens ook andere vogels meer interesse hebben in de plankmodellen en andere vliegende vleugels. Op de helling in de buurt van de Wasserkuppe vlogen we vaak met een 10-tal modellen. Maar alleen mijn vliegende plank kreeg escorte. Bij ons vliegterrein ik heb een video met opnames naar achteren vanuit mijn vliegende vleugel type Horten. Minutenlang gezelschap van een vogel.
    Overigens werd er gisteren 2 maal een aanval op mijn kist gedaan door een buizerd, kwam met grote snelheid aan duiken. De vogels zijn zeer nieuwsgierig naar de objecten die in hun luchtruim vliegen. En elk soort vogel reageert anders. Als ik door een groep meeuwen vlieg maken ze even ruimte, door een formatie ganzen raken deze beesten totaal in de stress. En met een eenvoudig electromodel waar de romp als een klankkast een speciaal geluid gaf kreeg ik een zwerm zwaluwen achter het model aan. Ooievaars reageren niet, maar vliegen gezellig in de bel mee.
     
  14. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Pirx

    Hallo Longflight,
    Je hebt een PBtje van Knikvleugel.
     
  15. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Hallo Knikvleugel,

    Je PB is niet bij mij binnengekomen, het lukt ook niet om contact met je te maken.
     
  16. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Pirx old timer zwever.

    Ik hoop dat het nu gelukt is!!:)
     
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Inmiddels heeft de Bunte Huhn haar maiden gehad, en de glimlach van Knikvleugel was niet meer van zijn gezicht af geweest die dag. De maiden ging vlekkeloos, een aantal handstartjes verder (waarbij ik zelf een keer gegooid heb en de Bunt Huhn de andere kant van het veld haalde) en de ze kon achter mijn sleper.

    Die had er geen enkele moeite mee en zo bracht ik de Bunte Huhn op veilige hoogte. De 2e vlucht werd door Knikvleugel zelf gedaan met een vlucht van bijna een half uur als resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Klaar voor de sleper.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Gaaf! Mooi kleurenschema ook trouwens....
    Ik moet bekennen dat mijn Huhn een beetje staat te verstoffen, ik ben even tijdelijk niet zo'n modelbouwer. Maar dat komt wel weer terug, en dan is-ie tenminste al half af...
     
  19. longflight

    longflight PH-SAM

    Lid geworden:
    26 jul 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Didam Holland
    Gefeliciteerd met het voltooien van das Bunte Huhn! Mooi dat de vliegeigenschappen naar wens zijn. Het origineel vlieg destijds ook goed. Ik mis alleen de opstaande vleugelveren bij de tippen. Maar deze oplossing is wel veel minder kwetsbaar.
     
  20. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Gefeliciteerd, hij is idd erg mooi geworden in deze kleuren!
     

Deel Deze Pagina