Bouwverslag: een Deltawing

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door TheNorb, 19 sep 2017.

  1. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.070
    Maak dezelfde vleugel, maar dan zonder romp. Nerm dan het sipkill profiel.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  2. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Even zoeken, toen vond ik dit:

    [​IMG]

    :koud:

    Edit: daar kun je nog veel meer ontwerpen vinden....
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Sipkill is lekker stevig en biedt ook prima vliegprestaties...
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je hard wilt, MH45, MH60, HS130 of de JW 065.
    De HS130 en de JWL 065 zijn eigenlijk voor vliegende planken en de JWL 065 is het snelst voor dynamic soaring.
    Het is ontworpen door Joe Wurts.

    De Sipkill en Zagi profielen zijn zo traag als dikke poep vergeleken met de MH's.

    En aangezien het een delta wordt en geen vleugel met een hoge A/R ratio heb je geen echte sterkte in je vleugel nodig, een ligger zou je zelfs weg kunnen laten.
    Bij een vliegende plank van 120cm zou ik er wel een zeillat op zijn kant inzetten.


    GJ
     
    TheNorb en eric_laermans vinden dit leuk.
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.070
    Dit komt bijna in de buurt van de versie zoals ik hem steeds maak. Gewoon snijden van Gamma piepschuim en afwerken met ducktape. op het internet zijn genoeg manieren te vinden die aangeven hoe je de tape met aanbrengen om hem sterk genoeg te krijgen.
    Ik zal vanavond eens een schets van mijn uitvoering maken en hier plaatsen. De gebruikte profielen zijn ofwel sipkill of Zagi. Daarnaast -3 graden washout inplaats van die -2 graden. Ik zal ook dan gelijk aangeven hoe ik de motor toen en nu nog vastzet op de vleugel.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    @GJ zijn die verschillen in prestaties ook nog zo groot als er een motor op komt?
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.859
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Eric, jazeker.
    Een Sipkill is een echt S-slag profiel en heeft een behoorlijke weerstand.
    MH45 wordt ook bij pylonracers gebruikt, dus met motor.
    De HS130 en JWL weet ik niet zeker, dat is echt gemaakt voor aan de helling met veel wind en een hoge vleugelbelasting.
    De HS130 zit bijvoorbeeld op de Bluto van North County Flying Machines.
    En de JWL 67 zit, wel wat aangepast, op de M60 van dezelfde fabrikant.

    De Bluto:


    Het JWL profiel vliegend (snelste foamie ter wereld, 390 km/u).
    http://rcspeeds.com/aircraftdetails?AC=150

    GJ
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  8. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Het vervolg.

    Gisteren eindelijk weer tijd gehad om een paar kernen te snijden, helaas nog niet helemaal naar mijn zin. Ik heb bij Bauhaus XPS schuimplaten gehaald. Mooie structuur en geel van kleur.

    Eerst maar eens even de goede snijtemperatuur uitgevogeld. Tijdens het snijden trad er voor mij een nieuw fenomeen op; zie onderstaande foto:

    [​IMG]

    Sommige gaatjes :hammer:in het oppervlak. Het lijkt op bolletje gesmolten schuim, die aan de snijdraad blijven plakken en die er later afvallen ofzo. Hoogstwaarschijnlijk vervuiling aan het begin van het snijden. Je ziet ook de strepen die ze hebben getrokken...

    Het oppervlak van de goede kernen zijn overigens heel mooi glad en hoeven eigenlijk geen verdere nabewerking. Ook de sterkte vertrouw ik: er komen geen liggers of iets dergelijks in.


    :beer:

    Norbert





    .
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2018
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Ben erg benieuwd. Dat met die pitjes komt me wel bekend voor. In Gamma-XPS-platen komt de hete draad geregeld dikke witte korrels (iets kleiner als maïskorrel) tegen die meegetrokken worden en later zichtbaar zijn als reliëf. Meestal is het enigszins te verbloemen met het ter hand nemen van een schuurlat ... en anders, toch maar een keertje extra snijden.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  10. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Volgens mij moet je steeds na elke snijbeurt de draad schoonmaken, en dat heb ik niet gedaan, het was weer een geleerde :hammer:les.

