Bouwverslag Extra 1500mm span.

Hoi,

zoals al in een ander topic te lezen, ben ik van plan een Extra te bouwen. En ik ben maar begonnen. Even wat achtergrond info; de tekening staat hier, op de site van profilli. Leuk programma, overigens. Ik heb de tekening niet aangepast, maar in A3tjes opgedeeld voor de kleinere onderdelen. Uiteindelijk maar 2 A0 vellen op kantoor hoeven plotten, de rest kan op 5 A3tjes.

Met een beetje creativiteit kwam ik op het volgende ontwerp van de kist:

Extra.jpg

De stickers laat ik snijden bij Johan Plotterwelt, de rest wordt gefolied. Maar dat komt pas later!

In het eerdere topic over de constructie meldde zich Wout R, die deze kist al eens op schitterende wijze heeft gebouwd, samen met een collega vlieger. Mooi plaatje van dat duo:

extramediumzj3.jpg

Nou, en dan wordt het tijd om maar eens te gaan hakken en zagen. Eerst alle spanten en liggers van de vleugel uitgeknipt, en met spuitlijm op de plankjes geplakt. De middelste spant, de twee buitenste en de hoofdligger zijn uit 3mm balsa triplex, de rest van de spanten zijn van 2mm balsa.

De eerste spanten:
Extra%20001.jpg

En nog een paar:
Extra%20002.jpg

En de middelste en de middenversteviging erop:
Extra%20003.jpg

En de neuslijst (6mm balsa, met tripper van plankje gesneden):
Extra%20004.jpg

De vleugel ligt nu op z'n kop. De bovenkant is dus recht, maar doordat de vleugel naar de tippen toe dunner wordt, heb je dus een kleine V-stelling. Zoals je ziet heeft de vleugel nu nog geen rolroeren, alle spanten lopen door. Maar dat komt nog, daar is een truuk voor.

Ik denk dat er 4 Dymond D 300 MG's in komen, die trekken 5 kg op 4,8 volt, en ik heb er 6 volt (gereguleerd) in zitten. Ze wegen maar 28 gram elk, en zijn lekker klein. Voor een andere (kleine) kist moet ik nog 4 9-grams servo's hebben, dat worden de DS 62 MG digitals, en daar laat ik een vijfde van meekomen voor het gasgeven van deze.

Al met al toch een avondje werk, van 20.30 tot 0.00u. Al heb ik wel een eindje met de hond gelopen, en wat gedronken tussendoor. Morgen (of eigenlijk al vandaag) verder!

Laatst bewerkt:
Shi%^$*(&* ...

Hee Hugo,

:bad-words: ben ik toch niet de eerste die reageerde en een abootje heeft ...

BIj deze, ik ga je draadje volgen. De eerste vorderingen zien er veelbelovend uit, netjes gebouwd :)

Wat betreft die servo's, is 5 kg stelkracht niet erg veel voor een 150 cm kist ? Het is een vraag, ik pretendeer het niet te weten of zo maar het lijkt me zo veel ...

Lijm je alles met houtlijm of doe je al het balsa met CA ?

Die aileron-truc ben ik wel nieuwsgierig naar, want ik heb een vleugel liggen van een ander kistje waar ik hetzelfde mee moet doen ;)

Nou, ik kan niet wachten op de foto's die nog komen gaan :mrgreen:

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hee Hugo

Ziet er erg mooi uit, had niet verwacht dat het balsa van gistermiddag al zo snel in een vleugel kon veranderen. Maar ach je hebt 4 dagen toch....

Groeten Chris

Goedemorgen, allemaal! Ja, ik ben al wakker, en jullie kennelijk ook. Nou, dan maar weer een stukje verder. Vleugels indekken. De onderkant, wel te verstaan, die nu boven ligt. De ene kant heb ik gedaan zoals ik altijd doe; plankje snijden, lijmen, spelden, volgende plankje. Gaat goed:

Extra%20005.jpg

De andere kant heb ik anders geprobeerd. Eerst de plankjes samenstellen met tape (ik gebruik van die onzichtbare van 3M. Duur, maar fijn werken en dun, dus als er per ongeluk wat achterblijft zie je daar niks van. Dan de voorkant (tegen de neuslijst aan) aftekenen en snijden:

Extra%20006.jpg

Als het droog past (achterlijst iets over laten steken) het plankje omdraaien, het tape als scharnier gebruiken en de naad tussen de plankjes lijmen. En weer dichtvouwen, uiteraard:

Extra%20007.jpg

Dan de ribben en liggers inlijmen, plaat aanbrengen en op de randen spelden. Het midden druk ik aan met zakken water. De zakjes zijn waterdicht, maar er ligt toch nog een veiligheidsfolie tussen. Het water zorgt voor gelijkmatige druk:

Extra%20008.jpg

Nou, dat moet weer even drogen, ik ga eens rompspanten snijden.

