Bouwverslag EDGE 540 150cm (houtbouw/elektro)

• Topicstarter Topicstarter basgoossen
  • Startdatum Startdatum
B

basgoossen

Guest
Ik loop al enkele maanden rond met het idee om zelf een EDGE 540 te bouwen, op een gegeven moment had ik zoiets van laat ik maar gewoon beginnen. Ik heb geen ervaring met het bouwen van vliegtuigen, maar tegenwoordig kan je het meeste wel op internet vinden. Voor de bouw van de EDGE gebruik ik geen tekeningen, wel heb ik schaal afbeeldingen van het toestel en heb ik een symmetrisch vleugelprofiel uit een database gehaalt. De dikte hiervan heb ik een beetje afgeleid van een SEBART Katana 30E. Voor de rest is alles eigen ontwerp (benieuwd dus of het uberhaupt gaat vliegen!). Verklaar me nu maar alvast voor gek ik heb er in ieder geval lol in :D.

Even wat beoogde gegevens:
Model: EDGE 540
Spanweidte: 150cm
Aandrijving: electrisch
Soort toestel: 3D vlucht
Beoogd gewicht: 1.5kg (vliegklaar incl. accu's en motor)

Onderstaand een impressie van de tot nu toe gemaakte progressie:

IMG_4121.JPG

Tja je moet ergens beginnen, de ribben maak ik van 1.5mm balsa, de binnenste rib maak ik van 2mm balsa.

IMG_4122.JPG

Even controleren of hij lijkt op de rib zoals ik hem heb uitgeprint.

IMG_4125.JPG

Al met al is het een heel gesnij :cool:!

IMG_4151.JPG

Maar.. Wie lang snijdt die heeft wat! Begint er toch al leuk uit te zien.

IMG_4166.JPG

Versteviging van de spar en een hulpje om de ribben haaks op de spar te zetten (1.5mm x 10mm x 7.07mm Balsa).

IMG_4173.JPG

Begint al ergens op te lijken of niet dan? (vleugelribben en spars los nog niet gelijmd)

Tot zover de voortgang tot nu toe. Nu kan ik nog wel wat tips gebruiken bij het exact goed verlijmen van de ribben, alle suggesties (simpele methoden) zijn van harte welkom. Laat even weten wat je van mijn poging tot nu toe vindt :-).

succes met de bouw:).

Al denk ik niet dat je het beoogde gewicht gaat halen. Mijn lichte extra 330S van 1.35M spanweidte is namelijk vliegklaar al 2 kg. Misschien is electro wat lichter.

De extreme flight extra 300 van 1.48M span weegt electro ook +-2.4kg dus zou het ontzettend knap vinden als jij er een kilo afkrijgt:)

En let daarbij ook op de vliegbaarheid! Mijn Funtana (1,4m span) weegt 2,4kg. Mijn Telemaster (ook 1,4m span) woog 1,4kg, maar daar was nauwelijks mee te vliegen; bij het geringste zuchtje wind werd het een speelbal. Wel een gaaf project, ik blijf hem volgen!

Hugo

Als richtlijn voor het gewicht neem ik de SebArt Katana 30E en de 1.40m Katana van G. Hanssmann die vliegklaar 1.1kg weegt. Kortom het is te doen. Wie weet, lukt het nog ook :p. Tot nu toe wegen de vleugel helften zoals ze op de laatste afbeelding zijn afgebeeld 28 gram.

Ik heb inmiddels de main spars van de vleugel beplakt met carbon staafjes van 0.5mm x 3mm x 650mm (foto's volgen). Het enige waar ik niet aan kon komen waren carbon plaatjes voor versteviging van de gaten voor de vleugel joiner. Heeft iemand een idee waar ik dit voor een redelijk bedrag kan krijgen, of heeft iemand voor dit doel een goed alternatief?

Verder heb ik de eerste vleugel gelijmd, dit is naar mijn mening best aardig gelukt. Al zijn er een aantal dingen die ik in het vervolg weer anders zou doen, Ik heb nu met uitgesneden hoekjes gewerkt om alles in de goede posietie voor verlijming te zetten. Volgende keer zou ik ook lijntjes (snijpunten) op alle spars aangeven om nog nouwkeuriger te kunnen verlijmen.
Nu heb ik hier en daar nog wel een milimeter of 1 tot 2 afwijking (voornamelijk in de lengterichting van de ribben, lijkt me niet echt problematisch verder).

Ik heb ook één rib die ietsje torsie heeft 1a 1.5mm, ik hoop dat ik dit er nog uit kan krijgen met de verlijming van de latten aan de achterkant van de vleugel.

