Bouwverslag EON 600

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Arthur Costerus, 26 apr 2012.

  1. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Na een korte maar heftige zoektocht naar een mooie electro-zwever (zie ook Dit draadje) heb ik besloten een EON 600 te gaan bouwen.

    Mijn wensen waren:

    • Een mooie zwever om te leren zweven.
    • Omdat ik het nog moet leren moest het budget ongeveer €200,- zijn.
    • Deelbare vleugel ivm transport.
    • Spanwijdte tot 3 meter
    • Voornamelijk een thermiek zwever, maar een schaap met vijf poten kan geen kwaad
    • aandrijving op een 3cell 2200mah lipo (die heb ik plenty liggen ivm 450 heli)
    • Als het kan een kit-houtbouw kist (omdat bouwen zo leuk is)
    Zo kwam ik in eerste instantie bij Höllein.de en dan de Climaxx of de Last Down. Geen zelfbouw, maar wel erg mooi en toch iets te duur.

    Een clubgenoot heeft ooit de EON 600 zelf gebouwd, maar al die spantjes snijden daar heb ik niet zoveel geduld voor. Een andere clubgenoot wees mij op deze link http://www.drei-f.de/Kessler.htm waar een frees kitje te koop is. Deze heb ik dus besteld!

    Hierbij het bouwverslag van mijn EON 600.
     
  2. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Vorige week is mijn pakketje aangekomen! Daar waar ik een grote doos verwacht had, kwam er een grote rol karton![​IMG]

    Vol verwachting klopt mijn hart, dus snel uitgerold en verder uitgerold, en opengevouwen, en nog verder uitgerold, om ergens in het midden een keurig, maar klein stapeltje romp-hout, setje vleugelribben en een zakje spantjes aan te treffen.
    [​IMG]

    Tevens zitten er drie tekeningen in het pakketje en de volledige beschrijving uit de FMT (zwart/wit kopieën), dit alles natuurlijk in mijn meest favoriete taal,...Duits!
    [​IMG]

    Één avond de hele avond gebogen over de tekening gezeten om te kijken wat er moet gaan gebeuren. Ik moest nog wat houtjes en carbon kopen en dan kan ik aan de slag.

    Eerste indruk van het freeskitje is dat het er erg goed uit ziet. Bijna geen splinters/rafels of andere slordigheden.
    [​IMG]

    Het wordt een hele klus, maar ik heb er zin in!
     
  3. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Als stap 1 het bestellen van de kist is, dan is stap twee het bestellen van de onderdelen die er op moeten.
    Op de clubavond van MV-Europoort weer veel advies gehad en nu hoop ik dat ik dit advies goed heb geïnterpreteerd. Hierna gaat de zgn "Teunis-factor" er overheen (=ik ben niet eigenwijs, ik doe gewoon wat mij zelf beter lijkt!).

    De Eon 600 van Bert vliegt met een 1100KV, 250Watt motor en een 10x6 klapprop.
    Ik heb gekozen voor iets minder toeren en ga er een Hyperion 2213 - 22, wat een 862KV motor is met 240Watt. Vermoedelijk komt er iets van een 12x6 klapprop op, maar de toekomst moet uitwijzen of de motor dit goed kan hebben (volgens de fabrikant in ieder geval wel)
    [​IMG]
    Voor de twee servo's van hoogteroer en richtingsroer heb ik gekozen voor Hitec HS-82MG servo's. Deze wegen 19 gram en hebben 2,8kg torque. Lijkt mij meer dan voldoende. Ik voor deze gekozen omdat metal-gear servo's mij zijn aanbevolen. De eerstvolgende (mindere) servo (HS-81) heeft geen metal gear en is bij benadering even zwaar en bijna net zo duur.
    Naast hoogte- en richtingsroer komen er nog remkleppen op welke ik van van Clubgenoot Cees heb gekregen (waarvoor dank!). De aansturing van de kleppen komt in de vleugel en dat betekent dus nog twee servo's er bij. Ik heb hier voor twee lichtere servo's gekozen. Dit wordt de Hitec HS-55. Iets minder dan 8 gram en iets meer dan een kilo kracht.

    De boodschappenlijst:
    1 x SPINNER E-FLUG 40MM ROT AERONAUT
    1 x ALU-MITTELSTÜCK 47MM AERONAUT
    2 x HS-82MG UNI SERVO HITEC "LOSE"
    2 x HS-55 SUB-MINI-SERVO UNI HITEC "LOSE"
    1 x BOWDENZUG SULLIVAN GOLD 2STK. 0,9M
    1 x KUGELGELENK MINI M2/M1,6 6STK. KURZ MP-J
    1 x POLY-SCHARNIERE 25/20MM 12STK.
    1 x SEKUNDENKLEBER SPEZIAL BALSA 20G MBL
    1 x SEKUNDENKLEBER DICKFLÜSSIG 20G MBL
    1 x ROHRBIEGER 3MM DU-BRO
    1 x ZS-2213-22 862/KV BL MOTOR HYPERION
    1 x CAM-CARBON ERSATZBLÄTTER 12,5/6 AERONAUT
    1 x CAM-CARBON ERSATZBLÄTTER 11/7 AERONAUT

    Gewichten:
    Vliegtuig (EON 600): 600,0 gram (schatting nav. EON 60 op RC-Network.de WIKI)
    Motor: 60,0 gram
    Servo's besturing 2x18,7= 37,4 gram
    Servo's remkleppen 2x7,94= 15,9 gram
    Regelaar (tunigy plush 40A) 30,0 gram
    Ontvanger OrangeRx 8ch 9,7 gram
    Lipo (2200mah, 3S1P) 173,0 gram
    Sullivan kabels 50,0 gram (?)
    Diverse andere meuk (10%) 97,6 gram

    Totaal: 1073,6 gram

    Het zal mij benieuwen waar ik echt op uit ga komen...
     
  4. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
  5. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Na het inzagen van de lijsten heb ik alle spantjes mooi pas gemaakt, de beplanking tegen de hoofdligger aan gelijmd en de spanten ingelijmd. Hierna de verticale delen van de hoofdligger op maat gesneden. Hierbij uiteraard goed opgelet dat de houtnerf verticaal is.

    [​IMG]
    Hoofdligger by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

    Vervolgens heb ik de tweede deel van de hoofdligger er op gelijmd en alles goed verzwaard voor een goede hechting.

    [​IMG]
    Verlijmen hoofdligger by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

    Ook ben ik gestart met het nadenken over hoe de remkleppen ingebouwd moeten worden. Hier heb ik al een aardig idee over, maar dan moet eerst het vleugeldeel wat verder of zijn om dat uit te werken.
     
  6. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Lol, we moeten toch eens een verkiezing houden..
    Kijken wie de meeste T factor heeft :D

    Hij wordt mooi Arthur..
     
  8. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    Ben zelf vorig jaar ook begonnen met het bouwen van een EON600, ga dat één dezer dagen weer verder oppakken, ben al een behoorlijk eind op weg, alleen door andere prioriteiten een tijdje niks aan gebeurd.

    Voor mij kwam de volgende tip wat laat, ik moet een stukje vleugel nog even weer openmaken, maar kijk even naar dit bericht.

    Succes met bouwen!
     
  9. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ik neem aan dat je bedoelt dat er een schotje tussen de bovenste en onderste ligger moet komen?
    Ten eerste wil ik m zo licht mogelijk bouwen en pas ik dus balsa toe waar het ontwerp zegt dat balsa gebruikt kan worden. Dit is dus bij alle verticale verbinding tussen boven en onderligger.
    Tussen de eerste drie ribben (8, 9 en 5) komt mijn carbon staaf. Net naast de ligger komt het bewuste Balsa plankje (wat jij van triplex zou willen maken). De beschrijving geeft aan dat dit plankje enkel ter insluiting van de carbonstaaf is. Als je goed kijkt naar de contructie dan zie je ook dat het verticale balsa plankje op een stukje balsa beplanking staat en dat krachtafdrachten dus erg moeilijk gaan. De krachten zullen alleen door de hoofdligger worden gedragen. Mijn idee is om de ruimte in de ligger, boven en onder het carbon met hard balsa op te vullen en goed te verlijmen zodat de krachten in de ligger kunnen worden overgedragen.
     
  10. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    I'm just the messenger...
    Het gaat om "het in lengte richting verschuiven van de latjes voorkomt."
    Inderdaad, de bouwbeschrijving heeft het hier gewoon over balsa.

    Ik ga het denk in ieder geval nog aanpassen, vanwege de opmerking "Je vleugel wordt er veel sterker van."
     
  11. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ik ben ook niet boos!;)

    Precies! Zoveel mensen, zoveel Meningen.

    Overigens had ik je bouwdraadje al gespot, maar dacht dat ie dood gebloed was. Hoop dat je snel weer verder gaat, dan kunnen we nog wat van elkaar opsteken.