[EDIT] Oeps, vragen van Menno vergeten:
1) Die stelkracht is misschien veel, maar liever teveel dan te weinig. En ze zijn klein en licht, dus vind ik ze een goede keuze.
2) Ik lijm alles met PU bruislijm van Bison. Werkt heerlijk, droogt wel langzaam, maar vult ook fijn naden en oneffenheden.
3) Airleron truuk komt later, eerst moet de boel ingedekt zijn, en droog. Dus waarschijnlijk morgen pas. Planning is vanmiddag de romp, vanavond de indekking van de andere kant van de vleugel.
[/EDIT]

Tot zo...

Laatst bewerkt:
We hadden er op kunnen wachen; één van de waterzakken was lek. Een enorm waterballet, het balsa nat, de boel krom, oh wat leuk. Maar het is gelukkig goed weer en de PU lijm trekt zich niets aan van water, dus de boel is weer droog na een half uurtje in de zon. En alles is weer recht.

Ondertussen door met de staart. Contour op de tekening maken, hoekjes even lijmen met CA:

Extra%20009.jpg

Openingen vullen met 6mm depron (NIET met CA lijmen, gewoon erin steken):

Extra%20010.jpg

Lekker met PU buislijm insmeren aan 2 kanten:

Extra%20011.jpg

Aan beide kanten een laagje 1mm basla:

Extra%20012.jpg

En goed inklemmen, ik doe dat tussen 2 platen MDF. Niet te hard aandraaien!

Extra%20013.jpg

Nog een paar staartdelen maken, en dan lunch. Als het dit weer blijft, wil ik eigenlijk vanmiddag wel met de trainer de lucht in. Maar ja, dan schiet dit niet op!

Dilemma...

Laatst bewerkt:
Dilemma.....

Ik zou zeggen als het weer is om te vliegen VLIEGEN!!
Zodra het weer plenst of donker is zitten we allemaal weer te mokken dat het klote weer is en je niet kan vliegen. Ik zou het wel weten ;)

Hoi,

je gaat lekker Hugo, met dit bouwtempo zit je waarschijnlijk langer op je servo-bestelling te wachten dan je bouwt :mrgreen:

:oops: dat water, tja, ik had nog de neiging er op te reageren maar het was al te laat ... :(

Vraagje: die houten plaat waar je op bouwt, van welk materiaal is die ? Blijft dat mooi recht en kan je er je spelden goed in vast zetten ?

Grtz,
Menno

WOW die andere twee zijn mooi gebouwd. Ook jouw bouwwerk is OK zo te zien. Ga zo door.

BTW, nice paint job :) Goed te zien in de lucht..

sittard.jpg

Nou, vanmiddag gevlogen, dus. Wat veel wind voor de Telemaster, maar toch mijn eerste start gemaakt. Omdat ik al wat jaartjes niet meer gevlogen had, heb ik de afgelopen tijd de instructeuren het ding laten starten en landen. Wel een leuke start, bijna los en toen een flinke vlaag van rechts (ik startte echt met de neus de wind in); het ding maakte bijna een radslag. Tot mijn eigen verbazing corrigeerde ik keurig. Landen heb ik nog even aan de instructeur overgelaten, het wiebelde nogal in dit weer. Verder ben ik lekker 2 uur met de hond gaan lopen, dat had'ie wel verdient. Hij zit aldoor te kijken als ik bouw, en hoopt dat ik met hem ga spelen.

Dus net pas weer verder gegaan. Niet veel gedaan, de staartdelen heb ik afgemaakt:

Extra%20014.jpg

En ik heb de rompzijkanten gemaakt. Dit is de oogst tot nu toe:

Extra%20015.jpg

Ik ga morgen ochten de vleugel verder sheeten, en de romp in elkaar zetten. Ik denk dat ik de romp 'hecht' met CA, en daarna met PU echt verlijm. Het verbaast me altijd hoe die dikke lijm toch door kiertjes komt (zal wel een lage oppervlaktespanning hebben) dus het moet kunnen, zo.

Welterusten,

Hey Hugo,

Kijk toch nog even lekker gevlogen. Als het weer er naar was heb je groot gelijk....zoals ik al zeg spijt komt meestal later als je wil maar het regend.

De bouw schiet lekker op hoor, ziet er strak uit. Kan zien dat je een ervaren bouwer bent.
Ik houd het abotje er lekker bij want dan kan ik hem mogelijk na mijn huidige project ook bouwen. Ben nu nog druk met te veel onder andere mn aero400 sport kisje uit een draadje. Pas mn handtekening nog aan dat ook bij mij mn kisten er staan.

