Bouwverslag: een Deltawing

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door TheNorb, 19 sep 2017.

  1. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Hallo Modelbouwers,

    Als "even-snel-tussendoor"-projectje wil ik een deltaWing bouwen. Leuk voor in de herfst en winter, het is makkelijk mee te nemen, en tevens ook uit één stuk. Gewoon dus een lekker simpel bouwwerkje.

    Ik wil nu ook een keer iets bouwen met een styropor-kern en balsa huid. Er komt een ligger in die voor de stevigheid moet zorgen.

    Maar ja, hoe ontwerp je dan zoiets? Ik had nog een EDF64 liggen, die ongeveer 250W en 450gram druk levert volgens de specs. Die EDF vind ik er wel leuk uitzien, dus die moet er dan maar op. Maar ik vertrouw die specs nooit zo uit HongKong, maar er kan altijd nog een zwaardere motor op.

    Eerst maar eens een aantal filmpjes bekeken en nou schijnt het dat een deltawing altijd wel vliegt. Zelfs een vierkant stuk schuim krijg je nog de lucht in, dus maak maar iets wat je zelf mooi vindt. En volgens een paar Amerikanen schijnt als profiel MH64 wel goed te voldoen.

    Daarvan heb ik verder weinig verstand, dus wie ben ik dan om daaraan te twijfelen? :hammer:

    Dus toen maar aan de slag met Profili:

    [​IMG]

    Ik heb een schuimsnijder, dat is ideaal voor dit soort dingen:

    [​IMG]

    Hier het begin met snijden:

    [​IMG]

    Zoiets moet het dus worden:

    [​IMG]

    Volgende keer meer!

    Groeten,

    :beer:

    Norbert
     
    Ariel, C3ntijn, Theo P en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Zoals je al aangeeft, met motorisering vliegt (bijna) alles. Je zou ook de EDF weg kunnen laten en 's kijken wat de wing doet bij omstandigheden met minimale lift. Ook dan zal de wing je niet teleurstellen, mits je goed bouwt/ afstelt.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  3. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Dit is ook precies mijn plan, voor wat betreft het verkrijgen van het juiste zwaartepunt. Omdat ik 'zomaar' iets getekend heb in Profili, heb ik nu geen idee waar het zwaartepunt zou moeten te komen liggen.

    Ik ben dus nu van plan om eerst de vleugelhelften samen te verlijmen, en dan een paar handstartjes te doen. Dus zonder servo's, beplanking, enzovoort.... Door zo te testen en dan steeds een beetje lood te plakken, zou ik een idee moeten krijgen van waar het zwaartepunt ongeveer ligt....

    :beer:
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.070
    zwaartepunt berekenen: http://www.coastalplanes.com/tools/cgcalc/centerofgravitycalculator.htm
    Voor een staartloze of vliegend vleugeltje beginnen met 20% MAC.

    Ik had voor een geheel ander profiel gekozen, namelijk zagi 12 aan de wortel en zagi 10 aan de tip met 3 graden tipverdraaiing. Dan krijg je een heel stabiel vliegend vleugeltje dat heel wat aan kan.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  5. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Het is nog niet te laat... In welk opzicht is dan dat zagi10 beter dan het nu gebruikte MH64? Als je mij kunt overtuigen, snijd ik even nieuwe vleugels.... :)

    Wat mij nu al aanspreekt is dat het profiel 'dikker' is aan de achterkant. Ik heb nu voor dikte 7,6% gekozen, omdat het mooi past in een plaat van 5 cm dik. Ik heb nu een koorde van 45cm. Wordt de wortel dan 45/100*12 = 5.4 cm dik? Dat lijkt mij vrij veel luchtweerstand hebben, zo'n dik profiel?

    :beer:

    Norbert
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.070
    Wortelrib zagi 12, is iets dunner dan de 10 10 bijde tip.
    Groot snelheisbereik en stabiel met die 3 graden tipverdraaiing.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  7. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.070
    En als je voorsnelheid wil gaan dan het Sipkill profiel nemen.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Vergaloppeer je niet in de ontwikkelkwaliteiten van Martin Hepperle. MH64 schijnt al te zijn toegepast voor F3B tailless designs (dus m.n. thermisch). Dus als je netjes bouwt en vooral achter de CG niet te zwaar moet je een eind kunnen komen. Het CG bepalen is idd niet al te spannend. Er zijn genoeg tools op internet en 'trial 'n error' is ook een optie.

