Bouwverslag: Extra 330S 2.6m F3A-X

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Mark Oostveen, 3 jan 2005.

  1. Arvid

    Arvid Guest

    Een beetje laat, maar bijzonder mooi!!!
     
  2. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Mijn dank

    Hi is alweer een beetje mooier. Teksten op de vleugels, moet nu alleen de striping nog doortrekken.....

    Mark
     
  3. moonplyer

    moonplyer

    Lid geworden:
    29 okt 2006
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Lommel
    Ik kan er maar één ding op zeggen nl. : netjes !!!

    verder heb ik 2 kleine vraagjes en het spijt me als deze al vermeld zijn maar ik heb nu eenmaal nog nog niet de tijd gehad om het gehele topic te lezen(off topic srr). Maar wat kost zo'n bouwkit nou en wordt in deze bouwkit een onderscheid gemaakt tussen een f3a en een 3d versie?
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2008
  4. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    ik denk dat ze geen onderscheid meer maken vroeger wel...
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hoezo Hans, had je ook interesse :wink: :lol:

    Grt.
     
  6. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Jaja

    Ik heb de stikkers nog niet gepost, tevens heb ik enkele kleine aanpassingen gedaan t.b.v. de motorkoeling, simpel en effectief.. Ik zal ze posten als ik wat meer tijd krijg en de werkzaamheden afgerond heb

    Mark
     
  7. extremeflight

    extremeflight

    Lid geworden:
    7 nov 2004
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Leeuwarden
    Even off topic, een foto van mijn Yak54.

    [​IMG]

    Groeten,

    Patrick
     
  8. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Patrick,

    ziet er goed uit, welke motor komt erop ?

    tot binnenkort op de F3A-X wedstrijden?

    Peter
     
  9. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    er staat ZDZ 100 op de motorkap dus ik veronderstel dat hij deze zal gebruiken...het landingsgestel lijkt wat klein of wat is dat....
     
  10. extremeflight

    extremeflight

    Lid geworden:
    7 nov 2004
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Leeuwarden
    Er komt inderdaad een ZDZ100NG voor, met 2 x MTW TD75, powerboxsystems smokepump, Hitec 5945 en 5955 servo's en emcotec DPSI RV met 2 x 2000 mA Lipo's.

    Het onderstel is misschien een beetje aan de kleine kant. De verkleinde foto versterkt dat beeld. Wanneer je de Foto aanklikt dan krijg je de foto in het juiste formaat en zul je zien dat het meevalt.

    Geen wedstrijden voor mij. :wink:

    Groeten,

    Patrick
     
  11. spazz11

    spazz11

    Lid geworden:
    16 aug 2004
    Berichten:
    238
    als je de servo's nog niet besteld hebt kun je beter voor de 5985 gaan ipv 5945. Dit zijn dezelfde servo's alleen is de 5985 een nieuwer type en ik heb ze in handen mogen houden, en ze zijn idd beter, ze hebben minder speling. Deze servo's zullen langer meegaan.
     
  12. extremeflight

    extremeflight

    Lid geworden:
    7 nov 2004
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor de tip, maar ik heb de servo's al in huis. Ik reeds meerdere 5945's in gebruik en ik moet zeggen dat ze mij prima bevallen.

    Groeten,

    Patrick
     
  13. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ik begin maar eens rustig aan aan een tot slot gedeelte :)

    Hieronder staat iig een reactie op wat vragen omtrend te inbouw van de apparatuur in de romp. Dit doe ik als volgd.

    Voordat ik ook maar één component plaats in het toestel maak ik hem ruwbouw af. Dit betekend dat alles waarmee ik niet meer schuiven kan er al in zit. Dus ik plaats:

    1) de motor met complete uitlaat, tank, koelschotten motorkap, prop spinner, etc.
    2) het richtingsroer volledig gemonteerd
    3) het stabilo volledig afgemonteerd incl. servo's
    4) de vleugels volledig afgemonteerd incl. servo's
    5) gemonteerd landingsgestel incl wielen en kappen.

    Dan zet ik toestel in elkaar en bekijk het zwaartepunt, ongefolied in mijn geval, beter zou zijn als hij al gefolied is. Je loopt dan alleen tegen wat praktische bezwaren aan als je nog sleuven moet maken voor o.a. de closed loop kabels naar je richtingsroer.
    Aangezien de richtlijn voor het zwaartepunt bij dit toestel net achter de buis is hou ik dat in dit stadium aan. Ik hang het toestel in dit punt op de kop net met het kielvlak van de grond. Dan leg ik de componenten die ik nog over heb onder op de romp om een indruk te krijgen van de positie.

    Ik heb op dit moment de positie van de volgende componenten bepaald:

    1) De Ontstekingsaccu, deze leg ik zo ver mogelijk naar voren, ver weg van de ontvanger en kabels richting de ontvanger.
    2) De gasservo, deze zit ook zo ver mogelijk naar voren, maar nog wel bereikbaar vanuit de cockpit, of onder de motorkap zodat deze makkelijk te monteren is.
    3) De richtingsroer servo, in mijn geval kwam deze zo ver mogelijk naar achter maar nog wel bereikbaar vanuit de cockpit t.b.v. montage
    4) De ontvanger, deze is licht en heeft niet veel invloed om het zwaartepunt. Tevens had ik eigenlijk de positie al bepaald vanwege mijn antennegedachte, zie voor meer uitleg de foto's

    Als laatste leg ik nu de ontvangeraccu's neer zodat het toestel in balance is. Ik bedenk dan of ik tevreden ben met de verschillende posities voornamelijk m.b.t. montagegemak van de servo's en storingskans (dus duidelijke scheiding onstekingsgedeelte en ontvangergedeelte). Zo niet dan schuif en speel ik nog een beetje.
    Als laatste kijk ik hoeveel ik het zwaartepunt nog kan beinvloeden door de ontvangeraccu's te verschuiven. Dit is uiteindelijk het enige component waarmee je nog spelen kan als je toestel af is. In mijn geval kwamen de accus midden onder de cockpit uit en gaf naar mijn mening voldoende speelruimte zonder de storingskans te vergroten of de montage te bemoeilijken.

    Even een paar foto's (deels herhalingen hoor) van de inbouw constuktief:

    :arrow: Gasservo, zoals je ziet volledig voor in de de cockpit.

    [​IMG]

    :arrow: Antenne geleidehulzen en servoplaat richtingsroer

    [​IMG]

    :arrow: In gemonteerde toestand ziet dat er dan zo uit:

    De ontvanger heeft een 2mm balsa plaat gekregen welke tegen de rompliggers gelijmt is. Hierop zit de ontvanger vast met dubbelzijdig tape met daartussen schuim om trillingen af te vangen. De antenne licht in één van de oranje hulzen. Deze lopen bewust omhoog het kielvlak in. Ik heb er dan ook zorg voor gedragen dat de lengte van deze hulzen gelijk is aan de antennelengte zodat de antenne maximaal omhoog steekt in het kielvlak. Hierdoor lag de positie van de ontvanger eigenlijk al vast.
    De servoplaat zit deels voor en deels achter het laatste spant onder de cockpit. Deze haakt in dit spant. hierdoor krijg je een goede verbinding. Het licht op de balsa liggers. Je ziet hier ook de schakelaars in de bodem. Wel een 0.8mm raampje op het balsa geplakt om uitscheuren te voorkomen.

    [​IMG]

    :arrow: Montage van de accu, niet moeilijk over doen. Twee balsa liggers geplaatst op de grene onderste ligger en tegen een balsa ligger. Hierdoor ontstaat ruimte achter de balsa liggers. Accu past er precies tussen incl. wat schuim. Trekbandjes erachterlangs en klaar is kees.
    Naast de accu zie je de aansluiting voor de rolroerservo's. 2 servo's op één stekker. En deze ultiplex stekkers zitten strak en goed. Tegen de romp geplakt zodat ik niet na hoef te denken of ik de linker en rechter zijde niet heb omgewisseld of dat soort fratsen.

    [​IMG]

    Volgende keer nog weer een stukje over hoe ik de motorkoeling heb gerealiseerd. Niet onderschatten AUB. Zonde van je geld :)

    Groetjes

    Mark
     
  14. Arvid

    Arvid Guest

    Ik had ongeveer hetzelfde ingedachten voor het opbouwen van de Wigens (de volgorde dan). Jouw verhaal bevestigd dit. Errig mooi dat je dit deelt :D
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Netjes! Welke prop met hoeveel rpm draait ie nu?

    Grt.
     
  17. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Alex,

    effe zo op het gedacht, volgens mij een 24x12 Elster 3 blad aan 6200 toeren

    Peter
     
  18. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    zeer mooie "bak" !!! vliegt waarschijnlijk subliem net zoals allemaal... :)
     
  19. MDM1FOX

    MDM1FOX

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Ede
    Vliegt mooi Mark!!! ben benieuwd...... hopelijk tot snel op de Hei

    Groetjes,
    Dennis
     
  20. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Tja,

    Vond het ook mooi om te zien... Ook op film :)

    Motor data:
    ZDZ 80RV blue head, met krumscheid 4 kamerdemper op 27.5cm: 24x12 Engel super silent 3blad. 6100 toeren en nog niet aan de naalden gedraaid, zo uit de doos dus ja nog steeds te vet.. Maar power zat en ik wil nog even van mijn motor genieten :) . Laat dat ding nog maar even lopen zo tot hij goed ingelopen is.. Ik verstook op dit moment nog 500ml is ongeveer 1,5 keer het vliegen van het programma... Dat deed ik met mijn ZG met pijp met nog geen 300ml :).. Maar ik heb 750ml bij me, dus genoeg reserve.

    Moet nog wel aan de afstelling werken.. Voor kunstvlucht ben ik al dik en dik tevreden. Voor 3D wel enkele kleine dingetjes geprobeerd, maar aangezien ik dat nooit anders dan met een shocky gevlogen heb ben ik nog zeer voorzichtig. Aankomend weekend is de eerste wedstijd en ik wilde nog wat trainen, daarom ook een beetje "mat" gevlogen op de hei.

    Rollend cirkel voor het eerst gevlogen, na driekwart perfect rond en op hoogte werd ik iets te veel afgeleid door een berg beste stuurlui :) Toen was ik de weg kwijt. Maar daaruit bleek wel dat ook dat weer heel gemakkelijk ging want dat was zo'n beetje de eerste keer sinds 2 jaar. Met de Wigens had ik er veel meer moeite mee.. Nu ging hij lekker, wat zo'n piloot.... eehhh kist al niet uit kan maken..
     

Deel Deze Pagina