Bouwverslag eerste speedboot (cat)

Hoi allemaal,

hier ga ik een bouwverslag bijhouden van mijn allereerste speedboot. Ik bouw erg graag, sommigen onder jullie kennen mijn bouwverlagen hier wel van mijn 2 zeilboten, en nu heb ik dus eens gekozen om een speedcat zelf te bouwen (houtbouw) vanaf plannen.

Na 2 zeilboten wou ik eens iets anders ;)

Het zijn plannen van op de website Hobby- Home Page van een zekere "Shockerman"

Ik gebruik de plannen van het 36" model, dat op de plannen origineel 28 cm breed is maar die ik 2 cm breder heb gemaakt voor extra stabliteit. Afmetingen worden dus 91,5 x 30 cm

De start van een nieuw model: wat hout van de modelbouwzaak en de plannen van internet afgedrukt op ware grootte:
cat_01.jpg

De plannen:
cat_02.jpg

De nodige plannen aangebracht op het hout (ik kleef het papier altijd met pritt non-permanent roller op het hout):
cat_03.jpg

Eerste deel is uitgesneden (spanten):
cat_04.jpg

De lange stukken uitgesneden:
cat_05.jpg

Eveneens bij alle schotten kleine uitsparingen aangebracht in de hoeken, waar straks de steunbalkjes zullen invallen (de originele plannen maken hier geen gebruik van maar het lijkt mij persoonlijk een goed idee om het te doen)
cat_06.jpg

Begin van de romp:
cat_07.jpg

Goed controleren of de schotten wel mooi haaks gemonteerd worden:
cat_08.jpg

Nog wat extra hulpjes om alles mooi haaks te plaatsen:
cat_09.jpg

Romp grotendeels gemonteerd:
cat_10.jpg

Ook de balkjes langs de zijkanten zijn aangebracht in de hoekjes die ik hier voorzien had:
cat_11.jpg

Nu ga ik eens een nachtje slapen en nadenken wat best de volgende stappen zijn ;)

Hallo Dazzler,

Gaat een mooi project worden denk ik!

Eén opmerking / vraagje. Ik heb die tekeningen op de website die je aangaf bekeken en daarop is de achterkant van de drijvers op de overgang glijvlak-spiegel rond en niet haaks. (onder spant G) Dat gaat straks een enorm remmend effect hebben omdat de drijvers zich dan in het water gaan zuigen! In principe moeten alle overgangen waar het water van de romp 'af moet breken' haaks en zo scherp mogelijk zijn om zo min mogelijk weerstand te geven.

Hoi Lex,

Je hebt gelijk wat je uitleg betreft, alleen zijn de plannen niet echt op die manier... ik geef toe, de plannen zijn op dat punt niet echt erg duidelijk (heeft mij gisteravond een uur gekost om te begrijpen hoe dat juist in elkaar zit....) maar in de praktijk is de "ronding" die je ziet enkel het achterste stuk van het langte rompstuk. De drijver zelf eindigt echter met spant G en maakt dan echt een hoek van 90 graden.

Hier een foto (niet van mij) maar waar het principe op te zien is:
detail.jpg

groetjes,
Dennis

OK duidelijk! dat is dan heel anders inderdaad. Persoonlijk zou ik die uitstekende stukjes van het rompstuk er zelfs af halen, lijken mij niet veel nut te hebben en kun je de bodem van het achterdeel ook in één stuk maken.

Zeer zeker wel laten zitten!

Die twee stukjes zijn namelijk de 'tunnel verlenging'. Het lijkt misschien niet zo, maar het geeft een cat veel meer stabiliteit bij hoge snelheden. De tunnel wordt hierdoor 'langer' en zorgt voor een betere tegendruk tegen het flippen..

grt Jurriaan

Dat is inderdaad wat anders Dazz, ga je zeker volgen ga je er een mal voor maken ( carbon bouw ) of volledig triplex ?

Deze wordt volledig houtbouw René ;)

Een mal is altijd zo inmens veel werk, en brengt eigenlijk totaal niet op voor 1 rompje... da's eigenlijk pas interessant als je achteraf meerdere rompen wil maken.