Vanavond ga ik de 2e vleugel in elkaar lijmen (op dezelfde manier als de eerste om verschillen tot een minimum te beperken).

Leuk project maar ook in denk dat 2.5kg een reeeler gewicht is. Ook daarmee vliegt hij heerlijk en erg licht hoor.

Wat voro setup heb je ingedachten?

De motor wordt een outrunner van ongeveer 500watt tot 850watt, met een kv van rond de 800 met een 4s1p 3300mAH lipo. Hiermee moet de kist goed kunnen hoveren dus veel meer dan 1.5kg mag hij niet wegen (anders haal je je trust verhouding van tussen de 1.5:1 en 2:1 niet). Wat ik wel wil toevoegen is dat het de bedoeling is dat de kist zeer langzaam zal vliegen, ook hiervoor is een laag gewicht nodig.

Verder heb ik nog een brandstof vliegtuig een trainer met een spanweidte van 140cm die vliegklaar rond de kilo weegt (afhankelijk van de vulling van de brandstof tank). Deze vliegt prima tot windkracht 4, soms wat zenuwachtig tegen de wind in. Kortom mijn ervaring is steeds eigelijk hoe lichter hoe betere vlucht eigenschappen.

Inmiddels heb ik het carbon voor de motor steun en de platen voor verseviging van de wing joiner gaten besteld.

Mocht de kist tijdens het vliegen te licht zijn voeg ik liever accu's toe (bijv 4s2p) om een langere vlucht tijd te behalden dan dat ik zwaarder ga bouwen. Vleugel helften wegen nu ongeveer 30gram per stuk, dus heb er nogsteeds vertrouwen in de 1.5kg te gaan halen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Meer foto's van de voortgang:

IMG_4184.JPG

De verstevigingsbalken (spars) verstevigd met CarbonFibre strips (echt onvoorstelbaar hoe stijf ze hiervan worden).

IMG_4181.JPG

Alle materialen klaar voor verlijming.

IMG_4185.JPG

De complete vleugel gelijmd en wel. Spanwijdte 149cm (met beoogde dikte middenstuk).

IMG_4188.JPG

Ach als het niets wordt met het vliegtuig doen ze het in ieder geval goed als nieuw ontwerp voor een fancy bedrijfscomplex!

IMG_4192.JPG

Stukje bij beetje begint het toch echt op een vleugel te lijken.

IMG_4193.JPG

Mooi zicht op de CF versteviging strip.

IMG_4195.JPG

Aileron eind los van de 2e rib.

Het totaal gewicht van de halve vleugel bedraagt momenteel 40gram! Kortom ik lig nog op schema.

Super, hoor, en een leuk verslag. Als bouwert vind ik het leuk om ook andere echte bouwprojecten te zien, niet alleen de ARF afmaakverslagen. Dank je! En veel plezier / succes.

Hugo

Weer even een update:

De vleugels zijn nu bijna af, daar moet alleen nog de 1mm balsa sheeting omheen die voor de torsie stijfheid moet gaan zorgen.
Daarnaast heb ik inmiddels ook de stabilo afgebouwd, dit bouwproces heeft mijn vertrouwen in de uiteindelijke torsiestijfheid van de vleugels flink vergroot! Ondanks de zeer lichte bouw van deze stabilo (18gram) is hij enorm sterk geworden.

En nu de foto's:

IMG_4212.JPG

De versteviging op de ribben voor de wing joiner (10mm,8mm CF) opgebouwd uit een laag 2mm balsa met daarop een laag gemaakt van een harde lichte bruine vezelplaat (de naam hiervan is me ontschoten) uit een modelbouwwinkel?

IMG_4210.JPG

De wing joiner kruist in dit vleugelmodel de D-box, deze overgang sluit exact aan op de joiner zodat er zo min mogelijk stijfheid uit de D-box word gehaald.

IMG_4214.JPG

De wing joiner schuift gemakkelijk door de opening die hiervoor gemaakt is, door de exacte pasvorm schuift hij moeiteloos door alle gaten.

IMG_4219.JPG

De 2 vleugelhelften tegen elkaar aan, gewicht van een helft: 57gram

IMG_4224.JPG

De basis opbouw van de stabilo uit 1.5mm balsa, hoogte zonder sheeting 7mm. De latjes zijn gemaakt uit een plaat balsa 1.5mm met een balsa stripper.

