Bouwverslag Flair North American Harvard: klaar!!!!!!

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Danny Mulders, 28 jul 2006.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Nou, eindelijk dan ook een bouwverslag van mij :wink: :D .
    vandaag naar Hobby-In geweest om in de eerste instantie óf de flair baronette te kopen ( zou stevo leuk gevonden hebben :wink: ) óf de bouwdoos van de Sig 1/5 piper J3. geen van beiden waren op voorraad, de baronette kwam helaas ook niet meer op voorraad, en de piper zou tot volgende week duren...
    ongeduldig als ik ben kocht ik toen maar een ander model uit de zelfde motorklasse wat ik ook al heel lang een mooie kist gevonden heb, namelijk de North American Harvard.
    Deze dus: [​IMG]

    heeft een spanwijdte van 1 meter 67 en er moet een 6.5 tot 7.5CC op, het laatste komt er bij mij op.
    eerste indruk, mooie doos .
    [​IMG]
    de kat bemoeit zich er ook weer eens mee....
    [​IMG]
    mooi cockpitkapje
    [​IMG]
    Zeer veel hout, vooral triplex stanswerk, dus geen lasercut, en de ribben zijn ook triplex. het hout is wel zeer licht, maar ook verbogen :? .
    [​IMG]
    7 losse bouwtekeningen, wat fijn is want dan hoef ik niet veel bouwruimte te hebben ( heb ik ook niet) en de instructies staan niet in een boekje maar gewoon op de tekening.
    [​IMG]
    lekkere grote aluminium cowl
    [​IMG]
    Veel ABS onderdelen, zoals dummy uitlaat, pilotenstoel, ( meegeleverde) piloot. ook luchtinlaten van ABS. ook hebben ze zelfs de tank en alle wielen meegeleverd!
    [​IMG]

    morgen maar eens beginnen met de bouw, vandaag mocht ik niet van mijn ouders want ik zou hem eigenlijk bij mijn oma bouwen om iets te doen te hebben als mijn ouders 1 week op vakantie waren. toen ik ze vertelde dat mijn oma hier geen goede tafel voor had ( niet recht) mocht ik de vleugel thuis in de garage bouwen, maar de romp moest bij mijn oma, wat ook niet ging want er moet een soort vlak rasterwerk gemaakt worden. dan had ik maar pech zeiden ze. nou goed dan, ik loop met doos richting garage, en word tegegehouden want het is er een te grote zooi om te bouwen ( vinden zei). nou goed dan, ik wil de garage op gaan ruimen, is het weer niet goed...."doe dat morgen maar met je vader....." :evil:

    in ieder geval, de bouwdoos is van zeer goede kwaliteit, met veel hout.
    ik neem hem waarschijnlijk mee naar de schaalmodellenmeeting 26 augustus, ik zal me over een weekje ofzo inschrijven als ik ver genoeg ben met de bouw.

    PS. er komt geen intrekbaar landingsgestel op, kan ook niet bij dit model.
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Hey Danny,

    Even mooie kist hoor die Harvard! Ben ik van plan ook nog eens te bouwen. Het is met die Flair kisten zoals ik reeds in het DRI draadje heb aangehaald zo dat die triplex ribben inderdaad wat verbogen zijn waardoor er soms problemen optreden bij het uitlijnen van die ribben. Ik heb er geen antwoord op gevonden, het is gewoon zo en niet anders.

    Succes met de bouw,

    Stevo
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    in de beschrijving zelf staat ook dat de ribben wat verbogen kunnen zijn, zij geven als oplossing dat je eerst 1 uitsparing haaks op een ligger moet lijmen, zodat die in ieder geval 90 graden is, en dat je dan onder duk de andere uitsparing er haaks op moet zetten, en dan zijn alleen de voor en achterzijde nog krom.
    die worden dan goedgemaakt bij het zetten van de voor en achterlijst :wink: .
    ik zal kijken of ik wat fototjes kan posten voor de duidelijkheid.
    ik gok eigenlijk van niet want ik heb de goede camera niet, mijn broer is 2 weken op vakantie en heeft met zijn stomme kop express de verkeerde camera meegenomen, de slechte ( van hem) heb ik even de bovenstaande foto's mee gemaakt.
    nouja, ik hoefde ze in ieder geval iet te verkleinen voordat ik ze uploadde, zo slecht is die camera :roll: .
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Danny,

    Mooie kist, weer een bouwdraadje om in de gaten te houden ;-)
    (Onno moet ook maar eens met zijn TF AT-6 gaan beginnen :| zo`n geweldig toestel)

    Succes met de bouw,
    Berto.
     
  5. jaap

    jaap Guest

    Hey Danny,
    Blijft gewoon een gaaf toestel hoor.

    We gaan gewoon je draadje volgen.

    Succes met bouwen.

    Jaap
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Bedankt allemaal, gaat helemaal goedkomen :wink: .
    vandaag maar eens begonnen met de vleugel, deze word in 3 delen gebouwd en daarna samengelijmd.
    het begin van de middenvleugel:
    [​IMG]
    De middenvleugel ruwbouw klaar:
    [​IMG]
    het servo compartiment ( de rolroeren worden via umlenkhebels aangestuurd door één servo):
    [​IMG]
    vanuit een andere hoek ( de achterlijst is nog aan het drogen, vandaar het stukje afplaktape):
    [​IMG]
    De topsheeting op zijn plek:
    [​IMG]
    De onderkant, hier nog onbeplankt:
    [​IMG]
    De onderkant beplankt en het landingsgestel proefpassen:
    [​IMG]
    Hier de rollbar voor in de cockpit, is hier nog blank maar is ondertussen al zilver gespoten, ziet er nu uit als gelast metaal, morgen ( vandaag eigenlijk) hier een foto van, ligt nu nog te drogen :wink: :
    [​IMG]
    De rechter vleugelhelft, ligt hier ook nog te drogen, moet nog beplankt worden en de shearwebs zitten er hier op de foto nog niet tussen:
    [​IMG]
    om alvast een idee te geven over hoe het gaat worden ( zit natuurlijk nog niet vastgelijmd):
    [​IMG]

    morgen ( vandaag?) ga ik weer verder en komen er ook weer wat foto's bij, hopelijk met een betere resolutie :wink: .
    de kist bouwt wel fijner dan mijn fourstar 40, veel fijner zelfs.

    groeten, danny.
     
  7. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Hoi danny,

    ziet er goed uit, en snel gebouwd als je met houtlijm werkt.

    Ik heb alleen een vraag/opmerking.
    Aan de onderzijde van het middenstuk, daar loopt een balk, waar je je landingsgestel in monteerd.
    Bijna in het midden steek je dus je landingsgestel door een gaatje wat in deze balk zit.
    Zit er aan de andere kant van deze balk (waar het landingsgestel erdoorheen steekt) ook een stuk hardhout blok?
    Zo niet, dan zou ik dit wel doen. Wat anders zit jouw metalen landingsgestel alleen maar vast in deze balk. En bij iedere landing, krijgt dat gaatje in die balk ook een flinke klap. En wordt het dus automatisch groter, waardoor je wielen spelling krijgen, of scheef naar achteren gaan staan.
    Ik zag dat de bovenkant nog open is, dus als je het nog kan zou ik het doen.

    verder succes met de bouw
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Er zit inderdaad een hardhouten blok bovenop gelijmd :wink: . onderdeel 79 als ik het me goed herinner. is op foto 2 en 3 net te zien ook.
    vandaag al een beetje verder gegaan, de rechtervleugel is bijna af, alleen de aileron er nog uitzagen, en de voorlijst in vorm schuren.
    wat ik alleen een beetje raar vind is dat flair aanraad de aileron te hingen met de bespanning, dus geen scharnieren maar gewoon aan de vleugel vastgespannen, wat denken jullie? zal ik het zo doen of er scharnieren in hangen?
    en ja, ik bouw inderdaad met houtlijm, al heb ik de middenvleugel wel grotendeels met die nieuwe bison secondelijmtipper gemaakt, is een superfijn ding, alleen wel zeer snel leeg....
    ik ga weer even verderbouwen en straks foto's plaatsen.
     
  9. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    Ehey Danny,

    warom gebruik je maar 1 servo,
    als jij 2 servo's gebruikt kun je ze met jouw zender futaba 6exa inmixen als flaps en je kan per rolroer de uitslag instellen, ik weet niet of deze kist flaps heeft maar als deze wel flaps zou hebben dan kun je deze op kanaal 5 zetten en instellen hoeveel uitslag je wilt hebben maar dan heb je wl een vaste uitslag want je kan het niet meer of minder geven in de lucht omdat dit een schakelaar is, da kun je dus kanaal 6voor een alerion gebruiken.
    dan moet je wel zorgen als je de draaiknop helemaal naar rechts hebt staan dat dan de alerions neutraal staan.
    dit werkt zo veel efectiver ;)

    suc6 met de bouw verder he :p

    groetu
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik gebruik maar één servo omdat het standaard bij deze kist zo is, en omdat het systeem heel erg sterk is zie ik er geen reden in om dit aan te passen. ook zou ik bij 2 rolroerservo's allemaalextra verstevigingen aan moeten brengen, en dit zou extra gewicht toevoegen.
    als het werkt moet je er niets aan veranderen, ofwel: "if it ain't broke, don't fix it!"
    welnu, tijd voor weer wat bouwfoto's!!
    hier de afgeschuurde voorlijst van de middenvleugel, die bobbel in het midden ben ik me van bewust, is er inmiddels uit :wink: .
    [​IMG]
    de zilvergespoten rollbar, ziet er net echt uit nu! ik heb rust-oleum hievoor gebruikt, is eigenlijk galvaniseerspray, ik weet niet wat dat betekend maar dat maakt voor die rollbar niet uit.
    [​IMG]
    Hier de rollbar in de hand
    [​IMG]
    En hier ( een paar van) de ribtopcappings terwijl ze aan het drogen zijn
    [​IMG]
    woodbuilders' heaven :lol:
    [​IMG]
    Hier had ik het model heel erg mee kunnen verpesten, dus ik voorzichtig, en met het zweet onder de oksels,met een zaagje door de buitenste rib, ging goed, zaagje er weer uit, ging maar net, en zo de hele tijd door, totdat ik een mooi rolroertje had :D
    [​IMG]
    hier alle ribbetjes mooi afgeschuind, ook kun je bovenaan nog net de rudderhorn bevestiging zien.
    [​IMG]
    heb jij ook zin in een sandwich? :lol:
    [​IMG]
    hier ben ik mijn boterham nog aan het smeren, ofwel een blok balsa, laagje bison model balsa, triplex spant, nog een laagje bison model balsa, en dan het andere blok.
    [​IMG]
    de onder- en bovenkant beplankt, rolroerbevestiging is klaar,voorlijst netjes afgeschuurd, en een deel van de tip is te zien.
    [​IMG]
    hier het rolroergat en de vleugeltip, geschuurd en wel....
    wat was dat een pokkewerk zeg, en ik moet de andere kant nog doen 8O
    [​IMG]
    nog een foto van de beruchte vleugeltip...
    [​IMG]
    hier het rolroer, mooi gelukt al zeg ik het zelf :D
    [​IMG]
    en hier alles even in elkaar gepast, ziet er gelikt uit, alleen de tip moet nog wat dunner, is een mooi klusje voor als de vleugel klaar is en ik niet aan de romp mag beginnen van mijn ouders omdat die bij mijn oma "moet" :wink: .
    [​IMG]


    en ik heb al een kleurenschemaatje gevonden wat ik zeer waarschijnlijk ga gebruiken. ( zeer waarschijnlijk, maar je weet het maar nooit met mij...)
    mijn kleurenschema
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Danny,

    Ik zou zelf ook eerder 2 rolroer servo`s toe passen maar da`s ieder zijn keus.

    Maar,
    dit is zeker niet zo, als je 2 rolroer servo gebruik kun je voor elk rolroer een mini servo toepassen die beiden hetzelfde gewicht hebben als 1 normale servo, de bevestiging zal ook niet veel meer wegen.
    Je aansturing is dan ook weer lichter omdat je geen stuurstangen door je vleugel hebt lopen alleen maar 2 servo snoertjes.

    Het voordeel van 2 servo`s is dat je makkelijker differentieel kan toepassen en daardoor de kist mooier door een bocht kan laten gaan zonder moeilijk te moeten afstellen met een 120gr overbrening in je aansturing m dit voor elkaar te krijgen.


    En wat betreft het volgende:
    Momenteel ben je nog in de opbouw fase dus werken doet het zowiezo nog niet ;-)
    En het zal zeker wel werken maar je mag toch ook wel verbeteringen aanbrengen?

    Verder in ieder geval succes met de bouw en we wachten met smart op meer foto`s.
     
  12. Arvid

    Arvid Guest

    Hé, we hebben een tweede Hezik :wink:
    Gaat lekker rap. Wat betreft een rechte plank bij je oma, een deur is bijna altijd recht. Even uit de deurpost lichten en gaan maar..... :D
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Foto`s zien er toppie uit en wat je zegt Arvid, een 2de Hezik, damn wat wilde ik dat ik ook vakantie had ;-)
     
  14. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    :thumbsup: strak!!!! :thumbsup:
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.471
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    nice
    jammer dat je een standart kleurenschema hebt
     
  16. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ik probeerde eigenlijk mijn ouders om te praten dat ik thuis mijn model mocht bouwen, zodat ik geen 2 weken hoef te wachten :lol: .
    en ik denk dat mijn opa me helemaal in elkaar peert als ik met de deuren ga lopen slepen :wink:
     
  17. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    netjes hoor :p

    volgende week de maiden 8O
    schiet lekker op :p
     
  18. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Nou, hier komen weer wat bouwfoto's hoor :D .
    ikke maar denken dat we geen schuurpapier meer hadden :roll:
    [​IMG]
    hier de linkervleugel af ( foto's van de bouw heb ik niet, want het is gewoon hetzelfde als de rechtervleugel, maar dan gespiegeld)
    [​IMG]
    hier de rechtervleugel en het middenstuk al vastgelijmd en droog.
    [​IMG]

    en toen ging ik maar even verder met de staartvlakken want de linkervleugel moest nog drogen, ik heb besloten om de staartvin wel wat aan te passen want deze was absoluut niet schaal:

    hier de staartvin en richtingsroer, nog kaal...
    [​IMG]
    hier heb ik ze al voorzien van voorlijst, achterlijst, en ribben:
    [​IMG]
    en hier is de werkelijke aanpassing goed op te zien, moet nog drogen en wordt dan geplamuurd en geschuurd
    [​IMG]

    linkervleugel droog, in vorm geschuurd, aan de vleugel lijmen dan maar :D
    [​IMG]

    dat was het dan alweer! :bye:
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Die ligt daar zeer gevaarlijk, een verkeerde beweging met een van die fietsen en je kan opnieuw beginnen. Verder ziet het er mooi uit.
     
  20. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Ik vind het al knap, hoe je je vleugel daar op de grond neerlegd, en het geheel dan ook nog goed recht aan elkaar kan lijmen. En ook nog onder de juiste hoek.

    Je hebt geen plaats om ergens te gaan staan, zodat je kan meten of alles onder de goed hoek zit.
     

Deel Deze Pagina