We zullen eerst eens kijken hoe succesvol ik dit project kan afwerken ;)

Dat is inderdaad wat anders Dazz, ga je zeker volgen ga je er een mal voor maken ( carbon bouw ) of volledig triplex ?

Dat ziet er mooi uit en ben benieuwd naar het vervolg!
Ik ben geen boten man maar dit draadje ga ik wel volgen.

Groet A.

Zo, afgelopen weekendje er even 3 dagen tussenuit geweest met de vriendin, het geheim van een goede relatie zit in het juiste evenwicht tussen de tijd die je in je hobby steekt en de tijd die je in je vriendin steekt ;) haha

Maar tussendoor toch nog wat tijd gevonden om wat verder te knutselen.

Het lijmen van de zijkanten van de drijvers, belangrijk dat deze mooi aansloten dus maar goed klemmen ;)
cat_12.jpg

De 2 zijkanten zitten er tegen:
cat_13.jpg

Vervolgens overal de nodige uitsparingen gemaakt voor de steps die de romp moeten komen:
cat_14.jpg

De achterste delen die de steps in de romp vormen zitten er op:
cat_15.jpg

Detail van de achterkant, ronding van het kontje en steps, bezig alles te bekleden met 1mm vliegtuigtriplex:
cat_16.jpg

groetjes,
Dennis

Pfuuu het valt mij nu pas op hoe groot die steps zijn zeg! Ze hadden wel iets kleiner gemogen misschien.. Romp zal op iets ruiger water heel erg los gaan lopen.

De tunnelverlenging ook even iets onder de onderzijde van de drijver laten stoppen ivm het bochtengedrag.

Verder erg strak gebouwd hoor, tumbs up!

Voorbeeld van hoe een van mijn cats eruit ziet aan de onderzijde:
DSCI0305.jpg

Groeten Jurriaan

tja... das natuurlijk een beetje laat, die steps kan ik nu niet echt meer aanpassen zonder al te veel breekwerk of extra toegevoegd gewicht.... we zien wel wat dat geeft...
Ze zijn wel volgens de plannen, ik heb ze niet groter gemaakt ofzo.

Die tunnelverlening kan (en zal) ik nog wel even bijwerken.

Het is ook niet direct fout, je cat zal er gewoon mee varen! Maar heb zelf gezien/gemerkt (mijn 1m cat had ook vrij hoge steps) dat de romp zich meer onstabiel gedraagt. Nu moet je niet denken dat dit direct gigantisch merkbaar is hoor! Maar heb zelf toevallig de vergelijking tussen 2 verschillende onderwater schepen gemerkt bij mijn eigen creaties..

Overigens ging ik daar met een stormachtige wind nog steeds het water mee op ;)
IMG_2333640x448.jpg

Mocht het wel te 'los' varen, dan kan je altijd nog een klein wigje voorin de step lijmen, dan is de step zelf lager. Geen problemen dus, was puur dat het mij even opviel

Kleine update, de onderkant is volledig dicht:

cat_17.jpg

cat_18.jpg

cat_19.jpg

@Jurriaan: ik heb de "tunnelverlengers" iets lager gemaakt zodat ze onder de drijver stoppen.

Hoi,

Ik merk op veel foto's dat de voorste helft van een romp vaak wordt volgestoken met 1 of andere mousse. Dat dit gedaan wordt om de boot drijvend te houden bij een probleem is duidelijk....

alleen de vraag: welk schuim gebruik ik het beste, en waar is dit te verkrijgen? Het zal zowieso een gesloten cel-structuur soort moten zijn (aja de open cel neemt water op, wat we niet willen...)

Want ik geloof dat er best veel soorten zijn, het ene al zwaarder of lichter dan het andere, en eigenlijk denk ik dat je best zo'n licht mogelijke soort gebruikt...

Of mag ik daar PU-schuim uit een spuitbus inspuiten? (bovenkant is nog open dus uitzetting mag het probleem niet zijn denk ik?)

Dus, welke soort? Waar te krijgen? Dank!

Laatst bewerkt:
Hoi,

Gewoon ''poolnoodles'' passnijden voorin de romp, kun je gewoon halen bij intertoys o.i.d.
Ik zou geen PU-schuim in de boot spuiten......

gr. Arnold

Back