Bouwverlag Engelse stoomsloep GWYNETH

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Zeiler, 2 nov 2017.

  1. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Goed idee, volgende keer maar wat meer werk van maken!
     
  2. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Afgelopen week de laatste zaken opnieuw nagelopen om 100% zeker te zijn van de soldeer volgorde. Uiteindelijk nog wat kleine wijzigingen in het plan aangebracht en vandaag eindelijk tijd en mooi weer om buiten het achterste natte front te solderen. Ik heb het al eerder gezegd na het solderen van de binnenste fronten in de cilinder maar man, wat een energie gaat daar in zitten. Uiteindelijk heb ik met mijn 50mm 86kW Sievert brander de boel dusdanig op kunnen warmen dat de flux begon te lopen, het zilver wilde nog nét niet. Dat was het moment om de (leen) propaan/zuurstof brander er bij te pakken en het vloeide direct. Een prima indicatie dat alles op dat moment al goed warm was gestookt. Nu volgen enkele foto's.

    Alles klaar gezet, de ketel een beetje ingepakt in kalkzandsteen stenen om het ergste warmte verlies tegen te gaan.
    [​IMG]

    Alles staat dik in de flux, de bestaande soldering van het front in de ketelbuis heb ik ook voor de zekerheid maar in de flux gezet.
    [​IMG]

    Alles heet stoken, de kleur aan de binnenzijde van de ketelbuis geeft aan dat er weinig zuurstof aanwezig is/is geweest en dat er voldoende flux aanwezig is. Het is wel opletten met de vlam in de holte. Dat zal straks bij de andere zijde nog vervelender zijn, daar ligt het front nog iets dieper.

    Even geen grappen nu! :bye: De hals van mijn brander is vrij lang maar dat was erg prettig voor mijn vriendin toen ze de Sievert brander over nam ik met propaan/zuurstof aan de slag ging (daar zijn geen foto's van -er waren op dat moment geen handen genoeg).
    [​IMG]

    Het resultaat na het bakken. Het ziet er nu alweer anders uit dan toen het nog heet was - het zal duidelijk worden als alle flux er af is.
    [​IMG]

    Het plankje aan de onderzijde stond in de brand na het solderen terwijl de brander alleen maar op de bovenste 5 cm gestaan heeft. Ik heb het moeten blussen met een beetje water. Alles is hier zwart uitgeslagen en ziet er nogal heftig uit. Buiten het brandje is alles aan de lucht afgekoeld.
    [​IMG]

    Een nippel aan de zijkant van de ketel heb ik uiteindelijk niet gesoldeerd (die kleine koperdraadjes uit de zijkant van de ketel uit de eerste foto's), dat komt later apart met de propaan/zuurstof brander in een horizontale opstelling. Het was te optimistisch van me om te denken dat ik dat direct mee kon nemen.

    Nu ligt alles in het zuur om zich te ontdoen van de flux en zwarte uitslag. Morgenochtend eens kijken hoe het er bij staat, het gaat nu al richting biggetjes roze.. Hopelijk dit weekend de andere zijde van de ketel solderen. ik ga er van uit dat de bronzen aansluitingen op de tank nog niet lukken dit weekend gezien de tijd dat alles in het zuurbad moet liggen, het is niet erg agressief en het duurt daarom lang om alle zwarte- en fluxrotzooi op te lossen.
    Al met al ben ik enorm blij met de resultaten van vandaag:bier:. Enkele bevindingen:
    • Geduld is een schone zaak. Stoken stoken stoken is het devies. Met zoveel massa en het enorm thermisch geleidende koper ben je vrij lang bezig om op de juiste temperatuur te komen en alles wordt heet - niet alleen het deel waar je de brander op zet zoals bij lassen.
    • Je hebt een aantal fases van de flux. Eerst is het vloeibaar (ik werk met een pasta uit een potje), dan wordt het een dikke witte 'kalkachtige' rommel (als het vocht er uit verdampt) en dan heel lang geen verandering. Je hebt te neiging om te denken dat het helemaal niet goed gaat. Zet dan door en blijf stoken - de flux (witte poeder) gaat bij hogere temperaturen vanzelf weer vloeibaar worden;
    • De soldeer ringen werken gigantisch goed, dit is de enige manier om nette consistente solderingen te kunnen maken over alle vlampijpen;
    • Soldeer toevoegen met de hand vind ik vrij lastig, handschoenen hebben weinig grip op het soldeer staafje en zonder is het vrij heet om goed te kunnen sturen. Even tippen en je hebt zilver op de plek waar het niet nodig is;
    • Blijf sturen naar waar het zilver naar toe moet door de warmte te sturen - daar waar je opwarmt loopt het zilver naar toe;
    • Met tweede paar handen is zo'n klus echt prima uit te voeren - in je eentje zal het een flinke uitdaging zijn.
    Hopelijk later meer positief nieuws! Fijn weekend allemaal!
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2020
    strutter, Bert V, MikeMohawk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Uit
    www.modelbouwforum.nl/threads/those-magnificent-man-in-their-flying-machines.227565/page-47#post-3865550
    [​IMG]