    De volgende vleugels ga ik nog langzamer en kouder snijden. Deze set is gesneden met snelheid F75 en 31mA door de snijdraad. Ik ben wel benieuwd naar de waardes van anderen.

    Ik heb er over nagedacht om een nieuwe set te snijden, maar ik heb het gelukkig niet gedaan. Waarom niet? Ik heb vorige week de vleugelhelften aan elkaar gelijmd en ben aan het gooien (in de tuin) gegaan. Het vloog heel goed, dus onder het motto 'KISS' (Keep It Stupid Simple) ben ik nu aan het bouwen...

    Ik heb nog steeds de neiging om het te netjes te doen, maar dat wil ik nu juist niet, dus probeer ik me steeds in te houden....

    Volgende week komt er een update....

    :beer:
     
    Theo P en mig 3 vinden dit leuk.
  11. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Hoog tijd voor een update!

    In het snijden van schuimkernen word je steeds handiger en je leert steeds meer; ik heb nu wel ondervonden dat het allemaal veel langzamer en minder heet moet. Hieronder een foto van mijn huidige kernen:

    [​IMG]

    Op zich is het oppervlak superstrak en heeft het geen schuurbeurt nodig. Ook het schuim is erg sterk, dus ik ga er geen liggers in maken, eerst maar eens kijken hoe het zich allemaal houdt in de lucht. Ik ben een beetje van het originele ontwerp afgeweken, omdat ik dan makkelijker een motor kan inbouwen. Wat heb ik dan gedaan? Een recht middenstuk ingebouwd:

    [​IMG]

    Waar ging het dan mis? Ik was vergeten dat die platen een nok en een sleuf hebben aan de buitenkanten, zodat ze mooi in elkaar passen. Maar daardoor moest ik er wel een extra stuk afhalen, zodat de koorde van de twee buitenkanten iets kleiner werd. Ik had er niet aan gedacht... Is dat erg en vliegt mijn model er straks minder door? Degene die het weet mag het zeggen!

    Zo komt het straks te zitten en wordt het verlijmd:

    [​IMG]

    De twee zijkanten heb ik op de bouwplank vastgezet, door ze in de boven- en onderschalen vast te zetten met lijmklemmen. Op deze manier weet ik zeker dat er geen ongewenste verdraaing in de vleugel komt. Alleen het middenstuk zou iets kunnen verdraaien, maar ik heb er zo vertrouwen in! Zie onderstaande foto:

    [​IMG]

    Toen alles droog was, was het natuurlijk weer de hoogste tijd, voor testvluchten in de tuin. Een paar M10 moeren er op geplakt, en het zwaartepunt zou volgens de ontwerper goed moeten zijn:

    [​IMG]

    Dit bleek aardig te kloppen, maar ik moest er nog wel één moer extra bij plakken, voor het beste resultaat. Toen het zwaartepunt goed lag, en het model goed rechtuit vloog, heb ik het zwaartepunt vastgelegd door middel van het lijmen van twee boutjes in de vleugel:

    [​IMG]

    Nano Racers

    In Borne zijn veel Nano Racers (eigenlijk te vroeg) aan hun einde gekomen. Neem nou de mijne: die heeft ongeveer tien vluchten gemaakt. Tijdens de laatste vlucht, knapte het hoogteroer, na een luide knal, los. Jammer dat hij toen in een mooie eik terecht kwam, van ruim 100 jaar oud. Dat had die boom vast en zeker nog nooit meegemaakt, en de boer vatte het allemaal erg sportief op en vond het wel grappig.

    Maar goed, om een lang verhaal kort te maken, na verwijdering van alle onbruikbare delen, bleef er nog dit over:

    [​IMG]

    ...het is genoeg voor mijn model!

    Even alles wegen: ruim 300 gram, en dan komt er nog een accu bij:

    [​IMG]

    Eerst maar even snel de motorsteun maken. Deze maak ik van de bovenschaal rest. Dat past dan mooi:

    [​IMG]

    Doormidden breken en aan elkaar lijmen:

    [​IMG]

    De motorsteuntjes er in drukken, epoxy er in en dan de motor vastdrukken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijdens het drogen, kunnen de roeren uitgesneden worden:

    [​IMG]

    Omdat ik de torsiestijfheid van de roeren nét niet genoeg vond, lijm ik er een balsa lijst achter, van 4mm. Dit geeft mij dan iets meer vertrouwen:

    [​IMG]

    Als dit droogt, dan even de motorsteun in vorm schuren. Daarna op de vleugel plakken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bijna kwam ik in de verleiding om dit rommelige stukje bij te werken:

    [​IMG]

    Gelukkig kon ik mij beheersen en heb ik niets gedaan!

