Bouwverslag EeZeBilt Sea Princess

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door setsunakaede, 15 mei 2014.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik ben weer op vakantie geweest, en tsja, op vakantie bouw ik EeZeBilts;) dus zo ook deze keer.

    Ik heb deze keer gekozen voor het vlaggeschip van de modernere 50+-reeks, de Sea Princess. Dit is een hommage van de maker aan de legendarische kit Sea Queen, dat nog altijd een zeer gewild schip is.

    Omdat de Sea Princess best een flinke dame is (ontwerplengte 23" - bijna 60cm!) heb ik deze keer niets uitvergroot. Gewoon alles op A4 uitgeprint.

    Afijn, we beginnen natuurlijk met het uitknippen en met spuitlijm op het balsa plakken van alle onderdelen:
    [​IMG]

    Dan gaan we lekker zagen (voor een paar triplex delen) en snijden, en dan na een avondje plakken ziet het er opeens zo uit:
    [​IMG]

    Hoppa, een heel frame in elkaar :D

    en dan weer even later, dekje er op:
    [​IMG]

    En dan kan er een begin gemaakt worden met de beplanking. EeZeBilt, dus grote stappen snel thuis beplanking van rechte stukken balsa:
    [​IMG]

    Deze boot is met recht het vlaggeschip van de vloot: Niet alleen de grootste, maar tot nu toe ook de "ingewikkeldste" (voor zover je daarvan kan spreken bij EeZeBilts) van het stel. Er zitten een paar interessante hoeken en randjes in.

    Binnenkort weer wat meer van deze boot!

    (en geen zorgen, de Beaver vordert ook nog altijd gestaag)

    Overigens, voor de mensen die eerder al op de EeZeBilt website hebben gekeken: het adres is veranderd naar http://eezebilt.co.vu ivm het stoppen van de gratis DNS-diensten van hobbysite.co.uk.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2015
  2. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    leuk hoor! ben erg benieuwd word vast weer heel leuk ;-)

    ga je deze helemaal uit triplex maken?
     
  3. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nee Thijs, het is vooral balsa (zoals ik al schreef) met een paar triplex delen, zoals de kielbalk, de zijkanten van de opbouw en enkele spanten.
    Ik denk dat ik hem zelfs wel compleet uit balsa had kunnen bouwen, maar de ontwerper had in zijn notities staan dat hij zelf overal balsa had gebruikt en achteraf liever triplex had gewild voor de genoemde onderdelen, dus dat laatse heb ik maar direct gedaan.
     
  4. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    maar kun je niet alles met triplex doen dan?
     
  5. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Misschien wel - maar daar wordt het ook weer lastiger van, vooral het beplanken van de romp. En de boot wordt er zwaarder van! (dit hele gevaarte weegt praktisch niets...)
    De boot moet een beetje licht blijven want is bedoeld als een snel jacht, en al het gewicht dat ik nu bespaar in de romp kan ik later toevoegen als detaillering, of indien nodig helemaal onderin voor extra stabiliteit.

    Verder werkt balsa ook wel prettig he, je kan er gewoon spelden doorheen drukken om de boel tijdens het lijmen op de plaats te houden. Dat gaat niet met 3mm triplex...
     
  6. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    dat klopt. geef jij de rompjes nog een laagje glasweefsel of wat dan ook?
     
  7. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Jep :) Kijk maar in mijn vorige EeZeBilt verslagen.
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Mooie lijnen, gaat een fraai bootje worden.
     
  9. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    maar kan het ook stevig worden zonder dat. maar met plamuur of iets anders?
     
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nee. en zelfs al zou het stevig kunnen worden; Balsa doet *SSSLLLLLUURPPPP!!!!!!* met water dus je wil er zowiezo wat omheen hebben...
     
  11. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    De bodem is inmiddels beplankt (en de schroefaskoker zit er in):
    [​IMG]

    ...en speciaal voor Thijs, even wat uitgebreider hoe ik een roertje maak.
    Je begint met een stukje messing rondstaf (hier 3mm) en een stukje messing plaat, die je op maat knipt en een sleuf in maakt. Rondstaf in de sleuf van het messing plaatje steken, wat flux er op en solderen maar. (bij dit roertje is het stukje staf zelfs nog omgebogen, om het allemaal wat moeilijker te maken... maar is niet echt persé nodig)

    Verder nog nodig:
    -Een kroonsteen om te kannibaliseren voor de roerhevel - je zaagt hem doormidden voor één roerheveltje, zie foto hieronder
    -Een stukje messing buis 3mm binnendiameter
    -Een stukje messing plaat voor de roerhevel
    -Wat soldeertin en flux

    en dan heb je dus dit:
    [​IMG]

    Dan het halve kroonsteentje op het messing voor het roerheveltje solderen en de boel doorboren:
    [​IMG]

    En dan ziet het er als volgt uit als je het geheel buiten de boot in elkaar schroeft:
    [​IMG]

    Het messing buisje wordt dus roerkoning, die lijm je vast in de boot. Roertje er vanaf de onderkant doorheen, evt. met een ringetje er tussen, aan de bovenkant ook een ringetje, roerheveltje er overheen en vastschroeven, klaar. Oh ja, natuurlijk wél pas nadat je een gaatje hebt geboord voor het stangetje naar de roerservo toe ;)

    Uiteraard monteren met een lik (teflon)vet in de roerkoning.

    Nog mooier is natuurlijk om een wat dikkere roerkoning te nemen, waar de 3mm binnendia buisjes in vastgesoldeerd zitten als lagertjes.. Maar ik vond dat ik daar in deze boot niet de ruimte voor had. Misschien doe ik het alsnog wél, ik zie wel.

    Oh ja, de boot weegt, inclusief schroefas, brushless outrunnertje, roertje en alle klemmetjes en spelden om de beplanking op zijn plaats te houden tijdens drogen, 460gram ;)
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2015
  12. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Gisteren en vandaag heb ik de rompbeplanking kunnen afmaken en schuren, zojuist nog even een paar naadjes geplamuurd met wat lakplamuur. Van de week maar eens op jacht naar dun vloeibare injecteer-epoxy, zodat ik de romp kan impregneren en voorzien van een "weefseltje" van tissue.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2015
  13. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
  14. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik kom elke dag pal langs Polyservice in Nieuwerkerk a/d IJssel, dat komt wel goed met die epoxyhars ;-) Maar bedankt voor de tip!
     
  15. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ah, dan is dat natuurlijk sneller:)
     
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Even een kleine update:
    Ik heb inmiddels een passende (denk ik) motor binnen, en ik ben momenteel bezig met het enigszins saaie traject van impregneren en bekleden. Ik gebruik deze keer epoxy en laagjes servetpapier, en ik moet zeggen dat dat beter werkt dan de G4 en polyester die ik hiervoor gebruikte.
    [​IMG]

    Binnenkort maar eens wat plamuur maken (glassbubbles in epoxy mengen) en dan komt het nóg saaiere werk van strak zetten...
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2015
  17. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    zie nu dit verslag, en maakt mij wel nieuwsgierig naar het eindresultaat....aangezien ik nu toch begin te twijfelen tussen deze en de tamar uitvergroot te bouwen.
     
  18. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het eindresultaat van de Sea Princess laat nog wel even op zich wachten hoor, ik heb TE VEEL projecten lopen, en niet alleen bootjes of andere hobby...
     
  19. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    zijn de stickers voor dit scheepje Diede?
     
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Jan,

    Nee, de stickers zijn voor de Beaver, het slepertje waar ik ook nog mee bezig ben.
    Ze zijn weer mooi geworden, dank je wel!
     

Deel Deze Pagina