Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 15 sep 2010.

  1. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Cor,

    Met betrekking tot motoren is er meer dan genoeg keuze voor het model dat je hebt gemaakt.
    Je kan kiezen voor een: DA 85, MVVS 80, 3w80/85, qua vermogen kan een mvvs 58 limited edition ook.

    servohevels en de hevels op het toestel moeten zoveel mogelijk overeenkomen qua lengte.

    Als rudder servo, kies ik persoonlijk een serve die 2keer, beter 3 keer, het gewicht van het toestel kan verplaatsen
     
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Daar ben ik weer.

    - de rudderhorns, uiteraard moet de lengte op de serve en op de staart gelijk zijn met een pul pull systeem. Maar wat is een goede uitgangsmaat voor een 2,4 meter toestel? Hoe groot ga ik "deze " maken (en een passende voor op de servo.)
    [​IMG]


    - Ook de ailerons stabilo , welke grote horns wordt normaal gebruikt?
    [​IMG]



    -servo voor rudder, D-J zegt 2-3 keer zoveel als het toestel. als ik dan een servo neemt met een stelkracht van 24,7 kg , is dat dan inorde?
    Bijvoorbeeld deze: HS-5805MG DIGITAL SERVO HITEC of is er een "betere" optie?

    - De motor; Heb ff wat gegevens opgezocht van de 3 merken:
    *MVVS 80; 2,220 kg , ca 9,6 PK (629 euro)
    *DA 85; 1,95 kg , 8,5 PK (841 euro)
    *3W-85 XI TS; 2,4 kg , 9,2 PK (1145 usd)

    omgerekend:
    MVVS 80> 4,3 pk/kg
    DA85 > 4,3 pk /kg
    3W-85xi TS 3,8 pk/kg

    Als ik hiervan uitgaat lijken me de mvvs en en DA het meest interessant. de DA 85 kan ik wellicht erg goedkoop in de VS halen (ca 600 euro ofzo). Of ga ik toch voor het klein beetje extra vermogen van de MVVS (als die daadwerkelijk bijna 1PK meer heeft).

    Zit er een kwaliteits verschil in die motoren? welke is qua geluid het rustigs/mooist? Ik kom ook regelmatig het merk zdz ofzo tegen, hoe houdt deze zich in vergelijk met de 3 bovenstaande?

    Hoe worden deze motoren geleverd, ik heb begrepen zonder uitlaat , maar wel met de electronische ontsteking.
    Dus er komt nog bij:
    -uitlaat/demper
    -lipo voor ontsteling.
    -nog meer?

    Vanmiddag weer naar huis van een weekje werken ... dus weer druk verder met bouwen komende week.


    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Hoi Cor er staat er momenteel ook 1 te koop hier op et forum helemaal compleet incl. uitlaat props e.d. voor €400,-. Is van een clubgenoot dat ding loopt top en is eigenlijk nog nieuw. Zie <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  4. ultim@te

    ultim@te Guest

    oi hoor cor , alleen wat is dat vleugelprofiel dik zeg hee :( het is bijna een profiel kist met die vleugel , je kan straks erg langzaam voorbij vliegen denk ik .

    mvg
     
  5. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Wiert; Dank voor de tip , maar wil als het om mechanische delen gaat alleen maar nieuw.

    @ Ultimate:... ik vind het ook erg dik , nochtans , het klopt met de tekening... ben erg nieuwsgierig wat het gaat geven tijdens de maiden.8-O

    Deze week niet zo gek veel gedaan aan het toestel. De linkervleugel is nu ook bijna klaar, vleugelbuis is uitgelijnd en in de romp vastgelijmd.

    Vanmiddag het stabilo verder afwerken , en verzinnen hoe ik het stabilo aan de romp vast gaat maken. waarschijnijk dmv een plaatje hout wat aan het stabilo vastzit en aan de romp wordt geschroefd.

    De motor. Weinig reacties, maar heb begrepen dat de mvvs toch een van de betere motoren is en dat Pe Reivers importeur is en ook hier op het forum actief, dat is een groot plusplunt, dan kan hij belangrijke input geven ivm de grote van de motor, welke uitlaat, prop etc.. Zal hem binnenkort eens een email sturen.

    Servo voor het rudder, ik kreeg via PB een link van een betere servo , de helft lichter met dezelfde torque van Hitec : 7955tg .

    Kop koffie nu en dan ga ik weer verder bouwen, oh ja , ook m'n cnc machine aanzetten om de motorkap uit te frezen.

    Cor
     
  6. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Pe even bellen, reageert namelijk meestal wat later op mail. Telefonisch nooit een probleem.
     
  7. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Ja daar kan ik niets tegen in brengen.. ik heb gisteren de eer gehad om een Sukhoi 26 van hangar 9 te vliegen met de betreffende motor... Gaat als de brandweer en wat een respons op de throttle. Als ik de euries had nam ik 'm wel over.

    Wat betreft je motor keuze de 80cc mvvs is momenteel bij Pe in de aanbieding.
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant
    Mooi bouwverslag, ziet er netjes en strak uit!
    Wordt een mooie zelfgebouwde Extra!

    Grt, Ramses
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    "weekend" voorbij, tijd om een weekje te werken... dus tijd om m'n verslag bij te werken :)

    Dank voor de tips en complimenten.

    Wat betreft de motor , dat gaat nog een moeilijke keus worden, ben erop geattendeerd dat de DA weer mooier draaid als de MVVS... pfff moeilijk moeilijk moeilijk. Gelukkig heb ik nog eventjes de tijd om de motorkeuze te bepalen. Zowel merk als het aantal cc. Dus als er nog meer mensen een mening hebben , dan hoor ik het graag.

    Het verslag. Het toestel begint nu echt op te schieten, deze week de andere vleugelhelft afgemaakt. Het meeste werk was weer de neus en eindlijst in vorm schuren.

    In het stabilo heb ik een pvc buisje gelijmd voor de geleiding van de servo-kabel, want ben er zeker van dat ik het kabeltje anders kwijtraakt.
    [​IMG]

    Zowel beide vleugel-en stabilo tips voorzien van wat hout, ook alle scharnieren trouwens geplaatst:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De vleugelbuis uitgelijnd dmv een touwtje naar de staart. (op de achtergrond een hele berg schaafsel en zaagsel van het in model brengen van de neus en achterlijsten)
    [​IMG]


    En daar is tie dan .. de motorkap :) M'n freesmachine heeft er 5 uur over gedaan en hij past precies. (alleen moet ik nog de "tabs" afsnijden en hem licht schuren).
    [​IMG]


    [​IMG]

    Om er een motorkap van te maken van glasmat en epoxy ga ik zodirect een apart draadje openen , want ook dat gaat erg nieuw zijn voor mij.

    En daar is tie dan... wat is die mooi!!! en groot!!!
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan staat nog op het programma:
    -pull- pull systeem voorbereiden voor het rudder
    -servo's en electronica inbouwen
    -inbouw landingsgestel voorbereiden.
    -motorkap maken
    -ruwbouw schuren en waar nodig wat plamuren
    -oracover
    -motor inbouwen
    -canopy regelen...... daar ga ik wat hulp bij nodig hebben om een passende te vinden. Maar daar kom ik later op terug.

    en dat was het zo'n beetje denk ik.

    Wordt vervolgd,
    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  10. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    Hoi Cor,

    Even een paar vragen:

    Wat voor vluchten wil je maken met de EA. Moet het simpel en langzaam kunnen vliegen, wil je kunnen 3d'en of wil je voornamelijk strak vliegen?
    Persoonlijk vind ik je vleugelprofiel te dik en je ailerons erg kort.

    Qua motor zou ik geen mvvs gebruiken. Wanneer je het jezelf financieel kan veroorloven om een 3w of een Da te kopen zou ik dat zeker doen. Ik heb met zowel de da85 ervaring als met de 3w 80XI. Persoonlijk zou ik absoluut voor het laatste gaan. Dit is een persoonlijke mening gebaseert op eigen ervaringen. Met de 3w 85 heb ik geen ervaring.

    Wil je je motor ophangen in rubbers?
    Zo ja dan zit daar een hele theorie achter gezien het feit dat het een 1 cilinder is. Ik wil je dat graag uitleggen wanneer daar behoefte voor is.

    Qua uitlaat zou ik kiezen voor een Krummscheid 5 kamer demper.

    Hoeveel servo's ga je gebruiken op alle roeren. En welke krachten hebben die servo's
     
  11. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Pensacola:

    Ik wil er gewoon lekker mee vliegen , geen hardcore 3D, en niet superstrak , wil er gewoon een tof toestel bij met unlimited power :)

    Vleugel profiel is idd erg dik, wellicht vertekend het wat op de foto, maar toch.... vliegen zal het iniedergeval wel :)

    Aillerons; ik denk dat dat een beetje vertekend op de foto's omdat ze naar beneden hangen. Alle maten diktes etc zijn volgens de tekening. We zullen zien wat het geeft tijdens de maiden.

    De motor , dank voor de reactie. welke heeft het mooiste geluid de DA of de 3W (donker / zwaar / rustig)?

    De motorophanging, ik heb werkelijk geen idee, dit wordt m'n eerste benzine kist , dus alle hulp is welkom.

    Servo's;

    voor het stabilo: Beide zijden krijgen een HS-5645BB/MG DIGITAL SERVO UNI HITEC , 12,1 kg stekracht.
    Elke vleugelhelft krijg ook zo'n servo.
    Rudder, ik zit te denken aan de Hitec 7955TG , 24 kg.cm

    Groeten,
    Cor
     
  12. Redounder

    Redounder

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    90
    Cor, wat heb jij een mooie werkplaats zeg.. Echt om jaloers van te worden.

    Mooi hoe je de motorkap hebt opgebouwd
    Mijn complimenten!!
     
  13. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    Oke, ik verwacht dat de servo voor aileron echt te weinig zal zijn. Denk daar nog even goed over na.
     
  14. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Voor normaal vliegen zal het voldoende zijn, misschien geen 3d, maar dat is geloof ik ook niet de insteek.
    Het hangt meer van het totaal gewicht af waar hij op uit gaat komen welke servo's hij moet nemen.
    Als het toestel rond de 8-9kg gaat wegen dan is 12kg per aileron voldoende, mocht je nog geen servo's hebben gekocht had ik persoonlijk gekozen voor de 7955tg, scheelt servo's vervangen jaarlijks bij intensief gebruik.
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Rebounder: Is idd een mooie ruimte , maar nog altijd te klein. De volgende werkruimte wordt hopelijk groter :)

    @ Pensacola , ik heb werkelijk geen flauw idee. Ik verwachtte wel dat m'n S3001-tjes die ik nog heb liggen te zwak zijn:) Ik ging uit van onderstaande quote.
    In principe kan ik alles nog veranderen , ik heb nog maar 2 van de servo's in huis en dinsdag wilde ik de rest gaan bestellen. Dus ik kan nog van alles gaan aanpassen. Zelfs voor het stabilo en rudder als het nodig is.

    Zoals gezegd, ik ben geen hardcore 3D gast, wil een beetje "gek" kunnen doen met dit toestel. Schaalmodellen is meer m'n ding.

    Als je een idee voor servo's kan geven , dan hou ik me aanbevolen. Uiteraard ben ik ook nog steeds nieuwsgierig naar de inbouw van de motor met rubbers enzo.

    @ D-J intensief gebruik zal het zeker niet worden. 2-3 vluchtjes per week maximaal, als dit toestel al elke week meer zal gaan.


    Dank voor de input,
    Cor
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Pensacola en de rest; Ik denk dan dat ik voor de ailerons de
    Hitec HS-7955TG ga bestellen , zou ik die ook beter voor het stabilo nemen of is 2 x HS-5645BB genoeg daarvoor?

    En het rudder? is de 7955TG daar geschikt voor , of toch ook een andere?


    Thanks,
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2011
  17. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Voor het rudder en ailerons zijn ze zeer zeker geschikt. Met 2x 10kg red je het prima op je stabilo, maar de 7955tg is wel beter
     
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Keuzes zijn gemaakt;

    -Voor de staibilo gebruik ik dan de 2 servo's die ik laatste had besteld ( HS-5645BB/MG 12,1 kg).
    -ailerons en rudder krijgen de Hitec 7955TG (24 kg.cm , 3 stuks in totaal te bestellen)
    -motor word de 3W-80Xi te bestellen bij de leverancier.
    -demper wordt een krumscheid 5 kamer.


    *De motor , wordt deze compleet geleverd , dus ook met ontstekings systeem?
    *Wat moet ik er nog meer bijbestellen, lipo (welke en welke groote?
    *de 5 kamer krumscheid, is dat deze ? klik , maar daar moet nog iets van een bocht bij denk ik...
    *wat ga ik voor de motor nog meer nodig hebben?

    Ik voel me net een beginnend modelbouwer die van niets weet :-(
    Cor
     
  19. ultim@te

    ultim@te Guest

    ik zou even bij http://www.pefa-modelltechnik.de/ kijken deze zijn iets goedkoper en functioneren prima.
    heb er zelf 1 op mijn 3w75 zitten en deze loopt erg stil en de prestaties zijn goed.
    ong 35 euro goedkoper dan de KS demper van die kllasse.
    header kun je wel bij ks bestellen, ze hebben immers alles .
    wat motor betreft deze komt inderdaad compleet , alleen ligt het er even aan welke ontsteking erbij zit welke accu er op moet .
    je hebt ontstekingen die met 2 cellen rechtstreeks werken ( deze zit er denk ik ook bij daar het de neiuwe versie is . ) maar als hij 4,8 tot 6V is dan moet er een BEC tussen als je met 2 cellen wil vliegen of een 5 cell nimh ( zou ik niet doen )

    suc6
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 okt 2011
  20. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Ultimate: ik zal eens kijken naar die pefa modelltechnik. Wat zou een verschil kunnen zijn tussen die dempers?

    Er wordt mij aangeraden een 5-kamer demper te nemen , maar zowel op de site van KS en pefa , zie ik alleen 4-kamer dempers .... ben ik nou kippig?

    Om een mooi rookgordijn te kunnen aanleggen , wat moet ik daarvoor hebben? Moet er daarvoor iets aan de motor gemodificeerd worden?

    De brandstoftank , wat is een "normale" inhoud voor een 80 cc motor ?

    Dan nog , hoe ga ik de motor bevestigen aan de romp , zijn daar speciale technieken voor?

    Thanks,
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2011

Deel Deze Pagina