Nu de bouw van "Stijn" langzaamaan verder gaat, en de bouw van de "Mowe" even gepauzeerd is, ben ik stiekem begonnen met het bouwen van een duwboot.
Ik had er expres nog geen verslag van neergezet, omdat ik eerste zeker wilde weten dat deze niet ging floppen.
Ondertussen heb ik vandaag met deze badkuip proefgevaren, en dat ging boven verwachting goed.
Even wat gegevens met jullie lezers delen:
-Lengte: 63 cm.
-Breedte: 25 cm
-Hoogte romp: 11.5 cm.
-Schaal: n.n.b.
-Materiaal: PVC plaat.
-En verder waar mogelijk zelfbouw of sloop onderdelen.
-Of indien nodig nieuw aanschaffen.
-Aandrijving:
-12 volt borstelmotor uit een gesloopte accu boormachine.
-45 mm drieblads messing schroef.
-Dubbele balansroeren.
De oorspronkelijke tekening is gewoon gratis gedonwload van internet van een Engelse site, die stond daar als een PDF bestand op.
Deze romp heb ik met 10 cm verlengt, zodat er genoeg plek was om de motor netjes te plaatsen en de accu fatsoenlijk te bergen.
Ik heb niet echt ervaring met het bouwen van schepen, en dit is dus mijn tweede bouwproject.
De Buchhorn was een opknap project, die telt dus niet mee.
Goed.
Ik ben dus begonnen met het PDf bestand uit te printen en aan elkaar te puzzelen.
Meteen ook maar een strook van 10 cm ertussen geplakt.
Sorry voor de soms wazige foto's, mijn Samsungetje heeft het soms moeilijk met weinig licht.

Uploaded with ImageShack.us
Daarna alle delen van de tekening uitgeknipt en overgetrokken op het plaatmateriaal.

Dit heb ik dan uitgesneden met een stanleymes en ook gelijk een paar spantjes bij verzonnen.

Vervolgens heb ik de twee zijkanten aan elkaar verbonden d.m.v. deze spanten.
PVC is goed verlijmbaar met hard pvc lijm (die van de rioolbuizen) of Bison® kit.

Ik heb de diverse delen tijdelijk vast gezet met schroeven, zodat je lekker met elkaar konden versmelten.
Later heb ik de schroeven verwijderd en de gaten opgevult met 2 componenten vloeibaar plastic repair, dat word lekker hard.
Daarna heb ik het vlak geplaatst, die heb ik met houtjes en touwtjes deel voor deel moeten lijmen, omdat PVC lekker flexibel is, maar ook snel terug buigt naar zijn oorspronkelijke positie.

Na de overwinning van het vlak zijn we begonnen met de voor en achterkant.
Dat stelde op zich niet zo heel veel voor.

En dan heb je op een gegeven moment een romp in elkaar gezet.

Ik had er expres nog geen verslag van neergezet, omdat ik eerste zeker wilde weten dat deze niet ging floppen.
Ondertussen heb ik vandaag met deze badkuip proefgevaren, en dat ging boven verwachting goed.
Even wat gegevens met jullie lezers delen:
-Lengte: 63 cm.
-Breedte: 25 cm
-Hoogte romp: 11.5 cm.
-Schaal: n.n.b.
-Materiaal: PVC plaat.
-En verder waar mogelijk zelfbouw of sloop onderdelen.
-Of indien nodig nieuw aanschaffen.
-Aandrijving:
-12 volt borstelmotor uit een gesloopte accu boormachine.
-45 mm drieblads messing schroef.
-Dubbele balansroeren.
De oorspronkelijke tekening is gewoon gratis gedonwload van internet van een Engelse site, die stond daar als een PDF bestand op.
Deze romp heb ik met 10 cm verlengt, zodat er genoeg plek was om de motor netjes te plaatsen en de accu fatsoenlijk te bergen.
Ik heb niet echt ervaring met het bouwen van schepen, en dit is dus mijn tweede bouwproject.
De Buchhorn was een opknap project, die telt dus niet mee.
Goed.
Ik ben dus begonnen met het PDf bestand uit te printen en aan elkaar te puzzelen.
Meteen ook maar een strook van 10 cm ertussen geplakt.
Sorry voor de soms wazige foto's, mijn Samsungetje heeft het soms moeilijk met weinig licht.

Daarna alle delen van de tekening uitgeknipt en overgetrokken op het plaatmateriaal.

Dit heb ik dan uitgesneden met een stanleymes en ook gelijk een paar spantjes bij verzonnen.

Vervolgens heb ik de twee zijkanten aan elkaar verbonden d.m.v. deze spanten.
PVC is goed verlijmbaar met hard pvc lijm (die van de rioolbuizen) of Bison® kit.

Ik heb de diverse delen tijdelijk vast gezet met schroeven, zodat je lekker met elkaar konden versmelten.
Later heb ik de schroeven verwijderd en de gaten opgevult met 2 componenten vloeibaar plastic repair, dat word lekker hard.
Daarna heb ik het vlak geplaatst, die heb ik met houtjes en touwtjes deel voor deel moeten lijmen, omdat PVC lekker flexibel is, maar ook snel terug buigt naar zijn oorspronkelijke positie.

Na de overwinning van het vlak zijn we begonnen met de voor en achterkant.
Dat stelde op zich niet zo heel veel voor.

En dan heb je op een gegeven moment een romp in elkaar gezet.