    Volgende keer servo's erin, en dan vliegen maar!

    :beer:



    .
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Je leert het nog wel!:thumbsup:
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Quote: "Omdat ik de torsiestijfheid van de roeren nét niet genoeg vond, lijm ik er een balsa lijst achter, van 4mm. Dit geeft mij dan iets meer vertrouwen:"

    Niet als je ze zo in de hand hebt, maar wel als je ze vastplakt met tape aan de vleugel. Meer dan genoeg stijfheid. Houd er ook rekening mee dat balsa bij inwerking van vocht krom trekt. Één landing op vochtig gras en het is gedaan.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik neem aan dat de vleugel nog word voorzien van tape?
    dus vocht wordt dan buiten gehouden
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Persoonlijk vlieg ik vleugels zonder tape, maar mèt kan natuurlijk ook. Als het gaat om tapen van balsa om daarmee vocht op veilige afstand te houden, ben ik zelf meermaals bedrogen uitgekomen.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  16. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Nee. De vleugel is met zijn 1,2m spanwijdte sterk genoeg. Dit model is dan ook geen speedmodel, dat komt later wel. Voor nu wordt alles zo eenvoudig mogelijk gehouden.... :hammer:
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2018
    eric_laermans vindt dit leuk.
  17. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Nu eerst verder met de roeren. Eerst een poging gedaan o_O om een plakbandscharnier te maken... Het schuim met epoxy ingesmeerd en toen het droog was, een plakbandscharnier gemaakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat het oppervlak blijkbaar niet glad genoeg was, kwam het plakband her en der een beetje los. Daar heb ik dus geen vertrouwen in, dus weg met het plakband, en over op de 'old-skool'-methode: scharnieren...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ...als laatste nog plamuren met een epoxy/glasbubble mengsel:

    [​IMG]

    ...en als je dan nog een beetje plamuur over hebt, snel even dat rommelige stukje bijgewerkt. Ik kon het niet :hammer:laten...

    [​IMG]

    Dan nu tijd voor de servo inbouw. Eerst even de servokabels verlengen:

    [​IMG]

    Roerhoorntjes plaatsen:

    [​IMG]

    Dan de servo's er in lijmen met hotglue (wel eerst even inpakken in een boterhamzakje, zodat ze er later altijd weer mooi schoon uit kunnen worden gehaald)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan afplamuren:

    [​IMG]

    Er bleek een beetje speling in de oude zwarte kwiklinks te zitten. Dus uitboren en vervangen voor een M2 boutje met moer en borgmoer:

    [​IMG]

    Dan een ruimte gemaakt voor de ESC:

    [​IMG]

    De servokabels lopen door een rietje en komen er aan de bovenkant uit:

    [​IMG]

    Daarna nog even een bodemafdekking maken van vier lagen glasweefsel. Ik knip vier ovalen uit, die steeds iets kleiner in diameter worden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan natmaken met epoxy, plastic erover en de lijm er onderuit wrijven met een creditcard. Daarna kun je de vier vormen heel makkelijk uitknippen en (na verwijdering van de plastic afdeklaagjes) op elkaar leggen.

    [​IMG]

    Dan laten drogen in de juiste vorm:

    [​IMG]

    Zo. Volgende keer ontvanger en accu inbouwen, dan het model programmeren en dan de lucht in, maar nu eerst een feestneus op ;) !

    :beer:

    Norbert


    .
     
    eric_laermans en Theo P vinden dit leuk.
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Volgende keer schuim instrijken met dun laagje uhupor... 10 minuutjes wachten, plakband erop en het zit muurvast. Dit wordt toch al weer een aardig bouwprojectje :)
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.975
    Locatie:
    Zwolle region
    Klein intermezzo:
     
    gerjanmonohull74, TheNorb en ISOLA2 vinden dit leuk.
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.649
    Locatie:
    Oordegem
    Ik dacht net hetzelfde.
     
    TheNorb vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina