Bouwverslag: Extra 330S 2.6m F3A-X

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Mark Oostveen, 3 jan 2005.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ok, klinkt (op het filmpje) netjes met die 24*12 3-blads, ik zit er over te denken om ook een 3-blads te proberen, zou het veel uitmaken in geluid? (26*10/27*10 vs. 24*12 3-blads)

    Grt.
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat waren toch niet wij drietjes die elkaar net niet probeerden te raken he :oops:
     
  3. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Geen idee nooit 2 blad gevlogen dus ik kan op mijn kisten niet over oordelen.. Bij een maat wel gezien dat hij 2 blad voor 3D en 3 blad voor figuren gebruikte. De 2 blad maakte beduidend meer lawaai, maar getallen heb ik helaas niet. et wel bekende gevoel... :(

    Maar let op. Andere prop betekend kist opnieuw afstellen. Dus wisselen van prop is eigenlijk geen goed idee, daarom kies ik gelijk in eerste instanite voor een 3-blad.. Het vermogen dat de 2 blad extra zou kunnen leveren heb ik niet nodig en ik vind een laag geluidsniveau belangrijk.

    Grz

    mark
     
  4. Arvid

    Arvid Guest

    @Mark

    Een klein beetje :offtopic:
    Wat was zoveel makkelijker bij deze kist en moeilijker bij de Wigens?
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Een rollende cirkel :p

    Zie paar postings terug ;-)
     
  6. Arvid

    Arvid Guest

    Ok, zo kan je het inderdaad ook lezen :lol:
    Ik dacht dat hij de weg kwijt was en het herstel met deze kist makkelijker was dan met de andere.
     
  7. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Nou ik vindt het niet eens echt off topic dan wel het is altijd weer een interesante discussie.. Het simpele antwoord... De Extra is vele malen neutraler.

    En wat houdt dat dan in..
    Een neutraal toestel heeft heen koppeling (coupling) tussen de verschillende roeren. Oftewel, als ik richtingsroer geef dan heeft dit geen invloed op rol of hoogte. En dat natuurlijk over alle roeren en richtingen gezien.
    Cupling is heel normaal gedrag. Het is verschrikkelijk moeilijk en veel werk om een toestel te bouwen dat perfect neutraal is. Dit zit namelijk niet alleen in het basisontwerp maar de mate van coupling wordt ook bepaald door zwaartepunt, vliegsnelheid, vlieggewicht etc. Je kunt dus twee toestellen van exact hetzelfde ontwerp bouwen die een ander gedrag hebben, door b.v. een andere motor en of prop, ander gewicht etc.

    Nou had mijn Wigens (maar ik was niet alleen) de vervelende eigenschap dan hij bij het geven van richting sterk naar beneden dook. Zeker als ik grote uitslagen nodig had. Ook rolde hij in tegengestelde richting. Dit kan dus aan de afstelling van de kist liggen maar ik vermoed dat het ook deels in het basisontwerp zat aangezien ik zeker niet de enige was met dit verschijnsel. Dus wat gebeurde er in een rollend cirkel... Tijdens het rollen wisselde de rolsnelheid met het geven van richtingsroer, ook de manier waarop je met hoog/laag corrigeerde moest je continue bijregelen als je met je richting aan de slag ging voor correcties.. Om te beginnen heb je nog al wat te doen in een rollend cirkel, maar de correcties vanwege de coupling kwamen daar nog bovenop.

    Dit heb ik met de Extra nog niet meegemaakt. Dus vanzelfsprekend wordt het hierdoor gemakkelijker dit soort figuren te vliegen.

    Extra info omtrend coupling:

    Roll - Rudder coupling:
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11424

    Rudder - pitch coupling
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3957
     
  8. Arvid

    Arvid Guest

    Interessante links, ga die eens rustig lezen. Dank
     
  9. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Afgelopen zondag deze kist in actie gezien in Odoorn.

    Blijft een indrukwekkend apparaat, hoe vaak je hem ook ziet vliegen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Was erg leuk om een middagje bij de OLC rond te kijken!
     
  10. macgyver NL

    macgyver NL

    Lid geworden:
    6 jul 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Someren
    mooie plaatjes, :lol:

    Groetjes,

    Jeroen
     

Deel Deze Pagina