Psygho (Emil)
Forum veteraan
Welkom bij een bouwverslag van de Gaui540 met CraneII gimbal, fpv setup en als flightcontrller gebruiken we de Naza + GPS upgrade...
Ik had al wat vaker een gaui 500X-flyer gebouwd, en was erg benieuwd hoe het nu met hun nieuwste telg zou gaan. De gaui540 HEXACOPTER! Ik was qua netheid en afwerking altijd al gecharmeerd van het model. Toch waren er een aantal kleine puntjes waar ik niet zo tevreden mee was. We zullen zien, of er iets veranderd is, en zo ja wat.
De ingredienten:
Alles overzichtelijk in zakjes genummerd overeenkomstig de bouwstappen in de manual. Daar kan DJI nog wat van leren
Hetzelfde geld voor de boutjes, ringetjes, moertjes etc. Top verzorgt, het geeft een luxe, maar ook een complete uitstraling. Ik kreeg weer het beetje "Xray" gevoel. (bouwverslag offroad buggy xray xb8 TQ)
Zeer duidelijke manual, met in de linker bovenhoek het nummer van het benodigde zakjes.
Vergeet bij metaal op metaal verbindingen de lockbond niet. Een miniem is al genoeg!
Voor het vast draaien gebruik ik een speciale tang met een teflon coating, deze krast dus niet.Ook niet bij het "slippen"
We hebben 2 boomblocks, 1 met nokje, en 1 zonder nokje als zakje 2 en 3, hier geen vergissing mogelijk. Waarbij je bij de 500x flyer goed op moet letten, hoeft dat hier dus niet meer. Deze monteer je op het onderdek.
Deze solderen we even los, en voorzien hem van wat langer en dikker draad. Gaui maakt nu ook gebruik van een geintregeerde powerdistributieboard. Ook hier een flinke stap voorwaarts.
Close up van de regelaar aansluitingen en we solderen hier meteen even twee extra kabels op. (V-sen, + immersion vtx)
Waar de schroeven door het distributieboard heen gaan, is het keurig geisoleerd ( dus geen koper(baan) )
Vergeet bij het monteren van het topdeck een drupje lockbond niet.
Gemonteerd topdeck:
Uitlijnen van het landingsgestel aan beide zijde 15 centimeter.
Modificatie 1: Normaal gesproken zit er een inbus se-screw in, (die meot de poot op zijn plek houden)maar dit werkt natuurlijk niet, beter boor je een gaatje door de buis, en zet hem vast met een zelftapper. Maak het gat kleiner dan de zelftapper! Zo zit he tstrak, en kan het nooit verschuiven!
Modificatie 2: Normaal heeft Gaui de motoren onder een hoek staan, dit voor betere stabiliteit en Jaw movement. Dit kost (aardig) wat vliegtijd en is voor de Naza ook niet nodig. Erger nog is dat bij Gaui er toch wel iets speling tussen zit, en je nooit exact gelijke hoeken krijgt. Iets wat toch heel belangriujk is! Zeker na bijvoorbeeld een crash of harde landing.. Of soms een overstekende dakgoot, of lantarenpalen die niet uitkijken. Of wellicht een andere gebeurtenis geheel buiten jouw schuld om, waarbij de props toch tegen uitdrukelijke wens en toespraak WEL de grond raken.
Dit nokje, zorg ervoor dat de motoren onder een hoek staan..
Deze haal je weg, zo kan je de motor gondels vast zetten zoals jij dat wilt, in een hoek of bijvoorbeeld recht. Geheel traploos. Hoe mooi is dat!
Voorzie de buizen van een klein beetje wd40, hierdoor glijden de regelaars er zometeen makkelijker in. Net als met andere zaken, overdrijf niet!
Maak drie setjes "motor - regelaar". Bij de andere drie verwissel je twee van de drie draden van de regelaar om de motor de andere kant op te draaien. Test van te voren even welke kant ze op draaien en markeer dan de buizen met bv witte tape of zo.,...
Monteer de motorgondel aan de buis. En haal de regelaar door de buis heen.
Ook nieuw: Een "motorbevestigings verstevigings plaat" ( goed bezig Gaui )
Lijn de plaat uit met de motor, en monteer het kruislinks, vergeet de lockbond niet. Draai wel eerst de motor gondel aan, anders past het niet. Later draaien we de gondel wel weer evne wat losser om de motor te richten.
Monteer de armen in de goede volgorde, en monteer ook het landingsgestel.
Sluit de regelaardraden aan.
Voorzie de extra powerdraden van krimpkous voor extra bescherming.
In dit geval voeren we een servo upgrade uit op de craneII gimball. De meegeleverde servo's zulen op zich prima werken , maar toch kiezen we voor net "even wat meer".. De servo's passen (net) niet in het frame, maar dit is makkelijk pas te maken met wat secuur vijl werk.. Hetzelfde geld voor de servo hevels, en de gaatjes in de Crane II waar de servo hevel op/ in moet. Al me tal een beetje werk, maar dan past alles prachtig...
De craneII bevestigingsplaatjes voor het frame.
Hier beiden gemonteerd:
Modificatie 3:
