Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 15 sep 2010.

  1. Rinus2103

    Rinus2103

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Noord Holland
    Erg netjes allemaal, ik ben benieuwd wat voor motor je er op gaat zetten.

    Gr.

    Rinus
     
  2. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Mooi verslag Cor je hebt het tempo ook aardig hoog liggen.
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Alexzzz; zelfbouw geeft voor mij erg veel voldoening ( ook in de hoop dat ze dan langer heel blijven :) ) Goed dat je het meevolgt want ik ga wat hulp van de profis nodig hebben ... onderaan de post wat vragen.

    @ D-J: dat zou goed uitkomen dan , de specificaties van het originele model (spanwijdte 2,82m, de mijne is 15% kleiner) zijn als volgt:
    4. Weight of the COMPLETE STRUCTURE - 6900g
    5. Weight of the complete model WITHOUT FUEL - 14350g

    @ Rinus 2103: Ik heb nog geen flauw idee , iniedergeval een goeie... een boxer motor zou ik wel erg mooi vinden , maar heb begrepen dat dat weer onnodig gewicht zal zijn.

    @ Wiert land: jaja, ik moet een beetje blijblijven met "Mapi" want die is z'n kleine broertje aan het bouwen ;)

    Afgelopen 2 dagen niet veel gedaan.

    Het afneembare gedeelte tussen cockpit en motorkap is bijna klaar.
    Hier wat plakband geplakt om een klein beetje speling te creeern tussen romp en afneembaar gedeelte:
    [​IMG]

    De bovenkant is nu geheel ingedekt:
    [​IMG]

    Zoals gezegd, het stabilo was getekend en het is nu ook uitgefreesd:
    [​IMG]

    En hier en daar al wat geplakt, de eerste rib moet wat schuin komen voor de romp, meteen een malletje hiervoor uitgefreesd:
    [​IMG]


    Voor de vleugels ga ik niet genoeg hout in huis hebben , dus binnenkort maar even een bestelling plaatsen bij Lindinger, boven de 90 euro gratis verzendkosten ... dus al wat extra voor de afbouw meebestellen... maar wat??:confused:

    Servo's tikken lekker aan , maar ja , welke.. ofuh .. oracover, maar ja , ben er ook nog niet helemaal welke kleuren .... schema weet ik al (denk ik).. maar de kleurcombinatie is nog niet zeker. Ofuh .... de motor... de wielen?? pfff ze gaan weer een hoop aan mij verdienen daar :mad:


    Ik ga (wat) hulp nodig hebben, Hoe ga ik de aansturing maken? 1 ontvanger of 2 ontvangers?, dubbele accu? iets van een powerbox (wat dat ook mag zijn) 1 servo per vleugel , of 2 . hetzelfde voor het stabilo en kielvlak.

    Welke servo's zijn geschikt? , voor mijn extra 60 heb ik deze van Hitec:
    op rudder : HS-5625BB (Stellkr.(6V)9,4 kg) , alle rest: HS-5245BB (Stellkr.(6V)5,5 kg) Kan ik ook deze gebruiken, of zijn ze te zwak , of is er een betere keuze?

    De scharnieren , tot nu toe heb ik in al mn toestellen platte scharnieren gebruikt en die dan geborgt met tandenstokers. Nu heb ik hier nog een zakje penscharnieren (van Robart) liggen, wat zijn de voordelen en nadelen?

    Ik hoop dat iemand wat antwoorden heeft, voornamelijk over welke servo's en hoeveel servo's per stuurvlak en de rest van de electronica.

    Thanks,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Powerbox kun je in deze maat nog achterwege laten, als ik naar de bouwtekeningen kijk, dan zul je aan een 10kg servo per aileron en per hoogteroer voldoende gaan hebben. Op rudder waarschijnlijk ook, e.e.a. is uiteraard wel afhankelijk van de gekozen mechanische uitslagen.

    Mocht je de kist lekker licht houden, zou je qua motorisering al genoeg hebben aan een DLE55 met fatsoenlijke demper. Of bijv. een MVVS58 voor nog iets meer pit. Aan een boxer zou ik in deze maat niet snel beginnen, o.a. door het extra gewicht van de motor zelf en van de dubbele uitlaten.

    Penscharnieren zijn gewoon bruikbaar, zitten ook in m'n 3.30m Yak....
     
  5. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Zoals alex zegt zullen 10kg servo's genoeg zijn, neem alleen wel servo's met een metal gear ivm de grotere klappen die ze gaan krijgen door de benzine motor.

    voor een dubbele ontvanger accu kan je eventueel deze gebruiken: DPSI Micro - DualBat 5.5/5.9 JR | DPSI Micro Familie | DPSI SYSTEME er is ook een variant die kan switchen tussen 5,9 en 7,2v DPSI Micro - DualBat 5.9/7.2 JR | DPSI Micro Familie | DPSI SYSTEME

    Het schema wat ik van je heb gekregen zou ik in het Rood Blauw wit met een aantal zilver accenten folie-en.

