Bouwverslag EON 600

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Arthur Costerus, 26 apr 2012.

  1. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Prop adapter

    Ik denk dat ik het daar mee eens ga zijn. In mijn relatieve onervarenheid wist ik niet dat er ook verschillende prop adapters waren.

    Er zijn ook best wat variabelen die je in het oog moet houden als je gaat bestellen:

    • Uitgaande as diameter (3mm in mijn geval)
    • Diameter van de Alu spacer (8mm in mijn geval)
    • Diameter van de spinner (8mm in mijn geval)
    De prop adapter die bij mijn motor zat is er een van het type 3mm (motoras) naar 5mm (uitgaande as), geloof ik... en dus rammelt het een beetje...
     
  2. fireforx309

    fireforx309 Guest

    knap toestel geworden! de thermiekbellen zijn volop in de groei... enjoy flying!
     
  3. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon

    Haha! Dank!. Ik ben er best een beetje trots op, omdat dit pas mijn tweede toestel is dat ik bouw! Heb afgelopen dagen geen zon gezien, want de EON moest af... Ik ruik de thermiek bellen!
     
  4. fireforx309

    fireforx309 Guest

    zeker dat je geen gasvorming ruikt? ;)

    2e toestel of niet, men is zelfs trots op het 62e toestel dat men zelf bouwt... met je eigen werk vliegen geeft altijd 300% meer voldoening... je zal het wel merken zodra hij de eerste bel aangeeft, je de knuppel omgooit, en hoogte wint...

    en rood is goed zichtbaar... dus 300 meter wordt een eitje! ;)
     
  5. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Maiden EON 600


    Vanavond de eerste drie vluchten gedaan met mijn EON 600 zwever. Cees en Bert weer bedankt voor de assistentie!

    De eerste vlucht was een "probeer" vlucht. Niet te veel hoogte en een beetje testen met de remkleppen (als ik nog weet achter welke schakelaar ik ze verstopt heb...). Ook bleef de prop draaien, dus dat moest daarna nog gerepareerd worden...

    Hier de Log van de SkyAssistent Vario.
    Kleine uitleg:
    De groene lijn is de Hoogte
    De gele lijn is de spanning op de ontvanger
    De blauwe lijn is temperatuur onder de ESC
    De rood/turquoise lijn is de daal/stijgsnelheid.
    Tussen de verticale gele stippellijn kan het programma uitrekenen wat de gemiddelde daal of stijgsnelheid is.

    Vlucht 1


    [​IMG]
    Hier is de gemiddelde daalsnelheid -0,63m/s met mee draaiende propellor

    Vlucht 2


    [​IMG]
    Hier is de gemiddelde daalsnelheid 0,55m/s met een stilstaande prop.

    Vlucht 3


    [​IMG]
    Hier is de daalsnelheid 0,48 m/s. Of dit mijn eigen "Leercurve" is of dat dit met andere factoren te maken heeft weet ik niet.

    Dat ik het erg leuk vind, dat weet ik wel!

    Hier nog een filmpje van vlucht 1 en 2

    Het filmpje van medepiloot Peter van der Meer
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Gefeliciteerd met je maiden!!! Je hebt er een mooie kist bij.
    Vliegt lekker rustig he (ook met die pokke herrie van je vario :D)

    Lyckele
     
  7. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Dank je. Ik vond het geweldige kist om te bouwen! Mooie constructie voor de vleugelribben (de ingezaagde lijsten) en een simpele romp, al was het monteren van de motor eigenlijk het meeste gepiel.
    Ongelofelijk hoe rustig hij is, met het neusje in de wind kan die bewegingloos op één plekje blijven hangen (allen de vario verraad dat hij iets daalt)

    Ik begrijp dat je geen fan bent van de vario?;)
    Ik ben een fan van elektronische hulpmiddelen en dit is voor mij een hele leuke Gadget. Voornamelijk door de log functie, maar ook de vario geluiden helpen mij met het leren vliegen op grotere hoogten.

