bouwverslag Flyvefisken danish patrol boat

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door lone wolf, 1 mei 2011.

  1. lone wolf

    lone wolf

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Houten
    Ik ben na wat zoeken eindelijk in het bezit gekomen van een Billing Boat Flyvefisken danish patrol boat, schaal 1/50. Een gedeelte was al gebouwd oa de schroefassen en de roeren. Was hier wel blij mee want het is mijn eerste boot die ik ga bouwen. Heb wel ervaring in RC tanks en plastic modelbouw maar een rc boot heb ik nog nooit gebouwd.De vorige eigenaar had een gedeelte van het bovendek er al op gelijmd, volgens mij niet echt handig met de inbouw van het rc gedeelte maar we gaan zien. De stuurhut had hij ook al gedeeltelijk in elkaar gezet maar met passen bleek deze niet te kloppen kwa maat, deze met de dremel los gehaald en opnieuw gelijmd. Bleek dus een aardige spleet te zitten en deze met magic sculp opgevuld en geschuurd.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2011
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik heb daar net iets over gezet in je draadje in het Marine forum.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  3. lone wolf

    lone wolf

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Houten
    Ben nu iets verder maar ben tot de ontdekking gekomen dat ik toch wat onderdelen mis w.o. bolders antennevoeten enz. Wie weet waar je in de schaal 1/50 onderdelen los kan kopen?
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Rob, kijk eens hier. Er zijn vele webshops op dit gebied (zie apart draadje in Help forum), en voor 1:50 is echt erg veel beschikbaar. Als je een modelbouwwinkel in de buurt hebt zou ik daar ook zeker eens binnenlopen. Dan zie je tenminste gelijk wat je koopt, en dikwijls za je verbaasd staan van hoeveel ze op dit gebied gewoon op voorraad hebben liggen.

    Groet,

    Ad
     
  5. lone wolf

    lone wolf

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Houten
    Hoi Ad,

    Nog bedankt. Heb denk ik al wat gevonden.
    Ben inmiddels al wat verder. Het is een leuk schip om te bouwen maar met een copie van een bouwplan is het niet altijd makkelijk. Ook ontbraken alle ijzeren pennen maar heb een andere oplossing daarvoor gevonden. Bij het tuincentrum verkopen ze ook ijzeren pennen om de bloemen rechtop te laten staan. Ze hebben deze in verschillende diameters en voor 10 pennen betaal je ongeveer 79 eurocent. Je kan dan een aardig tijdje verder. Hier de verdere voortgang van de bovenbouw.

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    Hij moet nog verder afgewerkt worden met de antenne's en andere roosters aan de voorzijde. Ondertussen ben ik ook nog bezig geweest met het achterdek. Hij loopt wat krom dus kijken of ik met stoom de zaak wat recht kan trekken.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. lone wolf

    lone wolf

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Houten
    Omdat het zo mooi weer was de romp onderzijde gespoten. Ik maak hierbij gebruik van Motip rood/bruine primer in de spuitbus. Ik gebruik deze ook veel bij de bouw van rc tanks en heb gemerkt dat dit goed hecht en behoorlijk krasvast is en niet verkleurd.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Dat is een ontzettend mooi model!! (hier heb je niks aan, maar ik vind het wel ;-) )
     
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ach, een schouderklopje van de "directie" is nooit weg!!!

    Ziet er goed uit Rob. Die bovenbouw oogt erg verzorgd. Dat belooft wat voor het "totaal plaatje".
    Succes verder.

    Groet,

    Ad
     
  9. lone wolf

    lone wolf

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Houten
    Bedankt voor de complimeten. Met deze boot heb ik een hoop plezier in het bouwen en omdat het ook de eesrte keer is had ik dit niet verwacht.

    Weer verder gegaan met de bovenbouw. Doordat alles wit is en ik ook witte opvuller gebruik is het resultaat niet altijd makkelijk te zien.
    Zal alles later in grijze primer spuiten zodat ik kan zien wat nog bijgewerkt moet worden. Deze primer is van de Action. Een bus kost haast niks en het dekt perfect en is voor alle soorten verf te gebruiken.
    [​IMG]
    De draden van de antenne was een krime. Maar met veel geduld lukte het toch.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Misschien kan iemand me adviseren wat ik het beste kan doen met het houten dek cq delen om te schilderen. Ik weet dat het opspuiten van de primer niet alle nerven dekt. Ik weet van vroeger dat met houten vliegtuigen je iets van een lak met poeder gebruikte :confused:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat met die poeder heb ik geloof ik wel eens van gehoord, maar weet er eigenlijk niets van. Ik veronderstel dat het metalen/stalen dekken zijn, en dat je daarom van de houtnerf af wilt. Dat kan ook heel goed met bijvoorbeeld spuitplamuur. Ik heb die van Alabastine wel gebruikt, deze is ontzettend oplosmiddelenrijk maar werk wel prettig (als het opgedroogd is, en dat gaat heel snel). Van Motip heb je ook zoiets maar dan op waterbasis. Deze heb ik inmiddels ook in huis maar nog niet geprobeerd.
    Hangt ook af wat voor verf je op het dek wilt doen. Als dat op alkyd/enamel/terpentine basis is dan moet je iets als de Alabastine gebruiken. Je hebt trouwens ook iets vergelijkbaars wat je met de kwast opbrengt. Ik kan me van vroeger "kwastplamuur" herinneren, maar die kan ik nergens meer vinden. Wel is er "Plamuur en grondverf in één, en die is volgens mij vergelijkbaar. Als je verf op acryl/waterbasis neemt dan kan je ook de Motip gebruiken.

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2011
  11. wim1951

    wim1951

    Lid geworden:
    12 aug 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    vlaardingen
    Goede morgen, vroeger gebruikten wij spanlak (bij de vliegtuigbouwers van vroeger wel bekend om bespanning op de vleugels te maken)vermengt met talkpoeder tot een papje, dit kan je met een klein kwastje op het hout smeren.
    het voordeel t.o.v.spuiten is hierbij dat je op kleine vlakken kunt werken zonder alles af te plakken of onder te spuiten.
    Dit evetueel in meerdere lagen opsmeren en daarna schuren.

    gr Wim
     
  12. lone wolf

    lone wolf

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Houten
    Blij dat iemand het nog weet, kan ik in ieder geval verder.

    Maar ik ben bezig met de romp en nu is de volgende vraag:is de romp mat, zijde mat of glanzend ?

    Heb op internet gekeken maar kom niet echte verder. Mogelijk dat iemand mij kan helpen ?
     
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Kleur en mate van glanzen zijn altijd moeilijke punten in modelbouw, Rob. Maar hoogglans is denk ik toch zeker niet aan te raden. Puur mat is denk ik ook te veel van het goede, en ik vind het dikwijls kwetsbaar (ga er met je nagel overheen zonder echt te krassen, maar dan krijg je toch dikwijls een glanzende streep). Wat mensen ook vaak doen is om over de kleurlak nog een laag zijdeglans transparant (bijvoorbeeld Glitsa parketlak) verven of spuiten. Voordeel is dat het de lak minder kwetsbaar maakt en de zijdeglanstint is echt wel mooi. Je kan natuurlijk ook gelijk in zijdeglans kleur verven of spuiten, maar dat is wat kwetsbaarder.
     
  14. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Lone Wolf, je gaat wel erg hard 1Mei begonnen en nu al zo ver !
    een mooi project en je werkt secuur !

    groet, Brandaris
     
  15. lone wolf

    lone wolf

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Houten
    De bovenbouw in de primer gezet van de Aldi. Het dekt goed en is binnen no time droog. Zie meteen nog een paar oneffenheden. Deze werkt ik bij met Motip vloeibare stuc uit een tube. Is goed werkbaar en snel droog.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik vond nog een potje botenlak en ga dit eens uitproberen voor het houtwerk. Ben inmiddels ook wel er achter gekomen dat de tekeningen niet echt compleet zijn. Heb gelukkig via internet een site van een duitse bouwer gevonden die hem al gebouwd had. Deze maar even bij de favorieten gezet en na wat zoeken ook de site van de Deense marine gevonden. Hier maar meteen een aantal foto's van het schip opgevraagd en van de deense marine uniformen. Heb nml al een aantal figuren (schaal 1/48 weleenswaar) aangeschaft en deze deze wil toch zo orgineel mogelijk aankleden (lees schilderen).
    Iedereen nog bedankt voor alle reactie's en wordt vervolgd !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. lone wolf

    lone wolf

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Houten
    De romp is aan de buitenzijde klaar. De decals waren een complete ramp. Heb nog nog nooit zulke slechte decals meegamaakt. Sommige scheurden al in het water. Met veel geduld ze bij elkaar geplakt en sommige met wat tamiya verf hersteld. Voor grijs heb ik de grondverf van de action gebruikt en de zwarte middenlijn met de hand aangebracht. Alles afgelakt met meerdere lagen zijdemat lak.

    [​IMG]

    Tevens een paar aanpassingen aan de achterzijde van de opbouw gemaakt. Oa een paar railingen en antenne's. Deze zaten er niet bij maar met behulp van koperdraad en de ronde achterzijde van en boortje deze op maat gemaakt.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Ziet er goed uit, je bouwt lekker snel!! en mooi niet te vergeten

    groeten
    Koos
     
  18. lone wolf

    lone wolf

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Houten
    Zoals eerder aangegevan miste ik nog wat onderdelen. Heb een mail gestuurd naar Billing boats usa en kreeg al snel antwoord. Ik werd doorgeverwezen naar de importeur in Nl Overbeek. In de Us hadden ze geen onderdelen meer. Vervoelgens Overbeek gemaild en kreeg na een week bericht dat ze de meeste delen nog hadden. Ja hoor gisteren een kleine doosje in huis met de meeste onderdelen. Dit is nog eens service !
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2011
  19. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Lieve meiden daar bij Overbeek in Vlaardingen, die weten nog wat service inhoud !
     
  20. lone wolf

    lone wolf

    Lid geworden:
    23 jan 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Houten
    maar weer eens verder gegaan. Gezien eerdere ervaringen eerst maar een klein gedeelte met botenlak ingesmeerd. Zag er strak uit maar .. toen de afdeklaag erop en ja hoor het begon te krakeleen. gelukkig zat dit gedeelte onder de bovenbouw.

    [​IMG]
    Daarom eerst alles afgetaped en de rest zonder lak afgeschildert. Na het verwijderen van de tape kan je zien dat er nog wat plekken bijgeschildert moeten worden maar dat maakt niet uit. Op deze manier wordt alles lekker strak in de verf.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Hierna een overzichtsfoto waar je ziet wat ongeveer alles gaat worden.

    [​IMG]

    Ben ook nog met het geschut bezig geweest met plamuren en schuren. Met de onderzijde ben ik niet tevreden. Had vergeten dat deze dicht moest zijn en de schotten staan niet echt recht. Ga deze er af halen en van ervergreen nieuwe schotten maken.

    [​IMG]

    Heb zo de smaak te pakken dat ik al naar een volgende boot heb zitten kijken. Van BB de |Absalon leek me wel wat. Wie heeft hier al ervaringen mee ?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina