Bouwverslag EeZeBilt Sea Princess

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door setsunakaede, 15 mei 2014.

  1. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Hmmm misschien meer gewoon even sparen dan. Ik ben een beetje huiverig voor beunsels op druk. Nu is 5 bar niet echt veel maar better safe than sorry. Ik heb wel eens iets fout zien gaan met een duikcilinder (dat is wel 200 bar maar toch, dat wil je niet meemaken)

    Ps als dit je verslag vervuilt gewoon even vegen.
     
  2. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    200 bar is inderdaad een beetje een ander verhaal, en langdurig 5 bar op een colafles zou ik ook niet leuk vinden... Mijn compressortje heeft een maximale overdruk van 1,9 bar (daarboven lekt hij harder dan hij kan pompen), dat durf ik wel.
    Voor hogere drukken heb ik een normale compressor (maakt een grafherrie, vooral voor autobanden oppompen en mijn gritstraalcabinetje) en een zelfbrouwsel van een brandblusser, alles netjes met schroefnippels en een overdrukbeveiliging op 10 bar (stil maar weinig debiet).

    Ik zal binnenkort wel even vegen, maar laat het voor nu even staan ter referentie.
     
  3. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    De mijne pompt op tot 5 bar en als ik op lagere druk wil spuiten wat ik altijd doe, dan blaast ie continu af via de waterscheider en draait de compressor dus continu is wel te doen maar maakt herrie en als je lang bezig bent dan wordt de compressor warm. Om deze reden wil ik aan een druktank. Ik ga zondag eens kijken bij die modelbouwchallange in de koningshof in Veldhoven (dat is toch een thuis wedstrijd) daar staat als het goed is een stand van airbrush services uit Almere. Kan ik die eens mooi aan de tand voelen over hoe en wat.
     
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Plaats in ieder geval dan een terugslagventieltje vóór je drukvat, om te voorkomen dat hij druk verliest langs je compressor als die uit staat.
    En als je zelf gaat knutselen... je kan drukschakelaars krijgen, speciaal voor compressors. Niet heel goedkoop, maar wel handig - stel hem in op 4,5 bar oid (net onder de max druk van je compressortje, anders heeft het nog geen zin natuurlijk) en dan gaat hij net als een "echte" compressor afslaan als de druk is bereikt - en weer aanslaan onder een bepaalde druk. Scheelt je handwerk ;-)
     
  5. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat zal denk ik niet nodig zijn hij slaat wel af als ie op druk is. Ik moet de druk verlagen door een ventiel open te zetten en dan blijft ie continue pompen. Draai ik dat ventiel dicht slaat ie af op 5 bar. Ga ik dan spuiten dan begint ie te pompen. Alleen is 5 bar te hoog om te spuiten. (Heb het wel eens geprobeerd maar dan blaast ie de verf uit het cupje. Is niet prettig)

    Maar zondag eens even gaan babbelen bij asa dan ga ik wel weer eens investeren over een tijdje. Het jammere is dat er hier geen airbrush zaak in de buurt zit waar ik even langs kan gaan. Bij alle andere winkels is het een bij artikel en die hebben net niet alles op voorraad of net te weinig ervaring om goed te kunnen helpen.

    Maar ik hoop zondag een hoop wijzer te worden.
     
  6. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Sorry, verkeerde topic

    VrGr,

    Theo
     
  7. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het wordt weer tijd voor een klein schopje. De laatste tijd heeft het wat stilgelegen op modelbouwgebied, vooral voor de Sea Princess, ik was nogal op zoek naar een geschikte schipper. Die is inmiddels gevonden:
    Ik moest zijn armen een beetje bij buigen (met een verfstripper) en hij verdient nog een verfbeurt (even het jasje wat chiquer maken enzo) maar hij is praktisch de goede maat. Dus maar gelijk een stuurtje er bij geprutst, hij lijkt er nog wat aan te moeten wennen:
     
    MikeMohawk, Modelsmurf en Dennist vinden dit leuk.
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Diede,

    Vaart dit snoepje inmiddels al?