Hmmm dat is minder van Gaui, de accu plate, past niet op deze manier, het bijgeleverdere alluminium busje is te kort.
De gaten voor de CraneII komen dan wel weer overeen. Mischien mist er iets in het doosje, of is er een speciale set verkrijgbaar ? Ik heb geen idee.... In beide manuals word er niet over gesproken...
Hier goed te zien wat geleverd wordt en wat we nodig hebben. ( groene busje gaan we gebruiken )
Modificatie 4:
Door aanwezigheid van een camera en een v-sen module kan de accu niet in de lengte richting. Helaas zitten er geen sleuven voor de battery strap om de accu in deze richting te bevestigen. Deze zullen we zelf even moeten frezen. Het frame een kwartslag draaien zit er ook niet in vanwege de rechthoekige basis laat van de gimball.
Hier nog de ruwe versie, de randen worden even bijgeschuurd. (draag een goede stofkap!) Ik zelf heb een gasmasker van defensie, echt top!)
Voorzie de powerdraden van wat krimpkous voor wat extra bescherming en schuur alle scherpe randjes glad.
(Dit moet je ALTIJD doen, maar vergat het te zeggen, dus bij deze!)
Maak een zwart glasvezel versterkt plaatje op maat, voor de V-sen en de Immersion V-TX, en boor twee gaatjes in het frame om hem mee vast te zetten straks.. Ook 2 gaatjes is dat plaatje voor de v-tx en V-sen. Voorzie de V-sen en de VTX van krimpkous voor bescherming, geef de V-sen een plekje.
Maak een alluminium steuntje voor de camera en verf hem zwart. Boor ook de gaatjes op de goede plekken..
Monteer de camera aan de voorkant. Gebruik hiervoor een M2x8 boutje.
Geef de VTX een plaatsje en sluit de camera kabel aan.
Monteer de accu bevestigingsplaat op de verhoogde groene busjes.
Zet de V-sen en de VTX vast met dubbelzijdig klevend foamtape met als extra een tywrapje met enkelzijdig foamtape. Dit om beschadigen tegen te gaan. Haal de battery strap door de gefreesde sleuven. Dit zit vast als een huis en toch trilings gedempt
Monteer de Naza en de ontvanger.
Leuk een 3D geprinte Naza GPS beschermer.
Omdat hij boven de camera zit, heb ik een "antistoring sherm" gemaakt van dik koperfolie. Gezien het een GPS / COMPAS is, mag het absoluut niet magnetisch zijn:
Voorzie hem van dubbelzijdig foamtape:
Monteer deze:
Plak vervolgens hier de GPS weer op.
Sluit alles aan en werk alles netjes weg.
Werk de servodraden netjes weg van de gimball, zorg ervoor dat ze in de uiterste standen liggen en niet ergens klem komen te liggen.
De minimale stand...
En uiterste stand....
Close up van de bovenkant van de gimball:
Update 07-08-2013:
Voor de zekerheid halen we de rode draad uit de regelaar aansluiting. Immers de Naza krijgt stroom via de v-sen.
Callibreer de Gaui regelaars. Zie het filmpje hieronder.
Werk de draden weer netjes weg
.
Monteer de propmeenemers op de motorassen. Vergeet de lockbond niet
Soldeer de accu aansluiting als je de kabels op maat gemaakt hebt.
De accu kwam tegen het tywrapje en de bedrading van de gimball aan. Draden even anders weggewerkt, en het probleem was verholpen. Nu zit de accu vrij van alles...
Accu aangesloten, gefotografeerd tussen de flitsen in van de v-sen.
Afstellen van de gimball. Zorg ervoor dat je de copter op een ondergrond hebt die waterpas is. Zorg ervoor dat de copter zelf waterpas staat. Zorg ervoor dat de Naza waterpas staat, pas dan kun je de gimball goed afstellen.
Eerst doe je de middenstand
Hierna doe je de uiterste standen zodat de gimball niet verder wil dan zijn mechanische einde. Met andere woorden, de servo mag niet verder gaan dan dat hij mechanisch kan. Hierna stel je de gain op beide assen in.
In ons geval gebruiken we graupner props, en hebben we deze spacers nodig 8-5mm
Filmpje : (ja ik weet dat er 1 prop adapter anders is
Die brak me af tijdens het monteren...
Maiden en de afstel vluchtjes zijn niet gefilmd, maar er is wel een korte vlucht op een verlaten veldje tegen de avond..
Ik zelf film hier, de eigenaar vliegt, en heeft meerdere multi's..
Leuke build, Zal eens op zoek naar die 3d geprinte naza beschermers, want das wel leuk speelgoed. Het ziet er gewoon goed uit, zeker op de grote multis, maar ook voor je rag quad... Tot de volgende bouwverslag
Ik had al wat vaker een gaui 500X-flyer gebouwd, en was erg benieuwd hoe het nu met hun nieuwste telg zou gaan. De gaui540 HEXACOPTER! Ik was qua netheid en afwerking altijd al gecharmeerd van het model. Toch waren er een aantal kleine puntjes waar ik niet zo tevreden mee was. We zullen zien, of er iets veranderd is, en zo ja wat.
De ingredienten:

Alles overzichtelijk in zakjes genummerd overeenkomstig de bouwstappen in de manual. Daar kan DJI nog wat van leren


Hetzelfde geld voor de boutjes, ringetjes, moertjes etc. Top verzorgt, het geeft een luxe, maar ook een complete uitstraling. Ik kreeg weer het beetje "Xray" gevoel. (bouwverslag offroad buggy xray xb8 TQ)

Zeer duidelijke manual, met in de linker bovenhoek het nummer van het benodigde zakjes.

Vergeet bij metaal op metaal verbindingen de lockbond niet. Een miniem is al genoeg!

Voor het vast draaien gebruik ik een speciale tang met een teflon coating, deze krast dus niet.Ook niet bij het "slippen"

We hebben 2 boomblocks, 1 met nokje, en 1 zonder nokje als zakje 2 en 3, hier geen vergissing mogelijk. Waarbij je bij de 500x flyer goed op moet letten, hoeft dat hier dus niet meer. Deze monteer je op het onderdek.

Deze solderen we even los, en voorzien hem van wat langer en dikker draad. Gaui maakt nu ook gebruik van een geintregeerde powerdistributieboard. Ook hier een flinke stap voorwaarts.

Close up van de regelaar aansluitingen en we solderen hier meteen even twee extra kabels op. (V-sen, + immersion vtx)

Waar de schroeven door het distributieboard heen gaan, is het keurig geisoleerd ( dus geen koper(baan) )

Vergeet bij het monteren van het topdeck een drupje lockbond niet.

Gemonteerd topdeck:

Uitlijnen van het landingsgestel aan beide zijde 15 centimeter.

Modificatie 1: Normaal gesproken zit er een inbus se-screw in, (die meot de poot op zijn plek houden)maar dit werkt natuurlijk niet, beter boor je een gaatje door de buis, en zet hem vast met een zelftapper. Maak het gat kleiner dan de zelftapper! Zo zit he tstrak, en kan het nooit verschuiven!




Modificatie 2: Normaal heeft Gaui de motoren onder een hoek staan, dit voor betere stabiliteit en Jaw movement. Dit kost (aardig) wat vliegtijd en is voor de Naza ook niet nodig. Erger nog is dat bij Gaui er toch wel iets speling tussen zit, en je nooit exact gelijke hoeken krijgt. Iets wat toch heel belangriujk is! Zeker na bijvoorbeeld een crash of harde landing.. Of soms een overstekende dakgoot, of lantarenpalen die niet uitkijken. Of wellicht een andere gebeurtenis geheel buiten jouw schuld om, waarbij de props toch tegen uitdrukelijke wens en toespraak WEL de grond raken.
Dit nokje, zorg ervoor dat de motoren onder een hoek staan..

Deze haal je weg, zo kan je de motor gondels vast zetten zoals jij dat wilt, in een hoek of bijvoorbeeld recht. Geheel traploos. Hoe mooi is dat!

Voorzie de buizen van een klein beetje wd40, hierdoor glijden de regelaars er zometeen makkelijker in. Net als met andere zaken, overdrijf niet!

Maak drie setjes "motor - regelaar". Bij de andere drie verwissel je twee van de drie draden van de regelaar om de motor de andere kant op te draaien. Test van te voren even welke kant ze op draaien en markeer dan de buizen met bv witte tape of zo.,...

Monteer de motorgondel aan de buis. En haal de regelaar door de buis heen.

Ook nieuw: Een "motorbevestigings verstevigings plaat" ( goed bezig Gaui )

Lijn de plaat uit met de motor, en monteer het kruislinks, vergeet de lockbond niet. Draai wel eerst de motor gondel aan, anders past het niet. Later draaien we de gondel wel weer evne wat losser om de motor te richten.

Monteer de armen in de goede volgorde, en monteer ook het landingsgestel.

Sluit de regelaardraden aan.

Voorzie de extra powerdraden van krimpkous voor extra bescherming.

In dit geval voeren we een servo upgrade uit op de craneII gimball. De meegeleverde servo's zulen op zich prima werken , maar toch kiezen we voor net "even wat meer".. De servo's passen (net) niet in het frame, maar dit is makkelijk pas te maken met wat secuur vijl werk.. Hetzelfde geld voor de servo hevels, en de gaatjes in de Crane II waar de servo hevel op/ in moet. Al me tal een beetje werk, maar dan past alles prachtig...

De craneII bevestigingsplaatjes voor het frame.

Hier beiden gemonteerd:

Modificatie 3:
Hmmm dat is minder van Gaui, de accu plate, past niet op deze manier, het bijgeleverdere alluminium busje is te kort.

De gaten voor de CraneII komen dan wel weer overeen. Mischien mist er iets in het doosje, of is er een speciale set verkrijgbaar ? Ik heb geen idee.... In beide manuals word er niet over gesproken...

Hier goed te zien wat geleverd wordt en wat we nodig hebben. ( groene busje gaan we gebruiken )

Modificatie 4:
Door aanwezigheid van een camera en een v-sen module kan de accu niet in de lengte richting. Helaas zitten er geen sleuven voor de battery strap om de accu in deze richting te bevestigen. Deze zullen we zelf even moeten frezen. Het frame een kwartslag draaien zit er ook niet in vanwege de rechthoekige basis laat van de gimball.

Hier nog de ruwe versie, de randen worden even bijgeschuurd. (draag een goede stofkap!) Ik zelf heb een gasmasker van defensie, echt top!)

Voorzie de powerdraden van wat krimpkous voor wat extra bescherming en schuur alle scherpe randjes glad.
(Dit moet je ALTIJD doen, maar vergat het te zeggen, dus bij deze!)

Maak een zwart glasvezel versterkt plaatje op maat, voor de V-sen en de Immersion V-TX, en boor twee gaatjes in het frame om hem mee vast te zetten straks.. Ook 2 gaatjes is dat plaatje voor de v-tx en V-sen. Voorzie de V-sen en de VTX van krimpkous voor bescherming, geef de V-sen een plekje.

Maak een alluminium steuntje voor de camera en verf hem zwart. Boor ook de gaatjes op de goede plekken..

Monteer de camera aan de voorkant. Gebruik hiervoor een M2x8 boutje.



Geef de VTX een plaatsje en sluit de camera kabel aan.


Monteer de accu bevestigingsplaat op de verhoogde groene busjes.

Zet de V-sen en de VTX vast met dubbelzijdig klevend foamtape met als extra een tywrapje met enkelzijdig foamtape. Dit om beschadigen tegen te gaan. Haal de battery strap door de gefreesde sleuven. Dit zit vast als een huis en toch trilings gedempt

Monteer de Naza en de ontvanger.

Leuk een 3D geprinte Naza GPS beschermer.

Omdat hij boven de camera zit, heb ik een "antistoring sherm" gemaakt van dik koperfolie. Gezien het een GPS / COMPAS is, mag het absoluut niet magnetisch zijn:

Voorzie hem van dubbelzijdig foamtape:

Monteer deze:

Plak vervolgens hier de GPS weer op.

Sluit alles aan en werk alles netjes weg.

Werk de servodraden netjes weg van de gimball, zorg ervoor dat ze in de uiterste standen liggen en niet ergens klem komen te liggen.
De minimale stand...

En uiterste stand....

Close up van de bovenkant van de gimball:

Update 07-08-2013:
Voor de zekerheid halen we de rode draad uit de regelaar aansluiting. Immers de Naza krijgt stroom via de v-sen.

Callibreer de Gaui regelaars. Zie het filmpje hieronder.
Werk de draden weer netjes weg


Monteer de propmeenemers op de motorassen. Vergeet de lockbond niet


Soldeer de accu aansluiting als je de kabels op maat gemaakt hebt.

De accu kwam tegen het tywrapje en de bedrading van de gimball aan. Draden even anders weggewerkt, en het probleem was verholpen. Nu zit de accu vrij van alles...

Accu aangesloten, gefotografeerd tussen de flitsen in van de v-sen.

Afstellen van de gimball. Zorg ervoor dat je de copter op een ondergrond hebt die waterpas is. Zorg ervoor dat de copter zelf waterpas staat. Zorg ervoor dat de Naza waterpas staat, pas dan kun je de gimball goed afstellen.
Eerst doe je de middenstand


Hierna doe je de uiterste standen zodat de gimball niet verder wil dan zijn mechanische einde. Met andere woorden, de servo mag niet verder gaan dan dat hij mechanisch kan. Hierna stel je de gain op beide assen in.
In ons geval gebruiken we graupner props, en hebben we deze spacers nodig 8-5mm

Filmpje : (ja ik weet dat er 1 prop adapter anders is

Maiden en de afstel vluchtjes zijn niet gefilmd, maar er is wel een korte vlucht op een verlaten veldje tegen de avond..
Ik zelf film hier, de eigenaar vliegt, en heeft meerdere multi's..
Leuke build, Zal eens op zoek naar die 3d geprinte naza beschermers, want das wel leuk speelgoed. Het ziet er gewoon goed uit, zeker op de grote multis, maar ook voor je rag quad... Tot de volgende bouwverslag

Laatst bewerkt door een moderator: