Bouwverslag Flair North American Harvard: klaar!!!!!!

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Danny Mulders, 28 jul 2006.

  1. Arvid

    Arvid Guest

    En natuurlijk 25/26 augustus in Oss. Knap werk! Heb je de deur niet eens nodig gehad bij je oma.... :wink:
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    inderdaad, hij was al klaar om te coveren toen ik daar kwam :D

    en het is trouwens 26 en 27 augustus :wink:
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Vandaag fly-in bij ons op de club, four-star 40 mee, harvard mee, 2X vliegen met mijn four-star, alles goed....toen ging ik voor de derde keer vliegen en halverwege boorde ik hem vol de grond in, na een rol dook ie zover aan dat ik hem niet meer omhoog kon trekken en hij ging achter een heuvel de heide in, waarna we een harde plof hoorden, wij kijken en wat zagen we.........
    een greppel door de heide van +-1,5 meter die gemaakt was door de prop, de voorkant van het toestel (net voor de cockpit afgebroken) was vol doorgegleden tegen de enige boomstam die er stond, de propellor niet gebroken maar verbogen naar achteren, en de rest lag in elkaar gevouwen op een hoopje midden in de greppel... geen prettig gezicht dus....


    wat heeft dit nu met de harvard te maken:
    ik heb nu een motor en ontvanger voor mijn harvard!!!!!
    de motor zat helemaal onder het zand, en de ontvanger was opengesprongen, maar na hem dichtgeklikt te hebben en een rangecheck uitgevoerd te hebben blijkt hij nog perfect te werken :roll: .

    de motor heb ik al gedemonteerd en in een bak methanol schoongemaakt.

    hier foto's

    als eerste maar het restant van wat eens een mooi toestel was.. :|
    [​IMG]

    hier de motor schoongemaakt ( ik had een foto van toen ie vies was, maar het vuil viel niet echt op..)
    [​IMG]

    na het schoonmaken mijn methanol weer gefilterd, en het ziet er nu helderder uit dan toen het uit de kan kwam.
    links is de gefilterde methanol, en rechts het bakje waar het in zat en de filter....
    [​IMG]

    hier nog een keer de mooie motor 8)
    [​IMG]

    en ook wil ik even zeggen (voor dat ik dalijk gecondoleerd word :lol: ) dat ik het niet zo heel erg vind dat mijn four-star nu naar de knoppen is :wink: .
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Okee dan, gefeliciteerd met je motor en ontvanger voor je Harvard ;-)
     
  5. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Inderdaad, dat was ook mijn eerste reactie na de plof :p .

    ik ga nu maar op naar de four-star 60, maar ik denk dat ik daar express de V-stelling maar bij weglaat :p .

    en dan kan ik toch blijven doen wat ik me voorgenomen heb: alleen met irvine motoren vliegen :roll: .

    maar goed, die kist komt volgende week wel, als ik jarig ben :lol: .


    vandaag heb ik de motorsteun in mijn harvard gebouwd, en ben nu bezig om de motor te installeren, foto's volgen vandaag of morgen :wink: .
     
  7. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    [​IMG]

    Er zal toch zeker wel wat van over zijn :p
    Ennu, je hebt wel pech met die kist hoor :roll:
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    de piloot en 2 vleugelhelften die voor een kwart per helft kapot zijn, plus wat gebroken voorlijst, en een stuk gehavend staart, verder is er niets meer te redden, ik ga denk ik een klein funkistje met de restjes maken :lol: .

    hier 3 foto's van mijn motor geinstalleerd, nog zonder uitlaat, maar alle drie baggerkwaliteit, kijk maar welke de beste is:




    foto's komen nog, uploadserver is weer eens down :evil:
     
  9. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    hmmmm, mss wil Berto er eens naar kijken :wink:
     
  10. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
  11. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    Hey Danny , dat word dan wel een heeel klein funkisie van de restjes ;) haha,

    toch is het jamer dat ie kapot is (als je'm zat was had je hem ook kune verkopen dan had je er nog geld voor gekregen ;) )

    de groetjus
     
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Nou mensen, ik heb hem vandaag toch afgekregen, hij ligt te laden nu, morgen maiden :D .

    hier wat foto's:

    Hier het met de kit geleverd wiel naast een schaalwiel wat ik gekocht heb.
    landingsgestel is trouwens naar voren gebogen, een grondtest heeft uitgewezen dat dit nodig was, hij was namelijk lekker aan het grasmaaien....
    [​IMG]

    hier zijn de wheelwells en luchtinlaten goed op te zien.

    [​IMG]

    hier de motorinbouw, met een rubberen stopje om het afstelnaaldje want deze maakte een irritant schraperig geluid tegen de motorkap.
    [​IMG]

    De staart, richtingsroer borgschroeven zijn redelijk te zien.
    [​IMG]

    Een rolroer, geborgd uiteraard ( heb tijdens het gastvliegen eens een toestel gezien waar het rolroer vanaf kwam, eindigde niet echt prettig...)
    [​IMG]

    De piloot zit lekker comfortabel ( en als het niet zo is bekijkt ie het maar :lol: )
    [​IMG]

    dit vind ik wel geinig gedaan al zeg ik het zelf :D . ik weet het, niet schaal maar wel leuk. gemaakt met CD marker met er over heen wat breed plakband.
    [​IMG]

    De staart, hoogteroer geborgd.
    [​IMG]

    En hier istie dan, de tweede rolroerservo, op een andere manier maken ging helaas niet, maar vind het toch wel geslaagd :wink: .
    [​IMG]

    Het pitotbuisje zilver geverfd en ingelijmd.
    [​IMG]



    En dan is het morgen maiden-time!!!!!! :D

    helaas geen filmpje, want ik heb geen camera ( waarmee ik video's kan maken :wink: ).
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Danny dat ziet er heel strak uit (al heb ik wel wat puntjes gezien die je mooier had kunnen doen cq. wegwerken :roll: )

    Maar je laat ons wel even weten hoe de maiden is verlopen he, wij zijn zeer benieuwd :yes:
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.496
    Locatie:
    groningen
    Wat bedoel je met borgen: dat de scharniertjes niet uit de lijst komen?

    Dat kan ook met spelden ipv. die M3 bouten (schat ik). 8O

    Allemachtig! . . . :evil:

    Ben het wel met Berto eens: een paar dingetjes . . . etc.etc.

    Maar ziet er verder mooi uit.

    Mooie wieltjes! :p

    Veel succes vandaag.

    Wie gaat 'm invliegen?

    (PS.
    De aansturing van dat rolroer wordt zo wel erg kritisch! Kan die niet verder naar boven op de roerhorn?)


    jan.
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Volgende keer zou ik als ik jouw was het rolroer liggend monteren in een gemaakt bakje, dan steekt alleen het uiteinde van de servoarm uit.

    Of op deze manier maar dan met een mini-servo en een klein afdekplaatje over de servo zodat alleen de servo arm uitsteekt.


    Zoals als Jan zegt volgende keer gewoon spelden toepassen of, nog mooier, de achterlijst van de vleugel waar het rolroer opkomt bespannen net als de voorzijde van het rolroer.
    Dan de scharnieren monteren aan de vleugel en het rolroer monteren en borgen met spelden of sateprikkers.

    Afknippen op lengte zodat ze niet meer uitsteken.

    En dan de vleugel en rolroer bespannen.

    Zo heb je mooie geborgde scharnieren, welke weggewerkt zijn onder de bespanning.
    Dus niks van te zien zelfs geen kleine gaatjes in het bespan.


    Affijn gewoon wat opmerkingen :wink:
    ik ben ervan overtuigd dat het kissie lekker vliegt (al geven die wielen wel wat veel weerstand :( ) en vandaag kan niet meer stuk met dit weer.

    Geweldig maiden weer :yes:
     
  16. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    spelden ging bijna niet want de achterlijst is maar 5 mm dik, en de schroeven zweven net voor de achterlijst, met spelden zou dit moeilijk gaan :wink:
     
  17. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Dankjewel :D

    het is de bedoeling dat ik hem invlieg, maar uiteraard kunnen mijn zenuwen weer eens opspelen :wink:


    ik ben gewend om mijn toestellen kritisch te vliegen, als ie ook maar iets te langzaam draait naar mijn zin word ik gek :roll:
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Voor het bespannen bepalen waar de scharnieren moeten komen en de achterlijst daar versterken door er een extra balkje achter te lijmen.

    ps kijk eens hoe ik bij de telemaster de scharnieren bij de rolroeren heb gemaakt. Daar zijn ze zelfs voor het bespannen al vastgelijmd en geborgd.
     
  19. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    zal straks eens kijken want het is maiden-time :D !!!!!!

    straks het resultaat :wink: .
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Waarsch. heb je al gevlogen; maar toch, veel plezier :)

    Mooie kist!
     

Deel Deze Pagina