bouwverslag (en vragen) ME163

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door thedaveexperience, 19 nov 2017.

  1. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi ,

    Tsja....dat is de enige servo die al goed verlijmd zit...en rudder ook al gesneden en geplakt....Ik vind het zelf ook niet de mooiste plek....liefst zag ik 'm niet....maar ik vind 't al heel wat, dat ie wat verzonken ligt. Het mooiste was aan de binnenkant, maar ik dacht pas later aan een rudder. De rudder zal inderdaad niet heel veel doen....maar het is gewoon lekker voor de linkerhand. Maar als die het wel doet, kun je wat plattere bochten maken...vind ik een mooi gezicht bij vliegende vleugel.
    Neem 'm vanavond mee naar de club...de 2 stukjes hout heb ik op werk laten zagen....hot-wire vanavond....Ben heel benieuwd hoe het gaat worden.

    Had nog wat wieltjes liggen. Mooi achterwieltje,lekker dik. Simpel vastgezet...maar zit stevig.
    Voor aan de voorkant, een dikke holle carbonstaaf gehalveerd, 1 cm lang, en op body geplakt. 2 wieltjes op een carbonstaaf, en over die staaf 3 holle buisjes.Middelste holle buis aan 2 kanten met een soort ring(middelste stuk servo-arm), waardoor vliegtuig wat rechtop blijft staan.

    [​IMG]
    wielen blijven niet zitten in deze positie

    [​IMG]
    door gewicht blijven de wielen in de halve buis zitten...niet voor opstijgen, maar om thuis netjes neer te zetten.

    mvg
    dave
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Als je hem er echt uit wilt halen, dan kan dat.

    Zeker weten.

    Gaatje weer afdichten, klaar. :thumbsup:

    En, als je echt een rudder wilt, kun je toch de servo in de cockpit zetten en iets met een stuurstang doen?

    Doe dat maar, is echt beter.

    ;)


    jan.
     
  3. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Dag Jan....

    Ik begin te begrijpen dat de servo nu echt misplaatst is.....Natuurlijk kan ik 't verwijderen, en gat afdichten. Heb erover nagedacht Als ik er weer één ga maken, doe ik servo in body.. De enige manier die ik toepas om servo te bedienen, is een staaldraad met z door de servo-arm en connector aan andere kant. Er zijn vele systemen....maar daar heb ik geen kaas van gegeten...in het begin zat ik altijd met een staaldraad met 2 z bochten....tot ik de connector tegen kwam, en vind dit makkelijk. Zie soms op het net wel eens andere system, beetje remkabel-achtig heel mooi...maar heb er nooit mee gewerkt.
    Beste Jan...ik maak me meer druk over hoe de voorkant er straks uit gaat zien....daar zie ik echt tegenop. Ik heb een dergelijk model/ en bouw nog niet eerder in handen gehad, en een bestaand model goed maken is echt een grote opgaaf voor m, een stuk lastiger dan zelf een model verzinnen en maken. Ikzelf ben zeer tevreden over resultaat tot dusver, maar zie wel wat ik beter en makkelijker had kunnen doen. En zo'n tip als die van jouw helpt daar ook bij. Thanks.

    mvg
    dave
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Voorkant komt helemaal goed toch?

    De aansturing van een roer is in principe een fluitje van een cent; zijn vast ook wel sites met goede info over te vinden.

    YouTube?

    Morgen verder!


    jan.
     
  5. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo,

    Maandagavond was de neus er mooi afgesneden. Zag er mooi recht uit
    [​IMG]

    Vandaag vrij, en verder gegaan
    [​IMG]

    stukje uitgedremeld om motorsteun in te plaatsen (stukje triplex)
    [​IMG]

    nog een klein stukje erop voor de aansluiting
    [​IMG]

    mijn onderstel vernieuwd
    [​IMG]

    canopy staat te hoog en een cm teveel naar achteren, stukjes depron ertussen, elevons geplakt
    [​IMG]

    intussen alles erop, ESC programmeren, en voorkant bevestiging canopy, een holle buis carbon met daaronder een bold-nut. En op canopy een staaf carbon aan achterkant, wat in buisje carbon in body komt.
    [​IMG]

    470 gram geworden...zonder kleurtje...
    [​IMG]
    [​IMG]

    is zeker geen mooie replica, maar was een leuke oefening...ga 'm denk ik weer een keer maken dit model. Model is echt prachtig, en die ME163 is niet zomaar wat.
    met betere canopy, servo-afwerking, misschien 4 servo's in de vleugel...maar eerst derze laten vliegen en wat inkleuren.
    [​IMG]
    [​IMG]

    mvg
    dave
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2017
    mig 3 vindt dit leuk.
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    Mooi hoor. Bij dit formaat is twee servo’s in de vleugels voldoende. Verdere afwerking kan nog steeds. Wellicht dun gfk weefseltje 25gr/dm2 en een kleurtje.... doet al heel veel. Waar ligt de CG?
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.491
    Locatie:
    groningen
    Ben benieuwd hoe die vliegt!


    jan.
     
  8. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo,

    Had bij de CG calculator gekeken en kwam op 16 cm (vanaf punt)....dat leek op gevoel en oog te ver naar achteren, dus aan de verkoper (Causemann) een mailtje gestuurd, en hij zegt op 10 cm beginnen ( 10cm vanaf waar de vleugel de body in gaat. (12cm vanaf punt)Heb 'm nu op 10,5 cm met de batterij er in. Ben zeer benieuwd naar vliegresultaat. Op 3s trekt de motor al voldoende denk ik..
    gfk weefseltje....nooit van gehoord maar ben benieuwd en ga zo even googelen....
    Kan niet veel vinden over gfk weefseltje...alleen een modelbouwforum artikel met een blits verbouwd balsa model...van jouw Eric
    Ik ga 'm met oracover bestrijken, en heb net 3 kleuren besteld.....groen voor boven, mint beneden, en een beetje rood voor russische sterren.

    [​IMG]

    Een paar uur geleden keek ik weer eens....die uitslagen waren echt te klein, dus heb de stuurstangen 2 gaatjes hoger gehangen....beter werk, Ook de rem van motor vond ik niet snel genoeg. Dus met YEP kaart rem op max gezet. Maar daarna gaf na aansluiten batterij de ESC geen geluid....servo's werkten...motor deed niets.... Alle bedrading zat goed vast. Weer die programmeerkaart erop, ESC gaf geluid en reageerde normaal.
    Dus de motor...misschien. Toen een andere ontvanger gepakt, alleen de ESC met motor er op, en binden met model in zender. ESC gaf goed geluid en de motor deed het.Vreemd dat zomaar die ontvanger stuk is gegaan...dat had ik nog niet eerder meegemaakt met de goedkope OrangeX ontvangers. Gelukkig gebeurd het voordat ik de maiden maak. Ik heb de rem op Middle staan en laat het maar zo....durf die kaart niet meer aan te sluiten...

    mvg
    dave
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik zie dat je ook een tikkie up hebt voorgeprogrammeerd. Dat lijkt me een een goed plan voor dit model. Houdt er wel rekening mee dat bij het opstijgen het toestel de neiging kan hebben naar een kant weg te draaien. Dit is het gevolg van torque en manifesteert zich vooral bij lage snelheid en hoog toerental... (en als je pech hebt te veel achterlijk cg , maar daarvan zal hier geen sprake zijn).

    PS gfk weefsel == glasweefsel. Oracover kan, maarrrrr wees voorzichtig met de temp van het strijkijzer
     
  10. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo,

    Ik zag op tegen het strijken...en het duurde ook wel ff. Het is geen hele mooie strakke afwerking geworden, en had dat ook niet verwacht. Nog onderstel wat ingekort.
    De ME163 voelt wel beter aan. Nu zit die strak in zijn vel. Vliegen ? Dat wordt ergens volgend jaar pas als dat zo door gaat met het weer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    knutsel ze,dave
     
    eric_laermans en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  11. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Als afsluiter toch nog even filmpje in elkaar gezet :



    gr
    dave
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    Prachtige docu! Klopt het dat je een vermelding hebt op de Causemann website?
     
  13. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi Eric,

    Dank je, en ja, er staat een vermelding bij Causemann.
    Stuur hem altijd foto van eindproduct, en hij is er altijd blij mee en wil het graag op zijn site zetten.
    Zo verzameld hij van meer mensen foto's en links van een model, zodat je inspiratie kan krijgen hoe het zou kunnen.
    Ik gebruik ook altijd foto's uit zijn verzameling om een model te bouwen, zie je ook dat er meer als 1 oplossing is.

    gr
    dave
     
  14. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hoi hallo,

    Vandaag eindelijk de maiden flight gemaakt met dit toestel.
    had er een 4s 1500LiPo in gedaan, en op goed geluk dan maar.
    De ME163 vliegt echt prachtig, en het is een strakke bak, waarschijnlijk door de balsa beklede vleugels. Kan snelle roll's maken en vliegt best wel snel.
    Deze ME163 van Causemann is echt een aanrader en een topper, als je een leuke flying wing wil. Model is erg mooi.



    gr
    dave
     
    mig 3 en freekt vinden dit leuk.
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    Jij bent ook een topper, Dave. Goed gebouwd en mooi in beeld gebracht. Mooie aanwinst uit de Causemann-stal. Ben benieuwd hoe de vergelijking uitvalt met de Viejo, enigszins vergelijkbaar qua wingplan met de ME163.
     
  16. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Dank je Eric !!!
     
  17. mawi 1.

    mawi 1.

    Lid geworden:
    15 jan 2012
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Oss Noordbrabant
    Dave een mooi verslag en een mooi toestel gefeliciteerd met de maiden.
    Eindelijk weer eens een verslag met een maiden meestal komt er een verslag van 20 pagina,s of meer en dan 4weken voor de maiden hoor je niets meer.
    in ieder geval succes in de toekomst.

    Gr Giel
     
  18. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Dank je Giel. Ik heb nog 5 maidens te gaan....Delta rocket, BF109,Antonov AN2,de Viejo, en nog eigen modelletje....Was vorig jaar druk bezig, maar steeds minder vliegen en meer bouwen. Gisteren dus de ME163, en ben blij dat die het doet, vind het echt een prachtvorm hebben. En het vliegt echt heel erg goed. Maar had ook een Saab-Grippen mee....die vloog iets van 10 a 15 meter maar begon dan moeilijk te doen. Ik denk dar de motor wat overdone was Trek 'm uit elkaar, heb ik tenminste weer een beetje ruimte. Heb de originele kit nog liggen, want had genoeg depron in huis om een eigen copy te maken.

    gr
    dave
     

Deel Deze Pagina