Bouwverslag Four-Star .60, maiden 4 februari 2007

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Danny Mulders, 26 aug 2006.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    model is ontworpen voor een zware viertakt....
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Een kennis van mij kreeg dit toestel prima in balans met een Saito 91, dat scheelt maar 20 gram met jouw irvine. Heb je de staart van beton gemaakt? :D

    Grt.
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ik heb mijn model in balans gekregen door de accu tegen het schot in te klemmen met een vaatdoekje :wink:
    het vaatdoekje was net zwaar genoeg :lol:
     
  4. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    dat is klooten zo je vliegtuig in de kreukel met je maiden

    dat vliegtuig kan zo langzaam vliegen, snap eingelijk niet dat je zo ver aan komt vliegen wordt het alleen maar moeilijker van
    misschien liep je motor te hard stationair dan blijven ze ook te veel snelheid houden
    ach zullen ook wel zenuwen zijn geweest
    je vloog goed met je fourstar 40 dan mag die 60 geen probleem zijn

    snel maken en gouw weer vliegen en als je het niet vertrouwt gewoon een ander laten landen
    kun je eerst wat wennen aan de groote en snelheid
    is geen schande om een ander te laten landen, liever een ander landen dan zelf verot vliegen

    vlogende keer beter
     
  5. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    hij is alweer klaar, hoef alleen de bespanning nog dicht te strijken.
     
  6. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    heey,

    ik heb gister ook mijn maiden gemaakt! Lullig dat hij dan net stuk gaat. Het zijn altijd de kleine dingen waar je nog NET even aan blijft hangen. Kettringzaag :evilbat:


    succes met de volgende keer vliegen!

    gr,

    niels
     
  7. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi Danny,

    Ik sta op het punt om een laagdekker te kopen. De Fourstar 60 of de Calmato Sport 60. Dat weet ik nog niet. Jij vliegt je Fourstar met een .72 motor maar je schreef dat die eigenlijk te zwaar is voor het toestel (te veel power?).
    Ik heb nog een Supertiger .61 (1,75 PK ring) liggen, die zou er dus beter op passen wat vermogen betreft. Klopt dat verhaal??
    Op zichzelf is het natuurlijk wel leuk om zelf te bouwen. Heb je nog bouwtips of dingen die beter kunnen tijdens de bouw??
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat kun je al direct vergeten :wink:

    Grt.
     
  9. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hee arnold.
    Ik heb eigenlijk maar 2 tips voor je:

    1 als je de papieren buizen voor de servokabels wilt maken, raad ik je aan om dit rond een rond voorwerp te rollen, dit kan een koperen buis zijn, of de steel van een bezem, zolang de diameter maar kleiner is als de diameter van de gaten in de ribben.
    dan het papier met buis en al in de vleugel schuiven, de binnenbuis eruit trekken, en het papier vastlijmen.

    2 ik zou als ik jou was de servo met verlengkabel en al, al in de vleugel leggen ( niet vastgeschroefd) met de kabel al door de papieren buis getrokken. ik had dit bij de mijne namelijk niet gedaan en ik moest een deel van de vleugel weer opensnijden om de kabel fatsoenlijk in de buis te krijgen...

    Ik denk dat je met de .61 al veel plezier hebt van deze kist, maar met een .72 nog meer, als je tenminste het stationair een beetje laag weet te houden, want hij komt anders als een sneltrein binnen... ik moet de mijne nog even afstellen... de motor is wel een beetje te sterk voor het toestel, ik heb de stick niet boven halfgas uit gehad en met halfgas zou ik zo op kunnen stijgen gok ik... je zou het ook aan sanka kunnen vragen, die heeft tijdens de maiden naast me gestaan en ook op mijn zender gekeken...
    hij heeft verder nog maar 1 keer gevlogen want nadat hij gerepareerd was heb ik een deel van de elektronica in mijn charter gebouwd, dus qua vliegeigenschappen zou ik je weinig kunnen vertellen, maar de eerste vlucht ging heel lekker, alleen bloedsnel...

    de kist kan trouwens wel heel langszaam zijn, aangezien het vleugeloppervlak nogal groot is vergeleken met het gewicht... de motor is alleen te sterk...

    een calmato sports vind ik persoonlijk niet zo mooi als een four-star... en het is ARF, en daar heb ik al helemaal een bloedhekel aan...

    veel succes nog met je keuze :wink: ( en stel me niet teleur :lol: )
     
  10. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Wat kan ik vergeten? Bedoel je dat een .61 te mager is voor een Fourstar 60?
     
  11. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    Waarom het het vliegtuig een sig fourstar 40.. omdat deze gemaakt is om met een .40 2tak motor te vliegen. dus bij een sig fourstar 60 een .60 motor. Of niet.. correct me if i'm wrong
     
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    nee, het toestel vliegt goed met een .61 motor, alleen alexzzz bedoelt dat je niet teveel power hebt :wink:

    er is een verschil tussen "teveel" en "meer dan genoeg", ik zou zeggen dat een .61 meer dan genoeg is en een .72 teveel is :lol:
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De Fourstar 60 is ontwikkeld voor de 2takt .61 :wink:

    De meeste beginners maken de fout er een grotere motor op te zetten onder de motto ik wil power. 8)

    Vergeten daarbij dat het model zwaarder word en sneller gevlogen worden moet om boven te blijven en de lande snelheid is ook een stuk hoger.

    Een trainer als de Fourstar .60 (en andere .60 trainers) vliegen dus het beste met een 10ccm voor beginners.
    Het zwaarte punt is ook zonder lood makkelijk te halen.
    Anders is er te zwaar gebouwt worden. :oops:
    Een lichte kist krijg je makkelijk geland, ook op iets moeilijke velden.
    En de Wings veld is niet moeilijk te noemen (misschien een paar bomen te veel)

    Als iemand een ervaren vlieger is kan er ook een 15ccm motor op. 8)
    Maar koopt zo iemand dan nog een Fourstar. :idea:

    Mvg Johan
     
  14. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Arnold,

    Ik denk dat die .60 prima zal zijn, die kist zal heus wel vliegen... prophangen wil jij toch niet... :p (niet dat de kist daar erg geschikt voor is, maar goed..) Bouwen doe jij volgens mij in een paar avonden (bij wijze van dan...) Volgens mij moet het geen probleem zijn, we hebben ook een makkelijk veld, dus... Ik zou het denk te weinig power vinden, maar goed...

    Stefan

    PS, zondag weer een rondje vliegen?
     
  15. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    OK.

    Dat zijn allemaal waardevolle tips.
    Ik ga dus voor de Fourstar 60 met een .61 Super-Tiger motor. Ik ben tenslotte geen snelheidsmaniak.
    Opa vliegt liever wat rustiger.
    Als de .61 een goede keuze is voor deze kist, dan is mijn keuze gemaakt en ga ik kijken of hij ergens in Nederland of Belgie voor een goed prijsje te koop is. Eersel ligt tenslotte vlak tegen de grens van Belgie.
    Anders wordt het gewoon Hobbyin.

    Bedankt maar weer voor alle "ondersteuning".
     
  16. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    heb hem zelf bij hobbyin gehaald voor 140 euro :wink:
    oh, en maak je er ook een bouwverslag van?
     
  17. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Vanmiddag heb ik een een Sig Fourtstar 60 besteld bij www.pigs-airlines.be.
    Een dochter van ons woont in Belgie, dus de verzendkosten zijn laag.
    Ik heb hem gekocht voor € 120,66 (in Belgie bezorgd). Niet gek die prijs, alweer een een rolletje Oracover verdiend op deze manier.
    In Mei begin ik met de bouw en zal een draadje beginnen met foto's over de bouw en het verdere verloop.
    Eerst binnenkort mijn Piper J3 cub van 81 inch de maiden laten vieren.
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb het toestel eens ingevlogen van een clublid, daar zat een .91 Saito op, en ik was niet onder de indruk kan ik je zeggen. De Irvine is een "tamme" motor, niet echt licht en voor de prestaties hoef je het ook niet te doen. Dus zeker niet overpowered met een .72 :wink:

    Grt.
     
  19. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    OK

    Mocht het blijken dat de Super-Tiger .61 (geeft 1,75 Pk) toch te licht is dan kan ik altijd nog beslissen om een zwaardere motor te monteren. Deze .61 heb ik nog liggen, nagel nieuw. De .75 van Super-Tiger geeft toch z'on 2,18 Pk.
     
  20. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Gaat je wel lukken Arnold. :lol:

    Proberen het licht te houden van achteren.

    Delen mooi pas schuren en weinig lijm gebruiken.

    Ik lijm zo iets met bruislijm (UHU) :wink:

    Mvg Johan
     

Deel Deze Pagina