    Groeten, Jan.
     
  9. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Jan,

    Nee helaas nog niet, ik heb te veel andere projecten aan mijn hoofd om iets af te maken helaas. Hij ligt wel pakklaar om af te maken, het is een kwestie van de ramen er in plakken (voor de waterdichtheid) en de details zoals de stuurstand enzo... Maarja, tijd, tijd, tijd :(
     
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nou, even een schopje dan, ik ben weer een beetje bezig.
    De stuurstand begint vorm te krijgen: Het paneeltje met schakelaartjes is geprint op de 3D-printer bij mij op het werk, snel in Tinkercad getekend en in 12min. geprint en wel. Krijgt nog een laagje verf natuurlijk, dit ziet er nog niet uit.

    Van het weekeind wat Canopy Glue gekocht en de ramen eindelijk maar eens in de boot gelijmd

    En verder mijn schipper een stemmig donkergrijs jasje gegeven, wat kleine onderdelen geprutst en in de verf gezet en de trappetjes gemaakt op mijn eigen 3D printer die ik sinds kort heb

    Binnenkort toch maar eens tijd vrij maken voor een testvaart, hij zou nu in principe vaarklaar moeten zijn - detaillering kan ook ná de proefvaart.
     
  11. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik vind dat de boot nu zo'n beetje af is. Even wat fotootjes er bij om die stelling wat kracht bij te zetten.

    Het brugdek is klaar, trappetjes zijn geverfd en geplaatst, deurtjes zitten er in, stuurconsole zit er in, schipper staat aan het roer:

    Ik heb sinds kort een 3D-printer dus daar goed gebruik van gemaakt om de navigatie-verlichting (8mm lang! Met SMD-Ledje er in...) en de airscoopjes te printen:

    En die navigatieverlichting is ook aangesloten nu:

    ...Dus.
    We moeten nu toch echt binnenkort maar eens gaan varen met het prinsesje...
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  12. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    begint er echt mooi uit te zien !!
    de dames hebben aan hun eezebilt weinig tot niks meer gedaan ,,
    veel huiswerk en mede door een verhuizing ligt het tijdelijk even stop
    maar van de winter zal het wel weer loslopen :)
    ze blijven leuk die modellen van eezebilt
     
  13. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Lijkt wel Ricardo Tubbs achter het stuurwiel, je weet toch! :D
    (ja het is eigenlijk die gast van StarWars maarja, die zie ik niet zo snel op zo'n kek speedbootje staan ;) )

    Mooie boot geworden! Welke 3D printer heb je?
     
  14. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Thanks, Mike.
    Ik heb een Beagle Standard, een deltaprinter met verwarmd bed. Op zich wel een fijn speeltje, maar ik heb er nu net even een beetje ruzie mee. Gaat wel weer goed komen, na wat TLC en wat nieuwe pneufittings.
    Op YoeTjoep heb ik een heel build log bijgehouden, mocht je geinteresseerd zijn:
     
  15. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Leuk, ga ik kijken :) Altijd geïntereseerd in techniek, alleen is een 3D printer hier aan boord weinig succesvol te krijgen (waterpas printbed... gaat hem niet worden). Wat wel jammer is want ik zou er graag iets mee doen, 't is niet anders.
     
  16. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Je printbed hoeft niet waterpas te zijn hoor, dat is die van mij ook niet.
    Wat het wél moet zijn, is vlak ten opzichte van de rest van de printer. En of de printer dan een beetje schuin staat - boeien. Zo lang hij niet onder een hoek van 30 graden of meer half ergens op hangt zou dat gewoon goed moeten gaan bij een fatsoenlijk gebouwde printer.
    Ik heb een andere eigenaar van zo'n beagle de printer mid-print praktisch plat zien houden, de laag die hij printte verschoof een heel ietsje pietsje vanwege de veranderde zwaartekracht maar verder printte dat ding stug door...
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  17. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zo, het heeft even moeten duren maar het is eindelijk zo ver: Afgelopen zondagavond heeft de Princesa del Mar voor het eerst water in de schroef gevoeld, en dan bedoel ik meer dan de gootsteen thuis ;-)



