Bouwverslag : GAMMA DX-11 > nu met ZG20 benzine <

Jullie kennen de GAMMA DX-11 niet ? Dat klopt, want het is een zelf verzonnen naam !
Waarom ? omdat ik de originele bouwdoos helemaal ga namaken uit 3mm triplex van de GAMMA, en DX-11 staat voor "deed ik zelf".

Ik wil dit gewoon eens zelf proberen en hierdoor kan ik heel goedkoop een trainings-kistje bouwen.
Na een vijftal jaren niet meer gevlogen te hebben door een andere hobby, n.l. motorrijden, ga ik de draad toch weer oppakken.
Ik heb destijds alles verkocht, dus moet weer helemaal opnieuw beginnen. En het begin is er ! Ik heb al een bouwdoos gekocht.
De originele bouwdoos is een cnc gefreesd exemplaar genaamd FUN FLYER OLE van A2 modellbau (D). Ik heb de bouwdoos besteld via internet.
Het hout-pakket (want meer is het niet) werd snel thuis bezorgd. Wel even schrikken ; geen 1:1 tekening en maar een hele summiere bouwbeschrijving.
Na alles goed bestudeerd te hebben ben ik begonnen met het uitdrukken van de verschillende onderdelen en vervolgens de nokjes er afgeschuurd.

Ik wil de kopie voorzien van een 15cc 2-takt methanol , type G90 van SUPER TIGRE.
Het origineel, welke ik gelijk hierna (deze winter) ga bouwen wordt waarschijnlijk voorzien van een benzine motor ; Zenoah of MVVS
Hieronder een foto zoals het moet worden.

3vi5.jpg

p1010015forumpy8.jpg

Na flink wat overtekenen, zagen en schuren ben ik begonnen met bouwen. Ik leg onder de te plakken delen steeds een stukje aluminium-folie.
Ik ben er toevallig achter gekomen dat houtlijm hier nauwelijk aan blijft hechten, zodat dat verschillende onderdelen niet vast aan de tafel geplakt worden.
En verder gebruik ik betonstenen (zwaar en recht) om de boel te fixeren.

p1010021forumvz5.jpg

p1010022forumhg7.jpg

De romp krijgt al vorm ; weer gebruik ik de betonstenen ......

p1010023forumpt2.jpg

Om de boel goed uit te lijnen gebruik ik nu 2 vlakke platen (2 kastdeuren) met daartussen een winkelhaak geklemt. De naad tussen de 2 deuren is mijn middellijn.
Gelukkig hoef ik niets onder spanning te lijmen ; toen ik de boel aan de achterkant bij elkaar bracht, sloot alles netjes aan, precies bij de winkelhaak.

p1010025forumst8.jpg

Christiaan Vis zei:
ziet er leuk uit! maar is ie helemaal van triplex??

Ja, zowel het origineel als de copie zijn voor 90% van triplex.
Alleen de eindlijsten , roeren en stabilo zijn van balsa.

Als je dan bij de Gamma triplex gaat halen neem dan het hobbytriplex, dat is zo ver ik kan beoordelen een mindere kwaliteit balsa triplex. En met mindere kwaliteit bedoel ik dat de kwaliteit lager is dan van het balsa triplex dat je in de modelbouwzaken kan verkrijgen. Daarvoor is de pijs dan wel aangenamer. het is voor jou doel heel geschikt. Zoek dan wel de beste plaatjes uit als je de mogelijkheid hebt.

Ik gebruik triplex met de naam : "Profiplex Hobby Interieur".
De platen zijn 3mm dik en 122cm x 61cm groot en kosten slecht 4,50 euro p/s.
Als ik het een beetje uit kien heb ik waarschijnlijk net genoeg aan 2 platen.
En dan nog wat balsa planken en hardhout latjes.

hey,

allereerst welkom op het forum.

leuk projectje....gaan we zeker volgen.

wat me vooral aanspreekt is het ''low budget idee'' van de bouwkit ik denk dat dit wel een leuk winter projectje is waar je zelf ook nog behoorlijk je fantasie op los kunt laten (aangezien het een eenvoudig ontwerp is). lijkt me ook leuk om de tekeningen te verkleinen en er een E-model van te maken.

ik ben in ieder geval geabboneerd.

groet,

Roy

Het lijkt mij handig om ook bovenlangs onder de motorkap te kunnen.
In het origineel is dit niet aanwezig ; dus heb ik een luikje gemaakt.

p1010029forumtw3.jpg

p1010028forumnn8.jpg

Niet zoveel nieuws hier ; ik moet eerst weer wat delen overtekenen en uitzagen, maar moet eerst even een goed zaagje kopen.

p1010032forumzj6.jpg

Om een beetje recht te kunnen bouwen, heb ik het hele setje ribben (12x) samen gebracht in één strak pakket, en toen geschuurd.
Inmiddels ben ik de eerste vleugel-helft aan het bouwen.

p1010038forumeo1.jpg

ik neem een abbo.
low budget projecten die er zo goed uit zien trekken altijd mijn aandacht.ga zo door.

mooi man dat gaat lekker zo te zien :thumbsup:

heb je al een kleurenschema in gedachten :?:
en welke componenten ga je gebruiken :?:

groet,

Roy

Ik heb gisteren Oracover gekocht ; fluor-oranje en zwart.
Verder een Super Tigre G90/ring op een Gator soft-n-safe motorsteun.
En hoogstwaarschijnlijk wordt de complete besturing uitgerust met Futaba ; ik heb gisteren bij Hobby-Inn de Field Force 7 bekeken.

Back