    Groet,
    Arthur
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Vario is indd niet mijn ding. Het is een prachtig hulpmiddel maar ik kan niet tegen dat gepiep ;) Ik gebruik een ram3 hoogte meter. volstaat prima voor mij.

    Verder is het een gemoedelijke zwever (heb er zelf ook een aantal bebouwd, nu nog 1 in bezit)

    Lyckele
     
  9. birdiebnl

    birdiebnl

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hellendoorn
    Mooi geworden hoor, en vliegt ook goed zo te zien!

    Moet toch ook echt weer verder gaan met die van mij, deze beelden helpen mij daarbij :)
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het lijkt mij een combinatie van een uitstekend vliegtuig en iemand die met veel gevoel vliegt :)
    Als je dit leuk vind kan ik je echt aanraden eens een potje F5J te komen doen. Daar tref je allemaal mensen die dit een uitdaging vinden. Alleen moet je het dan zonder vario doen :)

    Gefeliciteerd en tot over 2 weken week in Wichmond :cool:
     
  11. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Plat weer

    Vanavond was een mooie avond om de EON600 verder af te stellen. De logs van de SkyAssistent van de vorige keer lieten in de daal- en stijgsnelheid een golfbeweging zien, wat er op duid dat het zwaartepunt nog verder naar achter mag (zie ook de plaatjes van de vorige logs).

    Vanavond twee lange vluchten gemaakt waar bij ik bij de laatste vlucht het CG op exact de locatie heb gelegd waar die volgens tekening zou moeten liggen. In de eerste vlucht de kist goed getrimd zodat de daalsnelheid minimaal was (lang leve de SkyAssistent!).
    [​IMG]

    Goed is te zien dat de golfbeweging veel minder is dan de vorige keer (de turquoise-rode lijn) dus een rustigere vlucht. Ook is de gemiddelde daalsnelheid nog 0.49 m/s is (vorige keer was dit 0,48 m/s).
    Leuk om zo een analyse te maken door de logs te bekijken. De vluchten waren super rustig omdat het erg "plat" weer was. Geen wind en geen thermiek.

    Tevens heb ik hoogteroer bij gemixt zodat ik niet veel up meer hoef te geven als ik de "ankers" uitgooi.
     
  12. Nico van den B

    Nico van den B

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Loosdrecht
    Ik heb het bouwverslag met interesse gelezen en benieuwd naar jouw carbon vleugel verbinder. Ik heb er een holle carbon buis van 6 mm voor gebruikt en ik schijn niet de enige te zijn die dit heeft gedaan. Het staat niet echt duidelijk op tekening aangegeven of vermeld, maar men zal waarschijnlijk een massieve carbon staaf bedoeld hebben. Een holle buis breekt uiteindelijk. Ook in mijn geval, na diverse vluchten brak de buis. Ik heb inmiddels de holle carbonbuis vervangen door verenstaal van 6 mm.
     
  13. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ik heb inderdaad een massieve buis er in, al moet ik wel zeggen dat ik het ingewikkelder heb gemaakt dan nodig, nl een holle buis van 6X4mm en een massieve buis van 4mm hierin verlijmd, dit omdat ik geen massieve 6mm staaf kon vinden.

    Ik ben benieuwd hoe je Eon er uit ziet! foto' s?

    grt
    Arthur
     
  14. Nico van den B

    Nico van den B

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Loosdrecht
    EON met holle vleugelverbinder

    Ik heb de brokken (hoofdzakelijk de romp) aan elkaar gelijmd en heb nog diverse vluchten gemaakt maar uiteindelijk bleek de reparatie niet afdoende. Ik ben nu bezig met een geheel nieuwe en wat sterkere romp.

    PS: de foto's laten nog even op zich wachten.
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Op de website van Carbon Vertrieb, http://www.carbon-vertrieb.com/cms/upload/pdf/14_pdf_preise.pdf, staat een lijstje met wat de verschillende staven aan model gewicht en spanwijdte kunnen hebben.
    Deze waarden gelden voor hun staven die in ieder geval goed sterk zijn en weinig last van splijten hebben door goede hars.
    Ook zijn deze waarden gebaseerd op snelle zwevers en electrozwevers.
    Voor pultrusie staven met vinyl-ester hars moet je wat minder belastbaarheid aanhouden, bij langzamere zwevers een hogere.

    Ik heb al langer geleden een Excel sheet gemaakt met deze uigangspunten maar uitgebreid met waarden voor langzamere zwevers. Hierbij een afbeelding.

    [​IMG]

    Via deze link kan je de sheet downloaden om zelf te spelen met de waarden.
    https://dl.dropbox.com/u/16275152/Carbon-staaf-berekening.xls

    Holle buizen zijn te berekenen, als ze zich goed zouden gedragen.
    Maar zeker de pultrusie buizen (met alleen vezels in lengterichting) zullen het snel begeven wanneer de belasting niet zuiver in die lengterichting is. Op buiging zal de buis snel dubbel klappen omdat het dwarsverband ontbreekt, maar mede omdat meestal vinyl-ester hars gebruikt wordt en deze minder goed de carbon matrix bijeen houdt dan epoxy. Een ingelijmde houten pen in die delen waar de krachtinleiding is zal de holle buis voor dit doel al flink versterken.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. FX

    FX

    Lid geworden:
    27 jul 2004
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Voorschoten
    Heren
    Zelf ga ik nu beginnen aan de bouw van de EON. En fijn dat dit bouwverslag netjes op het forum blijft. Dank aan iTuur natuurlijk. Zelf heb ik verenstaal van 4 mm genomen dat in een messing bus glijdt dat ook weer een mm wanddikte heeft. Ga er sowieso niet wild mee vliegen. Maar ondanks dat, denk ik dat dit voldoende is. Maar wie ben ik.;). Naast de freesset van 85 euro moet nog een flink pakket hout worden aangeschaft, en accessoires. Nu zag ik bij RB# k#ts weer een mooie zwever die voor dat geld weer een complete kit levert. Maar er komen meer winters dus ook meer projecten.
    Zo, nu maar eens beginnen aan dit stukje nostalgie
     
  17. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Super leuk dat er weer een eon bij gaat komen! Ga je ook een bouwverslagje maken?
    Overigens, is dat verenstaal niet een beetje zwaaf voor een zwever?

    groeten,
    Arthur
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Een massieve staaf van 6 mm is lichter dan een stalen staaf van 4 mm en daaromheen messing.
    Het soortelijk gewicht van staal is 'slechts' 7.86 en dat van messing 8.4.
    De simpele oplossing is dus beter, scheelt op 30 cm wel 3 gram, ook niet over zeuren dus.
     
  19. FX

    FX

    Lid geworden:
    27 jul 2004
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Voorschoten
    Heren
    Om heel eerlijk te zijn kijk ik zelfs niet op een onsie meer of minder op het totaal gewicht van een EON. Doe er geen wedstrijden mee en met een beetje gas op de plank zit ik met die motorzwever weer mooi op hoogte. Hij wordt gebouwd voor vliegen in Luxemburg en dan pak ik gewoon wat hellingwind mee als het ff kan. De ribben waar de messing buis in komt maak ik van 1,5 mm multiplex. Dus pak hier en daar wel wat grammetjes mee. Het motorblok dat er in komt te liggen durf ik al eigenlijk niet meer te vermelden. :)

    De EON is uit de tijd van de speed 600 met NiCads.
    Gewicht speed 600: ca. 195-235g
    Dan zat er volgens mij nog een vertragingsbak op :)
    En Nicads zijn ook niet al te licht natuurlijk.

    Ik hou er wel van om met een beetje zwaardere bak door de lucht te suizen.
    Volgens specificaties 1.200 tot 1.400 gram. Ben benieuwd waar ik op uit kom.
    Ik hou jullie tzt op de hoogte.

    Grt, FX
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  20. FX

    FX

    Lid geworden:
    27 jul 2004
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Voorschoten
    Arthur zit op 923 gram.
    Heel netjes gedaan dus!
    Grt, FX
     

Deel Deze Pagina