Bouwverlag Engelse stoomsloep GWYNETH

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Zeiler, 2 nov 2017.

  1. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    De ketel ziet er maar even zo uit dus vandaar even een kleine fotoreportage van het resultaat tot nu toe.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Naast het uiterlijke vertoon is er ook nog aandacht gegaan naar noodzakelijke dingen. De ketel is weer afgeperst tot 2 keer de werkdruk en bleek na 20 minuten nog netjes op druk te gaan. Ik had er wel vertrouwen in maar het is toch altijd fijn dat het echt zo blijkt te zijn.
    Inmiddels zijn de ketelfronten klaar om gespoten te worden in hittebestendig antraciet waarna het proces van isoleren en afwerken kan beginnen. Ik zal weer even iets proberen af te ronden voordat ik weer een nieuwe update plaats.
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2020
    haje74, sjouke, Dunsz en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Hallo Zeiler,
    Mooi deurtje geworden.
    Nog een keer afgeperst, met water of luchtdruk?
    Ik zie al glimmende delen, je hebt er echt zin in.

    Mooi werk.
    Willum
     
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Afgeperst met water, anders de veiligheid niet gegarandeerd in de staat van toen.

    De boel is aardig gepoetst, straks mag de tijd zijn werk gaan doen.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Altijd leuk wanneer iets volgens plan lukt.
    Maar wat een "apart" peilglas.........
    Wil je de vlampijpen nog onder water houden zoals normaal is, heb je er volgens mij weinig aan.
    Zodra er lucht te zien is in het glas zit je al op minimum peil zo lijkt het.
     
  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Harm, ik heb er nog weinig aandacht aan besteed als ik eerlijk ben en de koop was een gokje. Technisch gezien zit het peilglas wel erg netjes in elkaar. Ik ga nog experimenteren met de waterhoogte en de zichtbaarheid er van, mogelijk dat ik het peilglas aanpas om een grotere bandbreedte te kunnen overzien.
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Eerstens complimenten met je gemaakte ketel.
    Ik heb 3 vragen, alleen sorry dat ik er nu zo laat mee kom;
    1 In je bijgevoegde tekening zie ik geen spuiaansluiting om de ketel te legen.
    2 Ook kan ik geen aansluiting vinden voor de ketelwater voeding.
    3 Hoe ga je de ketel bijvullen/niveau regelen? Of alleen varen met de voorraad water in de ketel.
    In Wijchen heb ik je de terugkoppeling van de keteldruk op de handzender getoond.
    Ondertussen heb ik ook de terugmeldingen van het ketelwater gerealiseerd.

    20171111 Keteldoorsnede.PNG
     
  7. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    @Stoompomp, bedankt voor het compliment en terechte vragen die je stelt. Niet alles kon beantwoord worden in de afbeeldingen die ik geplaatst heb.

    1. Water spuien kan via het kraantje op het pijlglas
    2. Water voeden kan via de aansluiting aan de rechterkant onderzijde. Die valt door de dwarsdoorsnede hier weg.
    3. Daar ga ik over nadenken. Ik dit te denken aan de oplossing waar jij voor gekozen hebt omdat ik dan goed zicht blijf houden op het peilglas. Ik hoop het zo compact mogelijk te kunnen maken maar moet me hier nog beter op oriënteren.

    Momenteel weer aan het werk en de modelbouw zal weer iets langzamer gaan. Focus nu ligt op het afmaken van de ketel. Isoleren, afwerken, veiligheid maken, brander maken, peilglas checken, etc.

    Als dat klaar is gaan we naar het volgende project. Misschien wordt dat wel het bouwen van de romp, ik heb de keus nog niet gemaakt.
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat is nou net de fout, die ik heb gemaakt.
    Bij het spuien verzamelt zich alle drek in het peilglas, in mijn geval ook in het ketelwaterniveau meetvat.
    Ik heb dus al enkele keren moeten zuren om de rommel te kunnen verwijderen.
    Bijgaand de foto van mijn kijk/meet opstelling, volgens mij voor jouw in spiegelbeeld uit te voeren.
    Bij mijn Yarrow ketel staan de aansluitingen van boven- en ondervat ook niet in lijn.

    SAM_2014.JPG
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2018
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Maak je niet te druk om een spui.
    Wellicht ontdek ik later dat ik me er wel druk om moest maken, maar voorlopig spuide ik maar eens per jaar en dan nog als ik er erg in had.
    De Henriëtte heeft al heel vreselijk veel water omgezet in stoom en spuien deed ik eigenlijk nooit.
    Geen idee eigenlijk waarom.
    Het kan dus wel, zonder na of voor elke vaardag te spuien.
    Ik spui ook via de peilglas aftap.
    Ik leg de boot dan zo scheef dat de ketel net niet van zijn stoelen loskomt (onderste peilglas aansluiting zit in de zij) en druk met 1/2 bar (of zo) lucht al het water dat er uit wil, er uit.
    Ik gebruik regenwater dat door een koffiefilter is gezeefd.
     
  10. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    @Stoompomp, bedankt voor de foto in detail, ik ga eens kijken hoe ik dit netjes kan oplossen.
    @Baggeraar, ik was ook van plan met regenwater te gaan stomen, ik heb de afgelopen dagen al wat verzameld maar het is helaas nog niet genoeg voor een beetje voorraad.

    Vooruit, nog een paar plaatjes van de werkzaamheden van afgelopen dagen. De schoorsteen wordt nog gespoten maar de overgang brons/aluminium is zo wel erg mooi te zien nog :banana:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2020
    MikeMohawk, Dunsz en Bert V vinden dit leuk.
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Is er geen hittebestendige blanke lak?
    Ik vind het altijd zonde van al het werk en het mooie uiterlijk :)
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Onder anderen:
    MoTip Hittebestendige blanke lak spuitbus tot 800ºC is een speciale blanke lak met hittebestendigeeigenschappen.

    Groet
    Willum
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Door jullie opmerkingen ben ik toch nieuwsgierig geworden.
    Mijn ketelniveau meting/bewaking werkt goed met gekookt leidingwater.
    In de afgelopen dagen genoeg regenwater kunnen opvangen.
    Morgen testen of de regeling ook werkt met regenwater.
    Komt bericht.
     
  14. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Mooie ketel geworden ! Achteraf is altijd te laat maar ik had jouw stoomdom bevestiging liever eerder gezien.
    Dat vind ik namelijk beter dan zoals ik gedaan heb.
     
  15. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Dag Jan, bedankt voor je reactie. Momenteel doe ik weer weinig aan de bouw van de ketel en ligt de focus meer in ons huis wat knutsel activiteiten betreft. Ik hoop in december weer aan de slag te kunnen gaan.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  16. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  17. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    OK, het huis heeft weer een slinger gekregen maar ook de ketel is weer een klein stukje verder.

    Om nog maar even te beginnen met het peilglas. Baggeraar merkte terecht op dat in de huidige configuratie het hoog water peil, HW, niet zichtbaar zou zijn. Er komt nu een apart digitaal peilglas, geïnspireerd door Stoompomp, dat met banjo bouten (met twee additionele o-ringen) aan de ketel wordt bevestigd. Hieraan komt dan het manuele peilglas aan. Alles valt zo gelukkig binnen het profiel van de ketel. Inmiddels is het allemaal nog iets hoger geworden dan in onderstaande afbeelding om iets meer speling te hebben boven HW.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Goed, eerst dan de verdere bouw. Ik was gebleven bij de gespoten ketelfronten. Hierna heb ik de ketel van 3mm kurk voorzien dat weer bekleed is met 0.4mm messing. Van alleen kurk en het hele proces heb ik helaas geen foto's, van het eindresultaat met messing wel. Het aanbrengen van al deze lagen is monniken werk. Ik ben begonnen met papier waar ik ruwweg de gaten in heb geknipt. Dit heb ik om de ketel gespannen en ik heb de gaten benaderd door schilderstape te plakken. Op deze manier ontstaat een vrij nette 'as build' uitslag op de ketelwand. Deze heb ik iets kleiner op het kurk overgenomen omdat dat door de dikte niet direct past. Het messing wijkt door de toegenomen diameter enorm af, hier ben ik bovenop de ketel begonnen bij de schoorsteen, stoomdom en veiligheid waarbij ik de gaten met de dremel beetje bij beetje heb vergroot.

    [​IMG]

    Uiteindelijk wordt de ketel bekleed met hout. Om een handvat te hebben voor wat betreft de parallelliteit heb ik met behulp van de laser schilderstape geplakt evenwijdig aan de hartlijn van de ketel. Het leverde een mooi plaatje op.

    [​IMG]

    Een voorproefje

    [​IMG]

    Het beplanken zelf is een kwestie van geduld. Ik ben met de lange einden begonnen en heb later de delen gedaan waar meer detail nodig was zoals de doorvoeren voor water en stoom. Alle maten schuurtonnetjes zijn aan bod gekomen.

    [​IMG]

    Maar je krijgt dan wel een nette aansluiting rondom de doorvoeren. De latjes heb ik trouwens weer opnieuw gemaakt omdat de vorige krom zijn getrokken over tijd in de schuur. Dit keer heb ik red cedar gebruikt wat minder schijnt te werken en wat ook restmateriaal was van de verbouwing.

    [​IMG]

    Uiteindelijk hier ook weer eerst ruw in vorm gebracht, daarna twee losse delen aan elkaar getaped gebruikt als sjabloon.

    [​IMG]

    Na vele kleine porties geduld bij elkaar verzameld te hebben is dit het resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het hout moet nog in de lak en als laatste verdient de ketel nog messing banden en hoeklijnen als afwerking van het hout, dan kunnen we dat deelproject afronden en zullen er nog velen (in vele maten) volgen.

    Toch best wel weer wat gebeurt de afgelopen tijd. Later weer meer!
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2020
    haje74, Dunsz, Jan Walpot en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Beste Crispijn,
    Jammer dat die echt mooie ketel helemaal ingepakt is.

    Maar nu ziet hij er uit als een mooi ingepakt kerstcadeau.
    Dit gaat er mooi uitzien.
    Goed bezig.

    Veel modelbouwplezier in 2019
    Willum
     
    Macrabbit en Zeiler vinden dit leuk.
  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat ziet er goed uit!
    Wat is de reden voor het inpakken van de ketel?
    Is dit voor isolatie?
     
  20. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Bedankt voor de positieve reacties allemaal!

    @willum, gelukkig hebben we de foto's nog! :hammer:

    @ruudxd, Het inpakken is inderdaad voor isolatie. Hoewel dun zullen alle beetjes helpen. Daarbovenop vind ik het er erg mooi uit zien, hout gecombineerd met al die metalen.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina