bouwverslag f1 wiesel

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door d.kuipers, 6 apr 2015.

  1. d.kuipers

    d.kuipers

    Lid geworden:
    7 jul 2014
    Berichten:
    40
    Hallo allemaal, na een tijdje denken heb ik besloten om eens een nieuw bootje te bouwen. Na een tijdje denken kwam ik toch bij een wiesel uit omdat het me een leuk bootje leek en het me leuk leek om er eentje te bouwen. Dus gister de eerste spanten uit 3 mm triplex gezaagd en geschuurd (ik weet dat het eigenlijk 2mm balsa moet zijn), en geprobeerd of ze in elkaar pasten. Alles paste mooi en is recht. Tot zover mijn bouwverslag, verdere updates volgen nog :D[​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. d.kuipers

    d.kuipers

    Lid geworden:
    7 jul 2014
    Berichten:
    40
    Hoi allemaal, hier volgt de update van het wiesel verslag, de wiesel is nu bijna af, alleen de elektronica en de schroef hoeven nog maar gedaan te worden. Met de bouw ben ik eerst maar verdergegaan met de dwarsspanten uitzagen, daarna zijn de lengtespanten uitgezaagd en is alles in elkaar gepast. In de spanten voor de motor zitten nu ook extra gaten om de motor beter te laten koelen. Toen zijn de spanten gelakt om ze te beschermen als er eens water in zou komen. Eerst is het dek erop geplaatst. Daarna zijn we begonnen met het plaatsen van de huid, het is gemaakt van strookjes triplex, dat is wel zwaarder maar ook weer steviger. Eerst zijn we de stroken in de lengte gaan plaatsen en lijmen, dat nam wel een paar avonden in beslag omdat triplex zich niet zo makkelijk laat buigen als balsa. Met name in het midden waar de boeg begint werd het lastig omdat de huid daar een soort ronde vorm aan moest nemen, dat is opgelost door de stroken triplex daar in de lengte drie keer in te zagen zodat je op een stukje vijf smalle strookjes had die makkelijker bogen. Toen de strookjes in de lengte er op zaten zijn de vlakken voor bij de boeg gezaagd en geplaatst. De schroefas en de koker voor het roer werden natuurlijk geplaatst toen de bodem in de boot zat. Ook is er een houten randje om de boot heen gekomen en is er geschuurd en geschaafd, dat gebeurde door mijn opa ik was toen op vakantie. Daarna is de boot gelakt en is het bakje voor de servo geplaatst, en dat is hoe ver de wiesel nu is, het roer zit er al op en alleen de elektronica en de schroef hoeven nog geplaatst te worden. Groetjes, Dylan

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  3. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Ziet er netjes uit.
    Wat weegt ie zoals ie nu is?
     
  4. d.kuipers

    d.kuipers

    Lid geworden:
    7 jul 2014
    Berichten:
    40
    Met accu en deksel weegt het totaal nu zo'n 1360 gram
     
  5. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Dat is al aardig aan de zware kant...

    Mijn 1e wiesel woog rond de 1200 gram en daar zag je al aan dat ie aan de zware kant was.
    Vaarde verder prima, maar ik ben nu met nr2 bezig en die wil ik toch wat lichter hebben.
    Origineel mogen ze maar maximaal 1 kg wegen zelfs.
     
  6. d.kuipers

    d.kuipers

    Lid geworden:
    7 jul 2014
    Berichten:
    40
    Jaa, t klopt dat ie aan de zware kant is maar het is toch geen wedstrijdboot en zolang het leuk in plane gaat vind ik het al mooi, en anders kan ik altijd nog zoeken voor een lichtere accu :)
     
  7. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Leuk bezig, houd alleen wel het gewicht in de gaten want als hij echt te zwaar is wordt het een onderzeewieseltje en dat kan niet de bedoeling zijn.
    Ga je hem "blank" houden (wel leuk en origineel) of gaat er nog een kleurtje op?
     
  8. d.kuipers

    d.kuipers

    Lid geworden:
    7 jul 2014
    Berichten:
    40
    Ik ga hem inderdaad gewoon blank houden, alle elektronica zit er nu in. Hij loopt nu op 7,2 volt en heb vandaag voor het eerst er een vaartest mee gedaan. Hij komt echter nog niet in plane, dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat 7,2 volt nog niet genoeg is (het toerental zakt in het water nogal flink terug) en omdat er nog geen speedschroef onder zit (die is al onderweg). En tot slot nog een correctie, de weegschaal thuis stond niet goed en het totaalgewicht is nu 1270 gram
    [​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  9. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Je gebruikt penlites als accu, ja?
    Dan zou dat ook zomaar een onderdeel van het probleem kunnen zijn, die kunnen de stroom waarschijnlijk gewoon niet leveren - en dan kakt de spanning, en dus je toerental, drastisch in...
     
  10. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    1270 gram is al een stukje beter :)

    Tijd voor lipo's! Check Hobbyking.com en dan het EU warehouse ;)
     
  11. d.kuipers

    d.kuipers

    Lid geworden:
    7 jul 2014
    Berichten:
    40
    Inderdaad setsunakaede, het lag inderdaad aan het feit dat de penlites de stroom niet konden leveren. We hebben het even gemeten aan het water en het voltage zakte inderdaad drastisch terug.

    vandaag hebben we de speedschroef gemonteerd en een testvaart gedaan waarbij we meetten dat het voltage te ver terugviel, daarna een testvaart gedaan met een oude boormachine accu met 4 dode cellen die bijna leeg was en het geheel ging bijna in plane. Toen de dode cellen verwijderd en van de goede cellen een accupakket gemaakt van 7,2 volt. Nu ligt het te laden en dan hopen dat morgen alles goed vaart :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  12. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Kijk, het gaat gewoon goedkomen.
    En anders inderdaad eens een greep naar LiPo doen, maar daar heb je alleen wel een speciale lader en enige moed, beleid en trouw voor nodig. Wél een stuk lichter en beter geschikt voor hoge stromen!
     
  13. d.kuipers

    d.kuipers

    Lid geworden:
    7 jul 2014
    Berichten:
    40
    Vandaag nog even getest en het ging in plane en stuurde mooi. En ik ga misschien ook inderdaad nog wel nadenken over lipo omdat dat wat sneller laadt, wel vraag ik me af of de aanschaf van een lipo, een lader en de beveiliging tegen het te ver ontladen het allemaal waard is
     
  14. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Ik ben ondertussen helemaal over op lipo's en wil eigenlijk niet meer terug naar NI-xx cellen.
    Ze leveren meer power per gewicht, houden de spanning langer hoog tijdens het ontladen, zijn vaak goedkoper enz.

    1e aanschaf kan ff prijzig zijn als je gelijk een lader enz. mee moet aanschaffen,
    maar als je langer met modelbouw bezig wil zijn dan ga je er zeker veel voordeel van hebben.
     
  15. d.kuipers

    d.kuipers

    Lid geworden:
    7 jul 2014
    Berichten:
    40
    Daarnet nog even gevaren en met de snelheid zit het goed, maar het bereik valt telkens weg en de boot valt dan stil. Als ik dan gas geef beweegt alleen de servo een klein beetje heen en weer totdat ik weer in de buurt kom en de boot weer werkt. En ik ga me zeker eens verdiepen in lipo's en de laders en er dan eens goed over nadenken :) [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  16. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    denk toch dat er wat mis is in de zender. of de accu
    had dit probleem ook met mijn eerste boot ;-)
     
  17. d.kuipers

    d.kuipers

    Lid geworden:
    7 jul 2014
    Berichten:
    40
    T gebeurt alleen maar vanaf een bepaalde afstand van zo'n vijf meter maar toen alles nog met de penlites draaide gebeurde het niet, de servo werkt trouwens nog wel op die afstand
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.115
    Locatie:
    Oostvoorne
    Filmpje van de proefvaart. Volgende stap is de antenne naar buiten brengen. Gr. Klaas.

     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Daar zit nog wel wat ruimte voor verbetering in, maar eerst maar eens de storing oplossen - antenne naar buiten brengen en verticaal (in een rietje oid) gaat waarschijnlijk al veel helpen. Dan kan je tenminste het bootje eens goed de sporen geven op wat ruimer water.
     
  20. d.kuipers

    d.kuipers

    Lid geworden:
    7 jul 2014
    Berichten:
    40
    Het is weer een tijdje sinds mijn laatste update maar er is ook een tijdje niks aan de wiesel gedaan. Ik heb vandaag van een vriend uit mijn klas een hoop rc spullen gekregen die ik kon gebruiken om de wiesel te 'upgraden'. Met onder andere motoren, accu's een zender en ontvanger en laders. Vandaag heb ik in de wiesel de andere ontvanger van 2,4 gHz gezet en een andere servo omdat de aansluiting van de eerste servo niet paste, ook heb ik een andere accu gepast en daar moet nog de juiste stekker aan gemonteerd worden. En verder ben ik begonnen met het plaatsen van een andere motor, een orion typhoon 23T. Het is alleen nogal lastig om de bedrading weer goed te krijgen en om de motor weer aan de spant vast te zetten (dat is nogal krap om met de schroevendraaier bij te komen). Maar dat is allemaal weer werk voor morgen :)

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015

Deel Deze Pagina