Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door corvl, 15 sep 2010.

  1. ultim@te

    ultim@te Guest

    beste Cor ,

    als je wilt kun je even mijn bouwverslag doorlezen daar staat een hoop in wat je wilt weten . afbouw-verslag-sd-models-yak-33%25-3w75i
    wat betreft de demper de mijne is ook een 4-kamer demper en deze volstaat prima , het verschil zit hem denk ik alleen in het uiterlijk van de dempers .
    de krumscheids zien er kwa afwerking netter uit , en bij de pefa`s zie je meer soldeernaden enzo maar ze functioneren prima .
    ik heb eerst 2 KS cans gekocht en werdt door alexzz gewezen op pefa , nu ik er 1 heb gekocht bij pefa en heb ervaren hoe deze functioneerd en vooral klinkt zal ik in de toekomst enkeld pefa dempers aanschaffen als ik een uitlaat nodig heb. dit is allemaal persoonlijk maar misschien ervaar jij dit anders , ik weet in ieder geval dat de pefa`s prima dempers zijn die overigens wat goedkoper zijn .
    dempers hoeven er niet super blingbling uit te zien vind ik , als ze goed fiunctioneren dan hebben ze hun doel berijkt nietwaar ?
    voor de smoke dat vind je ook in mijn bouwverslag , ik heb gewoon een demper van pefa met smoke nippel en daar rechtstreeks op een sullivan skywriter welke ik op 45% capaciteit draai om een dikke rookwolk te krijgen . in het bouwverslag staat een video van de smoketest en de maiden .
    wat de tank betreft ik heb een liter tank in mijn yak en ik vlieg 12 tot 15 minuten en dan is de tank pas half leeg .
    gewoon een liter tank gebruiken voor de benzine en ik gebruik voor de smoke een 500cc tank ( kon niet meer kwijt helaas ) en daar kan ik zo`n 4 à 5 minuten mee smoken .
    motoren worden over het algemeen met afstandhoudertjes op het motorschot gemonteerd , je kunt ook op rubbers werken met hydromounts maar dit is allemaal niet echt nodig .
    ik had het ook eerst in mijn 2,60m extra en daarna heb ik het eruit gehaald , resultaat was dat je er weinig van merkt , zelfs geen overdreven extra trillingen ofzo .
    de 80XI is een 1 cillinder dus die trillen al minder , boxers staan altijd meer te `` klapperen `` je kunt ook even op `` flying giants `` forum in de VS kijken bij buildtreads daar staat ook een schat aan info over motormontage en dergelijke .

    suc6 cor
    als je vragen hebt gewoon vragen en niet expirimenteren waardoor je straks de kist verliest.
    ik heb ook alles gevraagd aan iedereen en daar ben ik heel veel wijzer van geworden .;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. razor

    razor Guest

    hoho ulti... een boxer trilt aanzienlijk minder dan een 1 cylinder...

    en het is in zijn geval zeker wel aan te raden om hem op rubbers te plaatsen, aangezien hij een houtbouw kist maakt en die resoneert een heel stuk meer dan een epoxy romp zoals jij en ik die gebruiken.


    zelf heb ik hydro mout gebruikt, en nu D-locks deze bevallen me beter.
    D-lock | eBay

    wat betreft de 4 of 5 kamer demper, er zit wel degelijk verschil in de bijde varianten, maar daar merk je in de praktijk weinig van.

    zoals ultimate al aangaf, de pefa is de betere van de dempers.

    ik heb bijde soorten en de pefa is stiller dan de ks..
     
  3. ultim@te

    ultim@te Guest

    hey rick , de stelling van de boxer motoren die meer trillen heb ik van alexzz , zelf nog geen echte ervaring mee .
    ik heb nu op mijn yak de 3w75 koud op de kist gemonteerd en dit is ook een houtbouw kist .
    gaat prima en als je alle bouwverslagen van pilot bijvoorbeeld volgt dan kom je snel tot de conclusie dat bijna iedereen voor een starre montage kiest ipv een setup met rubbers .
    mijn ervaring was met de hydromount op mijn extra dat de motor moeilijk laag stationair wou draaien en soms zichzelf af liet slaan hierdoor als hij te laag in toeren kwam .
    na dat ik de rubbers voor alu bussen had vervangen ging alles een stuk beter en kwa trillen of resoneren merkte ik eigenlijk geen verschil .
    zoals eerder vermeld monteerd bijna iedereen de motoren van hedendaags gewoon zonder rubbers , ik zou hier alleen voor kiezen bij een goedkoop china arfje ( neem jouw pitts ) waar je de verlijming niet helemaal van vertrouwd .
    bij deze zelfbouw kist van cor mag je er wel van uit gaan dat hij elke verlijming zorgvuldig verricht waardoor een trilling van de motor geen probleem hoeft te zijn .
    wat de extra kamer betreft , technisch zal dit wel verschil maken maar zoals je zelf aangeeft merk je hier niets van .
    hierdoor zou ik ook geen moeite doen om een keuze te moeten maken tussen 4 en 5 kamers .

    mvg
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 okt 2011
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Ultimate: interresant bouwdraadje , had hem al eens vluchtig gelezen , maar heb hem nu wat aandachtiger bekeken. Heb er veel van opgestoken. Zo'n motorbox, buiten dat het als "afstandhouder" fungeert, heeft het verder nog een nut?

    Zo'n skywriter van sullivan staat inmiddels al op #1 op de volgende bestelling :)

    12-15 minuten vliegen en dan pas half leeg, dan ga ik 2x 750 ml bestellen, 1 voor smoke en de andere voor benzine..


    Je hebt nogal vertrouwen in mijn lijmkunsten......


    Ik maak me een klein beetje zorgen ivm geluid omdat de vleugel uit ribben bestaat bespannen met oracover, in principe dus een enorme klankkast.

    @ Razor , wordt dan dus zo'n pefa demper..

    Rubbertjes , geen rubbertjes..... veiligheid voor alles... oh.... het gaat om het geluid ..... ik dwaalde eventjes af ;-) . Ik laat dat nog eventjes open, afwachten wat de verdere meningen zijn ivm de motorophanging.

    Cor
     
  5. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Ondanks dat het monteren van de motor op rubbers een fractie stiller zal zijn, had ik er zelf toch voor gekozen om het star te monteren. Voor mijn gevoel is met rubbers namelijk niet zoveel stiller.
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo heb ik dat nooit gezegd hoor;) Omdat beide cilinders tegelijk ontsteken, heft dat de trillingen juist gedeeltelijk op.

    Pefa gebruik ik zelf ook, en ben ik erg tevreden over. Ik heb alleen zelf met een 3W 80 Xi erg goede ervaringen gehad met de 5 kamer KS, vandaar dat ik je die per pb had aanbevolen.

    Ik heb het dan over deze;

    Untitled Document
     
  7. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht
    Tegelijk ontsteken? Dat lijkt mij heel sterk. Ze onsteken na elkaar. Als 1 cilinder onsteekt blaas de ander de uitlaatgassen uit de cilinder. Ze onsteken om en om.
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Toch vreemd, als ik de krukas rond draai, doen allebei de zuigers hetzelfde, en staan ze in dezelfde positie. Als ze dan vervolgens niet tegelijk ontsteken, dan denk ik dat we een probleempje hebben;)
     
  9. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    boxer ontsteekt gelijktijdig twin om de beurt. Alex is juist.
     
  10. D-J

    D-J

    Lid geworden:
    19 apr 2010
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Utrecht

    Ok, ik was er van overtuigd dat ze om en om zouden onsteken ;-). Dan heb ik bij deze weer wat nieuws geleerd :)
     
  11. ultim@te

    ultim@te Guest

    ik had je dit pas gevraagd op de club en toen gaf je als antwoord dat de boxers meer het toestel lieten klapperen en als voorbeeld gaf je jouw extra met de zdz motor die ook behoorlijk staat te stuiteren in stationair stand ,niet dat het verder iets toevoegd maar goed .

    terug naar cor , de vraag van de motorbox is simpel te beantwoorden , je kan hier een hoop van je spullen op kwijt zoals je ontsteking , skywriter , ontst accu en skywr accu en natiuurlijk je gas en evt choke servo`(s) .
    alleen dit alles ,oet natuurlijk wel kloppen als je het zwaartepunt gaat opzoeken aan het eind .
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Het is weliswaar een grote boxer die ook aardig wat trillingen produceert, maar bij de betreffende extra zit er ook de nodige speling op sommige roeren, dus dat zie je dan direct terug. Een klein 1-cilindertje in vergelijking met een grote 150cc+ boxer zou best wel eens minder kunnen trillen, maar het is geen algemene stelregel. Het hangt ook sterk af van de kist zelf, composite kisten lijken over het algemeen ook meer tril-absorberend te werken:)

    In ieder geval v.w.b. de ophanging: ik heb nog geen enkele motor in rubbers gehangen, en ik heb zo'n beetje alle motor gehad, van 20cc benzine 1-cilindertjes, tot aan 200cc 2-cilinders, alles heb ik gewoon start opgehangen. De 3W 80 zou ik dus op dezelfde manier doen ook. Let wel even goed op de koeling (dat moet bij iedere motor, maar toch) want ik heb er een keer eentje zo heet laten worden, dat het vet uit de lagers liep, dat moet je ook niet hebben........:D
     
  13. razor

    razor Guest

    wat betreft de D-locks. die vangen niet echt trilling van de motor op, maar zorgen er voor dat de motor op een starre manier vast zit, en toch geïsoleerd van de romp.

    voordeel:

    geen trillende motor omdat hij star zit
    geen klankkast omdat die trilling wel gefilterd word.
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    3 tegen 1 ivm de D-locks.... motor wordt dus star opgehangen.
    Hoe, dat zal ik nog eventjes bekijken, waarschijnlijk afstandbussen.

    Een email gestuurd naar 3W, maar die zijn blijkbaar rijk genoeg. Geen reactie op mijn bestelling ?!?

    Ondertussen wat kleine dingetjes gedaan, het stabilo voorzien van "flapjes" om ze vast te schroeven aan de romp. Hier en daar, waar noodzakelijk geplamuurd en geschuurd.
    Zodra de oracover binnen is, kan ik eraan beginnen.

    Cor
     
  15. john.vangastel

    john.vangastel

    Lid geworden:
    2 feb 2005
    Berichten:
    477
    Locatie:
    bosschenhoofd
    Cor,

    Ik heb weer even voor een week bijgelezen. haha. Even een paar dingen:

    De motor star monteren lijkt me niet zo'n goed idee. Dat mensen weinig merken van rubbers geeft aan dat het niet goed gemonteerd wordt. Waneer je de juiste hardheid rubbers hebt en de motor op de juiste manier ophangt, dan scheelt het erg veel. Het volgende is heel belangrijk. Alles wat trilt zoekt de weg van de minste weerstand, dit wil zeggen dat een motor trilt om zijn balanspunt. Bij een 1 cilinder is dat dus absoluut niet op de krukas maar hoger. Wanneer je de afstand naar de rubbers gelijk houd vanuit het balanspunt zul je de trillingen goed dempen.

    Ik sta volledig achter je keuze betreffende de servo's.

    Wat betreft de motor. Ik verwacht dat ik nog een 80xi op voorraad heb. Ik zal morgen even kijken. Wij staan op de site als dealer.

    Qua demper: Wat mij betreft Krummscheid. Geen Pefa.

    Tip. Voor een ultiem geluid. Bouw je uitlaat in een dichte box. Dus niet kaal in de romp.

    Hopelijk kan je iets met mijn info.

    Met vriendelijke groet,
    John van Gastel
    3D Vliegen
     
  16. razor

    razor Guest

    eh john, waarom geen pefa?

    ik heb beide types, en vind de pefa absoluut beter dan de KS

    in het verleden was dit anders, maar er zijn er steeds meer die deze mening delen.

    p.s. ik heb net mijn extra klaar met een paar china dempers erin, hij zou vanmiddag vliegen, maar het weer sloeg om, dus deze week maar eens testen, hoe het geluid is.

    als dit meevalt, dan scheelt dat en bak geld met e gerenommeerde merken..€ 55 voor een complete demper is niet duur..

    de originele potten van #w zijn ook pefa dempers!!
     
  17. ultim@te

    ultim@te Guest

    hey razor , iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur en daarom bestaan er zoveel meningen .
    iedereen moet toch zijn eigen conclusies trekken .
    ik ben ook om naar pefa , bij mij veel stiller dan de kS en een stuk goedkoper .
    wat betreft die 55 euro dempers ( brenk verkoopt ze ook ) hier zou ik niet te veel van verwachten , ze zijn namelijk heel erg luidrugtig .

    maar ook hier geld , ieder zijn eigen bevindingen ;)

    tis alleen jammer dat de TS dan weer niet weet wat te doen .

    wat een rot hobby is het toch he ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 okt 2011
  18. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Pensacola. Motor heb ik inmiddels al besteld. Tesamen met 2* 750 ml tank en 2x van die 3W tankdoppen.

    Wat betreft deze zin:
    Daar gaat een tekeningetje bij moeten.... zo zegt het me niets :) enuh wat voor soort rubbers.. van die D-lock dingen, of swing rubbers?

    Gewoon een "kistje" eromheen bouwen van 3 mm balsa, of moet het anders.

    De uitlaat..... pfffff, dat zal "iene miene mutte" worden. :)

    Woensdag vertrek ik naar Honkong .... hobbyking maar eens gaan leegkopen :)


    Cor
     
  19. ultim@te

    ultim@te Guest

    cor gewoon doen wat je zelf het beste acht heel de wereld monteerd motoren star en sommige doen er rubbertjes tussen ( das veilig hè , met een rubbertje ) en de uitlaat kwaliteit zal je zelf ook moeten ervaren en dit kan pas als je ze beide hebt toegepast .
    al met al kijk goed rond en trek je conclusies , ik zou eerst zonder de rubbers proberen en als dit niet bevalt kun je altijd nog geld uitgeven en het er alsnog tussen bouwen , nietwaar ?
    suc6 met je keuzes .

    mvg eric
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Maar het gevoel is wel een stuk minder hoor, met zo'n rubbertje:rolling::rolling::rolling:

    Maar zonder dollen, uiteindelijk zul je zelf moeten kiezen. Ik weet nog wel dat ik jaren geleden bijna voor gek werd verklaard toen ik zei dat ik al mijn motoren star ophing, vervolgens deed bijna iedereen het, en bleek het toch wel erg goed te bevallen. Leuk hoe dat soort dingen kunnen veranderen. En qua geluid scheelt het ook niet de wereld:) (zeker niet als je een goede uitlaat en prop neemt)
     

Deel Deze Pagina