    @willum
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2018
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Fijn dat het hardsolderen allemaal zonder problemen verlopen is.
    Wat je schrijft een paar handige extra handen en zelf een hardsoldeersetje kunnen lenen dat is een groot voordeel.
    Aardige beschrijving van het soldeerverloop, top. Gebruik van fluxpasta heeft zo z'n voordelen.
    Ik ben echt nieuwsgierig hoe de soldering er uitziet als de ketel gebeitst is.

    Succes met de volgende stap, zeker weten dat die ook lukt.
    Goed bezig.

    Vraag;
    Geef je ook hardsoldeercursussen?

    Veel plezier
    Willum
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Jij weet hoe het moet.

    Gefeliciteerd met het behaalde resultaat.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  7. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    @willum, @Baggeraar hartelijk dank voor de felicitaties. Na een nacht in het zuur gelegen te hebben heb ik alles goed afgespoeld onder de kraan en heeft de ketel even op de verwarming liggen drogen. Zojuist met het laag staande zonnetje wat foto's kunnen maken in de tuin. Hierbij de foto's van het tussentijde resultaat.

    Helaas zit er wat te veel zilver aan de bovenzijde van het front, maar dat is puur een esthetisch iets. Er zit in ieder geval genoeg op om te vertrouwen te hebben dat de ketel dicht is.
    [​IMG]

    Een detail van de doorstulping van de vuurgang.
    [​IMG]

    Een detail van de 'fillets' aan de buitenzijde.
    [​IMG]

    En ik heb gelukkig ook nog een foto kunnen maken van de binnenzijde. Het is allemaal netjes doorgevloeid. Door het onderste peilglasgat in het voorste front kan ik ook zien dat er voldoende zilver gevloeid is rond de vuurgang doorstulping. Het is helaas onmogelijk hier een foto van te maken.
    [​IMG]

    Morgen als alles goed gaat de voorzijde solderen. Deze is wat lastiger ivm de diepte waar het front ligt en de extra bussen die gesoldeerd moeten worden voor het peilglas en de manometer. Al met al geeft dit resultaat een hoop vertrouwen en kijk ik er naar uit!
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2020
    Potter, Jan Walpot, kaapstander en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Schoon, dat ziet er toch weer netjes uit.
    Als of het zilver niets kost, nergens zit te weinig, mooi aangevloeid, goed doorgevloeid en mooi vol aan de achterkant.
    Dat krijg je met paard en kar zelf niet meer losgetrokken. Goeide soldering.
    Het overtollig gevloeide zilver is trouwens een mooie beschermlaag voor het koper.

    En zie je dat de vraag nog voor het beitsen terecht was, "geef je ook cursussen".
    Goed bezig.
    Succes en veel plezier bij de volgende soldering.
    Groet,
    Willum
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    @willum, Ik ben absoluut geen expert, volgens mij heb je een stuk meer ervaring bijvoorbeeld en ik ben blij dat ik op het forum nog wel eens wat tips lees en bijgestuurd wordt in dit draadje. Als er mensen ooit meer informatie buiten deze berichten op het forum willen hebben dan kan er altijd een berichtje gestuurd worden - ik leer zelf een hoop van wat andere mensen posten en daarom plaats ik zelf ook een hoop. Ik kan alleen niet goed inschatten wanneer ik genoeg uitgelegd en voldoende gedeeld heb.

