Bouwverlag Engelse stoomsloep GWYNETH

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Zeiler, 2 nov 2017.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Het is inderdaad een mooie scheepsschroef. Maar zonder een betrouwbare goed gesmeerde stoommachine heb je hier niet veel aan. Van mijn contact in Duitsland heb ik de bijgevoegde tekening in .pdf formaat ontvangen(met zijn opmerking dat het in Engels is)
    De tekst en tekeningen zijn, voor mij, goed onderbouwd.
    Je kijkt maar naar welke je voorkeur uitgaat.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Zeiler vindt dit leuk.
  2. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    LBSC_Style_Ratchet_Wheel_Mechanical_Lubricator.jpg Zo'n olie pompje is zooi simpel....
    Ik heb al jaren een goed werkend pompje, heel simpel.

    Gewoon een occilerend 1 cilinder machientje, boring 3mm
    Ene kant (zuigzijde) komt uit in het reservoir, de andere kant is de pers zijde en loopt via een terugslagklep naar de schuifkast van de stoommachine.
    Via een pal, palwiel mechaniek wordt het krukasje rondgedraaid, zo wordt er elke omwenteling een druppel olie weggeperst.

    Mijn eerste ging over de 12 bar heen, toen schoot de slang los van de manometer.
     
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Henk en John, hartelijk dank voor de bruikbare tekeningen. Ik ben bekend met het principe, had het altijd in gedachten om hier de bewegende delen buiten de cilinders mee te smeren maar stoom smeren kan natuurlijk ook prima!

    Heb even gezocht maar dat heeft Wiggie ook op zijn stoomsloep gebouwd. Foto's zijn helaas uit zijn bouwverslag gevallen maar er is nog wel een fimpje beschikbaar



    Hier een project waarbij alle foto's wel zichtbaar zijn. Er zijn diverse smaken met palrad, eenrichtingslager, etc.

    Domme vraag misschien maar kan ik voor het smeren van de cilinders en de bewegende delen buiten de cilinders dezelfde olie gebruiken? Dan weet ik tot welke hoogte ik de smeertoestellen kan combineren.

    edit: typefout uit quote verwijderd om leesbaarheid te vergroten
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2018
    Marco_Polo vindt dit leuk.
  4. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Je kan ook gewoon de "zwaartekracht" z'n werk laten doen met een paar oliepotjes en leidinkjes direct op de lagers zelf..............simpel en heel doeltreffend.................

    [​IMG]
     
  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi @Dunsz, dat is ook nog een mogelijkheid. Voorkom je dat het een kliederboel wordt door de potjes af te sluiten met de gekartelde boutjes aan de bovenzijde?

    Voorlopig nog geen noodzaak om een keuze te maken, er zijn nog voldoende klussen die aan bod moeten komen voordat dit noodzaak wordt. Het zal een combinatie worden tussen wat ik mooi vind, zie zitten om te bouwen en hoe veel ruimte alles inneemt.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Volgens de boeken niet, stoomcilinderolie is koud veel te dun(sorry: te dik) om door pijpjes of door draadjes te lopen.
    Dus heb je totdat alles goed is doorgewarmd geen smering.
    Beter om leibaanolie te gebruiken buiten de machine.

    Voor een smeeridee:
    1.
    http://www.modelbouwforum.nl/thread...-werkend-op-stoom.127041/page-41#post-2687029

    2.
    http://www.modelbouwforum.nl/thread...-werkend-op-stoom.127041/page-46#post-2718674

    edit: typefout uit quote van Zeiler verwijderd om leesbaarheid te vergroten
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2018
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Cilinderolie is koud toch dik Harm? Was net stroop herinner ik me. Gr. Klaas.
     
  8. kaapstander

    kaapstander

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    74
    Klopt Klaas. Zo dik zelfs dat we op de stoomloc de kan op de kachel zetten zodat de olie vloeibaarder wordt. Gr René
     
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Vanmorgen weer gesoldeerd aan de ketel. Het voorste droge front is aan de ketel gesoldeerd en de zitting voor de schoorsteen zit ook op zijn plaats. Met een malletje heb ik die tijdens het solderen op zijn plek gehouden. Enkele geslagen centerpuntjes moeten er voor zorgen dat er een soldeerspleet gegarandeerd wordt.

    [​IMG]

    En hier na het zuren en opschonen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het enige wat me nu nog rest voordat de soldeersamenstelling klaar is betreft het achterste front met het scharnier voor het deurtje. Daar is nu geen ontkomen meer aan...!
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2020
    bad65, bram1324, Dunsz en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Bij locomotieven wordt een smeerpers vaak gebruikt om delen te smeren waar je van buitenaf slecht bij kunt (3, 4 cilinders).

    Maar bij stationaire machines doet meestal de zwaartekracht het werk middels een centraal reservoir en dan een aantal smeerleidingen naar de punten die de meeste aandacht nodig hebben.

    Let er wel op dat mechanische smeertoestellen vaak te veel olie geven ondanks een pal palwiel mechaniek.

    In het groot bedrijf wordt ook vaak een mollerup smeerpomp gebruikt.
    Hier wordt een zuiger heel langzaam naar beneden gedrukt en deze drukt de stoomolie vanuit een reservoir naar de stoommachine.