    Staartwiel: Modellbau Lindinger Onlineshop
    wielen: Modellbau Lindinger Onlineshop
    met natuurlijk een setje assen.

    wellicht ook nog wheelpants, tanks, benzine slang, roer hoorntjes, draad voor pull-pull rudder, m3 ballinks voor je overige aansturingen, tank nippel en een spinner, maar er zijn vast nog veel meer kleine dingen die ik vergeten ben.
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Mooi , dat worden dan de 10 kg servo's .. zit aan deze te denken:

    HS-5645BB/MG DIGITAL SERVO UNI HITEC, geeft op 5 volt een 10 kg trekkracht. Zit alleen misschien nog te twijfelen om die nieuwe "high voltage" dingen te nemen .... van de week maar eens wat reviews doorlezen.

    Wordt aangeraden om er 2 ontvangers in te plaatsen? , dus dat 1 ontvanger de linkerkant voor zn rekening neemt en de andere ontvanger de andere kant? Of is dit niet interessant op een toestel van 2,4 meter?

    @ D-J , zo'n dpsi ding heb ik nu ook in mn xtra zitten , werkt perfect. Weet alleen nog niet of ik die ga zetten in een volgend vliegtuig. Er zijn wat slechte reviews van, waar een hoop waarheid in zit. (Mijn grote probleem ermee is , dat het om een magneetschakelaar gaat, als de stroomtoevoer een fractie van een seconde uitvalt, dat gaat de schakelaar ook uit en gaat nooit meer aan , ook al was de stroomuitval van korte duur).


    @ Alexzzz: een 50 cc maar !?!?!?? Ik moet wel unlimeted omhoog kunne gaan he! en ook uit een hoover (als ik dat kan) omhoog kunnen trekken :) ... voor een 50 cc kan ik net zo goed mn kettingzaag slopen.:hammer: Motorkeuze zal ik mee wachten totdat het uiteindelijke gewicht bekend is.

    Vandaag freestbestanden gemaakt voor het kielvlak en het stabilo verder gelijmd en ingedekt:
    [​IMG]

    Komende week ligt de bouw een weekje stil , ik ga NL weer eens bezoeken na 7 jaar! ( en als het enigszins kan ook effies naar BE om mn schoonfamilie te bezoeken) Nu ben ik gisteren opzoek gegaan naar aluminum buizen voor de vleugel en stabilo, maar ja , natuurlijk verre van de juiste maat wat ze hier hebben in Oostenrijk :-/ Ik heb nodig 30 en 20 mm doorsnee. Weet iemand of de nederlandse bouwmarkten zoals Praxis , Gamma , Hubo die doorsnedes standaard in hun assortiment hebben ... scheelt mij weer wat tijdverspillen in Nl.

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ja hoor, die 5645's kun je prima gebruiken, doen 12kg op 6V zelfs.

    2 ontvangers is nergens voor nodig, tenzij je geld over hebt, maar dat kun je dan beter aan een goed doel geven, stichting Alexzzz ofzo:D

    Die DPSI's zijn perfecte apparaatjes, ik heb er nu ook 1 ruim 2 jaar in gebruik. Vermoedelijk doel jij op dat topic van Henri qua "slechte recensie", maar daar is nooit aangetoond dat het aan de DPSI lag. V.w.b. stroomuitval; als het contact tussen de DPSI en de accu wordt verbroken, dan kun je er rustig vanuit gaan dat het contact ook niet meer terugkomt. Lijkt mij dus geen bezwaar in de praktijk, enkel wat theotisch geneuzel van Emcotec tegenstanders (AKA powerbox liefhebbers)

    Een 50cc ketting€zaagmotor weegt doorgaans 3x zo zwaar als een voor de modelbouw ontwikkelde motor met dezelfde cilinderinhoud, maar vermoedelijk was dat een geintje van jouw kant;)

    Aluminium buizen moet je hier niet in de bouwmarkt zoeken, voorzover je al iets geschikts kunt vinden, is het vaak loodzwaar en dus mijns inziens totaal ongeschikt. Dergelijke dingen kun je het beste vinden bij bijv. Hobbyin
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Gaaf bouwverslag, ik kijk graag mee met deze en de 'kleine' van mapi!

    Inderdaad zoals Alexzzz zegt, geen bouwmarkt alu. Hobby Inn kan je zeker helpen, zelf haal ik ze graag hier:
    Ralf Petrausch Modellbautechnik
    De strongal met kartonnen huls, ideaal spul.

    Hugo
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Oh..... geen alu buizen van de bouwmarkt dan.... ik vond 50 euro voor een buisje (wel met huls ) erg veel geld voor wat aluminium, maar als de kwaliteit veel verschil uitmaakt, dan ga ik ze gewoon bij Lindinger (of Ralf Petrausch) kopen tegelijk bij de rest van mn bestelling. (Heb nog een emailtje gestuurd naar hobby-inn).

    @ Alexzzz: dat van die kettingzaag motor was natuurlijk een grapje , die gebruik ik alleen om mn bomen mee om te zagen :) . Ik denk idd dat het een draadje van Hezik/Henri was ivm die Emcotec dingen :)
    Ik dacht nu eindelijk eens een echt vliegtuig te bouwen waar dubbele besturing e.d. voor nodig was of waar een mooie boxermotor in kon, is het nog te klein ... tja, volgend project toch maar een grotere bouwen :rolleyes:


    Cor
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het kán natuurlijk wel, maar het heeft in dit geval weinig nut. In m'n 200cc Yak (3.30 meter) heb ik wel dubbele ontvangers zitten, maar om heel eerlijk te zijn, hij vliegt er niks beter door, en ik heb nog nooit een defecte ontvanger gehad. Ik vond het alleen wel leuk om een keer te doen, ik had ze over:)

    [​IMG]

    Het enige juiste systeem met dubbele ontvangers, is die waarbij in geval van storing op de ene ontvanger, er volledig overgeschakeld wordt op de andere (in mijn geval regelt de Emcotec DPSI dat)
     
  11. richel

    richel verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Budel
    Hoi Cor
    Ik heb een paar weken terug ook naar een vleugelbuis gezocht, maar de gamma buis moet je niet hebben, is erg zacht en dus zwak.
    Hobby-in had niets meer, was moeilijk aan te komen zijden ze.
    Ik heb hem bij W&W (in duitsland) gekocht.
    Heb 32 euro betaalt voor een 30mm zonder huls,
    'De huls heb ik zelf gemaakt, ik had het glas toch liggen.

    Hoever laat je de buis de vleugel in steken?
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Niks moeilijks aan , bel Petrausch maar.

    Ik koop de 30 mm buis voor de grote sleper bij Lindinger.
    Daar hebben ze ook een normale buis voor 16 €
    En ook losse hulzen .

    Strongal is iets voor extreme 3D .:D

    Mvg Johan
     
  13. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    En zijn er al weer vorderingen met de bouw?
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Weer terug van weggeweest. Weekje Nederland en toen ik vorige week weer thuis kwam... druk druk druk, maar helaas niet met modelbouw.

    @ Alexzzz: mooi dan kan ik daar ook wat gewicht op besparen... wordt dus 1 ontvanger. DPSI van Emcotec ga ik er wel inzetten dan.

    @ Richel en Plotterwelt: Ik wilde zojuist bij Lindinger de buizen met huls bestellen .... zowel de 20mm als 30 mm natuurlijk niet op voorraad, net nu ik ze nodig heb... Morgen eventjes bellen , anders toch maar in Duitsland bestellen en de extra portokosten voor lief nemen :-(
    *edit*Ik zie net dat de 30 mm huls en alu buis wel apart verkrijgbaar zijn .. alleen de 20 mm dus niet, en dat is natuurlijk net die ik snel nodig heb.:eek:nweer:

    @ D-J : een klein beetje.... niet veel .. heb gesloopt ;-(

    De onderkant was ik niet tevree mee, het 1mm balshout was te dun en liep niet mooi mee met de vorm van de romp. Heb het er maar uitgesloopt. En opnieuw begonnen:
    [​IMG]


    Morgen (ofzo) meer,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. razor

    razor Guest

    een huls maak je in 10 min...en is voordeliger dan 1 kopen, plus je weet zeker dat hij precies past...

    je kan dat mat folie doen, maar gaat een heeeel stuk beter met een condoom...
     
  16. razor

    razor Guest


    ik vloog de 2.4 met een 75 3w, deze is met uitlaten net zo zwaar als de dle110 met 2 uitlaten.

    een 55 is wel erg klein voor een 2.4 mtr...minimaal 70cc
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Razor , je maak me nu weer aan het twijfelen met die hulsen.... hmmm, zit nog eventjes te kijken, maar ook alu rohr van 20 mm hebben ze niet bij Lindinger.

    Zeg... kan ik geen CFK of GFK of carbon buis van 20mm nemen voor het stabilo? Ik zie nu net dat ze 20 mm niet hebben.

    Cor
     
  18. razor

    razor Guest

  19. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    slopen hoort er helaas soms ook bij, maar het eindresultaat wordt velen malen beter.
     
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Vrijdag op de valreep Lindinger gebeld om te vragen wat de levertijd is van 20mm alu buis met huls. Hebben ze er nog 1 liggen in de winkel!!! snel gereserveerd en wat andere spulletjes besteld zoals hout, want ben door mn voorraad heen.

    @ Razor.. ik heb zo verschrikkelijke hekel om te werken met die kleverige rotzooi ..... ben blij dat ik hem nu heb kunnen bestellen.

    Nog een fotootje van de onderkant... 't ziet er een stuk strakker uit. Nog wel wat schuurwerk , maar dat is voor het laatst:
    [​IMG]

    Het kielvlak in vectoren omgezet en uitefreesd, 1 zijde is al beplankt:
    [​IMG]

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina