Bouwverslag duw/sleepboot 'mv Concordia'

Na een tijd in Afrika vrijwilligerswerk gedaan te hebben, zijn mijn handen aan het kriebelen om weer aan het bouw te gaan.
Tijdens de vrije uurtjes in Zambia, heb ik middels de tekeningen van NVM, een eigen ontwerp bok gemaakt. Hiervan komt nog geen bouwverslag maar wel van het scheepje dat de bok moet gaan slepen-duwen.
Mijn keus is gevallen op de ´mv Concordia´ met tekeningen van NVM.
Het schuitje wordt gebouwd in de getekende 1:50.
http://www.debinnenvaart.nl/image.php?attr=boats;Aries 2317608.jpg;450;300
Ondertussen de eerste stapjes al genomen: Spanten uitgetekend en in de hoogte vergroot met factor 1,2 zodat ik wat meer gewicht kan gebruiken om haar op de waterlijn te krijgen.
Verder ook al wat onderdeeltjes besteld voor de voorstuwing. Ik ga 2 schroeven 3-blads, 25mm, M2 gebruiken op M2 schroefas, aangedreven door 2 speed 280 motoren. Deze motoren ga ik van de week even proberen op de schroeven in een test badje...

Nu verder met het maken van wat spantje en dan zullen ook de eerste foto's komen!
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik nu op twee locaties bouw geen foto's van de spantjes maar wel van de stuurhut die ik in een aantal uurtjes hebt gemaakt.

Nu verder aan de hefinrichting middels een schaar.

Verder ben ik hier ook bezig geweest aan de bok maar dat staat in het andere bouwverslag!
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een update

@ indoorvlieger, dat is idd polystyreenplaat

Bij deze dus de foto's van de spantjes terwijl zo op de bouwplaat staan terwijl ik ook al meteen de langslatje erop heb gemaakt.
Daarna heb ik er de 1mm balsa opgedaan en een massief kontje gemaakt van gewoon hobbytriplex van de gamma. Het kopje heb ik gemaakt van oase(bedankt voor de tip stephan) en het geheel gaat morgen voor de eerste keer in de epoxy(met glasmatjes)
De stuurhut heeft ook een inrichting gekregen en een dekje met bijbehorende loopplank. De schaar(als hefinrichting) is ook klaar en moet nu even wachten op het dakje van de roef om de servo in bouwen voor de beweging zelf.
Nu op zoek naar handschoenen voor het epxoy'en van morgen!
En de foto's:
full

De spantjes op de bouwplank
full

Klaar voor de epoxy!
full

Interieur stuurhut, stoel is ook gemaakt hoor!
full

En de stuurhut met hefschaar en schoorsteen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update na lange tijd

Ja verhuizen heeft zo z'n voor- en nadelen maar nu we weer gesetteld zijn is het weer tijd voor de hobby.
Na vorig verslag nog wel doorgewerkt, hetzij op rustig tempo maar hier volgen de vorderingen!
De romp netjes in de epoxy gezet, ook met glasvezelmatjes, en daarna gelost van de bouwplank. Meteen voor versteviging gezorgd door het dek erop te lijmen.
full
full


Daarna de schroeftunnels gefixt en gemonteerd en de roeren gemaakt en het boeisel er al grotendeels op gemaakt.
full
full


Ook nog bezig geweest met de woningen aan boord en het hefsysteem werkend gemaakt middels een servo: in +/- 8 sec van een weg afleggen van 2,5 cm in hoogte... ziet er gaaf uit!
full
full
full


Vandeweek ook een proefvaartje gedaan en niet tevreden over de motoren, 2x speed 280 6v. wat teveel toeren dus ga even kijken of de speed 300 7,2v beter resultaat geven!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor, vooral het mechaniek om de stuurhut te liften valt op. Speed 300 is volgens mij ook best een toerenmotortje. Misschien eens kijken naar een qua afmetingen vergelijkbare 5 polige Igarashi, bij Conrad?
 
waarom zou je inleveren op je toeren/vermogen?
ja kan ook tijdens het varen je gas handel iets inhouden en dan wanneer je daarwerkelijk gaat duwen is extra kracht altijd grappig en met wat wind zelfs handig!

maar goed hoe hoger je gaat in nummers hoe krachtiger de motor volgens mij.
 
@ tugspot hooligan:
ik zie het niet als inleveren, ik wil het bootje realistisch laten varen. als ik bij die speed 2806v de beide motoren vol gas gaf, was een speedboot er niks bij...
met de speed 3007,2v heb je op 7,2 meer vermogen maar op 6v minder rpm...
wil ook nog de 250 6v proberen, en kies beste... wil inderdaad wel beetje vermogen over hebben, maar moet wel richting het 'echte'...

volgende week foto's van opbouw en stuurhut, na bezoek aan de verfhal...
 
Hej Jordi,

Gaat lekker zo te zien, ziet er toch echt heel schitterend uit. Die schaar is volgens mij wel goed gelukt :).

Wordt een mooie "eigen" duwboot. Ik vind je interieur prachtig, zet me aan het denken ;).


Binnenkort is bij mij ook meer te zien, ben nu bezig met van alles aan de Waterlady
 
Update

Zoals beloofd de foto's van de boot na bezoek aan de verfafdeling...

full

full

Hier zit het rood net op het boeisel maar de duwstevens moeten nog gedaan worden.
full

Ook de hefschaar is meegekleurd
full
full

Detailopname van de stuurhut
full

Wie kent hem niet? De Kameleon, 1:50, dus best klein...
full
full
full

De koppellieren, werkend met tandwielen en vergrendelingspal. Nu even wachten op de bestelde staaldraadjes...

Vanmiddag nog maar eens uitproberen in het water en dan de electronica een vaste plek in de boot gaan geven.
Jordi
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi man. zeker dat u zendingswerk doet!
maar de kameleon hoe heeft u hem gemaakt?
en hebt u toevallig bouw tekeningen.
wij hebben hem in het echt na gebouwd.
groetjes Paul
 
Hallo,

Netjes, dat is een stuk opgeschoten sinds de vorige foto's. Gaat lekker zo te zien.

Gaaf om te zien. Varend wil ik hem ook nog eens zien :)
 
Verdrietige update

Bedankt voor het commentaar!

@Paul Spits, ik heb Kameleon tekeningen vanuit Terherne, was een bouwplaat maar na wat kopieerwerk in de bibliotheek passend op 1:50. Is gemaakt van ABS, 0.5mm dik en wat lijm en verf.
(bij mijn foto's zie je de grote broer op 1:10)

Helaas, waren de foto's van de vorige keer mooier dan deze keer...
Om het matzwarte goed uit te laten komen wilde ik hem nog een keertje spuiten en ze zat mooi in de verf...
Toen ik een kwartiertje later ging kijken was mijn glimlach verdwenen want mijn hele romp was gerimpeld...
Een korte blik op de spuitbus(ook matzwart maar niet dezelfde als voorheen) deed mij wederom leren wat menigeen al weet:

Alkydverf + Acrylverf= GEEN goede combinatie...

Kortom, verfsysteem moet opnieuw dus dit is weer de huidige stand:
full


Wel ander heugelijk nieuws want was laatste tijd ook bezig met het electrische gebeuren... Twee motoren varen is erg leuk/makkelijk maar als je een bakje ervoor/achter hebt en een rondje gaat varen, dan is dat lastig... Diverse oplossingen gehoord en geprobeerd en nu toch ei van Columbus...
1) 3-polige wisselschakelaar tussen de 3-aderige kabels van de vaartregelaars, in de ene stand beide motoren op ch3 en anders motoren apart op ch2 + ch3. Maar mis de mogelijkheid om op afstand te schakelen tussen de twee verschillende manieren.
2) op aanraden van Stephan, een V-mixer ertussen maar dat voer naar mijn mening ook niet naar behoren, wel te varen op het water tussen aparte op gecombineerde bediening maar beetje onlogisch...
3) een printplaatrelais geplaatst met een normally closed(nc) en normally open(no) tussen stuuraders van de vaartregelaars.
in onbekrachtigde toestand loopt de stuurader van de aparte kanalen door naar sb motor, bij bekrachtigd relais, wordt sb motor gekoppeld aan de servoader van bb motor.

Ik ben nu elektrisch een eind rond, zit alleen nog beetje met de stuurhutbewegingsbediening(moet dat aan elkaar) maar dat volgt nog!

Groet Jordi

PS: Ben ook weer verder aan het gaan met de bok:
bouwverslag-bok-1-50-a
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top