    Alleen om dit in het klein na te maken is wel een uitdaging.
    Met name het systeem dat er voor zorgt dat de zaak niet kapot draait als de zuiger aan het eind van de slag is.
     
  11. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Het is/wordt zeker geen kliederboel met deze potjes. Aan het gekartelde boutje/wieltje zit een holle naald met een klein gaatje naar het potjes toe om hem te vullen. Voor de toevoer naar de krukas lagers draai je simpel de naald iets open en dan kan de olie die richting op lopen. Eigenlijk het zelfde mechanisme/manier als bij het stoom-smeertoestel voor de cilinders. Als de glijlagers de juiste H7 passing hebben zal het oliegebruik zeer minimaal zijn. Voor de excentrieken heb ik dunne lagers met rubber seals gebruikt dus daar heb ik geen omkijken naar ;)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2018
    Zeiler vindt dit leuk.
  12. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Dunsz, heb je dan de buitenste schaal van de lagers open gemaakt om olie in de lagers te krijgen?
     
  13. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Is niet nodig, ze zijn gevuld met heel licht lopend vet en zijn spatwater dicht. Zijn lagers die worden gebruikt in de grotere RC off-road brandstofauto's en krijgen daar behoorlijk "op hun donder" :D

    Op de plek waar ze nu zitten hebben ze een "makkie" ;)
     
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb zojuist "even" het topic doorgelezen, erg interessant om alles te zien en te lezen!
    Ik volg, ga zo door!
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Praktisch voorbeeld van hardsolderen met formeergas.
    Realiseren kleine autogene hardsoldeerbrander met een zachte vlam.

    Foto 1 laat de onderdelen zien waaruit de brander uit opgebouwd is.
    Een overtallige ongebruikte snijpit acetyleen AGA 8-20mm (branderkop).
    Een aansluitpen (adapter). En een halspijp Liliput Gloor.

    De snijpit heeft 6 kanaaltjes van ca. 0,8 mm en een snijzuurstof kanaal in het midden van 1mm.
    De 6 kanaaltjes liggen op ca. 0,3mm van de buitenkant van snijpit.
    Zonder formeergas met kleine overdruk zouden de kanaaltjes tegen de adapterwand als capillair kunnen gaan werken.
    Het materiaal van de snijpit is koper, dus sterk oxidatie gevaar bij hardsolderen.
    Zou er niet geformeerd worden gaan de kanaaltjes vol zitten met oxidatie schurft,
    en de brander wil dan niet branden hij is dan verstopt.

    Formeergas op de kop van de pit gezet en solderen maar.
    Inwendig 100% schoon en goede door vloeiing door gebruik van formeergas.
    Resultaat mooie zachte vlam.



    upload_2018-8-9_15-11-15.png
    upload_2018-8-9_15-12-33.png

    upload_2018-8-9_15-13-5.png
    Groet,
    Willum
     
    kaapstander en ron van sommeren vinden dit leuk.
  16. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    En dan zijn we zo ver! Uit brons de basis van het scharnier gefreesd, daarna in het deksel een kamer gefreesd waar dit deel in valt en gesoldeerd kan worden.

    [​IMG]

    Na het solderen opnieuw ingespannen in de freesbank en het scharnier gedeeld. Van dit proces geen foto's, ik zat in de bouwmodus op dat moment. Hier dus het eindresultaat na de laatste soldeerklus, dit weekend ga ik alles opschonen en ontdoen van de soldeerresten zodat de fronten straks in kleur gespoten kunnen worden met hitte bestendige lak.
    [​IMG]

    Het eindresultaat met (zag ik achteraf) de oververhitter op zijn plek is bijna 4kg..
    [​IMG]

    Ik ben heel blij dat het grote soldeer werk nu achter de rug is. Op naar de verdere afwerking en nu een :beer:
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2020
    Jan Walpot, bram1324, kaapstander en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Zeiler
    Dat deurtje ziet er mooi uit.
    Wat, blij dat het grote soldeerwerk klaar is?
    Dat heb je hem toch maar netjes geflikt.
    En nu langzaam verder bouwen.
    Komt allemaal goed.
    Zeker weten.

    Groet,
    Willum
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  18. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp

    Je weet nu hoe het moet.....een ketel freubelen ......:worship:............kan ik er een bij je bestellen.............................:D
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  19. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    @willum, hartelijk dank voor de complimenten!

    @Dunsz, nee! Niet te bestellen! :weetnie: Volgens mij kan ik met mijn huidige tools en dit ontwerp beter geen serieproductie opstarten wil ik boven het minimum loon blijven bij een aantrekkelijke prijs:jan:
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2018
  20. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Ere die ere toekomt.
    En volhouden, doorgaan met regelmaat een berichtje.
    Dat is goed.

    Beste Zeiler,

    Alleen al deze ketel als bouwpakket maken voor verkoop
    gaat een klein kapitaal kosten,
    maar er zijn altijd wel mensen die zoiets zoeken.
    Je weet maar nooit.

    Gewoon lekker voor je zelf verder bouwen en functioneel maken.
    Lekker plezier aan dit alles beleven.
    Goed bezig. Mooi om te zien.

    Veel plezier
    succes
    Willum
     

Deel Deze Pagina