Bouwverslag en Review van FPV model Trenerka

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Hugy, 20 mei 2010.

  1. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Video legt het uit.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    cg is idd nog veeeeel te ver naar achter, als je je maiden maakt met wat voorn kist dan ook, kun je beter zorgen dat je cg zo ver mogelijk naar voren ligt, dan kan je het later altijd naar achter aanpassen, maar als je cg te ver naar achter ligt word het vliegtuig onbestuurbaar en moet je op een goede afloop hopen. Succes met de wederopbouw :O
     
  3. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Misschien een vliegstek zoeken met minder bomen? Je CG ligt teveel naar achter, je model is behoorlijk staartlastig. Neem 25 - 33% van de breedte van de vleugel als referentie (gemeten vanaf de leading edge), begin op 25% en werk dan met je CG naar achter toe, beter iets te zwaar in de neus dan in de staart.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  4. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Vliegstek is inderdaad te klein. Als je daar komt is het echt heel groot, maar als je in de lucht bent is het iets heel anders. Maar genoeg ruimte hier dus dat komt wel goed. Zwaarte punt zit nu op 7cm van de leading edge maar dat is blijkbaar te ver naar achteren. Power is in ieder geval geen probleem. Vanochten bezig geweest met de reparatie. Het is geen schoonheid meer :) maar hij is goed uit de operatie gekomen. Denk dat ik er maar nog eentje bestel want over 2 maanden ziet deze er niet meer uit ben ik bang :)
     
  5. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Markeer 25 - 33% onder de vleugel, begin met je CG op 25%. Geef wat uptrim tijdens 't opgooien en trim 'm dan uit zodat je model op 1/4 gas netjes recht blijft vliegen (geen hoogteverlies). Land nu en schuif je accu wat verder naar achter totdat je in de buurt komt van de 33%, trim 'm nu weer uit en kijk naar 't vlieggedrag, als hij teveel op z'n staart hangt dan je CG weer een beetje naar voren.

    Met power heeft 't niks te maken, het is geen 3D kist.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  6. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Bedankt voor je tips over het zwaartepunt. Power zei ik omdat er op rcgroups nog wat mensen twijfelde over deze kleine prop op dit vliegtuig. Maar dit is helemaal geen probleem. Denk alleen wel dat de efficientie niet helemaal top is maar dat komt later nog wel. Ik heb iniedergeval zin in de meeting, ben ook benieuwd hoe die van remy is geworden.
     
  7. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Oe leuk :D kom je ook naar de meeting ^^ ben benieuw waar de rest allemaal mee aan komt zetten, ik ken alleen de setup van remy en mij, geen flauw idee wat er voor de rest allemaal mogelijk is in FPV land :O Ik denk dat als je vliegtuig goed stabiel vliegt en je genoeg ervaring hebt, dat dit veldje prima is om op te vliegen hoor, maar voor nu zou ik maar even een groter veldje zoeken ja:rolleyes: Veldje waar ik vlieg met mn minimag is ongeveer 70 meter breed , omgeven door bomen, maar ik kan toch prima in de breedte van t veld landen.
    Nou succes en hou m heel ;)
     
  8. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hoi Hugo,

    Jammer dat het fout ging. Je zegt dat het zwaartepunt nu op 7cm ligt.
    Echter is de koorde van de vleugel 23cm, 33% zal dan zo'n 7,6cm moeten zijn.
    Op rcgroups lees ik dat de Trenerka ontzettend goed zweeft wanneer je hem een duw geeft. Als dit inderdaad zo is, dan ligt je zwaartepunt goed, alleen is je trustline waardeloos.
    Je zult de motor iets omhoog moeten richten.

    Aan mijn trenerka ben ik nog niet toegekomen. Alleen de vleugel is nu klaar.
    Heb laatste een Quadrokopter aangeschaft, dus ben daar even flink mee aan het spelen:).
    Ik zal kijken ofdat de trenerka nog afkomt voor de meeting:)...
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2010
  9. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Weer een nieuwe vlucht gehad. Vliegtuig vloog goed met het zwaartepunt op 65mm. Hij had alleen de hele tijd een neiging om naar rechts te rollen. Op de weg naar het gelande vliegtuig brak mijn zender antenne. Weet iemand waar je er een kunt kopen voor een futaba ff 9?

    Filmpje is aan het uploaden en zal ik zo plaatsen.
     
  10. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Volgens mij kun je die gewoon in elke futaba voerende modelbouw winkel kopen, dus kijk gewoon ff bij je plaatselijke modelbouwboer en vraag of die m wilt bestellen.
     
  11. Matanza

    Matanza

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Heffen, Mechelen, Belgie
    Drie opties:
    - Verkeerd getrimd => goed trimmen probleem opgelost.
    - Te hoop koppel van de motor => geloof ik niet in.
    - Je rechter vleugel is zwaarder als de linker. => even uitbalanceren.

    Maar daar had je hoogstwaarschijnlijk zelf al aan gedacht. Nutteloze post van mij eigenlijk :)

    Grtz Matanza
     
  12. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Denk dat het aan de trim ligt inderdaad maar geen tijd gehad om dit te testen vanwege mijn zender :(

    Ik neem hem wel mee naar de fpv meeting kan iedereen even helpen. Want gaat niet echt lekker zo. Leo kan jij niet zo'n antenne meenemen naar de meeting?
     
  13. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hugo,

    Het lijkt misschien wat vertekend op de foto, maar lopen de deelbare delen wel vlak aan het middenstuk?
    Een mm tipverdraaing kan al voor het rollen van je kist zorgen.
     
  14. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Remy, ik zal hem meenemen naar de meeting kan je er even uitgebreid naar kijken. Ben wel van plan om even een easystar te halen en daar eerst mee te leren vliegen. Heb een beetje het gevoel dat ik nu wat te veel hooi op mijn vork heb genomen. Heeft iemand nog een easystar liggen ergens. Hoeft geen beauty queen te zijn.

    mvg Hugo Janse
     
  15. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hoi Hugo,

    Ik doelde op deze foto:

    [​IMG]

    Maargoed, ik zie je wel verschijnen op de meeting met de kist, dan krijgen we hem vast wel vliegend!
     
  16. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Hierbij het filmpje.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    laat hem nog even heel nu hij nog heel is:). neem hem 5 juni even mee, dan kijken we er naar!
     
  18. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Doe ik. Hij blijft aan de grond tot volgend weekend :)
     
  19. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Zo,

    De trenerka moet zaterdag af zijn dus heb vandaag nog even wat gedaan aan de kist.
    heb het staartje verbouwt naar mijn smaak, en verder het middelste deel er al op gelijmt.
    Morgen maar eens kijken ofdat er al wat elektrnica in het cokpitje verwerkt kan worden.
    I'll keep you updated.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Ziet er strak uit, ben benieuwd hoe die van jou vliegt. Als we die van mij half zo mooi krijgen ben ik al helemaal tevreden :)
     

Deel Deze Pagina