    Kijk ook maar 's naar mijn plankje. Dit is niet verstevigd XPS (Gamma-piepschuim). Enkel UHU POR bij scharnierpunt elevons aangebracht voor hechting plakband en ter hoogte CG een 3mm carbon staaf. That's it.

    [​IMG]
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  9. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Oké, dan laten we het eerst even zo. Mocht er nog een volgende komen, dan kan het nog altijd overwogen worden....
     
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.070
    @ TheNorb, natuurlijk nu zo laten, en uitproberen hoe het vliegt. Later bij een volgende kun je nog altijd de andere profielen gebruiken.

    Ik heb bij 4 clubs workshops gegeven in het bouwen van dit soort modellen en allemaal voorzien van het Zagi of Sipkill profiel. Er zijn in die periode meer dan 100 modellen van gebouwd en gevlogen door de deelnemers, en allemaal vlogen ze goed. mijn uiteindelijke laatste uitvoering stond hier beschreven, maar helaas zijn alle foto's weg.......http://www.modelbouwforum.nl/threads/de-bouw-van-misbaksel-5-wink.44254/

    @ eric_laermans, de berekende profelen van Heppler zijn vaak heel goed. Maar het zijn allemaal berekende profielen. Je moet dan echt diep in de materie gaan om het te begrijpen waarom ze wel of niet werken bij welk model en doel. Een simpel vliegend vleugeltje is niet te vergelijken met een F3B wedstrijd model welke ook nog eens een grotere pijlstelling heeft en een kleinere koorde.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2017
    TheNorb vindt dit leuk.
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    @TC Heb inmiddels wat modellen gebouwd met MH en HS en eigenlijk vliegt het altijd goed. Bij mij althans. Ik bouw meestal vrij licht en gebruik 'm als zwever (soms later motor-zwever). Voordeel van de Sipkill is dat het wel tegen een stootje kan, wegens opgedikt 'trailing edge'.

    PS Helaas ontbeer ik de dieperliggende theorieën van airfoils. Ik kan alleen bogen op wat praktische ervaring.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  12. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.056
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Dan heb je het belangrijkste te pakken want: De theorie en de praktijk kunnen allebei waar zijn, maar waar theorie en praktijk strijdig zijn met elkaar is de praktijk altijd waar. ;)
     
    eric_laermans en TheNorb vinden dit leuk.
  13. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    :bier:

    Dit klinkt als een expert, dus heb ik deze aanbevelingen ter harte genomen, en even nieuwe vleugels getekend. Dit omdat ik elke reactie serieus neem, maar ook omdat het Zagi-profiel veel dikker aan de achterkant is (zie onderstaande foto). Dit spreekt mij heel erg aan! De MH-serie is heel dun aan de achterkant, dus de roeren zijn lastiger stijf te krijgen.

    Dus dan maar weer even het koffertje gepakt, met alle schuimsnijder onderdelen er in:

    [​IMG]

    Na opbouwen kan het snijden weer beginnen:

    [​IMG]

    en dan is dit het resultaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier kun je goed zien wat ik bedoelde: de bovenste vleugel (MH64-profiel) is een stuk dunner dan de onderste
    (Zagi12-profiel) aan de achterkant van de vleugel:

    [​IMG]

    Toen de helften aan elkaar geplakt en gooien maar in de tuin. Op de foto hieronder is te zien hoe de schroefbout geplakt was, voor een mooie, strakke vlucht:

    [​IMG]

    Het zwaartepunt volgens mij zou op 17,5mm uit de neus moeten liggen. Nu maar eens een keer berekenen of dat klopt

    [​IMG]

    Op zich is de vleugel al aardig torsie-stijf, maar toch maar even indekken voor extra stabiliteit. Dit doe ik met 1mm dik balsahout:

    [​IMG]

    Vraag aan de experts: Er komt nu één roer per vleugelhelft in neem ik aan, en hoe dik (in percentage van de koorde) moet deze dan worden?

    :beer:

    Norbert
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Die frutsels aan de trailing-edge hebben IMHO niet zo veel te betekenen en zijn meer een gevolg van de productiemethode. Een lange liniaal en vlijmscherp Stanleymes en weg zijn ze. Wel leuk dat je nu vleugels hebt die je kunt vergelijken. Voor die MH64 wingdelen is vast wel een liefhebber te vinden die ze wil afbouwen tot een vliegende wing.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.070
    je hoeft het schuim niet te beplanken, afwerken met tape die je op een bepaalde manier erop zet is meer dan sterk genoeg. de tape methode is te vinden op diverse fora, effe zoeken op Zagi tapen.........
    Voor de roeren gewoon 3 mm balsa nemen, aan de wortel 2,5 cm breed en aan de tip 4,5 cm breed. het schuim aan de achterzijde afsnijden waar het 3 mm dik is, je hebt dan de juiste dikte om de roeren uit balsa ertegen aan te lijmen met een tape scharnier.
    het zwaartepunt wat je hebt uitgevonden kan correct zijn, daar zaten wij ook ongeveer aan.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  16. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Euh, degene die er belang bij heeft mag ze hebben! Dan ben ik benieuwd naar de verschillen straks! Laat je maar horen!

    :beer:

    Norbert
     
  17. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Ik ga het wel beplanken, omdat ik de kernen dan uit een ander soort schuim had moeten snijden. Aan de LE bijvoorbeeld is het zo 'brokkelig' dat je daar wel iets moet doen met hout. De volgende ga ik wel snijden uit beter schuim....

    Bedankt voor deze info!

    :beer:

    Norbert
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Intussen heb ik wat foto's gemaakt van de elevons/ trailing edge van mijn bouwsels:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tape: HEMA plakband
    Versteviging elevons: UHU POR + HEMA plakband (de 3mm carbon staaf ter hoogte CentreOfLift, eveneens zichtbaar links op de foto, houdt de wing recht)

    Vooral het laagje UHU POR zorgt voor een erg 'sticky' ondergrond. Aan de bovenzijde van de elevons breng ik soms v-shape geplastificeerde stukjes papier aan. Op m'n youtube-kanaal staan filmpjes waar deze constructie geen moeite heeft met 4/5 Bft. Licht, voldoende sterk en niet gevoelig voor vocht.

    PS Dit is hetzelfde materiaal als jij gebruikt, lichtgewicht 'slap' XPS 'piepschuim'. Niet verstevigen is het advies.
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2017
    TheNorb vindt dit leuk.
  19. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.070
    Ik gebruik ook het gewone standaard Gamma piepschuim, 1 pak van 5 platen van 5 cm dik heb je gelijk 5 zagi's......... Als je wil kun je dan ook nog een 2 motorige maken door van het reststuk een middenstuk te snijden, dit middenstuk dan gewoon recht houden. met een lengte van 30 tot 40 cm....... op elke lijmnaad zet je dan een speed 400 motor of vergelijkbare brushlesss.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  20. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Oké, we gaan door alsof er niets gebeurd is. Inmiddels hebben de vleugelkernen met het MH64 profiel een ander baasje gevonden, die heeft beloofd er iets moois van te maken! Zou mooi zijn als hij dat hier ook ging posten..... :friends:

    Wel is al direct duidelijk dat ik voor een geheel andere aanpak ga: ik ga mijn Wing indekken met 1mm balsa, en voorzien van liggers. Omdat ik geen ervaring heb met wings zoals deze die ik nu bouw, zal moeten blijken of ik niet ontzettend aan het overdrijven ben geweest, om voor deze uitvoering te kiezen.

    Goed, het indekken kan beginnen. PU-lijm er op smeren en dan op de schuimkern iets water nevelen, zodat de lijm mooi gaat bruizen:

    [​IMG]

    Na drogen en netjes afsnijden heb je dan dit; twee ontzettend stijve en lichte vleugelhelften:

    [​IMG]

    Dit wordt één ligger. De uiteinden helemaal naar nul geschuurd daartussen komt 10mm kops balsa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoiets wordt het dan:

    [​IMG]

    Hier is hij in de vleugel gepast. Lichtjes aandrukken dan maar, om zodoende de krommende vorm van de vleugel te volgen:

    [​IMG]

    Met behulp van lijmklemmen wordt alles zachtjes aangedrukt. Sjonge jonge, wat blijven die blokjes toch handig, ooit gemaakt voor de bouw van de BubbleDancer, maar multifunctioneel inzetbaar!

    Volgende keer gewoon weer meer!

    :beer:

    Norbert
     
    Theo P vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina