Bouwverslag Four-Star .60, maiden 4 februari 2007

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Danny Mulders, 26 aug 2006.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
  2. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ziet er erg goed uit :music:
    nu nog vliegen
     
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Ziet er leuk uit :thumbsup: Wat de motor betreft, klinkt alsof hij veel te arm staat. Op de site van MVVS staat een hele goede instructie hoe je div. soorten motoren moet laten inlopen en hierna afstellen. Ik vind dit een zeer duidelijke beschrijving (helaas allen in het engels :? )
     
  4. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Te vet of te arm, één van de twee.

    Als je de motor hoort lopen dan ben je er zo achter :wink: Ik zou idd ook te arm verwachten, als de motor afslaat bij een beetje gas geven. Hoe slaat 'ie dan af, is dat gewoon stoppen of verslikt 'ie zich? Te arm klinkt ook wel logisch, want vanuit de manuel zullen zer van uit gaan dat de tank op de juiste hoogte hangt, ipv te laag zoals waarschijnlijk het geval is :roll: (kan een motor ook prima mee draaien hoor :wink:)

    Verder ziet het er goed uit hoor :!: Volgende week de maiden?
     
  5. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Hij is heel mooi geworden Danny!
    Ik kijk ernaar uit om te horen hoe hij vliegt!
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    de spinner is trouwens dood... ik koop nu ECHT nooit meer spinners van SIG, heb er twee gehad, allebei al kapot voordat de motor 15 seconden gelopen had.... na 7 seconden spatte deze in 5 stukken uit elkaar.... gelukkig hield de motor er op tijd mee op want er zat dus niks meer om de as waardoor de propellor niet meer vast zat....

    de motor gaat gewoon steeds langszamer lopen, begint wat te bokken, dit gaat een halve minuut door en dan stopt ie er gewoon mee...

    zal even die mvvs site bekijken :wink:

    ik heb mijn volgende project al uitgezocht, het word de deze
    die, of een stuka....

    nu nog sparen :)

    volgende week inderdaad maar de maiden van de four-star, nu nog hopen op hetzelfde weer als vandaag :wink:
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Ik denk juist eerder dat hij te rijk staat. Gaat de motor een beetje twijfelend gorgelen als je ineens naar vol gas gaat?

    Makkelijkste manier om dit te testen.. 'm even een tijdje stationair laten draaien (zeg 30 seconden) en dan in 1 keer volle bak gas. Op het moment dat hij gaat gorgelen, even in het benzineslangetje knijpen. Pakt hij dan direct goed op, dan stond hij te rijk. Slaat hij dan af, stond hij te arm.

    Jammer dat je nog niet hebt kunnen vliegen, wel verstandig.. mooie kist!
     
  8. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    even weer :eek:ntopic:

    Ha Danny zie dit draadje voor het eerst (groot forum zullen we maar zeggen).
    prachtig werk die Fourstar, ziet er goed uit, dat word wat in de toekomst.......

    Frank
     
  9. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    bedankt :D
    moet hem nog afmaken. heb hem laten keuren door wat clubleden, en wat ik nog moet doen is het hoogteroer fixen (aangezien de kwiklink is losgeschoten van de stuurstang), de gasregeling nog spelingsvrij monteren, en de vulstukjes tussen de richtingsvin en het stabilo plakken.
    dan alleen nog wat met het zwaartepunt spelen, en het gaatje in de vleugel afplakken....

    moet voor zondag te regelen zijn en dan kan ik vliegen :p

    [edit] heb het gedeelte over mijn volgende project weggeveegd, de keuze is gevallen op de Me109E
     
  10. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Ik kijk ernaar uit Danny!
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    heb hem vandaag zelf ingevlogen.

    ging redelijk goed, de rolroeren moesten 3 klikjes naar links worden getrimd ( rechter rolroer is 54 gram zwaarder dan de linker, vandaar), en het hoogteroer moest 2 klikjes up, en toen vloog ie goed.

    de motor is merkbaar veel te sterk voor het toestel... ik heb de gehele vlucht het gas niet eens op half gekregen, het bleef er altijd dik onder, aangezien hij zo al heel erg snel vloog... uitslagen waren precies goed, een rol was makkelijk te doen, en op halfgas kon ik hem ongeveer 20 meter verticaal laten stijgen voor het toestel stallde.


    bij de landing ging het niet helemaal goed, eerst een paar overshoots gemaakt, en toen de eerste landingspoging, veel te snel...

    tweede poging, ook veel te snel en ik had bijna de windmast te pakken volgens clubleden ( ik vond dat ik er nog best ver vanaf zat..).
    derde poging, raakte tot twee keer toe de grond maar ging nog te snel dus maar doorgetrokken..
    vierde poging, veel verder doorgevlogen in de verte om een langere aanvliegroute te hebben, dacht ik al voor de bomen te zijn ( was de grootte van de andere fourstar gewend, die is kleiner) bleek ik er nog achter te zitten..gelukkig stond frank ( sanka hier op het forum) naast me want die wees me erop dat ik beter wat op kon trekken.. wat resulteerde in alleen een paar takken van de top van de boom afgebroken, geen schade aan het toestel... nog steeds op de aanvliegroute wees frank me erop dat ik beter wat bij kon sturen naar het open gedeelte... toen ik over het hekje van het veld wou vliegen bleef de linkervleugelhelft achter een struik hangen, het model maakte een draai van 180 graden en landde met de onderkant van de romp op het schrikdraad...het schrikdraad ging recht door de bodem van het toestel heen en ik had geluk dat de stuurstangen van kunststof waren en niet van balsa, want als ze van balsa waren geweest zou de hele staart er af gesneden zijn.
    het model bleef in het schrikdraad hangen en frank, ik, en jeron ( wingman op dit forum) trokken voorzichtig het model van het schrikdraad, waarbij frank nog een schok kreeg.

    de schade valt mee en is in 1 avondje te fixen, alleen even een balsa driehoekslatje in beide rompzijkanten..

    alleen heb ik nu wel mijn dure stickers vernaggeld :bad-words:
     
  12. Arvid

    Arvid Guest

    Jammer te horen van zo'n maiden. Volgende keer beter en inderdaad even iemand die naast je staat met veel ervaring kan helpen om een moeilijkere kist binnen te brengen. Soms zie je door de zenuwen ook niet meer helemaal alles zoals het moet zijn.

    Heb je nog een filmpje van je maiden?
     
  13. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Jammer van de schade Danny, en inderdaad Frank is goud waard :D
     
  14. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Net die ene struik die er staat, die pakt ie ook.. :roll: .. Hij kwam zo mooi laag aan dat ie mooi een meter over de gaas binnen zou zijn gekomen. Laat die struik nu net anderhalve meter uitsteken.
    PS: zelf heb ik mijn easy ook al een keer uit die struik kunnen gaan halen.. ..

    Gelukkig is de schade goed te repareren Danny.
    Als je volgende keer gewoon voor de pits blijft staan heb je misschien een beter overzicht. Want we stonden nu zo dicht bij die struik dat je hem pas zag toen je draaide om je kist te volgen.
    Ga hier eens op trainen met je taxi.
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wel eens van je vleugel balanceren gehoord? Dan had je dus aan de andere kant bij de vleugeltip wat lood moeten plakken...

    Misschien volgende keer de maiden door een meer ervaren persoon laten doen misschien.... :roll:

    Grt.
     
  16. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.297
    Locatie:
    Veghel
    Of vervangen door zelf gesneden exemplaren van onderling identiek gewicht.

    Sorry, maar als electro-vlieger heb ik een lood-allergie.....

    Nu ik er over nadenk trouwens, Danny, hoe kan je zwaartepunt zo lastig te halen zijn als je motor zwaarder is als opgegeven?
    Je zei toch dat je de ontvanger accu helemaal tegen je motor schot aan hebt moeten werken?

    Als electro vlieger neem ik maar even aan dat grotere inhoud normaal ook een groter gewicht betekend?
     
  17. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Ik denk dat een paar kleine spijkertjes in de tip al voldoende zijn :roll:

    Daar zou ik niet moeilijk om doen :roll:

    Jammer dat 'ie niet meer helemaal heel is,
    Als ik jouw verhaal zo lees zijn er twee mogelijkheden:
    -Jullie hebben een heel moeilijk veld :sad:
    -Jij kan eigenlijk niet zo goed vliegen :roll:
    -Je was enorm zenuwachtig en kreeg de kist daardoor niet goed onder controle :!:

    Hmm, toch drie 8O

    Stefan
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Combinatie van 2 en 3 :lol:

    Grt.
     
  19. Awol

    Awol

    Lid geworden:
    22 feb 2006
    Berichten:
    1.421
    Locatie:
    Nistelrode
    Ik vlieg een nieuw toestel ook het liefste zelf in, als ie dan toch de grond in gaat dan doe ik dat liever zelf. Maar wellicht had Johan of Frank'de maiden kunnen doen.
    Zoals Frank zegt, ik zou heel veel gaan oefenen op landen terwijl je voor de pits staat.
     
  20. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    veld is ook wel lastig, aan 2 kanten omringd door 10 meter hoge bomen, en de aanvliegroutes zijn om de bomen heen, of er overheen...
    er overheen is met kleine kisten te doen, maar met deze kist niet...

    en als je er omheen vliegt is de makkelijkste route vaak tegen de zon in, waardoor ik al eens een kist in de boom heb gekregen....


    maarja, zal hem wel even repareren, en volgende week weer verder vliegen.

    volgend project staat definitief vast, check mijn sig....moet denk ik alleen de harvard verkopen om die kist te kopen....
     

Deel Deze Pagina