    Vandaag in de tuin weer heerlijk kunnen stoken met een vriend die langskwam om te helpen. De brander die ik de vorige keer heb gebruikt werkte niet fijn, waar @Baggeraar al eerder op wees is het solderen van zo'n verdiept vlak erg lastig, de vlam 'ketst' terug en dan slaat de brander uit. Na een aantal keer heb ik mijn nog grotere branderkop, voor een dakbrander (114kW!), gepakt. Hier komt nog meer hitte van af en het voordeel is dat deze door de verwaaide vlam niet terugslaat. Ondanks de extra hitte is de propaan/zuurstof brander wel weer even in actie gekomen. Korte impressie:



    En vastgelegd op de gevoelige plaat
    [​IMG]

    En het resultaat tot nu toe, de ketel ligt nu weer lekker in bad om er straks weer 'biggetjes-roze' schoon uit te komen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2020
    Jan Walpot, MikeMohawk en Bert V vinden dit leuk.
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Crispijn,

    Nou, dat ziet er weer erg mooi uit.
    Prachtig resultaat. Je zal zien als alles schoongebeitst is dat ook deze kant goed en netjes in elkaar zit.
    Geweldig.
    Leuke berichtgeving, informatief, goede handleiding voor hen die een ketel willen gaan maken.
    De drempelvrees die mogelijk bij beginners aanwezig zal zijn is hiermee verkleind denk ik.

    De wind die speelt natuurlijk een grote rol bij het verwarmen van je soldering.
    Bij geen of weinig wind zal je kleinere brander voldoende zijn. Waait het dan is een grotere brander natuurlijk een voordeel, je kunt meer afstand nemen tot je werkstuk, hij heeft een krachtigere vlam (hij blaast meer door grotere gasdruk), je vlam zal moeilijk uitwaaien. Maar goed dat je een heel scale aan branders hebt.
    Blijf dit soort werk buiten doen of onder een echt grote afzuiging binnen.

    En nu weer fluitend verder natuurlijk.

    Goed bezig.
    Groet,
    Willum
     
    kaapstander en Zeiler vinden dit leuk.
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Geweldig
    Ajetoo..........
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Geweldig
    Ajetoo..........

    Buurman & buurman?
    Geweldig......

    Willum
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  13. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Afgelopen tijd diverse kleine zaken kunnen doen maar de verbouwing aan ons huis vraagt ook de nodige tijd moet ik bekennen. De stucadoor komt binnenkort langs en dat betekend meters maken in de afwerking.

    De vandiktebank is gerepareerd en ik heb een nette bos latjes liggen van 10x2mm zodat ik straks na isoleren met kruk kan gaan beplanken. Ook heb ik de bus voor de stoomdom gesoldeerd en kan ik de ketel op druk gaan testen of afpersen. Foto's volgen als ik weer over een camera beschik. Ik zoek nog wel geschikte pakking om de dichting bus-stoomdom lekdicht te krijgen.
    Heeft iemand suggesties voor pakkingmateriaal dat bestand is tegen water, 200+ graden en dat vrij precies te verwerken is? Niet te dun lijkt me het prettigst.

    Voordat de laatste zaken gesoldeerd kunnen worden moet ik nog een aantal zaken testen.

    - Kan de condensleiding tussen de bus voor de manometer en het peilglas friemelen incl messing adapter die door de ketelwand gaat?
    - Ga ik van te voren de gaten voor het scharnier van de deur aan de achterzijde boren in het buitenste ketelfront of doe ik dat als ik alles gesoldeerd heb?
    - Krijg ik de stoomdroger met de messing adapters netjes door het achterste ketelfront?

    Genoeg uit te vogelen dus, volgende keer de foto's!
     
    Finn.s vindt dit leuk.
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Platte pakking zoals hier?
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  15. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Precies dat!

    Edit: heb je een spec en leverancier voor me @Baggeraar?
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2018
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Helaas niet.
    Het is gemaakt van oude zeekaart (dik papier) omwikkeld met standaard gastape PTFE.
     
  17. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Stoompakking:
    Ik heb nog plaat liggen Chieftain bs 7531 grade x is 3 mm dik.
    Het plaatje zal 40x40 cm zijn.
    Heb je er iets aan, ben je er mee geholpen?

    Hoor wel
    Willum
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zou ik op deze schaal niet gebruiken: veel te dik.
    Mocht je het willen, heb ik ook nog wel (centi)meters plaat 2 mm dik.
    Garlock blue-gard 3000
     
  19. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Dag willum en Harm, dat is ontzettend attent, hartelijk dank! Ik ga binnenkort even passen wat goed smoelt en waar ik de boel dicht mee ga krijgen, het moet geen hamburger effect worden :rofl: kom ik op terug!!
     
  20. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    De twee aangeboden pakkingen stapelen?

    Groet,
    Wiilum
     

Deel Deze Pagina