bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

robert14

Forum veteraan
hallo,

ik ben begonnen met de bouw van een piper uit depron, de span word ca 100 cm en hij word aangedreven door een sp400 volgens de ontwerper, ik gooi er een 370 in :D

101msddsc03603dsc03603zx2.jpg

tekeningen en handleiding staan in pdf:
Plans in pdf, tiled- www.tornlogic.com/avov/sts.pdf
1 Page Plans, pdf- www.tornlogic.com/avov/sts1.pdf
Build Guide- www.tornlogic.com/avov/stsbg.pdf

oke, ik ben begonnen met het uitsnijden van de bouwtekeningen. maar welke setup kan ik het beste gebruiiken???? in de handleiding stond een sp400 met vertraging.

dit word mijn setup:

motor: http://www.bidproduct.com/part/Product_view_MOTOR_7.html
regelaar: http://www.bidproduct.com/part/Product_view_ELECTRONIC_4.html
servo's (2x): http://www.bidproduct.com/part/Product_view_SERVOS_1.html
zenderset: http://www.bidproduct.com/part/Product_view_ELECTRONIC_10.html
accu: http://www.bidproduct.com/part/Product_view_LIPO BATTERY_1.html

wat denken jullie van deze setup??? de ontwerper zegt een lipo van 830-1500 mAh, mijn lipo past er dus mooi tussen. mijn motor is wel iets minder snel maar mijn budget is ook aan de kleine kant. mijn budget ligt rond de 50-70 euro compleet met zender, en LIPO. ik heb al een goede reactie otvangen over deze setup :D:D

reacties zijn welkom

mooi trainertje,ik ga hem ook eens maken,morgen ofzo,hoeveel bouwuurtjes steken er gemiddeld in ?

hallo daar
als de motor maar 6 volt is
met een c2 lipo dus 7,4 maakt i veel toeren 7,4 v motor op 7,4 v maakt vindt ik net te weinig toeren
als je onder de 400 gram blijft moet het goed gaan
deze set up heb ik een 11/7 prop bij

groeten rob

oke dan, ik zal het proberen, daarom ben ik ook al voor lipo gegaan omdat die weer lichter is :D:D

yep leuk ding, deze ga ik, naast de tigermoth, ook een kans geven. Vooral ook omdat het een beginners toestel is en er een erg mooie beschrijving bij zit.

Uit hoeveel mm depron maak je em?

En de setup, tja, altijd lastig, er zijn vele variaties mogelijk, prop+motor+lipo+(regelaar)
Als je 1 van die componenten wijzigt, verandert de karakteristiek van het vliegen. Ik heb op aanraden iets gekozen voor mn tigermoth, denk dat het gewoon proberen is en kijken of
1) het goed vliegt
2) de onderdelen, motor, esc en lipo niet te heet worden
3) de lipo niet te snel leeg is, kan duiden op te zware belasting

Iemand nog ideeën waar je op moet letten?

Ik ga er ook aan beginnen, maar dan een wat grotere maat namelijk de maat zoals hij op de tekening stond. Heb de tekeningen al uitgeprint en uitgeknipt en wat toebehoren gekocht voor het bouwen ervan [goed stanley mes, lijmpistool etc]. Zelf ga ik vrijdag de depron halen, maar hebben jullie enig idee of dit bij een hele grote Praxis the halen is?

Maurits zei:
Zelf ga ik vrijdag de depron halen, maar hebben jullie enig idee of dit bij een hele grote Praxis the halen is?

Bel ze :D Maar de kans is groot dat ze het niet hebben. Depron/polypron is beetje een uitstervend iets bij parket zaken, ze stappen allemaal over op rollen isolatie voor de ondervloer.
Ik zal aanraden om parket, laminaat, Woninginrichting winkels te bellen in de buurt en ook te vragen of ze het eventueel kunnen bestellen als ze het niet hebben. Waar ik woon hadden 2 van de 6 winkels het nog.

robert14 zei:
oke dan, ik ben inmiddels begonnen met het overtrekken van de tekeningen op het depron

M5110001.JPG

Robert14, eigenlijk zou je wel rekening met de "richting" van de depron moeten houden. Als dit echte depron is tenminste. Ze zal dan merken dat je depron in één richting meer buigt dan in de andere richting.

classicracer zei:
Robert14, eigenlijk zou je wel rekening met de "richting" van de depron moeten houden. Als dit echte depron is tenminste. Ze zal dan merken dat je depron in één richting meer buigt dan in de andere richting.
ja, met de vleugelds heb ik er wel rekening mee gehouden, bij de romp maakt het niet zo uit.

Maurits zei:
Zelf ga ik vrijdag de depron halen, maar hebben jullie enig idee of dit bij een hele grote Praxis the halen is?
ik heb het bij de multivloer weg en daar hebben ze alleen 6mm, ik betaal daar 2.70 euro per m2.

Maurits zei:
te vragen of ze het eventueel kunnen bestellen als ze het niet hebben.
ja, dat kon ik ook doen, ik moest rekenen op een prijs van ca 7-8 euro per m2.

Ik heb 3mm depron, en bij mij lijkt de sterkte in alle richtingen gelijk. Zit er bij jullie een orientatie in de depron?
Een vriend heeft een keer platen soortgelijk blauw spul bij de Gamma gehaald, en daar zat wel duidelijk verschil in stijfheid in de ene of de andere richting. Maar dit was geen echte depron. Leek me minder geschikt voor vliegtuigen vanwege de beperkte stijfheid in een richting.

Fotor zei:
Ik heb 3mm depron, en bij mij lijkt de sterkte in alle richtingen gelijk. Zit er bij jullie een orientatie in de depron?
Een vriend heeft een keer platen soortgelijk blauw spul bij de Gamma gehaald, en daar zat wel duidelijk verschil in stijfheid in de ene of de andere richting.

ja, klopt, die van de gamma breekt veel sneller :D

Ik heb met de STS en de Tiger moth gevlogen en moet zeggen dat de laatste beter vliegt en langzamer en dus makkelijker.
Maar de STS is niet verkeerd om te beginnen dus gewoon doorgaan.
De eerste keer dat ik er mee vloog was een ramp want als ik wat gas gaf ging hij meteen stijl omhoog daar was geen trimmen tegen.
De oplossing 4graden motor domp en 1graad naar rechts is een goed uitgangspunt.
Je bent nog niet zover maar dan weet je dat vast en kan ik niet meer vergeten je te waarschuwen.
Het staat ook in het draadje van de STC maar dat is nogal lang en het staat niet in de tekening zover ik weet. :)

De oplossing 4graden motor domp en 1graad naar rechts is een goed uitgangspunt.

Uh??

En als ie stijl omhoog ging, hje STS (wat dat ook mogen zijn :P) is je motor dan niet te krachtig, teveel Kv/RPM?

cdrom flyer zei:
Het staat ook in het draadje van de STC maar dat is nogal lang en het staat niet in de tekening zover ik weet. :)
ik heb ook eens de bouwtekeningen van de STC bekeken, hij is hetzelfde als de STS die ik aan het bouwen ben maar de STC heeft een platte romp en ik niet met mijn STS :D

ps: filmpje van de versie met platte romp :D:D
www.tornlogic.com/avov/stc2.wmv

edit:
jippie, mijn 400ste bericht, die zie je niet elke dag :D:D ja het is een beetje :offtopic:
dus nu weer :ontopic:

Omdat er verschil zit in maten van papier, zoals in Amerika, twijfel ik nu hoe ik de A4tjes aan elkaar moet maken. In de tekening staat ''Putt Pages together but dont overlap''. Maar als de tekeningen Amerikaans zijn i.p.v bijvoorbeeld Engels klopt het dus niet. Ik had de tekeningen dus alleen tegenelkaar gelegd en niet over elkaar heen, maar dan kwamen de lijnen niet goed tegenover elkaar. @ Robert, hoe heb jij dit gedaan?

Ik heb btw al gezocht welke winkel er depron verkocht, en er blijkt een modelbouwwinkel in de buurt depron te verkopen.

Maurits zei:
Omdat er verschil zit in maten van papier, zoals in Amerika, twijfel ik nu hoe ik de A4tjes aan elkaar moet maken. In de tekening staat ''Putt Pages together but dont overlap''. Maar als de tekeningen Amerikaans zijn i.p.v bijvoorbeeld Engels klopt het dus niet. Ik had de tekeningen dus alleen tegenelkaar gelegd en niet over elkaar heen, maar dan kwamen de lijnen niet goed tegenover elkaar. @ Robert, hoe heb jij dit gedaan?
klopt, er zit naast de tekeningen een witte rand. langs deze rand het ik een liniaal gelegd en daarlangs gesneden, dit werkte prima :D

Maurits zei:
Ik heb btw al gezocht welke winkel er depron verkocht, en er blijkt een modelbouwwinkel in de buurt depron te verkopen.
houd er wel rekening mee dat een modelbouwwinkel meestal wel duurder is dan een vloerenzaak :D

Back