    Is de tweede deel van de vleugel (de "ohren") nog lastig, of is dit "van het zelfde laken een pak"? Met name de mooie aansluiting in de 13graden hoek lijkt me een beetje tricky.

    Groet,
    Arthur.
     
  12. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    Daar was ik ook niet vanuit gegaan, ik bedoelde meer te zeggen dat ik er zelf niet zoveel verstand van heb.:D
    Ik vond dat beter te doen dan de twee vleugelhelften zelf in de juiste hoek te krijgen met een goede aansluiting, omdat je voor die twee vleugelhelften de gaten exact op de juiste plek moet hebben in de ribben. Voor de ohren heb je het mooie stukje triplex wat voor de juiste hoek zorgt. De ribben lijmen met de bijbehorende malletjes, en daarmee kwam e.e.a. eigenlijk min of meer vanzelf goed.
     
  13. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Haha,... dan kunnen we elkaar een hand geven...
     
  14. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    De remklep wil ik verzonken in de ribben wegwerken. Hiervoor heb ik uitstparingen gemaakt in de ribben een een soort kistje van gemaakt.
    [​IMG]
    Versterkingskistje remklep by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

    Na wat gepuzzel ook de servo verzonken in een rib. Dit wilde ik eigenlijk liever niet omdat er heel veel hout uit de rib wordt weggehaald. Om dit op te vangen heb ik de rib verstevigd met 10mm balsablokje. Zie hier (enorme ruk-kwaliteit van de Flickr video, maar het is niet anders...)
    Werkende remklep | Flickr - Photo Sharing!
     
  15. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Weer een dagje klussen en het grootste gedeelte van de tweede helft van de rechter vleugel is klaar.
    [​IMG]
    Tweede vleugeldeel by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

    Alleen nog de beplanking op de bovenkant van de neus en dan op een of andere manier de twee delen aan elkaar plakken.
     
  16. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Vandaag de twee vleugelhelften aan elkaar geplakt. Had een klein klusje moeten zijn, maar heb de hele avond staan schuren. Eigenlijk ben ik nog steeds niet tevreden. Misschien dat ik toch geen doorzichtige folie moet gaan gebruiken, want ik vind het niet echt mooi... Maar eens een nachtje over slapen.

    Vleugel:
    [​IMG]
    SB Vleugel by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

    "Voeg" (moet nog e.e.a. aan geschuurd worden om wat uitstekende delen weg te werken...)
    [​IMG]
    Voeg vleugeldelen by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

    Ook de bouw van de tweede vleugel is reeds begonnen...
    [​IMG]
    Buitenste vleugeldeel BB by PlaatjesMakers Inc., on Flickr
     
  17. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    Zo, dat gaat hard!

    Ik moet toch ook echt weer verder gaan, de vleugels heb ik klaar, en de romp deels, maar zo snel jij gaat dan haal je mij zeker in.

    Ik heb mijn "voeg" ook nog even op de foto gezet, zie onderstaande.

    [​IMG]

    Niet helemaal goed zichtbaar zie ik nu, maar wel een klein verschilletje met die van jou, ik heb de achterlijsten aan elkaar vast zitten, waar bij jouw de ribben er nog tussen lijken te zitten. Ik ben zelf niet echt ontevreden over deze "voeg", ga hem gewoon met doorzichtige folie bekleden.
     
  18. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Dank voor je foto! Zoals die van jouw is, zo had ie moeten zijn, maar omdat er 1 rib krom was ingelijmd heb ik dat eerst geprobeerd weg te schuren, maar omdat ik een beetje lomp ben heb ik het ribbetje in drieën gebroken. Dit heb ik vervangen door een dikkere rib om zo de kier op te vullen. Na veel schuren was dit het resultaat. De tweede vleugelhelft wordt vast beter!
     
  19. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Vanavond even aan het laatste vleugeldeel geklust en wat foto's gemaakt van de alu bus waar de vleugelverbinder in gaat.

    Blokjes die precies tussen de ribben passen, doorgesneden onder de hoek dat de buis er door moet. Vervolgens uitgehold met een rattestaart:
    [​IMG]
    Kistje vleugel verbinder by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

    Buisje er in:
    [​IMG]
    Vleugelverbinder buis by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

    Bovenste deel er op:
    [​IMG]
    Kistje vleugelverbinder dicht by PlaatjesMakers Inc., on Flickr

    Alles goed vast lijmen en dan de boven ligger er op.
     
  20. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina