Bouwverslag Ebba Victor (Mercantic).

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bert V, 9 sep 2017.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ieder zijn idee en werkwijze, maar ik zou bij de kim kielen gewoon een snee in het doek maken en rond de kielen lamineren.
    Als je deze met doek wil bekleden is het echt wel moeilijk mijn inziens. Je kan beter een reepje snijden voor de beide zeiden en later opnieuw van maat schuren.
    Voor de rest zoals Klaas al melde, romp insmeren en daarna doek erover tamponeren , eenmaal je bezig bent zal je merken dat het eenvoudiger is dan je kan lezen in de verslagen.

    alvast succes ,Marc
     
    Bert V vindt dit leuk.
  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Afgelopen zaterdag, zondag en vandaag het rompje eindelijk in de Epoxy en (glasvezel)doek kunnen zetten.

    Hoewel het me achteraf niet tegengevallen is, is het toch niet helemaal zonder slag of stoot gegaan en heb ik - ondanks een zo'n redelijk mogelijke voorbereiding - echt wel mijn beginnersfoutjes gemaakt :oops:.
    Aanvankelijk wilde ik de romp in één keer bekleden maar zag gelukkig op tijd in dat dat - met het oog op de vele te maken plooien van het doek - niet de meest handige werkwijze zou worden en heb ik uiteindelijk het bekleden per zijde en in drie keer gedaan.

    Bij de eerste zijde (SB) dacht ik - tegen beter weten in - nog dat ik met het dunne doek van 40 gram wel even over en tussen het berghout (2 x 2 mm) en om de kimmen kon plooien en lamineren :hammer:.
    Lang verhaal kort, dat valt dus erg tegen en ik wil niet beweren dat het niet zou kunnen maar eenvoudiger is om dat stukje van de romp met het berghout maar gewoon vrij van een matje te houden en alleen met een laagje epoxy te behandelen.
    Het rompje zal daar in dit geval echt niet minder sterk of zwak van worden.
    De tweede zijde (BB) ging met deze wetenschap en zojuist opgedane ervaring al een stuk vlotter en gemakkelijker.
    Op dag drie (vandaag) en nadat ik tussendoor al weer wat aan de zijkanten gelijk geschuurd had was het bekleden van de onderkant gewoon een feestje om te doen :p.

    [​IMG]
    Om zeker te zijn van voldoende verwerkingstijd had ik gekozen voor de langzame verharder.
    Voor het wegen en afmeten van de mengverhoudingen van hars en verharder heb ik het keukenweegschaaltje - tegen het mogelijk vies worden - ingepakt met plasticfolie.
    Uiteindelijk bleek de folie door het ongewenst (statisch) gaan plakken, de meetwaarde dusdanig te beïnvloeden en onzuiver te maken dat het eigenlijk alleen maar extra storend werkte en heb ik het er ook weer gelijk afgehaald.


    [​IMG]
    Bij mijn voorbereidingen had ik zekerheidshalve ook maar een ontluchting- en hoekroller mee besteld.
    Immers beter mee verlegen dan om verlegen.
    Ik heb ze beide gebruikt maar achteraf gezien was dat voor het bekleden van dit relatief kleine rompje eigenlijk helemaal niet zo hard nodig en gaat gewoon tamponneren en het verdrijven van de luchtbellen met de (wegwerp)kwast nog het beste.

    [​IMG]
    Klaar voor het eerste begin.

    [​IMG]
    De eerste kant is klaar, maar rond en tussen het berghout was wel een strijd die ik bij de volgende kant anders opgelost en gedaan heb.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het gebruik van twee lijmtangen om de romp op de workmate te fixeren werkte prima zo.

    [​IMG]
    Rond de hak en de kont was het wel even stoeien en ging het niet helemaal zoals ik graag zou willen, maar vandaag heb ik dit - nadat ik gisteren het overtollige gepruts weer weggeschuurd had - bij het bekleden van de onderkant weer netjes mee strak getrokken.

    [​IMG]
    Ooit eens voor een paar euro per stuk bij HBM deze (blik)schaartjes met een rechte en een gebogen bek gekocht.
    Voor o.a. het knippen van het doek- en de harsresten zijn het best ideale schaartjes.

    [​IMG]
    Het bekleden van de onderkant was zoals eerder gezegd, een feestje om te doen.

    [​IMG]
    Bij gelegenheid ook de kop nog maar van een extra laagje doek en hars voorzien.
    Dat geeft hem mooi die extra stevigheid voor als ik straks de fors ogende spantjes die boven het voordek uitsteken weg wil halen en ga vervangen door betere schaalgetrouwe spanten of binten.

    [​IMG]
    Het voorlopige resultaat en hoewel er straks nog het nodige geschuurd en geplamuurd moet gaan worden ben ik aardig tevreden en weer een lang verwacht of uitgesteld stapje verder :bier:.

    Tot zover weer even.
     
    MikeMohawk, Broeckx Ronny en Stoompomp vinden dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Fijn dat het naar je zin is geworden Bert. En net als met andere dingen moet je het eerst een paar maal hebben gedaan om het in de vingers te krijgen. Wordt een "ijzer"sterk rompje zo. Misschien een extra laagje epoxy geven om niet teveel in het weefsel te moeten schuren. En zo'n "oude" coaster hoeft natuurlijk niet zo glad en strak als de Vicoria. "Wordt wel wat!" zouden ze in Groningen zeggen. Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Als ik de laatste foto bekijk , mag je resultaat best gezien worden.

    je moet maar denken , alle begin is moeilijk.
    De volgende romp zal een stuk makkelijker gaan door de ervaring die je nu hebt opgedaan.
    het belangrijkste is dat je luchtbellen hebt, anders deze zeker opensnijden met een scherp mesje en wat epoxy ertegenaan en eventueel zoals een pleister een stukje weefsel er terug over. moet je straks op die plek wel wat meer schuren maar luchtbellen zijn veel erger.
    vgr Marc
     
    Bert V vindt dit leuk.
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ziet er goed uit toch?
    Ik heb er ook een tijd tegenaan zitten hikken, maar als je eenmaal de eerste mat hebt geplakt valt het daarna best mee.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Klaas, Marc en Harm bedankt voor jullie respons en ook dit stukje van mijn ombouwverslag is mede gelukt door de inbreng, ideeën en oplossingen van mensen hier op het MBF :koud:.

    Op zoek naar de - bij mij nog ontbrekende - foto's van het type life(?)boot wat op het middendek aan de twee grote davits hoort te hangen, kwam ik via een ander forum onlangs in contact met een Fransman die mij vertelde dat hij nog een mapje met eigen Ebba Victor foto's had en of ik die wilde hebben.
    Jazeker wilde ik die wel hebben en hoewel de eigenlijk door mij gezochte foto met daarop het schip met betreffende (life?)boot er niet bij zat heb ik nu - waarbij de meeste in een hogere resolutie - zo'n ruim 40 extra foto's van de Ebba Victor en ongeveer nog eenzelfde aantal van aanverwante schepen.

    Het leuke en mooie van de vaak originele foto's is dat ze goed in te zoomen zijn en je nog beter je wel of niet na te maken details kan bekijken en beoordelen.

    Het begint er nu sterk op te lijken dat de door mij bedoelde sloep al van boord was voor het schip in de haven van Brest strande :weetnie:.
    Onderstaande foto's zijn er enkelen uit bovengenoemde mapje ;).

    [​IMG]
    Een kist met livbälten :).

    [​IMG]

    [​IMG]
    Op o.a. deze foto is - na inzoomen - goed te zien hoe dun de romp en constructie inmiddels al was.
    Ook zie je dat daar waar de (vacuüm)tankauto staat er gewoon een gat in de romp geknipt is en een man via een trapje met slangen de laatste oliën en verontreinigingen uit het schip aan het pompen is.

    [​IMG]
    Dit moet vrijwel zeker één van de allerlaatste foto's van de Ebba Victor zijn :(.
    Daarna is de kans groot dat hij onherkenbaar in een Franse auto terug gekomen is :D.

    Groet, Bert
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Voor zover ik het inschat heeft aan die twee davits een reddingssloep gehangen voor trainingsdoeleinden. Zo te zien kan het bovenste deel van de davits naar beneden zakken en kantelt dan naar buiten. Daardoor komt de boot naast het schip te hangen om in te stappen. Het zal een normaal sloepmodel zijn geweest met twee gelijke einden. Bedoeld om routine te krijgen met het neerlaten, uitpikken van de (patent)haken, rondje roeien en dan de boel weer inpikken en ophalen. Met een beetje zeegang is dat heel anders dan stil liggend in de haven. Maar misschien gaat mijn fantasie een beetje met me aan de haal. Kijk maar wat ervan in jouw straatje past. Gr. Klaas.
     
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Ik begin daar inderdaad ondertussen ook wel in te geloven en op één van de afbeeldingen uit dit linkje is een dergelijke reddingsloep ook wel vaag (verscholen achter een RIB) te zien maar ik had - in een wereld die ondertussen bol staat van internet informatie en foto's - graag een foto gehad met daarop duidelijk hoe deze boot er destijds precies uitzag.
    Daarna kan ik dan zelf nog bepalen hoe exact ik hem wel of niet na kan of wil bouwen.

    Jaren geleden heb ik nog eens ooit van een oud clubgenoot onderstaand (Artesania?) pakketje gekregen, toen bedoeld voor een ander scheepje van me maar daar paste het uiteindelijk niet bij.
    Nu heb ik het mini bouwpakketje weer opgezocht en het lijkt er op dat het misschien - met aanpassingen? - wel eens bij de Ebba Victor zou kunnen passen.
    Binnenkort eens bouwen en zien of het inderdaad de goede is :rolleyes:.

    [​IMG]


    Groet, Bert
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, De Artesania roeisloep is verhoudingsgewijs een wat langere sloep met een platte achtersteven. Heeft vergeleken met de sloep in het linkje ook te weinig zeeg. Maar je kunt allicht proberen of er met wat aanpassingen een double-ender van te maken valt. Belangrijk is dat het qua lengte past onder de davits. Een normale sloep zal een lengte-breedteverhouding hebben van 3:1. Wel een uitdaging om zo'n klein bootje te bouwen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  10. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Bert,

    Je sloep van de Ebba Victor
    ebba victor.jpg ebba victor.jpg
     
    Bert V vindt dit leuk.
  11. Ko van Dixhoorn

    Ko van Dixhoorn

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    terneuzen
    Hoi Bert
    Effen bijgelezen , ziet er goed uit
    Gelukkig ook een foto van de sloep te zien
    Wordt een uitdaging maar het volste vertrouwen in je dat het goed komt
    Ik wacht nog op de mijne , staat wel al in Zwolle nu nog naar het Zeeuwse en dan ook gelukkig
    Grt Ko
     
    henk-j en Bert V vinden dit leuk.
  12. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Ko/Bert,
    Ben benieuwd Ko wanneer jouw schip in het Zeeuwse afmeert.;)
    Ja ben een tijdje aan het zoeken geweest naar die sloep (tis niet eens mn eigen boot hahaha) dit was wat ik (tot nu toe) kon vinden, een uitdaging en er kunnen best nog betere foto's van zijn. Dit moet ook haast wel die davids zullen er heus niet ongebruikt op gezeten hebben;).
    mvg. Henk
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2018
    Bert V vindt dit leuk.
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Deze - tot op heden enige via Google te vinden - foto waar verscholen achter een RIB de gezochte sloep staat had ik ook al een poosje, maar zoals eerder gezegd verwachte ik dat in het hedendaagse digitale tijdperk er wel makkelijker en meer foto's te vinden moeten zijn.
    Voor deze sloep valt dat dus nog even een beetje tegen.

    Ik heb in de afgelopen weken ook al een paar mailtjes naar instanties in Zweden (waarvan ik hoop of verwacht dat ze me misschien verder zouden kunnen helpen) gestuurd met deze en nog wat andere vragen over de Ebba Victor, maar tot op heden heb ik van de betreffende instanties nog geen enkele reactie terug ontvangen :(.
    De mailtjes heb ik in het Engels geschreven en ik neem aan dat dat daar toch niet het probleem zal zijn :weetnie: .
    Misschien gewoon nog wat meer geduld hebben en anders maar weer een volgende instantie zoeken en proberen, waarbij het mij overigens niet alleen om de eerder genoemde sloep gaat, maar waar ik ook zeker nog belangstelling en een aantal vragen heb over de periode van hoe en op welke manier het schip in gebruik als opleidingsschip was :rolleyes:.
    Zeg maar een beetje de aanvullende geschiedenis- en dossiervorming uit de periode dat zij / hij in (opleidings)dienst van de stad Härnösand was.
    De periode daarna en hoe het schip uiteindelijk aan zijn / haar einde gekomen is, is me inmiddels wel aardig duidelijk.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2018
  14. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Bert,
    Hier nog als vrachtschip,
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bert V vindt dit leuk.
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Afgelopen week begonnen met de ruim bemeten en straks boven het voordek uitstekende spanten weg te halen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Eerder - toen ik nog niet zeker of van plan was deze spanten weg te halen - had ik het oude dek (gemaakt door de vorige eigenaar) i.v.m. een betere passing al een keer doormidden gezaagd, verbreed en verder aangepast.
    Hoewel het met wat lijm en plamuur beslist wel goed zou komen was ik toch niet helemaal tevreden en vond ik een dek uit één geheel beter.

    [​IMG]
    Even alles op een plaatje hout van dezelfde dikte overtrekken en uitzagen.

    [​IMG]
    Zo ziet het er al weer een stukje strakker uit :yes:.
    De (ruim bemeten) spanten op het midden- en achterdek zitten wat lastiger om netjes weg te halen en vallen straks hopelijk ook minder op, dus die laat ik voorlopig nog maar even zitten.
    Mocht het me op enig moment toch teveel gaan storen kan ik er altijd nog een poging aan wagen.
    Ik heb per slot al vaker dingen opnieuw gemaakt of aangepast omdat ze me bij nader inzien toch niet helemaal aanstonden :D.

    [​IMG]
    De nieuwe dunnere spantjes geplaats en de trapopgangen uitgezaagd.
    Zo op de foto lijken het best veel spantjes te zijn, maar ik heb hierbij de Billing Boat Mercantic tekening aangehouden en zou de plaats en het aantal moeten kloppen.

    [​IMG]
    Met vervolgens een eerste grondverfje begint ook dit deel van de boot weer wat meer vorm te krijgen.

    Volgende klus wordt - behalve nog een tweede laag grondverf - denk ik de ankerkluizen inbouwen en de luiken voor de koekoek verder afwerken :rolleyes:.

    Tot zover weer even.
     
    Dunsz vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een hele metamorfose Bert! Volgens mij begin je er steeds meer zin in te krijgen. De vorige eigenaar herkent het schip niet meer. Succes verder Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat wordt zeker een deftig scheepje.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  18. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Bert,
    Nieuwe spanten zien er een stuk beter uit maar..... nu ook de rest dit omdat het rustiger oogt
    Succes
     
    Bert V vindt dit leuk.
  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat klopt Klaas en op dit moment even meer zin dan om aan mijn 1:1 boot te gaan werken.
    Die zou eigenlijk voor 14-4 terug in het water moeten liggen, maar ondanks een enkele redelijk dag tussendoor nodigt het werken op de haven nog niet echt uit en blijf ik liever nog even binnen aan mijn modelbootjes prutsen :D.

    Ik hoop het Harm :p.

    De verleiding begint al te kriebelen Henk, maar eerst maar weer eens even wat andere dingetjes doen ;).

    Groet, Bert
     
  20. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Ruim een maand na de laatste posting is het inmiddels weer tijd voor een kleine update.

    Zoals toen gezegd ben ik verder gegaan met o.a. het maken van de ankerkluizen, de luiken van de koekoek en heb ik een poging ondernomen om de romp strak te zetten.