    Ze vaart best mooi, althans..., rechtuit. In bochten wil ze nog wel eens haar neus ingraven en met een spectaculaire hoeveelheid spray zichzelf op één oor trekken - en totaal geen bocht maken. Op snelheid zijn er eigenlijk alleen maar fluwelenhandschoentjes-ruime bochten mee te varen. Het is ook een paar keer te zien en horen op de video, hoewel wel steeds als de boot wat verder weg is. (ik moest ook met één hand filmen én tegelijk gasgeven)
    Weten de snellebotenjongens toevallig waardoor dit komt, en hoe ik het kan verminderen/oplossen?
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Diede,

    Dat vaart leuk!
    Zo te zien een 'tikje' overgemotoriseerd, wat ligt erin / zit er onder?

    Je hebt een semi schaal model, dat is geen speedboot, die je met vol gas een bocht door krijgt (zonder ongelukken).
    De slanke romp maak haar gevoelig voor het moment van de aandrijving, en het roerblad, in combinatie met een prop onder de romp, zal de zaak eerder op één zijde drukken (zoals je hebt ondervonden) dan een bocht laten maken.
    Een knikspant wil prima op één zijkant en de helft van de bodem varen.

    Je zult tijdig van het gas moeten, zodat er voldoende romp in het water is om tegenspel aan de prop/roer combinatie te geven zodat de boot daadwerkelijk een bocht maakt.

    Op de video is het niet goed te zien/horen, maar het lijkt of je ook last hebt van cavitatie zodra je begint te sturen op snelheid; de lucht onder de romp wordt door de prop tot een lucht water mengsel geslagen en het roerblad doet dan even heel weinig..., de boot schiet gewoon rechtdoor.
    Zodra je snelheid mindert krijgt het roer weer grip en schiet de boot de kant op die je wilt (of denkt te willen, als het allemaal wat heftig gaat).

    Gewoon véél varen, dan krijg je vanzelf gevoel voor wat wel kan en wat niet, dat heb ik ook bij mijn M.A.S. gedaan.

    Groeten, Jan.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.112
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoe groot is de roeruitslag Diede? Bij hoge snelheden hoeft dat maar een paar graden te zijn. Anders stroomt het water niet meer goed af langs het roer en ontstaat er een luchtbel. Zoals Jan al schrijft doet het roer dan niet veel meer. Je zou dit effect kunnen verminderen door de stuurstang op de servo een gaatje (of meer) naar binnen te zetten. Op de roerhevel naar buiten kan ook. Of als je zender over een dual rate functie beschikt, deze gebruiken op het stuurkanaal. Dan kun je bij langzaam varen veel en bij snel varen weinig roeruitslag instellen. Waardoor wordt het lawaai op de aandrijflijn veroorzaakt? Enkele kruiskoppeling? Gr. Klaas.
     
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Jan en Klaas, bedankt voor de antwoorden.

    Er zit een 2730 outrunner in (geen idee meer van de kv-waarde, sticker is er af, ik meen iets van 1800kv, 15000rpm op 2S onder last als mikpunt, maar pin me er niet op vast) en een 36mm carbon speedprop er onder. En dat is inderdaad aardig overkill, dat klopt :)
    De roeruitslag is pakweg 20-25 graden weerszijden, op rustig tempo heeft ze dan ook een forse draaicirkel. Er zit geen kruiskoppeling in, de verbinding is star met een zelf gedraaide messing koppeling. Ik heb ook niet het idee dat de aandrijflijn zo veel herrie maakt?

    Ik zal volgende keer idd wat dual rate in de zender inprogrammeren, leer ik daar ook eens wat van. En de accu nog wat verder naar achteren, hopelijk helpt dat tegen het duiken in de bochten. Die lag nu grofweg onder de kuipvloer.
    Dan kan ik nog steeds niet volgas de bocht door, maar ziet het er halfgas hopelijk wat minder sneu uit ;-)
     

Deel Deze Pagina