Bouwverslag Ebba Victor (Mercantic).

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bert V, 9 sep 2017.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.112
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er perfect uit Bert! De letters voor de naam zijn zeker te klein om zelf (met een scalpel) te snijden. Doet me herinneren aan de naamletters die ik in 1969 sneed uit vinyl voor de Alchiba, waar ik dat jaar schipper op was geworden. Ook positief en negatief vallend. Tijdens het uitmeten en opplakken viel ik van de stelling. We lagen toen in Groningen te lossen. Gelukkig nog maar weinig omhoog gekomen en gemakkelijk in het gangboord geklommen. Gebeurde gelukkig in de zomer. Heb je niemand in de buurt, die aan autobelettering doet en uit een stukje afval de naam voor je kan laseren? Zoiets als in bijgaande link. Gr. Klaas.
    https://www.diysign.nl/personenauto-eigen-logo-c-22_23_61.html?pr_id=30#voertuig_ch
     
  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Marc :) en ja, na zo'n (update)pauze was er in dit geval ook weer wel wat te melden :p.

    Nee, als dat toch eens zou kunnen zou het wel helemaal af zijn!
    Dan had ik een schaal groter en niet alles (zoveel mogelijk) van hout moeten bouwen.
    Dus voorlopig hou ik het maar bij dit (statische) aardigheidje :).

    Dat is mooi! Dan moet ik dus een keer bij jullie komen varen :).
    Hier is het alleen windstil als ik een keer besloten heb om die dag mijn zeilboot weer eens mee naar het water te nemen en daar op te tuigen :(:D.

    Groet, Bert
     
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Klaas :).

    Ik heb zo tussendoor in het verleden al eens op internet zitten zoeken en er zijn daar wel een aantal bedrijven te vinden, maar bij de meeste die ik gezien heb is de minimale letterhoogte al groter dan mijn benodigde letters ( 8 tot max. 10 mm).
    Mogelijk dat er hier iemand in de buurt mij kan helpen, deze heeft bij mij weten een snijplotter maar heeft het (met zijn werk) ook altijd verschrikkelijk druk en vandaar mijn terughoudendheid om het hem te vragen.
    Dus nog maar even kijken en het komt goed :).

    Groet, Bert
     
  4. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Hoi Bert,
    Mogelijk dat ik je kan helpen met je belettering. Ik stuur je een PB.
     
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Mooi Chris :),
    PB is inmiddels beantwoord.

    Groet, Bert
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Volgens mij heb ik ze kunnen bewonderen in Gorinchem vandaag, ze zag er netjes strak uit.

    Groet,
    Mathieu
     
    Bert V vindt dit leuk.
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    sjouke en Bert V vinden dit leuk.
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Mathieu.
    Het was leuk om een keer in Gorichem te staan en ik heb daar redelijk wat - voor mij al dan niet bekende - forumers gesproken of mee kennis gemaakt :thumbsup:.
    Buiten dat heb ik bij de andere deelnemers van die dag weer aardig wat mooie of knappe dingen gezien :worship:.
    En natuurlijk tussendoor ook nog even bij de winkeltjes langs geweest :p.

    Groet, Bert
     
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Harm,
    Bedankt voor het meedenken en dit adresje had ik vorige week - nadat het via Chrisoot zijn aanbieding jammer genoeg niet lukte - zelf ook gevonden.
    Wat ik wil of zoek gaat nog niet helemaal vanzelf maar ik geloof en verwacht wel dat zij van SL het voor mij op gaan lossen ;).
    Dat het niet helemaal vanzelf gaat, komt omdat ik bij gebrek aan het kunnen vinden van het juiste positieve en negatieve (achterover hellend) lettertype (Franklin Gothic Medium) zelf ben gaan knutselen en nu via een aantal grote omwegen en transformaties wel een voorbeeld heb, maar dat is voor aanlevering nog niet precies wat de leverancier nodig heeft of iets mee kan :rolleyes:.
    Daarbij mogen de letters straks ook maar max. 10 mm (stokhoogte) zijn.
    [​IMG]
    En dit natuurlijk in witte transfers uitgesneden ;).

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2018
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Schermafbeelding 2018-10-08 om 14.42.23.png
    15˚ schuingetrokken en 15˚ gedraaid

    Opslaan als EPS en opsturen volgens mij. Of heb ik dat gedaan toen ik t-shirts en truien wilde laten bedrukken.
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Harm,
    In een berichtje van mij naar hun had ik een eps bestandje mee gestuurd maar kreeg daar vervolgens een reactie op dat het bestandsformaat niet goed was.
    Of ik zit te slapen of ik mis ergens iets :hammer:.
    Eps is volgens hun toch ook echt wel een vector- en geen rasterbestand.
    Ik zal eerst nog eens goed kijken en anders maar even met hun bellen en kijken waar de misvatting zit :weetnie:.

     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2018
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Het is al weer even geleden dat ik voor het laatst iets in mijn bouwverslag van de Ebba Victor gepost heb.
    De reden is simpel, nl. dat er soms gewoon niet zoveel te vertellen valt over hetgeen je doet of dat er gebeurd :weetnie: .

    Bij de laatste post was ik gebleven bij het zoeken naar iemand die de juiste transferletters voor de naam op de boeg kon maken.
    Lang verhaal kort, ik heb iemand gevonden die ze wil proberen te maken maar deze heeft op dit moment weinig tijd en omdat ik de scheepsnaam meestal pas op het aller laatst als soort van finishing touch aan wil brengen, heb ik dit deel maar weer even opzij geschoven.

    Waar ik ondertussen wel mee verder gegaan ben is het maken en aanbrengen van o.a. de diverse railingen op het schip.
    Om de railing netjes haaks en met gelijke afstand in elkaar te kunnen solderen heb ik met mijn freesbankje op een plankje (roerhout van de bouwmarkt) een malletje gemaakt. Zie foto.

    [​IMG]
    Om met voldoende warmte een goede en schone soldeerverbinding te kunnen maken heb ik een extra ruime uitsparing in de mal gemaakt.
    Na de bovendraad op alle paaltjes gesoldeerd te hebben is het een kwestie van de 2e en de 3e draad door te rijgen, alles een stukje naar boven op te schuiven en in mum van tijd is alles netjes recht en haaks in elkaar gesoldeerd.
    Later is dit zelfde malletje nog een aantal keren van pas gekomen.

    [​IMG]
    Met behulp van een kartonnen malletje (nog over van destijds het achterdek verlengen) en een verfblikje kan ik de railing voor het (achter) brugdek mooi in de juiste ronding buigen.

    [​IMG]
    Op het midden-dek is de afstand tussen de staanders net iets kleiner, dus hiervoor nog maar een paar extra groeven in de soldeermal frezen.

    [​IMG]
    Ook voor het haaks en evenwijdig doorzichten van de trapleuningen kwam de mal goed van pas.

    [​IMG]
    Alles klaar en gereed om (wit) te spuiten.

    [​IMG]
    Bij het maken van de railing voor op het stuurhuis-dak kwamen er een paar onjuistheden aan het licht :frustie::frustie::frustie:.
    De railing heeft de goede schaalhoogte, maar nu blijkt dat de schoorsteen eigenlijk veel te laag is en daardoor klopt en lijkt het even nergens op :hammer::hammer::hammer:.
    Welleswaar staat de railing hier nog los op het dek, maar ook wanneer hij vast in het dek verzonken is steekt hij nog ruim boven de schoorsteen uit :(.
    (nu in deze situatie doet het me even meer denken aan een sprookjesverhaal wat ik vroeger mijn kinderen nog wel eens voorlas en wat ging over iets van ik geloof een prinsesje en kikker met een gouden kroon op zijn hoofd?:p)
    De schoorsteen was in het verleden al eens door de vorige eigenaar van dit model gemaakt en geplaatst, maar zelf heb ik dat - op het moment dat ik nog van alles makkelijk kon aanpassen en corrigeren - dat niet gezien of gecontroleerd:hammer:.
    Misschien moet of kan ik eens proberen om van een stukje dun koperplaat een aangepast opzet schoorsteenmantel te hameren en er dan vervolgens ook nog een paar uitlaat achtige pijpjes in monteren :rolleyes:.
    Een iets lagere railing maken heb ik wel even over nagedacht maar dan klopt de schaal niet meer en dat idee was dus snel van tafel.

    [​IMG]
    Hier heb ik meer vrede mee:).
    De railing staat, maar moet nog even verder in het dek gedrukt worden.
    Ook de steun voor onder de kraanarm is gemaakt en geplaatst.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo zijn er ondertussen nog wat meer vorderingen in gereedheid, zoals bijvoorbeeld de trap en het bordes naar de reddingssloep van het midden-dek, maar daar de volgende keer meer over.


    Tot zover weer even.

    Groet, Bert
     
    sjouke vindt dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.112
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er gelikt uit Bert! En dat daarmee de schoorsteen een nieuwe pet moet krijgen moet je maar zien als een leuke uitdaging. Misschien dat de schoorsteen niet al te vast zit en dat je aan de onderkant wat op kunt vullen. Komt dan wel iets meer naar voren. Of, net als je schrijft, oplengen met metaal aan de bovenkant. Nieuwe schuine rand eraan en een plafondje erin met een paar uitlaatpijpjes. Zou zwaar na moeten denken hoe je de uitslag maakt voor zo'n schuine rand, maar jou moet dat wel lukken. Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Prachtig resultaat,maar met jou geduld en voorbereiding kan het ook niet anders.
    Persoonlijk vind ik de laatste foto zonder reling op de hut ,ook wel kunnen.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Klaas :).

    Het wordt in dit stadium inderdaad wel een (leuke :oops:) uitdaging want volgens mij is hij gezien het soort lijm de vorige eigenaar gebruikte, deze uit Balsahout vervaardigde schoorsteen niet zomaar even los te krijgen.
    Achteraf gezien had er bij het schilderen van de schoorsteen in februari al een lampje bij me moeten gaan branden, want toen kreeg ik het zwarte vlak al niet naar mijn zin afgeplakt en correct schuin toelopend :frustie:. Heb er toen maar van gemaakt wat er van te maken was en nu kom ik het dus toch een keertje (bewuster) tegen.
    Zal op een echte 1:1 werf misschien ook wel eens ooit gebeuren :banana:.
    In elk geval heb ik al een stukje messing plaat van 0,2 mm dik in mijn schuurtje gevonden en kan - met de hoop en de zegen - het kloppen en prutsen beginnen :D.

    Dank je Marc :).

    Ook aan dat scenario heb ik gedacht en is altijd nog beter dan dat met de gouden kroon (die overigens inmiddels al wel wit is) :p maar voorlopig wil ik eerst het plan van een opzetstuk eens proberen.

    Groet, Bert
     
  16. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
    Letters moeten in contouren worden aangeleverd, adobe illustrator of Corel Draw EPS formaat. Ik kan je er wel mee helpen door het bestandje voor je te maken.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2018
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.112
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Zou het stukje messing niet gaan kloppen, want dan ontstaan er putjes. Rollen of om een rond voorwerp trekken lijkt me beter. Maar jij moet het doen, dus wat zit ik te muiten. Mocht er een schuine opstaande rand op komen laat dan de pijpjes wel boven deze rand uitsteken. Anders begint je naamgenoot te muiten, zoals destijds bij mij. Zie hieronder. :bye:
    Misschien zijn de uitlaatpijpen wat kort (komen meestal boven de coaming van de schoorsteen uit). volgens Brutus
    De Caterpillar uitlaat "kijkt" nu over de rand. Een paar weken later. Leuk zo'n bouwverslag om in terug te zoeken.
    Was in februari 2016. Gr. Klaas.
     
    Bert V en henk-j vinden dit leuk.
  18. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
    @Bert V, ik heb effe snel wat gemaakt. 3 verschillende omdat ik niet weet welk lettertype je gebruikt hebt. Hiermee kunnen ze wel aan de slag.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Mauricco,
    Ik maak graag gebruik van je aanbod dat je voor mij het correcte bestandje wilt maken.
    Het lettertype wat voor mij het meeste lijkt op het lettertype zoals dat op de boeg van de Ebba Victor gebruikt is, is "Franklin Gothic Medium", waarbij de naam aan stuurboord cursief voorover helt en aan bakboord cursief achterover helt.

    Groet en alvast bedankt, Bert
     
  20. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat kloppen was eigenlijk meer bij wijze van spreken Klaas :D.
    Ik had vanmiddag al een stukje geprobeerd en dan niet met een hamertje maar inderdaad met een rond voorwerp.
    In mijn geval gebruik ik - net als voor de koperen leidingen van mijn stoomsloepje destijds - een oude champagne (lees gewoon bubbeltjes wijn:p) kurk en dat werkt voor mij eigenlijk best wel heel goed.
    Morgen ermee verder en zien of ik mijn gewenste resultaat kan behalen :rolleyes:.

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina