Bouwverslag depron Extra 300 - Full fuse

Een lange tijd geleden al met dit project begonnen maar is door omstandigheden in de kelder beland. Vandaag toch maar weer eens opgepakt omdat het me blijft aanspreken.

Doel is een volledige extra te bouwen geheel van depron. Dan heb ik het over een extra met volle romp en geprofilleerde vleugels dus geen shockflyer.

Lengte: 1000mm
spanweidte: 1100mm
Gewicht: +- 700gram

Ik ben op dit idee en enhousiast geworden door deze twee filmpjes:
YouTube - extra 300 v 2.0 depron
YouTube - extra 300 depron

De schaal afmetingen heb ik afgeleid van deze 3d view
fai%20extra%20300L.jpg


De romp is inmiddels al behoorlijk gevorderd. De staartdelen zijn ook al klaar. Ik ga v/d week eens even kijken hoe ik de vleugels wil aanpakken. De manier als op het volgende filmpje spreekt mij erg aan alleen heb ik geen symetrische vleugel.
YouTube - parallele Tragflächen aus Depron Teil I
Wat ik ook zou kunnen doen is vleugel kernen snijden van schuim, en er dan een laag 3mm depron overheen plakken als huid.

De setup ben ik nog niet helemaal uit, heb momenteel alleen nog 4 9grams servo's en ontvangertje motor en regelaar worden van UH. Zowiso moet hij wel genoeg vermogen hebben om recht omhoog te kunnen stijgen en evt prophangen:P.

Tot hier ben ik tot nu toe gekomen. En een vaag schetsje:D.

dscf0031wp9.jpg


dscf0032oa4.jpg


dscf0033tf3.jpg
 
Nice!:)
Waarmee wil je de "romp rug" gaan indekken?
Hopen dat hij straks netzo lekker vliegt als de extra in het eerste filmpje!
 
Ja dat hoop ik ook :D. Voor de rug heb ik net een mal gemaakt van papier. En ik ga zo kijken of het wil met 3mm depron. Als dit nog te dik is ga ik proberen het dunner te schuren... Ik zou niet echt weten hoe het anders moet.

Het stuk voor de cockpit heb ik net al gedaan en dat is goed gelukt met 3mm.
 
Bedankt menno, dat zijn leerzame filmjes van die man!
Het is trouwens gelukt hoor met 3mm , had hem eerst in vorm gestreken langs een bezemsteel dat werkt echt!:P
 
En lukte het?? :D

Menno die 2e link van je is ook leerzaam maar daar wist ik t meeste wel van. Heb wel eens meer gewerkt met depron heb namelijk deze f18 ook gebouwd.
dsc03821my4.jpg
 
bedankt :lol:. Ik heb even een vraagje. Bij 1 lijmzijde langs de rug is een kiertje onstaan op sommige plekken 1 mm breed. Hoe kan ik dit netjes opvullen. Zou ik het heel dunnetjes met plamuur kunnen doen ofzo?:roll:

Ook de overgang bij het richtingsroer is nog niet helemaal mooi hier ga ik nog aan werken.
dscf0035jk8.jpg
 
En lukte het?? :D

Menno die 2e link van je is ook leerzaam maar daar wist ik t meeste wel van. Heb wel eens meer gewerkt met depron heb namelijk deze f18 ook gebouwd.
dsc03821my4.jpg

Is dit een bouwdoos van Steve Shumate? Erg mooi ding.
 
De bouwplannen er van staan op internet. www.parkjets.com Free Jet Plans - F-18 Hornet JetSet44 Design
Het is idd dezelfde als die van Steve Shumate maar t is geen bouwdoos hoor. :p
Opzich is het geen moeilijk vliegtuig om te bouwen en vliegt leuk, maar niet snel zoals een impeller. Hij is vooral mooi vanwege het kleuren schema. Als je nog meer vragen over de f18 hebt pb me dan maar:D.

Nu weer :ontopic:

Ik heb trouwens het kleuren schema ook al gekozen. Jaah ben er vroeg bij:D

1235196.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net toch even de vleugel opnieuw geschetst en die 2 keer uitgeknipt. Dit omdat die oude mij niet zende qua vorm en 10cm langer was dan ik eigenlijk wil. Hij moest 1100mm zijn.
Ook maar even alles tegen elkaar geschoven en zo gaat het ongeveer worden. Vergeet niet dat er ook nog een neusje op moet:D.

dscf0036tn5.jpg


Lijkt me er leuk uit zien.
Ik ga de vleugel LE's tegen elkaar plakken zodat ik straks van 3mm depron een dichtvouw vleugel kan maken, zoals op het filmpje in de startpost. Dit moet volgensmij gewoon zo lukken maar ik zit nog met een ding.
Hoe kan ik de vleugel het beste verstevigen? Zal ik er een opstaande balsa lat in maken, of moet ik iets met een carbon stok doen? Suggesties graag.
 
Opstaande balsa lat zou ik in de vleugels doen.
In het stabilo en het richtingsroer een carbon staaf.

Reden, mijn gevoel.
 
Ja die carbonstaaf in het stabilo was ik ook al zeker van plan. Richtingsroer weet ik nog niet helemaal zeker. Toch vraag ik me af of de opstaande balsalat voldoende is:(. Zou ik dan 5mm doen? Of ik ga voor een vuren latje.

En dan nog iets, een echte extra 300 heeft geen Vstelling in de vleugel. Toch lijkt het mij dat het de vliegeigenschappen ten goede komt als ik wel een klein beetje Vstelling in het midden doe. Of zou deze Vstelling de Aerobatic eigenschappen erg nadelig beinvloeden? Hoe denken jullie hier over?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top