IMG_4242.JPG

De complete stabilo (zonder bespanning) met 1mm sheeting weegt 18gram. En is enorm stijf. De breedte van de stabilo is 51cm (schaalgetrouw aan de EDGE 540).

Tot zover de voortgang vandaag :cool:.

Als je er flink mee wilt racen zou 1,5mm indekking voor de vleugel ook niet verkeerd zijn volgens mij.

Racen zou ik het niet willen noemen met een 14-4 prop zal de snelheid niet spectaculair zijn. De bouw is veel te licht voor een race kist dan zou hij best wel 3kg mogen wegen. Echter door het extreem lichte gewicht + het grote vleugeloppervlak van deze kist zullen aanzienlijk lage snelheden mogelijk zijn zonder overtrekken.
Snel hoeft hij niet te zijn, wendbaar echter wel dus er moet wel degelijk een flinke stijfheid in de vleugel gehaald worden zodat een flinke rolsnelheid gehaald kan worden. Voor de ailerons zal ik daarom gebruik maken van wat zwaarder 1mm balsa sheeting. (19gram per plaat van 10x100mm)

Zo weer een paar daagjes verder en daarin heb ik ook weer een paar uurtjes kunnen vinden om verder te tekenen en te bouwen.

IMG_7086.JPG

Het begin van de romp, opgebouwd uit 3mm x 10mm latten met aan de voorkant (eerste 20cm) 2mm balsa gelijmd tegen 1mm berken triplex (voor extra versterking op het punt waar alle krachten samen komen. De rechthoekige stukken zijn gemaakt van 10mm breed balsa in verschillende dikte's, van voor naar achteren (3mm,3mm,2mm,1.5mm,1.5mm). Op deze foto staat de romp klaar voor verlijming.

IMG_7088.JPG

De versteviging voor de vleugel joiner (zelfde materiaal als in de vleugels).

IMG_7090.JPG

Balsa koker waar de CF wingjoiner doorheen komt te lopen.

IMG_7107.JPG

Na het verlijmen en in elkaar zetten bleek de romp een klein beetje getordeerd te zijn. Hier een mislukte poging om dat weg te werken door de spalken onder spanning nat te maken (dit werkt dus niet). Vervolgens heb ik de romp op zijn kop (de bovenkant is 100% vlak) gelegd, de romp vlak gedrukt met 6kg aan lood. Toen de romp niet getordeerd en vlak op het bureau lag heb ik alle schoren losgesneden en vervangen door sterkere op de nieuwe lengtes ontstaan door de druk van het lood.

IMG_7108.JPG

Resultaat: Een niet getordeerde stijve romp (is nu ook met de hand niet meer te torderen) :D.

IMG_7112.JPG

Aan de achterkant zijn de schoren gemaakt van balkjes (6mm x 6mm de voorste, 3x3mm de achterste).

IMG_7115.JPG

Doorkijkje door de romp.

IMG_7118.JPG

Alle onderdelen tot nu toe bij elkaar! Begint al op een vliegtuig te lijken!! mijn eerste doel komt in zicht.

bij de bouw heb ik mij 5 doelen gesteld:
1. De uitkomst lijkt op een vliegtuig.
2. De uitkomst lijkt op een EDGE 540.
3. De uitkomst kan de roeren correct bewegen.
4. De uitkomst vliegt.
5. Goede 3D vlieg eigenschappen.
Elke behaalde stap is er één! dus altijd een positief resultaat ;):rolleyes:.

Weer even een laatste update:

IMG_7127.JPG

De rudder en verticale stabilo, zelfde opbouw als de horizontale stabilo. 7mm brede balsa latjes van 1,5mm dik.

IMG_7155.JPG

De stabilo met elevator ingedekt en wel. de elevators wegen 8gram per stuk.

IMG_7159.JPG

De rudder (half ingedekt) van de EDGE is HUGE!

IMG_7164.JPG

De nat gemaakte sheet van 1mm dik balsa is om de ribben heen gespannen en vast gezet, nu wachten totdat hij droog is. Pas daarnaa wordt de sheet vastgelijmd met sneldrogende houtlijm.

IMG_7170.JPG

Het 2e deel indekken is makkelijker dit hoeft niet nat gemaakt en kan meteen worden verlijmd.

IMG_7175.JPG

En zo ziet de vleugel er dan uit nadat de D-Box dicht is. Wat meteen opvalt is dat de vleugel niet meer te torderen is.

IMG_7183.JPG

Alle onderdelen tot nu toe bij elkaar!

IMG_7186.JPG

Het lijkt al heel wat! :-) :cool:.

Back