Bouwverslag FAIRPLAY-33 in Lego.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Konajra, 8 jul 2012.

  1. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Ik zal waarschijnlijk de eerste zijn die hier een bouwverslag start van een lego modelschip.

    Ik heb al meerdere schepen gebouwd maar ben sinds gisteren ook hier op het forum. Mijn modellen zijn allemaal in 1 op 40. Wellicht een vreemde schaal in de model wereld maar de schaal is niet voor niets gekozen. Hij komt namelijk overeen met het Lego minifiguurtje.

    Ik ben aan de FAIRPLAY- 33 begonnen op verzoek van een medewerker van Fairplay towage. Als hij af is gaat hij dus naar Duitsland. Daarom ben ik van plan nog een tweede te bouwen en die wil ik RC gaan maken. Ik heb bij modelboat mayhem een vissersboot gezien gemaakt van lego die men RC heeft gemaakt. Het kan dus wel. Alleen eerst de versie voor Duitsland bouwen. En daarna eens kijken of er fondsen aanwezig zijn om ruim 14.000 lego stenen aan te schaffen voor een eigen versie.

    Dit is de FAIRPLAY-33:

    [​IMG]

    Het schip is een kleine 49 meter lang. dat maakt mijn model dus rond de 1,23 m, 35 cm breed, en van kiel tot top van de mast 72 cm.

    Nadeel van lego is dat je vast zit aan de maten van de stenen. Ik ontkom er dus niet aan om her en der wat van de maten af te wijken.

    Van Fairplay medewerker heb ik de tekeningen van het schip gekregen. die heb ik vergroot tot 1:40 en bij de copyshop uitlaten printen op A0. Daarna is het zoals bij iedereen een kwestie van meten en beginnen.

    Omdat ik nooit van te voren weet welke Lego stenen, en in welke hoeveelheden, ik nodig heb, maak ik mijn modellen altijd eerst met een LegoCAD programma. Ja, dat bestaat.

    Zodra het model af is, kun je het model invoeren in een ander programma en krijg je een lijst met alle gebruikte stenen die je vervolgens kunt bestellen via diverse kanalen.

    Dit zijn de tekeningen

    [​IMG]

    nog een vraag: om een youtube filmpje te kunnen plaatsen gebruik ik [youtube] link film [/youtube} toch?
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2012
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo ko

    ja maar dan op het laatste ook ] dit haakje
    gr raf en dit is een leuk projectje
     
  3. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Vergeet niet dat Lego verschikkelijk zwaar is (Deense kwaliteit), en een sleper als de nogal een hoogte heeft.
    Een andere bouwer hier, setsunakaede, heeft een politie boot van Lego RC gemaakt.
    Misschien is het wijs even door dit verslag heen te hobbelen en bij deze bouwer wat informatie in te winnen...

    Het verslag staat hier
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  4. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Succes met de bouw,dit ga ik volgen.

    (je andere modellen zijn ook prachtig)

    groeten,

    Herman
     
  5. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Ja verkeerde haakje inderdaad. shift toets per ongeluk ingedrukt.
    bedankt.

    @ klaasKamstra. Ik weet dat lego zwaar is. Ik bouw er al jaren mee.

    hier staat het stuk over die Vissersboot: http://www.modelboatmayhem.co.uk/Modellers/Guy/Lego.htm

    Dat model weegt vaarklaar 27 kg.

    en hier een video:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    En dan nu maar weer verder met de FAIRPLAY-33

    dit is het begin van de romp. Met dank aan de Lego CAD software en een 3D programma.



    volgende stadium van de romp:



    en ondertussen is de romp klaar:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    leuk....
    ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
    deze volg ik zeker.
    is er nog een datum waarop hij af moet? ....omdat je hem voor een bedrijf maakt..

    mvg,
    jeffreykr
     
  8. Sander1974

    Sander1974

    Lid geworden:
    24 jun 2012
    Berichten:
    3
    Geweldig ! Mijn twee hobby's gecombineerd.
    Ga dit zeker volgen.

    Grt,
    Sander
     
  9. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Cool, hierbij vergeleken is mijn lego-politieboot maar spielerei (okee, zo was het ook bedoeld...)

    WBT Fondsen: Als je de eerste hebt gebouwd, goed fotoverslag opsturen naar LEGO en kijken of je er ook één voor hun, voor in één van de LEGOLANDen, kunt maken, met als vergoeding dat ze jou de steentjes voor twee boten opsturen? :)

    Welk CAD programma gebruik je? LDD? En hoe krijg je die romp er uiteindelijk in, gewoon stapelen zoals "in het echt" ook of zijn er trucjes voor om dingen semi-geautomatiseerd in te voeren? Ik heb ook wel eens met dit soort pakketten zitten stoeien, maar liep nogal aan tegen het zoeken naar de juiste steentjes, en het feit dat je op een scherm zit te pielen. (slechte zaak voor een ontwerper, maar goed...)
     
  10. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Ik gebruik Ldraw. te downloaden van LDraw.org - Home. Alle ooit door Lego gemaakte stenen zitten daarin. Alleen moet je zelf wel in de gaten houden of de gebruikte stenen wel ooit in de door jou gewenste kleur zijn geproduceerd.

    Het is inderdaad min of meer bouwen zoals je dat ook in het echt zou doen. Met dien verstande dat bijna de hele romp dus danig gebouwd is dat de bekende lego noppen niet naar boven wijzen maar naar links en rechts en zelfs onderste boven zijn verwerkt. Dat is vaak de enige manier om met Lego stenen een romp te bouwen die een redelijk vloeiende vorm heeft. Er is geen semi automatische invoer mogelijk dus elke steen moet jezelf op de juiste plaats zetten. Tijdrovend maar het is een hobby, dus...

    voor wat betreft de fondsen en Lego zelf. Er zit een connectie met Lego aan dit model vast. Er is dus een mogelijkheid dat de vergoeding voor dit model wordt uitgekeerd in legostenen.
     
  11. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Ik ben al een heel stuk verder met het ontwerpen van de FAIRPLAY-33.

    Alleen het achterdek moet ik nog dichtmaken en alle details er op aan brengen.

    Hier wat foto's van het model toto nu toe:

    [​IMG]
    fairplay-33-1 by Konajra, on Flickr

    [​IMG]
    FAIRPLAY-33-2 by Konajra, on Flickr

    de eerste lijst met te bestellen stenen is verstuurd. Nu is het dus een kwestie van afwachten wanneer ze voor de deur staan. Daar gaat denk ik wel een maand of 2 overheen.
     
  12. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Spannend ben zelf ook lego fan!! Heerlijk alternatiev voor modelbouw:D Zeker als je geen stof kunt maken;)
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Je bouwtempo blijft me verbazen. :D
     
  14. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    als je boot af is ga je hem dan nog insmeren met iets waterdichtend??
     
  15. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Deze niet. Dit model gaat naar Duitsland. De eventuele 2e versie die ik voor mijzelf wil gaan bouwen moet natuurlijk wel waterdicht worden als ik er mee wil gaan varen. Dat wil ik doen op de manier van dat schip van het youtube filmpje. Die hebben aan de binnenkant er een polyester romp in gemaakt mbv glasvezeldoek.

    Maar dat is voorlopig toekomst muziek. Eerst deze maar eens in elkaar zetten.
     
  16. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Geweldig, wat een kunst om van vierkante steentjes een vloeiende romp te maken! Daarnaast is het ook nog eens een hele mooie sleper. Zal een mooi vaarbeeld opleveren als hij af is. Maak je bij een varend model ook de schroeven van Lego?

    Gr.
    Pim
     
  17. FredW

    FredW

    Lid geworden:
    2 nov 2009
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Lochem
    Ik zag al eerder kolossale modellen van Lego op het net; een totaal andere manier van modelbouwen, maar toch ook erg interessant en het zijn erg mooie modellen op de Lego manier!!
     
  18. Konajra

    Konajra

    Lid geworden:
    6 jul 2012
    Berichten:
    190
    Bedankt voor de complimenten heren.

    Even off topic.
    voor wat betreft de vloeiende vormen die met lego gemaakt kunnen worden: hier nog een mooi voorbeeld:

    De Polarcus Alima
    [​IMG]
    Polarcus Alima on display 6 by Lego Monster, on Flickr

    Weliswaar een waterlijn model maar toch in mijn ogen een kunstwerk. Zelfs de letters en het logo zijn dmv Lego stenen gemaakt.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2012
  19. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Kanonnen zeg, Dacht dat ik vroeger creatief was met lego, maar dit zijn echt een meesterwerk, Diep respect.... :worship:
     
  20. rcboy

    rcboy

    Lid geworden:
    9 nov 2011
    Berichten:
    343
    Locatie:
    capelle a/d ijssel
    echt prachtig man!!!
    maaaaaaaare... net zoals hoegaarden zei worden de schroeven ook van lego gemaakt?? ik bedoel daarbij vooral die rc- versie
     

Deel Deze Pagina