Succes met de bouw verder vandaag.

vorderingen ...

Hee Hugo,

was idd veel wind zeg. Je hebt wel lef hoor om dan even je trainer in delucht te brengen :cool: Instinctief gereageerd op een bijna verkeerd gelopen take-off, dan ben je het nog niet verleerd :D

Wat betreft je vorderingen, de hond had geduld genoeg om je daarna met rust te laten ... noem jij het maar niet veel.

Ik vind dat je aardig opgeschoten bent. Vandaag regent het de hele dag dus ik verwacht aan het einde van de dag minstens een paar foto's van de romp :mrgreen:

Dat vullen met depron geeft dat veel extra stevigheid ?

Grtz,
Menno

...Wat betreft je vorderingen, de hond had geduld genoeg om je daarna met rust te laten ... noem jij het maar niet veel. ...

??? Ik heb niks te klagen, hoor, hij is degene die eigenlijk zou moeten klagen, wegens aandachttekort.

Maar ja,

GOEDEMORGEN!

We zijn er weer! En weer aan de arbeid, want vanmiddag moet het huis met bezemen gekeerd worden; mevrouw komt vanavond thuis eten. OK!

Snel de resterende rompspantjes gezaagd, en de boel met tape droog in elkaar gezet:

Extra%20016.jpg

Op de bouwplank (die overigens van slechte, dus zachte, kwaliteit gipsplaat is, niet steving en vlak van zichzelf, maar daar zorgt de tafel wel voor) staat een rechte streep, met een haakse streep voor het brandschot. Alle spante zijn voorzien van een middellijn, die lijntjes moeten allemaal netjes oplijnen met de lijn op de bouwplank. En het brandschot moet op de haakse lijn staan, uiteraard. En alles staat goed:

Extra%20017.jpg

Dus, een foto van de romp zal wel gaan lukken...

Het depron vervangt een ingewikkeld, 'zwaar' en arbeidsintensief lattenstelsel. Door het grote lijmoppervlak is het stevig genoeg, en het weegt niks. Fijne combinatie van eigenschappen, dacht ik zo.

waaw echt mooi :o
die zwarte redbull is echt geweldig (zo wil ik er ook wel eentje :D)
op het plan staat een benzine motor, welke motor gaat het worden??
ik zou eerder neigen naar elektro, maarja :p

edit; heb je misschien de link naar het topic van die wout R ?
grtz

Laatst bewerkt:
Zo, indekken, dus. Eerst met tape en wasknijpers een grof op maat gesneden plankje op z'n plek:

Extra%20018.jpg

En dan aftekenen:

Extra%20019.jpg

Dan de pasklare plankjes op z'n plek, hier en daar fixeren met CA en de spanten inlijmen met PU:

Extra%20020.jpg

Dan de neus indekken. De vorm is niet geheel 'constant' dus heb ik er voor gekozen om het in 4 stukjes te doen. Twee (1 links en 2 rechts) schijnt ook te kunnen, maar dit ging goed. Eerst een overmaat plankje met CA fixeren:

Extra%20021.jpg

Dan aftekenen, de ribben met PU insmeren en de boel met CA op z'n plek houden. En dan is de boel ingedekt, en lijkt het al heel wat:

Extra%20022.jpg

De andere kant ook:

Extra%20023.jpg

Ja, en dat vraagt om een klein plaatje van hoe het zou moeten worden:

Extra%20024.jpg

En toen was er iemand jaloers, die wilde ook aandacht. Dus ik ga nu even in de regen lopen!

Extra%20025.jpg

@ Dennis; in de voorbeelden van Wout R zit een 7,5cc tweetakt, meen ik. Hij zegt daarmee net geen verticaal te hebben. In de mijne komt een 15cc viertakt, da's wat overkill, maar wel leuk. Ik denk aan een drieblad, zoals het origineel, en dan de toeren laag houden door een grote maat te gebruiken. En ik droom van een rooksysteem... Ik weet niet of Wout R een topic over de zijne heeft, ik denk het niet. Anders had hij me vast die richting op gestuurd met een linkje. Wout R's versie weegt zo'n 2600 gram, dus electro met een (250Watt/kg) 650Watt 'torretje moet kunnen.

Nou, tot de volgende update maar weer,

Laatst bewerkt:
hehe ik ben deze ooit ook eens beginnen bouwen, maar projectje is feitelijk nooit meer doorgegaan. mijne heb ik wel herschaald naar 1m20 voor electro...

8810532_4.jpg

alle succes ermee... groeten

Back