    Voor het maken van de ankerkluizen zal er misschien ooit wel of niet een paar messing pijpjes in de bouwdoos gezeten hebben maar deze waren nu niet meer aanwezig.
    Bij de plaatselijke bouwmarkt zag ik gelukkig een mooi aluminium buisje van de goede (6 mm) maat die voor mij prima geschikt was om er de anker en kettingdoorloop van te maken.
    Nadat de gaten in de romp en het dek op de goede (en ovale) maat was, heb ik de buisjes bewust iets te lang afgezaagd, daarna in de romp gestoken en met een fineliner de schuinte van romp en dek op de buisjes afgetekend, op maat gezaagd en geschuurd.
    Daarna met Bison 2 K lijm vast gezet en verder afgewerkt.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De koekoek:
    De koekoek had ik al eens eerder gemaakt maar wilde ik nog verder voorzien van openslaande luiken.
    Op een China site kwam ik een mooi formaat kleine messing scharniertjes van 8x10 mm tegen die voor dit doel prima geschikt zijn (12 stuks voor nog geen 2 € thuis in de brievenbus).

    [​IMG]
    De plaatdikte van de scharniertjes is 0.4 mm. en omdat ik - ondanks de kleine afmeting - de scharnierplaat toch niet plat op de koekoek kwijt kon heb ik met een 0.5 mm frees gleuven gemaakt en de scharnierplaat rechtop hier in gezet om later - als alles hiervan klaar is - met lijm vast te zetten.
    Deze en nog een aantal andere freesjes had ik onlangs op de stoombeurs in Loon op Zand gekocht maar bij thuiskomst en een betere bril op bleken het eerder boortjes dan freesjes te zijn :hammer:, maar wie ziet dat in een sporthal en met deze diameter van 0.5 mm :D?
    Nood breekt wetten en daarom toch maar met deze, wat het ook mogen zijn .... boorfreesjes .... de gleuven gemaakt en dat is met de nodige voorzichtigheid zeer goed gelukt :rolleyes:.

    [​IMG]
    Aan de onderzijde van de luiken had ik wel plaats voor de scharnierplaat en heb voor het straks netjes sluiten van de luiken met een freesje de scharnieren in het luik verzonken.

    [​IMG]
    Vier luiken op acht scharnieren.

    [​IMG]
    Nu nog los erop liggend, maar zo gaat het er straks ongeveer uitzien.

    Tussendoor ook volop bezig geweest de romp te plamuren, schuren en strak proberen te zetten.
    Het laatste lukt maar ten delen want telkens als ik denk dat het nu wel goed is zie ik weer iets en op een gegeven moment moet je beslissen van wanneer goed ook goed genoeg is.
    Immers de romp is gewoon niet zuiver genoeg en ik moet toch ook opletten dat hij straks niet scheef of voorover hangt van de plamuur :D.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ik denk dat het zomaar moet kunnen, het originele schip had ook al menig deukje en ik kan er per slot toch ook geen nieuwe meer van maken :p.

    Tussendoor al even gekeken hoe breed de witte rand op de bovenzijde van de romp uiteindelijk moet worden en hoe of ik die straks het beste af kan tekenen.
    Na verschillende dingen geprobeerd te hebben, lijkt onderstaande methode het beste te gaan lukken.
    Op het oog lijkt de wit te schilderen strook op het voorschip vanwege de schuinte van de romp breder te zijn dan die op het achterschip.
    Afhankelijk van hoe of je het wel of niet bekijkt is dat wel en niet waar, maar in elk geval zijn ze horizontaal gezien even breed en is dit precies zoals op het originele schip.
    [​IMG]

    [​IMG]
    In elk geval is nu alles ten opzichten van de bovenzijde van de romp even breed en vrij gemakkelijk af te tekenen.

    Dan nu tijd voor het aanbrengen van de lak voor de witte rand op de bovenzijde van de romp.
    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    Al met al en als ik zo even terug naar boven scrol, toch weer een hele update :banana:.

    Tot zover weer even.

    Groet, Bert
     
    sjouke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina